بازدید 3688

ماجرای نامه قانونی نبودن شورایاری‌ها

کد خبر: ۹۱۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 14 July 2019
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نامه قاضی سراج در مورد انتخابات شورایاری‌ها گفت: این موضوع را از طریق دولت پیگیری و امروز با معاون اول رئیس‌جمهور صحبت می‌کنم.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محسن هاشمی در حاشیه صد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: در جلسه امروز گزارش مبسوطی توسط حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر ارائه شد و در آن درآمد شهرداری مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وی افزود:‌ایراد اصلی که اعضای شورای شهر به این گزارش داشتند در این زمینه بود که تنها به موضوع درآمد شهرداری توجه شده و هزینه‌های شهرداری در سه ماهه امسال اعلام نشده است.

* ۷۷ درصد درآمد شهرداری نقدی است

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد:‌۹۵ درصد درآمد شهرداری در سه ماهه نخست سال ۹۸ حاصل شده و ۷۷ درصد آن نقدی و ۲۳ درصد غیرندقی بوده است که البته در زمینه گزارش هزینه‌ها قول‌هایی در این راستا داده شد.

هاشمی در ادامه به موضوع تعیین تکلیف ساختمان‌های تحت تملک شهرداری اشاره کرد و بیان داشت:‌از ۱۰۰ سال گذشته همه ساختمان‌های شهرداری به صورتی بوده که در دوره‌های مختلف جهت گرفتن پروانه اقدام نشده است و این مسئله در پروژه‌های مشارکتی اکنون با مشکل بیشتری مواجه است و این موضوع امروز در شورا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر معتقد بودند اگر شهرداری دیگران را ملزم به رعایت قانون می‌کند خود نیز باید قانون‌مدار باشد گفت:‌در جلسه امروز شورای شهر تصویب شد که شهرداری برنامه سه ماهه ارائه دهد و ساختمان‌های تحت تملک خود را در زمینه پایان کار و پروانه فعالیت به سرانجام برساند.

*تعیین تکلیف ساختمان‌های شهرداری

وی بیان داشت:‌ساختمان‌های تحت تملک شهرداری زیاد است و اعضای شورای شهر رأی دادند که شهرداری طرحی ارائه کند و کلیات مکلف شدن شهرداری در این زمینه تصویب شد و سایر پیشنهادات در جلسه‌های بعدی مطرح می‌شود.

*راهکار شهرداری برای کاهش قیمت آسفالت

رئیس شورای شهر در ادامه به موضوع لکه‌گیری خیابان‌ها از طریق آسفالت اشاره کرد و بیان داشت:‌چند روز پیش از کارخانه آسفالت‌سازی در جنوب غرب تهران در منطقه ۱۸ بازدید کردم خوشبختانه نهضتی از ابتدای امسال آغاز شده که بر اساس آن میزان آسفالت‌ریزی باید حدود ۴ برابر شود و میزان آن از ۲۵۰ هزار به یک میلیون تن برسد.

هاشمی اعلام کرد: این مسئله در ابتدا سبب شد قیمت آسفالت افزایش یابد و پیمانکاران قیمت‌ها را بالا ارائه دهند و برای تعادل در قیمت‌ها تصمیمی در معاونت فنی عمرانی گرفته شد که شهردار تهران آن را تأیید کرد، بر همین اساس کارخانه آسفالت شهرداری فعال و قیمت‌ها کاهش یافت.

وی تصریح کرد: پیش از این به من گفته بودند که کارخانه آسفالت شهرداری دودزا است من از آنجا بازدید کردم علیرغم اینکه کارخانه قدیمی است، ولی تجهیزات آن خارجی بوده و آلودگی آن نزدیک صفر است اکنون حجم آسفالتی که تولید می‌کنند خوب بوده و کیفیت آن نیز خوب است.

وی گفت: راه‌اندازی کارخانه آسفالت تنها راه برای کنترل قیمت آسفالت بود و تلاش کردیم برای یک کار جهادی قیمت‌ها را متعادل کنیم و در صورتی که قیمت‌ها متعادل‌تر شود از بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

* نمایشگاه شهر آفتاب فعال است

وی در ادامه به فعالیت نمایشگاه شهر آفتاب اشاره کرد و بیان داشت:‌برخی به ما گفتند که این نمایشگاه فعال نیست، ولی همه روزه فعالیت دارد و حتی روز‌هایی بیش از ظرفیت این نمایشگاه فعال بوده البته شرکت نمایشگاه‌های دولتی وابسته به صنعت، معدن و تجارت است و اگر نمایشگاه نگذارند دچار مشکل درآمد شده و حقوق پرسنل خود را نمی‌توانند پرداخت کنند.

وی بیان داشت:‌پیش از این اعلام شده در نمایشگاه بین‌المللی تهران در چمران نمایشگاه‌های پرمخاطب به دلیل ایجاد ترافیک برگزار نشوند، ولی برخی مدعی هستند به دلیل اینکه تحریم‌ها لحاظ شده شرکت‌کنندگان کاهش یافته و نمایشگاه پرمخاطب محسوب نمی‌شود که من از آن‌ها درخواست کرده‌ام آمار‌ها را بفرستند البته به نظرم هم نسبت به قبل کم مخاطب‌تر هستند.

* اقدامات شورای شهر پس از درخواست قاضی سراج در مورد انتخابات شورایاری‌ها

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود قاضی سراج اعلام کرده انتخابات شورایاری‌ها قانونی نیست گفت:‌ایشان نامه‌ای در این زمینه نوشته بودند و من در دولت خدمت ایشان رسیدم و گفتم در گذشته ۴ بار انتخابات برگزار شده و قرار بوده دولت برای این مسئله قانون ایجاد کند، لایحه دهند و مجلس آن را تصویب کند، ولی توسط دولت این اقدام صورت نگرفته است.

وی افزود:‌هر ساله مصوبه‌ای از دولت برای انتخابات شورایاری‌ها گرفته شده و ما با قاضی سراج از چند جهت توافق کردیم تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی گفت: نکته اول که به توافق رسیدیم این بود که از طریق شورای عالی استان‌ها متنی را آماده کنیم که آقای الویری آن را آماده و در کمیسیون مربوطه دولت ارائه داد و من نیز مأموریت پیدا کردم که از جانب دولت این موضوع را پیگیری کنم و امروز با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صحبت خواهم کرد.

هاشمی بیان داشت: همچنین قاضی سراج از ما خواسته بود با سران سه قوه صحبت و موضوع را مطرح کنیم و من از آقای روحانی خواستم این موضوع را مطرح کنند رئیس‌جمهور موضوع را به زیرمجموعه ارجاع داد و اعلام کردند که لازم نیست با سران قوای دیگر موضوع مطرح شود؛ در دولت آن را مطرح می‌کنیم تا قانون آن از طریق مجلس ارائه شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: در ادامه نامه‌ای به آقای جهانگیری نوشتیم که ایشان موضوع را در دولت مطرح کنند پس از آن وزارت کشور به ما اجازه داد که اقدامات لازم را انجام دهیم و به نظرم منظور قاضی سراج این بوده که دولت اقدام ویژه در این زمینه انجام دهد و لازم است زودتر در مجلس موضوع تصویب شود. البته همیشه این مسئله مدنظر بوده و بعد از انتخابات همه فراموش کرده‌اند.

وی گفت:‌حق ایشان است که نظر قانونی‌شان را بیان کنند ما مسیری که دیگران رفته‌اند را ادامه داده‌ایم و ان‌شاءالله باید پیگیری شود که در مجلس این موضوع مدنظر قرار گیرد.

*ماجرای احضار برخی از اعضای شورای شهر در دادسرا

هاشمی در مورد جلسه هم‌اندیشی امروز اعضای شورای شهر گفت: در جلسه شهردار حضور نداشت که تقریبا هر دو هفته یکبار آقای حناچی حضور می‌یابند.

وی گفت:‌احضار اعضای شورای شهر از جمله آقای حق‌شناس، میرلوحی، الویری و خانم‌ها فخاری و خداکرمی در جلسه هم اندیشی مطرح شد و این مسئله را بیان کردیم که قوه قضائیه به دلایلی بدون هماهنگی با ریاست شورا و وزارت کشور چرا اعضا را احضار کرده و بحث ما چگونگی برخورد با این مسئله بود

وی تصریح کرد: باید این موضوعات با تعامل حل شود که در شرایط کنونی جوسازی صورت نگیرد از قوه قضائیه درخواست داریم با سعه‌صدر بیشتری با این موضوعات برخورد کند چرا که برخی مواقع لازم به احضار نیست و با تعامل دوجانبه مشکل قابل حل است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه هم‌اندیشی به من مأموریت دادند که موضوع تعامل را ایجاد کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر