بازدید 3593

دولت گرجستان لایحه ضد دامپینگ تصویب می‌کند

کد خبر: ۹۱۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰ 11 July 2019

معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران از تصمیم دولت گرجستان برای تصویب قریب‌الوقوع لایحه ضد دامپینگ با هدف حمایت از تولید داخلی این کشور خبر داد که می‌تواند قیمت تمام‌شده محصولات صادراتی از ایران را برای صادرکنندگان ایرانی افزایش دهد.

دامپینگ به معنای فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده است. در و اقع تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن بازارها، محصولات خود را با قیمت کم عرضه می کنند. استراتژی کلی دامپینگ به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار مربوط می‌شود.

اتاق ایران از صادرکنندگان بخش خصوصی خواست تصمیمات و تدابیر لازم برای جلوگیری از متضرر شدن در نتیجه تصویب لایحه مذکور را اتخاذ کنند.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در یک سال گذشته، افزایش نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال ایران باعث عرضه کالاهای ایرانی به خصوص سیمان، فولاد و میلگرد به بازار گرجستان با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به مشابه داخلی آن شد، به‌گونه‌ای که قیمت محصولات وارداتی از ایران حتی از قیمت مواد خام تولیدکنندگان گرجی نیز پایین‌تر بوده است که این موضوع با اعتراض تولیدکنندگان گرجی رو به رو شد.

به دنبال این وضعیت، دولت گرجستان برای مقابله با این اتفاق دست‌به‌کار مجموعه‌ای از اقدامات شد و ابتدا اعلام کرد سیمان وارداتی به گرجستان برای تطبیق با استانداردهای اروپایی به توقف یک‌ماهه در گمرک این کشور و انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت نیاز دارد که پیرو این تصمیم، قیمت تمام‌شده برای صادرکننده سیمان ایرانی افزایش یافت و عملاً صادرات سیمان به گرجستان محدود شد.

به دنبال وضع این محدودیت برای صادرات سیمان ایران، اکنون دولت گرجستان قصد دارد یک لایحه ضد دامپینگ را در آینده نزدیک به تصویب برساند که با توجه به اینکه گرجستان قرارداد تجارت آزاد یا تجارت ترجیحی با ایران ندارد، نتیجه تصویب آن می‌تواند مشکلاتی برای صادرات محصولات فولادی و میلگرد از ایران به گرجستان ایجاد کند.

بر این اساس، معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌ویژه صادرکنندگان مصالح، محصولات فولادی و میلگرد به گرجستان خواست با توجه به این تحولات تصمیمات و تدابیر لازم را برای جلوگیری از متضرر شدن در نتیجه تصویب لایحه مذکور اتخاذ کنند.

منبع: ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل