بازدید 4834

رشد ۸۱.۵ درصدی بدهی "بزرگترین بدهکاری بانکی" به بانک مرکزی

دولت به دلیل میزان بدهی خود به سیستم بانکی همواره به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته می‌شود و آخرین گزارش بانک مرکزی در زمینه بدهی بخش دولتی شامل دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی، به سیستم بانکی نشان می‌دهد که در سال ۹۷ بدهی بخش دولتی در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۲۸.۶ درصد رشد داشته و به ۳۳۲.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول ۵ سال گذشته به صورت مرتب بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی رشد داشته است.
کد خبر: ۹۱۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 11 July 2019

رشد ۸۱.۵ درصدی بدهی دولت به دلیل میزان بدهی خود به سیستم بانکی همواره به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته می شود و آخرین گزارش بانک مرکزی در زمینه بدهی بخش دولتی شامل دولت و شرکت ها و موسسات دولتی، به سیستم بانکی نشان می دهد که در سال 97 بدهی بخش دولتی در مقایسه با سال 96 حدود 28.6 درصد رشد داشته و به 332.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. بررسی ها نشان می دهد که در طول 5 سال گذشته به صورت مرتب بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی رشد داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، سالیان سال است که دولت به دلیل میزان بدهی خود به سیستم بانکی به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته می شود. البته در گزارش های بانک مرکزی "بدهی بخش دولتی" به سیستم بانکی به دو قسمت تقسیم می شود که یک بخش آن مربوط به "بدهی دولت" به سیستم بانکی است و بخش دیگر آن مربوط به "بدهی شرکت ها و موسسات دولتی" به سیستم بانکی است.

بانک مرکزی به تازگی گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به سال 1397 را منتشر نموده است که این آمار نشان می دهد که بدهی بخش دولتی به "سیستم بانکی" به 332.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. این بدهی در اسفند ماه 1396 حدود 258.6 هزار میلیارد تومان بوده است که این عدد نشان می دهد در سال 97 در مقایسه با سال 96 میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی رشد 28.6 درصدی داشته است. نمودار زیر بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در 5 سال اخیر را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود در 5 سال اخیر بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در حال رشد بوده است و این رشد عمدتاً از ناحیه افزایش بدهی دولت به سیستم بانکی بوده است. 

رشد ۸۱.۵ درصدی بدهی

همان گونه که عنوان شد بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به دو بخش تقسیم می شود. از میزان 332.5 هزار میلیارد تومان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در پایان سال 1397، سهم بدهی دولت304.1 هزار میلیارد تومان و سهم شرکت ها و موسسات دولتی 28.4 هزار میلیارد تومان بوده است.  این ارقام در حالی است که در سال 1396 میزان بدهی دولت به سیستم بانکی 229.4 هزار میلیارد تومان و میزان بدهی موسسات و شرکت های دولتی به سیستم بانکی 29.2 هزار میلیارد تومان بوده این نشان می دهد میزان بدهی دولت و بدهی موسسات و شرکت های دولتی به سیستم بانکی در سال 1397 در مقایسه با سال 1396، به ترتیب 32.6 درصد و منفی 2.7 درصد رشد نموده است.

شایان ذکر است که مطابق با همین گزارش، بدهی بخش دولتی به "بانک مرکزی" در سال 1397 با رشدی 81.5 درصدی نسبت به سال 1396 به 95.8 هزار میلیارد تومان رسیده است. از این میزان بدهی سهم دولت 73.1 هزار میلیارد تومان و سهم موسسات و شرکت های دولتی 22.7 هزار میلیارد تومان بوده است.

با توجه به آمار بالا می توان گفت که بخش اعظمی از منابع سیستم بانکی در اختیار دولت قرار گرفته است و دولت به نوعی اصلی ترین مقصر انجماد دارایی های سیستم بانکی می باشد. بخشی از این بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به این موضوع باز می گردد که دولت ها به دلیل ناتوانی در تامین بودجه عمومی مجبورند به بانک ها و سیستم بانکی روی بیاورند و از آن ها استقراض کنند. همچنین پرداخت وام به بخش دولتی باعث می شود تا با توجه به محدود بودن منابع بانکی، منابع کافی برای پرداخت وام به بخش خصوصی در اختیار بانک ها نباشد. متاسفانه روند بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی نیز به گونه ای است که سال به سال، این بدهی رشد پیدا می کند و هر سال دولت و بخش دولتی به سیستم بانکی بدهکارتر از سال قبل می شوند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر