بازدید 2829
اقتصاد در گذر زمان

از راه اندازی یک تیم اقتصادی برای بررسی فشار‌های اقتصادی تا ۷ توصیه اقتصادی رهبر انقلاب به دولت

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 15 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

24 تیر 1357، برخی از رسانه  ‌های کشور از دست به‌ کار شدن یک تیم اقتصادی برای بررسی فشارهای اقتصادی به مردم خبر دادند و یادآور شدند که آنها مامور «مسائل روز ایران» هستند تا با ارائه گزارش به مقامات ارشد و راه‌ حل ‌های مناسب دست‌ کم از سرعت حوادث منجر به انفجار عمومی (انقلاب) کاسته شود. آنها در این ماموریت قصد داشتند آیتم ‌هایی چون رکود نسبی اقتصادی، تورم پولی، متکی بودن بیش از حد به صادرات نفت، خروج غیرضروری ارز، پرداخت وام ‌های بانکی از طریق توصیه و تشبث و خلاف منطق بازار پول، روزافزون بودن فاصله دارا و فقیر، افزایش غیرعادی بهای خانه و زمین، اسراف و مصرفی شدن جامعه و وجود فساد و بی‌ دقتی در دستگاه دادگستری و رواج کار چاق کنی را به ‌عنوان عوامل ایجادکننده فشارهای منتهی به انفجار (انقلاب) مورد بحث و بررسی قرار دهند. کارشناسان اضافه کرده ‌اند که فشارهای اقتصادی که همه بر طبقه کم‌ درآمد است بیشترین نقش را در ایجاد نارضایتی ‌های عمومی و انفجارآمیز بودن شرایط کشور (در تیر 57) ایفا کرده است.

24 تیر 1359، مرزهاي زميني، هوايي و دريايي كشور به منظور جلوگيري از فرار عوامل كودتاي نوژه، به حكم دادستاني انقلاب بسته شد.

24 تیر 1375، سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (يونيدو) آمادگي خود را براي مشاركت فعال در انجام 17 پروژه صنعتي در جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد.

24 تیر 1385، تونل رسالت در تهران طی مراسمي با حضور اعضاي هيأت دولت، نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران رسماً به بهره برداري رسيد.

24 تیر 1389، بر اثر دو انفجار تروریستی- انتحاری در مسجد جامع شهر زاهدان بیش از ۳۳۰ نفر شهید و زخمی شدند.

24 تیر 1393، علی جهاندیده معاون سازمان بنادر و دریانوردی از لغو تحریم بندر شهید رجایی خبر داد و اعلام کرد: نخستین کشتی بزرگ تا ۲۹ تیر به این بندر وارد می‌شود. همچنین در این روز شورای ملی آمریکایی- ایرانی در آمریکا در آماری اعلام کرد که تحریم ‌های اعمال شده علیه ایران هزینه ‌ای بالغ ‌بر 175.3 میلیارد دلار برای آمریکا در بر داشته است که باعث از دست دادن فرصت ‌های صادراتی در طول هجده سال گذشته شده است.

24 تیر 1394، وزیر راه و شهرسازی سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشوری را منصوب کرد. عباس آخوندی طی حکمی محمد خداکرمی، معاون هوانوردی این سازمان را به‌عنوان سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشوری منصوب کرد.

24 تیر 1396، مریم میرزاخانی نابغه ۴۰ ساله ایرانی ریاضی جهان درگذشت.

24 تیر 1397، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت برگزار شد، 7 توصیه اقتصادی به دولت کردند. دنبال کردن جدی کارها با استفاده از امکانات و توانایی‌های کشور، لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی، نقشه راه اقتصاد باثبات، اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پولشویی، جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع و مبارزه واقعی با فساد محورهای مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی در این نشست بود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی