بازدید 5644
۶

روایتی از خوزستان، سه ماه پس از سیل

کد خبر: ۹۱۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 18 July 2019

با گذشت بیش از سه ماه از سیل که متاسفانه بخش‌هایی از مناطق کشور از جمله خوزستان را درگیر کرده بود، با هدف بازدید و انعکاس اوضاع و احوال مردم، عازم این استان شدیم تا بنا بر وظیفه رسانه‌ای، ضمن انعکاس اوضاع و احوال مناطق سیل‌زده، صدای مردمی باشیم که این روز‌ها در سکوت خبری همچنان گرفتار آثار و تبعات پس از سیل هستند.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، آنچه از همان بدو ورود به اهواز و مشاهده وضع رودخانه کارون، توجه هرکسی را به‌خود جلب می‌کرد، سطح بالای آب در رودخانه بود که علی‌القاعده برای این فصل از سال غیرطبیعی نشان می‌داد. علت آن را جویا شدم وقتی به کنار رودخانه رفتم، متوجه ورود حجم زیادی شن و ماسه در اثر سیل به این بخش رودخانه از بالادست رود شدم که منجربه بالاآمدن آب شده بود. این وضعیت هرچند به‌نظر می‌رسد تا پایان پاییز، اوضاع نگران‌کننده‌ای را در بر نداشته باشد، اما عدم لایروبی رودخانه و آغاز بارندگی‌ها در بالادست، امکان بروز سیلاب را افزایش می‌دهد.

بازدید از مناطق مختلف سیل‌زده استان از دیگر برنامه‌هایی بود که تلاش کردم برمبنای مدت‌زمان سفر دوروزه‌ام، بیشتر وقت خود را به آن اختصاص دهم.

با بازدید از مناطق سیل‌زده، چند مساله اصلی را بیان می‌کنم که به ذهنم رسید و نیاز به طرح در فضای رسانه دارد:

۱- آنچه در بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان به‌چشم می‌آید، همت اهالی بومی در بازسازی در کنار نبود امکانات و تجهیزات دولتی است. به‌طوری‌که در سطح روستا‌های آسیب‌دیده از سیل، عموما این مردم هستند که خودشان آستین همت بالا زده‌اند و با مبالغی که از بنیاد مسکن وام گرفته‌اند، کار بازسازی را شروع کرده‌اند.

۲- بخشی از جاده‌های محلی و منتهی به روستا‌های سیل‌زده از قبیل: جاده حمیدیه، جاده خسرج و... دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی شده است که متاسفانه عدم ترمیم و رسیدگی به این جاده‌ها، مانع از انتقال کمک‌ها و حضور مستمر نیرو‌های مردمی برای کمک‌رسانی شده است.

۳- برخی روستا‌های سیل‌زده در استان خصوصا در منطقه مگران ۳ که در هر کدام‌شان قریب به ۸۰ خانوار سکونت دارند، هنوز وام‌های اختصاص‌یافته را برای آغاز بازسازی خانه‌های خود دریافت نکرده‌اند و در وضعیت بلاتکلیفی بدی به‌سر می‌برند. عموم اهالی این روستا‌ها و فی‌المثل روستای عشیره‌خلف که جزو اولین جا‌هایی بوده که در هفته دوم فروردین‌ماه زیر آب رفته است، همچنان در کانکس‌هایی به نسبت جمعیت‌شان کوچک، مستقر هستند و درحالی‌که به گفته مردم به دفعات استاندار خوزستان و فرماندار شوش و دیگر مسئولان دولتی به آنجا رفته‌اند و قول رفع مشکلات را داده‌اند، اما به‌شدت در وضعیت بدی به‌سر می‌برند.

۴- یکی از پیامد‌های بارندگی ابتدای سال که متاسفانه منجر به سیل نیز شد؛ ایجاد ظرفیت بی‌نظیر کشاورزی در سطح استان خوزستان است. به‌طوری‌که در حاشیه جاده به‌وفور زمین‌هایی را می‌توان دید که تا سال گذشته به‌دلیل خشکسالی ممنوعیت کشت و کار داشتند و امسال زیرکشت برنج رفته‌اند که در کنار آلام مردم، توانسته نویدبخش سالی پرمحصول برای استان باشد.

۵- درکنار افزایش تولیدات کشاورزی، سیل اخیر به بخشی از صنایع و کشاورزی مناطق استان خوزستان، خسارت جدی وارد کرده است و براساس شواهد موجود، تاکنون برنامه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پرداخت خسارت به واحد‌های تولیدی خسارت‌دیده از سیل، به استان ابلاغ نشده است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد سیل در حدود ۳۵۰۰ نفر از اهالی مناطق سیل‌زده استان خوزستان را بیکار کرده و اشتغال مجدد آن‌ها نیازمند ورود جدی مسئولان برای جبران خسارت‌هاست.

۶- یکی از نکات برجسته نشست و برخاست با اهالی مناطق سیل‌زده، خصوصا هموطنان عرب‌زبان خوزستان که در روستا‌های علاونه، مگران، شیخ‌زهراب، آلبومروح، عشیره‌خلف و... قابل مشاهده است، خونگرمی و قناعتی است که دارند، اما متاسفانه مسئولان استانی حتی بعضا در حد حداقل‌ها، نیاز آن‌ها را نیز تامین نکرده‌اند و این مساله باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در هوای گرم این روز‌های خوزستان برای مردم شده است. با توجه به عدم امید به ورود مسئولان اجرایی، پیشنهاد نگارنده ورود جدی گروه‌های جهادی و فعالان دانشجویی و دانشگاهی جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی و انتقال آن از طریق دستگاه‌های مسئول همچون کمیته امداد و هلال‌احمر به این مناطق است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
فقط دشمن دشمن بابا به داد ملت برسید دشمن خودمونیم که به داد هم نمیرسیم
آقا جان با گفتن چیزی درست نمیشه، عکس بذارید تا مردم از عمق فاجعه خبردار شوند ...
جالب است كه در حال حاضر رود كارون در اهواز در حد جوي باريكي شده است كه بعد سيل سه ماه قبل مشكوك به نظر ميرسد مبادا كه اب كارون را بي سر و صدا انتقال داده باشند .
(با توجه به عدم امید به ورود مسئولان اجرایی، پیشنهاد نگارنده ورود جدی گروه‌های جهادی و فعالان دانشجویی و دانشگاهی جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی و انتقال آن از طریق دستگاه‌های مسئول همچون کمیته امداد و هلال‌احمر به این مناطق است.)
نگارنده عزیز پس این همه کمکهای نقدی و غیر نقدی جمع آوری شده چی شد؟
اونها رو پی گیری کن..........
برای نمونه اقای علیخانی عزی که با افتخار میگه 10000 اثاث برای سیل زده ها فرستادیم و قراره تا 40000تا دیگه (اشتباه نکم)بفرستیم توی برنامه عصر جدید میگفت چی شد
ارگانهای مختلف سینه سپر کردن گفتن فلان قدر فرستادیم.........
اونها رو پیگیری کن
بروید با استاندار خوزستان مصاحبه کنید که از روز اول همه چی رو تحت کنترل می دونست! و تصمیمات نا بخردانه گرفت.
لااقل چارتا عکس میگرفتی میذاشتی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان