بازدید 6469
دکتر عاملی خبر داد:

اولین‌جلسه‌ستاد‌مهندسی‌فرهنگی‌به‌ریاست‌جهانگیری

کد خبر: ۹۱۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲ 15 July 2019

دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری اولین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی در روز شنبه ۲۹/۰۴/۱۳۹۸ به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خبر داد.

18سال از طرح موضوع مهندسی فرهنگی توسط مقام معظم رهبری می­گذرد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی تصریح کرد: نزدیک به 18سال از طرح موضوع مهندسی فرهنگی توسط مقام معظم رهبری(مدظله­ العالی) می­ گذرد که به دنبال آن تلاش­های مستمری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت.


مشارکت 3000 نفر در تدوین سند مهندسی فرهنگی
وی افزود: تاکنون نزدیک به 3000 نفر از کارشناسان در رشته­ های مختلف در تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته­ اند و 34 جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی و تصویب این سند اختصاص داشته است.


سند مهندسی فرهنگی برای دومین بار در سال 1393 توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است
دکتر عاملی خاطر نشان کرد: این سند برای دومین بار در سال 1393 توسط رئیس جمهوری جهت اجرا ابلاغ شده است و به دنبال آن تشکیل ستاد راهبری سند مهندسی فرهنگی به عنوان اولین گام اجرایی­سازی سند توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ شده است.


برگزاری اولین جلسه ستاد راهبری مهندسی فرهنگی در روز شنبه 29 تیرماه 
وی ادامه داد: خوشبختانه با ابلاغ اخیر رئیس محترم جمهوری به معاون اول، ریاست ستاد مهندسی فرهنگی کشور بر عهده معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و اولین جلسه ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه 29 تیرماه برگزار خواهد شد.


تدوین آیین­ نامه داخلی و تصویب اولویت ها؛ اولین دستور ستاد مهندسی فرهنگی 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولین دستور ستاد مهندسی فرهنگی اقدامات اولیه برای تدوین آیین­ نامه داخلی، تصویب اولویت های منطبق با مفاد سند مهندسی فرهنگی کشور و روزآمد سازی تقسیم کار ملی برای اجرایی­ سازی اهداف سند مهندسی فرهنگی کشور است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: برخی نسبت به مفهوم «مهندسی فرهنگی» تصور دارند که مهندسی فرهنگی نوعی دستکاری در حوزه فرهنگ برای اهداف انحصارکننده است که چنین نیست.
وی ادامه داد: مهندسی در ادبیات ما ریشه­ هزاره­ای دارد و به معنای محاسباتی عمل کردن است که نوعی رویکرد سیستمی و نگاه نظام­مند و یکپارچه به حوزه­ های مختلف را شامل می­ شود. و مهندسی فرهنگی نیز به معنای رویکرد علمی، برنامه ای با رویکرد مدیریت یکپارچه و منطقی فرهنگ است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از زیرساخت­ های مهم اجتماعی ما زیرساخت فرهنگی است.


به زیرساخت­ های فرهنگی شهری نیز بایستی توجه داشته باشیم
وی ادامه داد: همانطور که ما در زیرساخت­ های شهری به زیرساخت محیط زیستی، سلامت آب و هوا و زیرساخت های خدمتات شهری نیاز داریم، به زیرساخت­ های فرهنگی شهری نیز نیازمند هستیم. در این نگاه مهندسی فرهنگی یک چیدمان فرهنگی است که در پرتو آن فرد و جامعه از احساس آرامش و زندگی در یک محیط امن و سالم اسلامی برخوردار باشد.
دکتر عاملی افزود: سند مهندسی فرهنگی سند جامعی است که موضوعاتی چون سبک زندگی و خانواده، نشاط اجتماعی، روابط بین­ المللی و جهانی حوزه فرهنگ و ارتباطات درونی حوزه فرهنگ را مورد توجه قرار می­ دهد.
وی ادامه داد: 13 راهبرد  کلان ملی و نزدیک به 112 برنامه کلان ملی و بیش از 350 برنامه اقدام کلان ملی در این سند مورد توجه قرار گرفته است و می­ توان گفت تاکنون در حوزه فرهنگ کاری به دقت اینچنینی صورت نگرفته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تغییرات و تحولات کنونی حوزه فرهنگ بسیار سریع است و از همین رو اسناد موجود همگی به شکلی منعطف و به لحاظ روزآمد سازی ادامه دار خواهد بود.


نگاه مهندسی فرهنگی را می­ توان نگاهی پویا متناسب با شرایط اجتماعی تلقی کرد
وی افزود: تشکیل ستاد راهبری مهندسی فرهنگی برای همین هدف است که بتواند در چارچوب تعیین شده توسط سند و یا حتی برای باز نگری در چارچوب تعیین شده متناسب با مقتضیات موجود عمل کند و  از همین منظر نگاه مهندسی فرهنگی را می­ توان نگاهی پویا تلقی کرد که متناسب با شرایط اجتماعی و اولویت های فرهنگی عمل می­ کند.


مهمترین خصلت جامعه ایرانی خانواده­ گرایی است
دکتر عاملی گفت: مهمترین خصلت جامعه ایرانی خانواده­ گرایی است و یکی از مطالبات خانواده­ های ایران این است که در یک فرهنگ سالم و نظام اخلاقی مناسب زندگی کنند.
وی افزود: یکی از 13 راهبرد کلان سند مهندسی فرهنگی کشور حوزه اخلاق و مسئولیت اجتماعی است .
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بندهای سند مهندسی فرهنگی کشور گفت: نگاه سند مهندسی فرهنگی کشور نگاهی کاملاً معطوف به مسائل اصلی جامعه است.
وی افزود: موضوعاتی همچون احترام به قانون، کار گروهی و جمعی، احترام اجتماعی و ... همگی در روح سند و محور کانونی سند مهندسی فرهنگی مورد توجه قرار گرفته­ اند.
دکتر عاملی گفت: ریاست ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور با رئیس جمهور و در غیاب ایشان با معاون اول ایشان است.


تشریح ترکیب ستاد مهندسی فرهنگی
وی افزود: وزیر کشور، وزیر علوم، تحقیقات و فن­ آوری، وزیر بهداشت و درمان، وزیر ورزش و امور جوانان، وزیر آموزش و پرورش، رؤسای کمیسیون مربوطه مجلس مثل کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون فرهنگی، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه،  معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، یکی از معاونین قوه قضائیه، چهار نفر نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر نماینده از شورای عالی حوزوی از اعضای ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور هستند که نشان می­ دهد تمامی دست­ اندرکاران حقیقی و حقوقی در حوزه فرهنگ در فرآیند تصمیم­ گیری ستاد راهبری نقش دارند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: حوزه فرهنگی به عنوان حوزه مشارکت اجتماعی و حوزه انگیخته بودن تک تک اعضای جامعه به حساب می­ آید که با نگاه آگاهی­ آفرینی در میان اعضای جامعه و همچنین توانمندسازی منجر به تشخیص هدف های خود را مدنظر دارد.
وی ادامه داد: انسان امروزی که با توجه به فضای جدید قدرت کنشگری گسترده و ارتباط­گیری با حدود 60 میلیون رسانه را در اختیار دارد، قطعاً با مشکلات جدیدی روبروست که برای حل آنها بایستی فضایی چون مهندسی فرهنگی ترسیم می­ شد.


نیازمند سواد فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر اندیشه و ارزش ­های اسلامی هستیم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما نیازمند سواد فرهنگی و اجتماعی هستیم که مبتنی بر اندیشه و ارزش­ های اسلامی بتواند فضای سالم و پاکی را برای اعضای اجتماع ایجاد کند و این مهم در برنامه­ های ستاد مهندسی فرهنگی کشور وجود دارد.


قوانین و مقرراتی فرهنگی مجلس می­ تواند از مفاد سند مهندسی فرهنگی استخراج شود
وی افزود: برنامه هفتم توسعه فرهنگی اجتماعی بایستی متناسب با سند مهندسی فرهنگی تدوین شود و اگر قوانین و مقرراتی در حوزه فرهنگی مورد نیاز مجلس شورای اسلامی باشد می­ تواند از مفاد سند مهندسی فرهنگی استخراج شود.


تشریح اجزای سند مهندسی فرهنگی
دکتر عاملی گفت: سند مهندسی فرهنگی کشور از 7 فصل تشکیل شده است که فصل اول آن به ارائه توضیحات راجع به خود سند می­ پردازد و فصل دوم آن ارزش­ ها و اصول حاکم بر مجموعه برنامه های سند مهندسی فرهنگی کشور است را تبیین می­ کند.
وی ادامه داد: در فصل سوم سند مهندسی فرهنگی کشور چشم انداز فرهنگی کشور در آینده ترسیم شده است که همان استقرار جامعه اسلامی در نگاه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری محسوب می­ شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فصل چهارم این سند اهداف فرهنگی کشور و فصل پنجم اولویت­ های فرهنگی پیش­بینی شده در سند را تبیین کرده است که ممکن است بر مبنای مطالعات جدید و با توجه به ظرفیت­ های امروزی بازبینی و روزآمد شود.
وی افزود: در فصل ششم سند مهندسی فرهنگی راهبردهای کلان، برنامه های کلان و اقدامات ترسیم شده است که بر این اساس 13 راهبرد کلان، 112 راهبرد ملی و ذیل هر راهبرد ملی برنامه اقدام اجرایی طراحی شده است.
دکتر عاملی در پایان گفت: فصل هفتم سند مهندسی فرهنگی نیز با ارائه چارچوب نهادی سند وظایف ستاد و همچنین چگونی مدیریت ستاد در سطح ملی را تبیین کرده است.


شورای فرهنگ عمومی ستاد استانی نقشه مهندسی فرهنگی 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما در راستای اهداف نقشه مهندسی فرهنگی ستاد استانی خواهیم داشت که بر اساس مصوبه سند مهندسی فرهنگی مسئولت ستاد استانی بر عهده شورای فرهنگ عمومی استان­ها خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر