بازدید 11459
در سالگرد اولین هشدار رهبر انقلاب پیرامون رشد نقدینگی؛

سیل ویرانگر نقدینگی در اقتصاد ایران تا کجا پیش خواهد رفت؟

رهبر انقلاب در یک سال گذشته و طی دو دیدار با اعضای هیأت دولت در مورد رقم و رشد نقدینگی هشدار‌هایی دادند و فرمودند: باید مجموعه‌ای تمام وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود. درست یک سال از اولین هشدار ایشان می‌گذرد و آخرین آمار منتشره نشان می‌دهد، رشد نقدینگی در اسفند ۹۷، ۲۳.۱ درصد بوده که این رقم در مقایسه با اسفند ۹۶ یک واحد درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۱۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱ 16 July 2019

سیل نقدینگی در اقتصاد ایران تا کجا پیش خواهد رفت؟رهبر انقلاب در یک سال گذشته و طی دو دیدار با اعضای هیأت دولت در مورد رقم و رشد نقدینگی هشدارهایی دادند و فرمودند: باید مجموعه ‌ای تمام‌ وقت، فعال و جهادی، مسئول کنترل و مدیریت آن شود. درست یک سال از اولین هشدار ایشان می گذرد و آخرین آمار منتشره نشان می دهد که رشد نقدینگی در اسفند 97، 23.1 درصد بوده که این رقم در مقایسه با اسفند 96 یک واحد درصد افزایش یافته است. پرسش این است که بانک مرکزی جهت کنترل رشد نقدینگی در یک سال گذشته چه اقداماتی را انجام داده است؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ رشد نقدینگی باعث شد تا رهبر انقلاب در دو دیداری که با اعضای هیأت دولت در یک سال اخیر داشت، در مورد این رشد، هشدارهایی بدهند؛ برای نمونه در دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب در 24 تیر ماه 1397 ایشان فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است.  این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق ‌العاده ‌ای است، هم رقمش خیلی بالاست، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه ‌ای است.  یا رهبر انقلاب در دیدار دوم خود با اعضای هیأت دولت در هفتم شهریور ماه 1397 با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ‌ای تمام‌ وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

حالا حدود یک سال از اولین هشدارهای رهبر انقلاب پیرامون رشد نقدینگی گذشته و پرسش اول این است که بعد از این هشدارها، آیا میزان رشد نقدینگی کاهش یافت؟

بنا بر آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان اسفندماه سال گذشته به 1882.9 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی 23.1 درصدی را نشان می داد.

آمارها نشان می دهند که رشد نقدینگی در اسفند 96 حدود 22.1 درصد بوده است. بنابراین می توان گفت علیرغم هشدارهای رهبری در زمینه رشد نقدینگی باز هم این رشد در اسفند 97 یک درصد بیشتر از اسفند 96 بوده است. البته رشد نقدینگی در مقایسه با اسفند 95 و اسفند 94 به ترتیب 0.1 درصد و 6.9 درصد کمتر بوده است. 

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود در هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در زمینه رشد نقدینگی در سال 1397 گفت: علیرغم نوسانات اقتصادی سال پیش، با اقدامات کنترلی، رشد نقدینگی در سال ۹۷ معادل ۲۳ درصد، یک واحد درصد بیشتر از سال ۹۶ و ۷ واحد درصد کمتر از سال ۹۴ ثبت شد.

 

سیل نقدینگی در اقتصاد ایران تا کجا پیش خواهد رفت؟

پرسش دوم این که با این روند فعلی رشد نقدینگی، پیش بینی می شود که رشد نقدینگی در سال های آینده چقدر باشد؟

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی مصاحبه ای در 23 تیر ماه 1398 با بیان اینکه در چهار سال آینده نقدینگی در ایران از ۴۰ سال گذشته نیز بیشتر می ‌شود، گفت: در حال حاضر نقدینگی موجود در جامعه یک هزار و هشتصد هزار میلیارد تومان است که در چهار سال آینده یک هزار و 800 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این رقم افزوده می ‌شود این در حالی است که ۴ سال گذشته نقدینگی موجود در جامعه 900 هزار میلیارد تومان بود.

این پیش بینی نشان می دهد که نقدینگی در چهار سال آینده روند رو به رشدی خواهد داشت و به 3600 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که رقم بسیار بالایی است.

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از میزان نقدینگی در سال های آینده گفت: هم اکنون حجم نقدینگی ما بالغ بر 1800 هزار میلیارد تومان است که اگر با این وضعیت پیش برویم پیش بینی می شود، تا پایان امسال نسبت نقدینگی به تولید بیش از 130 درصد شود و این بسیار عدد هشدار دهنده ای است. شایان ذکر است که که هم اکنون نسبت نقدینگی به تولید حدود 110 درصد است و اگر خلق نقدینگی ادامه داشته باشد، میزان نقدینگی تا پایان امسال به بیش از 2400 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

پرسش سوم این است که بانک مرکزی تاکنون چه اقداماتی برای جلوگیری از رشد نقدینگی انجام داده است؟

وحید شقاقی شهری در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: یک زمانی دولت با کسری بودجه مواجه می شد و بانک مرکزی مجبور بود برای جبران این کسری بودجه دولت پول چاپ کند. این چاپ پول به رشد نقدینگی منجر می شد. بنابراین ریشه رشد نقدینگی یک زمانی استقراض از بانک مرکزی و عرضه پول پرقدرت از سوی بانک مرکزی بود.

شقاقی شهری افزود: ولی از حدود پانزده سال پیش، موضوع خلق نقدینگی از سوی بانک مرکزی حل شد، ولی نظام بانکی عامل رشد نقدینگی شد و بانک ها عامل خلق نقدینگی شدند.

دو عامل موجب شد تا خلق نقدینگی از سمت بانک مرکزی به سمت بانک ها برود. اولاً بانک ها با یک ناترازی بالا مواجه شدند، به این معنا که سمت بدهی ها با سمت دارایی ها همخوانی نداشت. بین 30 تا 40 درصد طرف دارایی بانک ها، موهومی و غیرواقعی شد. دلیل این موهومی و غیرواقعی بودن طرف دارایی ها این بود که بانک ها تسهیلاتی پرداخت کردند که بازگشتی نداشت و بابت این تسهیلات هم وثیقه کافی نگرفتند، ولی مدیریت بانک ها این عدم بازگشت تسهیلات را در مطالبات معوق وارد نکردند و دوباره به این افراد تسهیلات مجددی پرداختند تا عملکرد خود را نزد سهامداران و بانک مرکزی خوب جلوه دهند.

همین موضوع یکی از عوامل خلق نقدینگی از سوی بانک ها شد. ثانیاً بانک ها برای پوشش عملکرد ضعیف خود و پوشش دارایی های موهومی، سعی نمودند که سپرده گذاران جدیدی را از طریق پرداخت سود بالا جذب کنند. این جذب سپرده گذاران جدید عاملی شد تا یک رقابت ناسالمی برای افزایش نرخ سود بین بانک ها شکل بگیرد و مدام نرخ سود افزایش یابد. در این موضوع افزایش نرخ سود، بانک های بد پیش رو شدند و بانک های خوب هم دنبال بانک های بد رفتند. همین افزایش نرخ های سود نیز عامل دیگری برای خلق نقدینگی بود؛ بنابراین، به دلیل نظام بانکی غلط و مسأله ساز، ما دچار خلق نقدینگی از کانال بانک ها شدیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: پس راه کنترل نقدینگی، کنترل خلق نقدینگی از سوی نظام بانکی بود. در اولین گام بانک مرکزی تلاش کرد تا برخی مؤسسات و بانک های بد را در بانک سپه ادغام کند، ولی باید گفت با ادغام این بانک ها و مؤسسات در بانک سپه مسأله ناترازی این بانک ها حل نخواهد شد. برای حل ناترازی بانک ها و مؤسسات ادغام شده باید بانک مرکزی مبلغی حدود 100 هزار میلیارد تومان را به بانک سپه تزریق کند تا این بانک دست به خلق نقدینگی نزند.

شقاقی شهری افزود: گفته می شود برای حل ناترازی تمام بانک ها، به بیش از 800 هزار میلیارد تومان پول نیاز است ولی در حال حاضر حل ناترازی بانک هایی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند در اولویت می باشد. همچنین بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی تلاش نمود تا نرخ سود افزایش نیابد. اقدام دیگر بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی این بود که نرخ ذخیره قانونی را افزایش داد تا بتواند پول بیشتری از منابع بانک ها را در بانک مرکزی نگهداری کند و از این طریق جلوی خلق نقدینگی از سوی بانک ها را بگیرد.

به هر صورت همان گونه که دیده می شود از دیدگاه کارشناسان، بانک مرکزی اقداماتی را در جهت کنترل نقدینگی صورت داده است اما این اقدامات نیازمند گام های دیگری جهت کامل شدن و خاموش کردن موتور نقدینگی است. از جمله این اقدامات تکمیلی از دیدگاه شقاقی شهری، تزریق 100 هزار میلیارد تومان به بانک سپه جهت حل ناترازی بانک ها و مؤسسات ادغام شده در بانک سپه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
اقتصاد دلالی آخرش نابودیه.
تا وینزوئلا شدن کشور!!!
سقوط ازاد ۷ هزارواحدی بورس درعرض چندساعت !!!!
سه شنبه ۲۵ تیر۹۸ پس لرزه های کاهش دستوری قیمت ارز دربازار بورس نمایان شدو درمدت تنها ۳ ساعت شاخص کل بورس ۷۰۰۰ واحدسقوط کرد !!!!!
حال عکس العمل شبکه های خبری رادراینمورد ببینید البته قطعا چیزی نخواهید دید !!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
همه در حال فروش بورس هستند و هجوم اوردن به خرید دلار دستوری
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
بورس 200 هزار واحد هم بیاد پایین هنوز جا داره
این نقدینگی یک سوم نقدینگی سال 90 هم ارزش و قدرت ندارد با این گرانیها
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
به خاطر ایجاد همین نقدینگی که صرف پول پاشی شده است همه چیز ۳ برابر شده است
سر چشمه شاید گرفتن به بیل / چو پر شد نشاید گرفتن به فیل
علت رشد نقدینگی سرگردان این است که اعتماد در فضای سرمایه گذاری بخصوص تولید کم شده است و علت کاهش این اعتماد بدلیل سیاست های غلطی است که موجب نوسان در فضای اقتصادی می شود و در حالی که دولت باید با مالیات و یارانه این نوسانات را کاهش دهد ولی بر خلاف تصور خود دولت عامل نوسانات اقتصادی و عدم اعتماد می شود. الان هر کسی می فهمد که سرمایه گذاری در مسکن و طلا و ارز بهتر از سرمایه گذاری در تولید و یا بانک است و متاسفانه بانک ها هم سرمایه های مردم را در فضای دلالی و ربوی (یکی از عوامل مهم نقدینگی) مورد استفاده قرار می دهند تا تولید و فضای سرمایه. در ایران با وجود سود بانکی و یا ... مثلا 20 درصد در مقابل سودهای بانک های کشورهای خارجی که 1 درصد است بمراتب ضررش بیشتر است و هر وقت دولت توانست این موضوع را درک و راه حلی برای آن پیدا کند آنوقت جای امید است
پاسخ ها
مهران
| Canada |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
البته از دید من سه عامل : 1- رقابتی نبودن بازار و دخالت حاکمیت در بازار کسب و کار. 2- ناپایداری بخشنامه ها و
آیین نامه های دولت که هر از گاهی کنشگران
اقتصادی را شگفت زده میکند و 3- بزرگی دولت که راه را بر سرمایه گذاری در بخش دولتی و عمومی سد می کنند از بزرگترین دلیل های افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول است
این ها را همه می دانند ولی کاری در باره اش انجام نمی دهند و چشم به را هند که دستی از غیب برون آید و کاری بکند
چرا ما همه از مشكلا ت خبر داريم
ولي كسي كاري نميكنه
سوال اينجاست ؟
جوابشم اينجاست : ديكته ننوشته غلط نداره
منم يه كارمندم يه مدت كلي كار انجام دادم پاكدست و درست كار بودم ولي سيستم نتونست منو تحمل كنه
كسي كار انجام نميده حاشيه انجام كار زياده چون كار نكنها خيلي قدرت گرفتن
تا زمانی که دولت همچنان چاپ اسکناس بدون پشتوانه را ادامه دهد
متاسفانه رشد افسار گسیخته نقدینگی بلای این اقتصاد خواهد شد. بیشترین دلیل رشد نقدینگی سودهای بالایی هست که بانکها به سپرده گذارها میدن.
به نظر من دولت باید بانکها رو مجبور کنه همه سپرده ها رو طی یک دوره یکساله با نرخ یک رقمی تمدید کنه و اونایی که راضی نمیشن، سپرده هاشون رو برگردونه. رقم سنگینی میشه، اما با فروش واقعی و قانونی املاک و دارایی های مازادشون این کار شدنی هست. در هر صورت سپرده گزار پولش رو که تو خونه نگهداری نمیکنه و مجبوره تو بانک نگهداری کنه. بستن مالیات بالا به معاملات طلا و ارز و مسکن و خودرو هم میتونه جلوی ورود این پول رو به این عرصه ها بگیره و برای حمایت واقعی از تولید، برای یک دوره حداقل ده ساله مالیات تولید رو صفر کنن. واقعا اوضاع ما از کشور عراق که در چهل سال گذشته چهار جنگ وحشتناک رو گذرونده، باید بدتر باشه؟ بخدا حق مردم و وطن این نیست.
نقدینگی زیاد نه تنها بد نیست بلکه میتواند مولد ثروت هم باشد.نقدینگی زمانی ویرانگر میشود که امید به اینده ی اقتصاد یا سیاست کم شود در این صورت از بخش تولید فرار وبه سمتی مخرب هجوم میبرد٬ هنر حکمرانان این است که با ایجاد ثبات سیاسی واقتصادی ٬ سرمایه داران داخلی وخارجی را به اینده کشور امیدوار کنند. ...
غیر از این است که بانک کشور را نابود کردند. مجلس هم که طبق معمول به جای ایجاد قانون بازدارنده دارند سلفی میگیرند
این سیبل ببرید تولید هم علم هم تجربه هم پول کسب کنیم
چرا سیستم نظارتی این کشور چاپ پول و بی اعتبار ریال را جایز می داند...بدبخت شدیم. یکی به دادمان برسد
بانک مرکزی باید در مورد ثبت سود به روش تعهدی تجدید نظر کند بانکها باید سود سپرده گذاران را از محل سود وصول شده ی نقدی تسهیلات بپردازند .مهمترین مولفه ی تاثیر گذار در رشد نقدینگی پرداخت سود سپرده ها است که هنوز از بدهکاران وصول نشده و بانکها مجبور به استقراض از بانک مرکزی میشوند و این یعنی خلق پول و افزایش نقدینگی..
«نقدینگی یعنی چه»؟
- وقتی برخی کسبه با نرخ اتحادیه اجناسشان را با چند برابر قیمت به مشتری میفروشد و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی تولید کننده کالای تولیدیش را به عناوین مختلف هر روز گران میکند و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی صادرکننده کالایش را صادر میکند و ولی عرض حاصله را به کشور بازنمیگرداند، و بعد مدعی میشود که توان پرداخت اقساط بانکیش را ندارد و باید کارخانه اش را تعطیل کند و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی واردکننده کالای وارداتیش را که با ارز 4200 تومان تهیه کرده و با ارز 50000 تومان (طبق گفته شریعتمداری) به بازار عرضه میکند و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی قاچاقچی کالای مردم را به خارج میفرستد و به هیچکسی پاسخگو نیست و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی دلال اجناس را به چند برابر قیمت به مردم میفروشد و به هیچکس پاسخگو نیست و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
-وقتی محتکر برای مدتی کالا را احتکار میکند و آن را بعد از مدتی به چند بار قیمت میفروشد و به هیچکس پاسخگو نیست و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی برخی از راه درآمدهای زیر میزی و یا رومیز هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی مسئول یا مدیری ... دارای درآمد نجومی است و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی صبح برای تنظیم بازار ارز، ارز میفروشند و بعد از ظهر همۀ ارزهای به اصطلاح برای تنظیم بازار فروخته شده بود را برای خودشان جمع آوری میکنند و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشوند، یعنی نقدینگی؟
- وقتی بانک سود تسهیلات اضافی از مردم میگیرند و به کار بنگاه داری، دلالی، بساز و بفروشی ... میپردازند و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی موسسات مالی با اجازه یا بی اجازه بانک مرکزی سالها درآمد کسب میکنند و به یکباره منحل میشوند و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی مسئولین بانک سرمایه مردم را طبق اظهارات خودشان در دادگاه؛ چپاول کردند و پولها را به خارج میفرستاند و موقع دریافت حکم دادگاه هر سه نفر از محکومان اصلی به یکباره و با هم سکته قبلی میکنند و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی شخصی وثیقه اش 50 میلیارد تومان (یک مجرم باید چه کاری انجام بده که وثیقه اش این مقدار تعیین بشه) است و تاکنون هیچکس نفمیده جرمش که به آن محکوم هم شده و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی مجرمین در پرونده پتروشیمی از میلیارد ارزی (نه تومان) فقط صحبت میشود و پولها را به خارج میفرستند و بعد هم خودشان به خارج میرود (خانم شیخ الاسلام) و شوهرش (خلیجی) در رسانه های فارسی زبان مقامات ایران را به بی کفایتی متهم میکند و هر روز درآمد نجومی باد آورده ای را صاحب میشود، یعنی نقدینگی؟
- وقتی خاوری ها پولهای باده آورده را برمیدارد و به کانادا میروند و به مردمی که برای لقمه ای نان شب، روی هم راه میروند ، میخندد، میشود نقدینگی؟
- از این "داستانها" و "وقتی ها" اینقدر زیاده که نگو ولی تو را به کسی که قبول دارید سوگندتان میدهم یک نفر بگه نقدینگی یعنی چه؟ (یه طوری که عام متوجه بشوند).
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر