بازدید 6665

مشاور ماکرون با ظریف دیدار کرد

کد خبر: ۹۱۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 10 July 2019
«امانوئل بُن» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش فارس، «امانوئل بُن» مشاور دیپلماتیک امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که به تهران سفر کرده، ساعتی قبل با حضور در محل وزارت امور خارجه ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

آخرین تحولات مربوط به موضوعات مختلف فیمابین ایران و فرانسه و همچنین تحولات بین‌المللی از جمله موارد مورد گفتگو در این دیدار بود.

در این دیدار سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز حضور داشت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه (+) پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره دیدار مشاور ماکرون با وی گفت: هنوز من با ایشان دیدار نکرده‌ام و تازه وارد شده‌اند؛ بعد از ظهر من ایشان را می‌بینم، موضع ما کاملا مشخص است، جمهوری اسلامی بر اساس برجام عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اروپایی‌ها خودشان هستند که آمادگی ندارند برای امنیت خودشان هزینه کنند و مشکل اصلی‌شان آمریکاست که از برجام خارج شده و باید بیایند این مشکل را حل کند. جمهوری اسلامی موضع صریح دارد؛ هیچگاه تحت فشار، مذاکره امکان پذیر نیست. باید فشار‌ها و جنگ و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران متوقف کنند و برای اجرای برجام می‌شود صحبت کرد.

امانوئل بُن پیش از این نیز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرده بود.

وی در این دیدار به شمخانی گفت: «من به عنوان میانجی به تهران نیامده‌ام و حامل هیچگونه پیامی از سوی آمریکا برای ایران نیستم.»

مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه همچنین خاطرنشان کرد: «امانوئل ماکرون به دنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش بس در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنش‌های رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.»

شمخانی هم در این دیدار تصریح کرد: «اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای را راهبرد غیر قابل تغییر ایران برشمرد و گفت: این مسیر در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه خواهد یافت.»

وی همچنین قرار است با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز دیدار کند.

مشاور دیپلماتیک ماکرون برای دومین بار است ظرف هفته‌های اخیر به تهران سفر می‌کند. او روز چهارشنبه ۲۹ خرداد و دو روز بعد از اظهارات بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اعلام شمارش معکوس از سوی ایران برای عبور حجم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد از سقف ۳۰۰ کیلوگرم، به تهران سفر کرده بود. در همین خصوص رویترز چهارشنبه شب به نقل از کاخ الیزه گزارش داد که «امانوئل بُن» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه در تلاش برای کاهش تنش، راهی تهران شده و یک منبع در دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز در این خصوص بیان کرد: «این مشاور دیپلماتیک روز ۱۹ ژوئن (چهارشنبه ۲۹ خرداد) به ایران سفر کرده... تا گفتگو‌های سطح بالا با هدف کمک به کاهش تنش در آن منطقه، انجام دهد.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم سوم تیرماه درباره این سفر و اینکه آیا «بُن» حامل پیام ماکرون به ایران بوده؟ گفت: «این سفر انجام شد و ایشان به ایران آمد و دیدار‌هایی هم داشت. دیدار‌هایی که نمی‌توانم بگویم خیلی خوب، ولی خوب بود و حرف‌هایی که زده شد قدری متفاوت بود. در چارچوب مسائل منطقه و برجام بود که نقطه نظراتشان را اعلام کردند و طرف ایرانی پاسخ‌های لازم را داد و اعلام موضع کرد و ایشان به فرانسه تشریف بردند.»

در همین خصوص یک مقام کاخ الیزه روز دوشنبه (۱۷ تیر ماه) اعلام کرد که مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه (۱۸ تیر ماه) در سفری دو روزه وارد تهران خواهد شد و هدف از این سفر را کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا برشمرد.

براساس این گزارش، سفر امانوئل بُن به تهران پس از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب (۱۵ تیر ماه) حسن روحانی و ماکرون روسای جمهور ایران و فرانسه و بعد از ورود ایران به گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی در ۱۶ تیر ماه صورت گرفته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر