بازدید 21372
دانستنی‌های حقوقی؛

نگهداری سگ در آپارتمان از دیدگاه قوانین موضوعه

گسترش جوامع شهری و به تبع آن زندگی اجتماعی با فرهنگ‌ها و سلایق مختلف و همچنین خلأ‌های ذهنی، عده‌ای را به نگهداری از حیوانات در منازل خود راغب می‌کند که متأسفانه این رویکرد، تبعاتی منفی به همراه دارد که مغایر با آموزه‌های دینی، دستورهای پزشکی و اوامر قانونگذار است.
کد خبر: ۹۱۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 09 July 2019

گسترش جوامع شهری و به تبع آن زندگی اجتماعی با فرهنگ‌ها و سلایق مختلف و همچنین خلأ‌های ذهنی، عده‌ای را به نگهداری از حیوانات در منازل خود راغب می‌کند که متأسفانه این رویکرد، تبعاتی منفی به همراه دارد که مغایر با آموزه‌های دینی، دستورهای پزشکی و اوامر قانونگذار است.

به گزارش «تابناک» در دین اسلام، حمایت از حیوانات اعم از وحشی و اهلی، امری مهم شمرده شده؛ تا آنجا که در سوره‌های مختلف قرآن مانند انعام، عنکبوت و نساء، از حیوانات به‌عنوان نشانه‌های قدرت و عظمت الهی یاد شده است. ضمن اینکه در مکتب اسلام، سفارش‌های اعجاب‌انگیزی درباره ترحم به جانوران شده است.

با اینکه بر اساس احکام و قوانین اسلامی سگ نجس است، قوانین حمایتی و حیاتی اسلام شامل این حیوان نیز می‌شود و آسیب رساندن به انواع حیوانات نیز ظلم و دارای عقوبت اخروی است، زیرا همه جانداران تحت آفرینش خداوند قرار گرفته‌اند.

به اعتقاد دکتر جان‌احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان در متون اسلامی سگ به انواع مختلفی مانند سگ شکاری، سگ نگهبان خانه، باغ، مزرعه و سگ گله تقسیم شده که در صورت از بین بردن این گونه سگ‌ها، برای آنان دیه تعیین شده است. (جواهرالکلام – ج. ۴۳– ص. ۳۹۸، ۳۹۹) لذا دین مقدس اسلام نگاه ویژه‌ای به حیوانات داشته است.

اما جز در موارد اشاره ‌شده، نگهداری سگ، چون موجب آلودگی محیط زیست و همچنین شیوع بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان می‌شود، منع شده است.

از منظر بهداشت محیط زیست، می‌توان به بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ مانند هاری، بیماری لیتوسپیروز (بیماری عفونی)، بیماری‌های انگلی، آلودگی با کک، و بیماری گال و قارچ‌ها اشاره کرد.

به هر تقدیر، بنا به دلایل و بر مبنای مذکور، نگهداری حیوانات محدود شده است. از منظر قانونی، به موجب تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری هر نوع حیوان ولو اهلی در مشاعات آپارتمان ممنوع است، اما بعضی از افراد با این دیدگاه که «چهاردیواری اختیاری است»، در آپارتمان و منازل خود مبادرت به نگهداری از انواع حیوانات اهلی یا سگ می‌کنند.

نگهداری از انواع حیوانات اهلی یا سگ در آپارتمان‌ها به دلیل زندگی اشتراکی افراد با یکدیگر و لزوم حفظ آرامش و آسایش از یک سو و صدای حیوان که قابل کنترل از سوی صاحب آن نیست، از سوی دیگر، منتهی به نارضایتی ساکنان در آپارتمان می‌شود، که این پدیده از دو جهت قابل مقابله است؛ در مرحله نخست، با تذکر کتبی از طریق ارایه اظهارنامه رسمی از سوی مدیریت ساختمان برای خروج حیوان و در مرحله دوم در صورت بی توجهی صاحب حیوان، موضوع قابلیت پیگیرد قانونی از سوی مراجع قضایی با عنوان «مزاحمت» را دارد.

با توجه به فرهنگ و آموزه‌های مذهبی ناشی از شریعت اسلامی، نگهداری سگ در آپارتمان ممکن است برای همه یا بعضی از ساکنان قابل تحمل نباشد و حتی اگر صاحب حیوان ادعا کند که بهداشت سگ تحت نظر پزشک کاملا مراعات شده است، که این ادعا ولو قابل اثبات باشد، قابل پذیرش نیست، در این صورت دارنده سگ چاره‌ای جز خروج حیوان از آپارتمان یا تغییر محل سکونت و زندگی خود ندارد.

از جنبه دیگر، نگهداری سگ در باغات و منازل ویلایی بزرگ و روستاها، نه در مناطق شهری که منازل به هم متصل و چسبیده است، به علت وسعت مناطق و پراکندگی منازل و محیط طبیعی سازگار و همچنین نگهداری انواع سگ‌ها، آن هم صرفاً به جهت محافظت و نگهبانی، از منظر اسلام و عقل فاقد اشکال است، زیرا افرادی که در این‌گونه مناطق زندگی می‌کنند، برای محافظت از جان و مال خود ناگزیر به نگهداری از سگ هستند، زیرا دفاع از جان و مال از سوی قانونگذار مجاز شناخته شده است. اما در بافت‌های متراکم شهری، پارس سگ و آلودگی محیطی، قابل شکایت و پیگرد قانونی است.

در خصوص پدیده سگ‌گردانی در شهر، چون سگ نیاز به گردش و جست و خیز دارد، باید گفت: گرداندن سگ از سوی صاحبان آن بیشتر در مناطق و معابر عمومی از قبیل: کوچه، خیابان، پارک و ... اتفاق می‌افتد، اما به دلیل دفع ادرار و انتشار و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، گرداندن سگ از نظر بهداشتی و قانونی منع می‌شود. به دلیل اینکه بهداشت محیط ضامن سلامت افراد جامعه است. چنانچه در بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به این نکته اشاره شده است که برای جلوگیری از شیوع امراض مشترک بین انسان و حیوان، دفع حیوانات مضر از وظایف شهرداری است.

با ملاحظه سایر مواد قانونی می‌توان به این نتایج دست یافت که قانونگذار به صورت کلی در موضوع، قانون وضع کرده است. از جمله می‌توان به تفسیر ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ اشاره کرد که بر اساس آن، چنانچه سگ تربیت شده و دارای قلاده نیز باشد، اگر از سوی صاحب آن با هر انگیزه‌ای اعم از شوخی یا به قصد ترساندن یا بدون هیچ انگیزه‌ای، حیوان به سمت افراد اعم از کودکان، بانوان یا سالمندان و حتی افراد بزرگسال حرکت کند یا حیوان در مقابل این افراد پارس کند و موجبات وحشت فرد را فراهم سازد و از وحشت وارده، صدمه جسمی، روحی و روانی به افراد وارد شده یا اینکه موجب سقط جنین زنان باردار یا سکته و فوت افراد شود، به موجب عمل مادی غیراصابتی، وفق بند «پ» ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، در صورت فوت فرد، قتل عمدی محسوب شده و صاحب سگ محکوم به قصاص خواهد شد و در صورتی که عمل حیوان منتهی به آسیب جسمی و صدمه روحی یا روانی شود، صاحب حیوان به استناد مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون فوق الذکر ملزم به جبران خسارت به دلیل تقصیر در نگهداری حیوان است. چون ترس از سگ برای غالب افراد، امری ذاتی محسوب می‌شود و از طرف دیگر در قبال ترس، واکنش افراد متفاوت است که این عکس‌العمل بستگی به شرایط جسمی، روحی و روانی فرد دارد؛ لذا در واکنش به ترس از سگ، امکان وقوع هرگونه آسیبی وجود دارد که در این صورت صاحب آن، بنا به قوانین مذکور، علاوه بر قصاص یا محکومیت‌های کیفری، دارای مسئولیت مدنی نیز خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۵۳
اتفاقا در آپارتمان سگ وقتی با صاحبش باشه سر و صدا نداره، ولی منزل ما ویلاییه، و چند سال پیش دو تا همسایه داشتیم، که سگهاشون رو میذاشتن در باغچه منزل، و اینها با هم در سر و صدا و مردم آزاری مسابقه گذاشته بودن. یکی صبح و ظهر مردم آزاری میکرد، دیگری در نصف شب! در انگلستان و برخی کشورها مرکز کنترل حیوانات است، اگر در آن شهر چنین مرکزی نباشه، شما حق داری به پلیس اطلاع بدی و آنها اقدام میکنند. صدای سگ تا 100 دسیبل آلودگی صوتی ایجاد میکنه، تصور کنید در فاصله 3 متری از منزل شما چنین صدایی چه آرامشی از شما میتونه سلب کنه. من با سگ مشکلی شخصی ندارم، بحث بر سر اینه هر چیزی جای خودش رو میخواد و البته فرهنگ خودش
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
با رسیدگی به موارد مزاحم موافقم
ولی نمی توان با یک رفتار بد از سوی یک انسان همه انسان ها را محکوم کرد
سگ های بی آزار آپارتمانی را نباید وارد این بازی کرد
مساله را دینی نکنید، مساله فراتر از مذهب، به حقوق انسان مربوطه، به نظر شما اگر بلندگو دستم بگیرم و ساعت 2 شب همسایه آزاری کنم حکمش چیه؟ در صورت تکرار به جرم مردم آزاری ممکنه به زندان بیفتم. حالا بجای بلندگو، حنجره سگ رو تصور کنید که همین کار رو در نیمه شب انجام بده. اما چون سگه میگن هیچی نگید به قبای سگ بر نخوره!
بیچاره سگ
چرا گربه نجس نیست؟یا قناری؟
" ... حتی اگر صاحب حیوان ادعا کند که بهداشت سگ تحت نظر پزشک کاملا مراعات شده است، که این ادعا ولو قابل اثبات باشد قابل پذیرش نیست، ... "
حتی اگه قابل اثبات هم باشه قابل قبول نیست؟ یعنی اگه پزشک متخصص بگه این حیوون کاملا سالم و بهداشتیه و ناقل چیزی نیست، بازم می‌گین "نه، حتما یه چیزی داره"؟
این نگرش صریحا خلاف شرع شیعه‌س که می‌گه اظهار نظر در هر موردی رو باید به کسی سپرد که عقلا متخصص اون حوزه‌س.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
اون کثافتهایی که میندازه بالای فرش و مبل بهداشتیه ؟ وقتی دهنشو میبره تو بشقاب غذات و باهات هم غذا میشه بهداشتیه ؟ آره غربی جون ؟
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
سگ های آپارتمانی تربیت شده از بچه هم تمیزتر
. . . نه آلودگی در خانه دارند و نه از طروف انسان غذا می خورند . . . هستند . . .
"از منظرقانونی، به موجب تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری هر نوع حیوان ولو اهلی در مشاعات آپارتمان ممنوع است، اما بعضی از افراد با این دیدگاه که «چهاردیواری اختیاری است»، در آپارتمان و منازل خود مبادرت به نگهداری از انواع حیوانات اهلی یا سگ می‌کنند."

قانون‌گذار صریحا گفته نگهداری سگ در مشاعات ممنوعه و در مورد آپارتمان یا منزل شخصی منعی نگذاشته. شما چرا تعمیمش دادید؟
چرا انقدر با سگ مشکل دارید؟
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
کاملاا درسته و متن به ظاهر مهربانانه شروع شده ولی با خشونت نتیجه گیری کرده است
کاش اینقدر که به موضوع بسیار جزیی مثل نگهداری از سگ توجه داشتید به آسیب های اجتماعی و مشکلات عدیده مردمم توجه داشتید
ماجرای سگ و سگبازی در اسلام حرام است!
لطفا چیزی نگویید!
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
انتخاب سلیقه ای قوانین
حداقل رفتار حضرت علی با سگ را بررسی کنید و بعد اسلام اسلام بگید
علاقه خود را به اسلام پیوند نزنید
نگهداری سگ فقط درمزارع وباغها میتواند مقبول باشد آنهم نه هرسگی ،باید تحت نظر دکتر وبهداشت و دارای کارت سلامت باشد درمحیطهای بسته مانند آپارتمانها که خلاف مقررات و قابل بررسی وامکان شکایات وپیگیری قضائی رادرپی دارد
مردم رو به بیراهه نبرید . صراحتا گفتید در مشاعات آپارتمان نگهداری سگ ممنوع است ، بعد نتیجه گیری کردید پس بر طبق قانون نگهداری از سگ در داخل آپارتمان هم ممنوع است . با این تفسیرهای آبدوغ خیاری فقط مردم رو در برابر هم قرار میدید. نکنید این کارها رو !!!
این وظیفه دستگاه های قانون گذار است که این مسئله یا غیره ورود نموده و قانون وضع کنند تا مردم تکلیف شان را بدانند. بلاتکلیفی باعث دعوا و درگیری در آپارتمان ها می شود.
خیلی مسایل دیگر از قبیل عدم پرداخت شارژ، رعایت رفت و آمد، پارتی های شبانه و..........
که نه قانون واضحی برای برخورد وجود دارد و نه مکان هایی که سریعا کار راه بیانداز باشد.
متاسفانه هنوز فرهنگ آپارتمان نشینی در کشور ما در حداقل می باشد.
در هند در دوره دانشجو از آلودگی محیط بعلت وجود فضولات آدم و ادرارش برای ما محیطی سخت بود. مدتی به اجبار در آلمان بودم و با آشنایان هنگامی که صحبتی در مورد پاکی پیش می آمد عرض می شد ایران تمیز ترین است. در هند باید مواظب بود پای بر مدفوع آدم نگذارید و در آلمان (و دیگر کشورهای اروپایی)باید مواظب باشی پا روی مدفوع سگ یا حیوانات خانگی دیگر نگذارید. خوب ماهم پیشرفت کردیم چه قبل انقلاب چه بعد آن. درقبل ما در دهه های هزار سیصد شمسی بودیم و ششصد سالی نسبت به غربی ها عقب بودیم و با یک جابجایی مبدا تاریخ مثل آب خوردن آن عقب ماندگی را نه تنها جبران بلکه ششصد سالی هم پیش افتادیم حالا هم با تقلید از غربی ها این یکی عقب افتادگی را هم دارد جبران می شود و حسابی شهر های ما هم در آلودگی به غربی ها می رسد و با آن استعداد سراغ داشته موجود خیلی جلو تر هم خواهیم زد،
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
کدوم شهر آلمان بودید که از قانون آن کشور تبعیت نمی کرده است؟
چون در این کشور هرگونه باقی گذاشتن مدفوع سگ در اماکن عمومی موجب جریمه است
شهود نادرست نیاورید
چرا از نجس العین بودن سگ چیزی نمیگید این جنبش دچار غفلت هم است مردم در شان نماز نمی‌خوانند خانوم پیری در محله ما با چادر سرش یک سگ پشمالو را بغل گرفته و نوازش میکند ایشان حکم نجاست سگ را نمی دانند چطور با چادر آلوده به موی یه سگ نماز میخواند
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
گویا خود شما هم احکام را که الزاما نشانه کل اسلام نیست نمی داند . . . نجاست درج شده در احکام غفهی فقط بر فضولات و ترشحات است و حضور سگ یا نوازس آنرا به علت خشکی بدن سگ، نجس نمی داند . . . شاید بارها بر زمینی که سگی آزاد بر آن ادرار کرده باشد و اکنون خشک شده است، نماز آورده و قبول حق هم باشد . . .
در این متن خیلی تلاش شده بود که تناقضها توجیح شود ولی بی منطقی بدجور تو ذوق میزنه. یک تلاش مضبوحانه برای درست جلوه دادن یک اشتباه فاحش. واقعا افتضاح بود.
این همه موش که واسه خودشون جولون میدن تو خیابونا آلوده تره و بیشتر باعث بیماری میشه یا یه سگ واکسن زده بیاد نیم ساعت تو خیابون پیاده روی کنه؟ آهان ببخشید گیر دادن به موش ها و از بین بردنشون باعث آسایش مردم میشه ولی گیر دادن به سگ ها حسابی مردم و جوونا رو اذیت می کنه! ادامه بدین
لااقل بره یا بزغاله نگهدارند که آدم بدش نیاد
سگ و گربه نماد چه چیزیه که اینروزها در منازل نگهداری میکنند ؟
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
شما اگر دوست دارید و می توانید بدون مزاحمت برای دیگران بزغاله نگهداری کنی و مشکلات بهداشتی آنرا کاملا کنترل کنی . . . . خوب برو نگه دار . . . موضوع همین است که محدوده مزاحمت و بهداشتی را تعیین کنیم
صرفنظر از مزاحمتی که سگ با پارس کردن برای همسایه ها ایجاد میکنه ، هر دفعه روی فرش و مبل و رختخواب کثافت میکنه . یا موقع ناهار و شام سر میبره تو دیس وسط سفره و ازش میخوره که صاحبش با خنده اونو کنار میزنه و از همون دیس برای خودش میکشه و میخوره . گاهی هم وقتی اعضای خونه دارن رو فرش راه میرن پاشون میره رو کثافت سگ و با سر و کله زمین میخورن . اینه سگ بازی
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
مشکل افرادی که سگ تربیت شده آپارتمانی نداشته اند اینست که نمی دانند که این موجودات تمیز، هیچگاه محیط زندگی خود را خراب نکرده و از ظروف آب و غذای شخصی خود استفاده می کنند
قانونى براى نگهدارى فيل در آپارتمان هم هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
مهم نیست . . . نگه ئار . . . چون سگ نیست!
جای سگ منزل نیست .
گرچه برخی تربیت پذیرند .
افرادی که سگ در منزل نگهداری می کنند یا در شهر می گردانندقطعا مشکل روانی به سبب کم توجهی و کمبود عاطفی یا امراض غرور اخلاقی دارندوباید به مشاوران قوی روانی مراجعه کنند اینها اغلب کم فرزندند..
پاسخ ها
پزشک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
بی نزاکتی نفرمائید
شما سالم هستید و میلیون ها نفر منجمله بزرگترین دانشمندان و شخصیت های برنده جوایز جهانی که سگ داشته اند دارای مشکلات روانتی هستند؟
شخصا حاضرم با شما به روانپزشک مراجعه کنم تا از این دیدگاه خارج شویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
البته از یک منظر نظر شما درسته در روانپزشکی حیوان درمانی هم داریم و خیلی روانپزشکا نگه داری شگ رو تجویز میکنند که از قرص دارو خوردن بهتره. شما هم بهتره ذهنیت خودتون رو در مورد تحقیر کسانی که به روانپزشک میرن و کسانی که سگ نگه میدارند عوض کنید به نفع خودتونه
یک قانون هم باید افه شه صاحب سگ هپیشه باید با قلاده سگ را ببنده
اولا که نام سگ در قران ودر سوره کهف آمده است واینکه سگ نجس نمیباشد وثالثا سگ در بزاق دهانش بالغ بر 20 نوع انزیم دارد که خاصیت ضدباکتری وضد میکروبی دارد که حتی برای انسان هم مفید میباشد.کسانی که از حیوانات مواظبت ومراقبت میکنند وبه فرزندانشان یاد میدهند فوق العاده از لحاظ روحی وروانی انسانهای صبور ومهربان وهمزیستی مسالمت آمیزی با دیگران دارند.خودبنده ازاینکه افرادی را مشاهده میکنم که به زندگی حیوانات اهمیت میدهند قدردان آنان هستم وبه دیده تحسین نگاه میکنم.وباکسانیکه حیوان در منازل خودشان مخصوصا سگ وگربه دارند هم مشکلی ندارم.روایت شده که امام علی (ع) فرموده اند که اگر کسی 13 صفت سگ را داشته باشد انسان کامل است.سگ حیوان باوفایی است واز قدیم به بشریت خدمت کرده ومیکند وخواهد کرد.
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
درود بر دیدگاه جهان شمول شما از دین مبین اسلام
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
یکبار یک سگباز رو دیدم سگ پشمالوی کوچکی داشت . دهن گذاشته بود تو دهن سگه و بذاق دهن اون سگ رو که شما خوشمزه و ویتامین دار توصیف کردی میک میزد .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
اینایی که میخوان کارهاشون رو با اسلام توجیه کنن فقط سر خودشون کلاه میذارن. سگ نجس هست و توی قرآن اومده پس نجس نیست رو نمیفهمم چه دلیلی داره و یا اینکه حضرت علی گفته مثلا ۱۳ تا از صفات سگ را آدم داشته باشه (البته نگفته هم که انسان کامل هست فقط گفتن که داشته باشه) نمیدونم چه ربطی به نجاست یا عدم نجاست سگ داره. با اطمینان میشه گفت سگ نجس به دلایل مختلف. روایات تایید میکنن سگ نجس هست، هیچ فرقه اسلامی در طول تاریخ خلاف این حکم رو نداده، از لحاظ تاریخی هم اینجور نبوده که از قبل از اسلام نجاست سگ وارد شده باشه و اتفاقا قبل از اسلام سگ در شبه جزیره عربستان بسیار هم مقبول بود که اسم بعضی طوایف و افراد هم اسم سگ‌ها و یا خود واژه کلب بوده. همونطور که خون که بهش احتیاج داریم و تو بدن همه هست نجس هست، سگ هر چقدر هم موجود خوبی باشه نجس هست و دلیل بر عدم نجاستش نیست. دلیلش رو هم بعضی‌ها چیزهایی گفتن و خود من تصورم این هست که شاید بخاطر انس زیادی که با آدم میگیره باعث میشه صاحبش انسانیت رو در آدم‌های دیگه نتونه به درستی تشخیص بده و سگ رو بجای انسان‌ها دوست خودش بدونه.
یک مسلمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
خون و شراب هم در قرآن آمده پس نجس نیست؟!! این چه تصویر غلطیست از دین که ارایه می دهید؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
تو هیچ جای قران نگفته سگ نجسه اینا حرف خودشون قبول دارند
نه تنها نجس نیست بلکه طبق قران شکاری که سگ انجام بده کاملا حلاله که دیگه بدترین حالت دندون و اب دهان سگ در شکا
شما حیوانی با وفا تر از سگ برای انسان دیده اید ؟
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
به خداوندی خالقش که نه
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
چه ربطي داره
تعداد زیادی از خانواده ها اینروزها در منزل از سگ نگهداری میکنند و نمیتوان این امر را کتمان کرد. کلا ما عادت کرده ایم که کلا یک موضوع را از ریشه نفی کنیم و این امر باعث میشود برای آن قوانین پیش بینی نکنیم. نگهداری سگ در منزل و بالطبع نگهداری و گرداندن آن در خیابان و پارک نیازمند قوانین و راهکار میباشد. نمیتوان کلا روی آن خط کشید. همانطور که ماهواره و مشروبات الکلی را نفی میکنیم ولی میدانیم که وجود دارد. ولی ترجیح میدهیم چشمانمان را ببندیم و قوانینی برای آن پیش بینی نکنبم.
سلام
ننویسید سگ پارس کرد این را عربها ترویج دادند وتوهین به فارسها است .ممنون
من کلا این متن رو نخوندم ولی چرا حیوون تو خونه نگه میدارید. سگ‌ها هم که بدبختا رو اینقدر دستکاری نژادی کردن که بعضیاشون دیگه شبیه سگ هم نیستن و معلوم نیست چی هستن. الان همسایه کوچه پشتی ما یه سگ داره دهن ما رو آسفالت کرده از بس وقت و بی‌وقت پارس میکنه؛ پلیس و غیر پلیس هم کارساز نیست. خیلی حیوون دوست دارید برید خارج شهر گاو و گوسفند و سگ و پرنده و هر چی میخواید نگه دارید هم حیوونهای بدبخت رو اذیت نکنید، هم بقیه آدما رو اذیت نکنید. این هم که میگن سگ مثل بقیه حیوونها نیست و آدم‌ها براش مثل یه راهنما و نمیدونم آلفا و این چیزاس چرت میگن و هیچ فرقی با بقیه نداره، اونجور حساب کنید پرنده‌ای هم که هیچ وقت آزاد نبوده صاحبش رو دوست داره و هزارتا فیلم دوست داشتن صاحبشون توسط همه حیوانات تو اینترنت هست. آدم آدمه و با آدما میپره هر حیونی هم با هم جنس خودش میپره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
من هم متن این دوست عزیز را نرسیدم کامل بخوانم
ولی موضوع کاملا حل شد . . . این موجودات که ما نگهداری می کنیم دیگر سگ نیستند و به عبارتی "پت" هستند . . . حال دیگر احکام و قوانی بر این موجودات زیبا وارد نیست
یه زمانی ویدیو ، نوارکاست در ماشین و ..... هم ممنوع بود و از این دست مقالات هم زیاد چاپ میشد که بعله چقدر مضرات داره اینا به کجا رسیدین جر اینکه گذشت زمان و خواست مردم کالا انیطور فشارها رو از صحنه روزگار محو کرد حجاب اجباری چی ... اینم همونه به جای اینکه قانون بذارین و جزییات مسله رو در نظر بگیرید گفتین کلا ممنوعه در صورتیکه نکاتی که از نظر بیماریها گفتید اصلا علمی نیست و صحت نداره ولی چون قانون روبر پایه برداشت مذهبی تفسیر کردین کاربردی نیست و به جای سامان دهی به هرج ومرج میکشه گوش کنید برید به سمت سامان دهی قضیه
نميدونم اين توي همه جاي دنيا حل شداست متاسفم

لطفا مملكتو درست كنيد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
آفرین
مشکلات مهمتر مملکت مانند افت معیشت مردمان کشور را رفع کنیم
حیوانات خا نگی سبب آرامش اعصاب و روان می‌شود. یکی از اصحاب کهف سگ بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
درورد
سلام و درخواست تفکر
اعتقاد راسخ دارم که می بایست به موضوع سگ های آپارتمانی و رفع مزاحمت احتمالی آن ها از منظر سلامت شهروندان و بهداشت روانی همسایگان رسیدگی نمود و البته قوانینی کاربردی را به کار بست . . . همانند رانندگی حین مستی، به هیچ عنوان بی توجهی دارندگان سگ های خانگی را در بروز مشکلات برای سایرین قبول ندارم و می بایست جلوی اینگونه کج روی ها در هر جای دنیا به خصوص در کشور عزیزمان گرفته شود

حال یک پرسش دارم:
اگر تمامی سگ های آپارتمانی ناگهان غیب شوند، مشکلات شهروندی ایرانیان حل می شود؟!!!!!!
آیا آمار مشکلات ایجاد شده توسط این موجودات نحت کنترل صاحبانشان اینقدر زیاد است که به موضوع اول شهروندی کشور بدل شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اگر حساسیت برای رفاه حال شهروندان و زندگانی شهروندی اینقدر برای مملکت داران بالاست، برخی موارد ذیل را برایم روشن سازید:
سگ های آزاد که از کمترین رسیدگی علمی ببرخوردارند چه می شوند؟
موش های فراون و سایر جوندگان که حامل خطرناک ترین بیماری های مسری بوده و هر روز در شهرها بیشتر و بزرگ تر می شوند چه می شود؟
گربه های شهری که ناقل بیماری هایی بسیار بیشتر از تمامی گونه های سگ سانان هستند چه می شوند؟
پرنده ها و گونه های متعدد این موجودات زیبا که ناقل بیماری های مسری و کشنده هستند چه می شوند؟
سایر گونه های سگ سانان مانند روباه و شغال که به صورت مستمر در شهرها پرسه می زنند چه می شوند؟
گوسفندان فراوانی که به منظور فروش دام زنده حیاط یا باغچه های داخل شهر نگاهداری می شوند با تمامی حشرات و انگل های خطرناکشان چه می شوند؟
آبزیان زنده با تمامی بیماری های قابل انتقال به انسان چه می شوند؟

بگذارید وارد موضوعاتی با آمار بسیار بالای مرگ ومیر که تعدادی از شهورندان کشورم به صورت روزمره با آن درگیر هستند را فقط نام ببریم: آلودگی کشنده هوای شهرهای بزرگ، آزبست ترمز ماشین ها، عدم دفع فاضلاب علمی بسیاری از شهرها، عدم بازیافت زباله شهری کشور و سایر مواردی بسیار خطرناک تر و کشنده تر که می بایست توسط قانون گذار و مجریان کشور به آن رسیدگی شود و هزاران الزام شرعی نیز دارد . . .

از موضوع اصلی دور نشویم:
در حالی که دنیا به سمت توسعه پایدار از جهت تعامل انسان ها با یکدیگر و محیط زیست رفته است و حفظ گیاهان و حیوانات جزو وظایف شهروندی جوامع مدنی مترقی مانند ژاپن، نروژ، فنلاند، سوئد، دانمارک قرار گرفته . . . خجالت آور است . . . سو استفاده از زور و قوانین و متون دینی برای دور کردن ذهن شهروندان از مشکلات شهروندی مهمتری که غافل مانده ایم و حتی معضلات اقتصادی، اجتماعی یا اخلاقی شهرها و هجمه بردن به سمت بهترین دوست بشر که امروزه برای درمان بیماری های روحی و شهری، نگاهداری آن ها را به عنوان "پت تراپی" توصیه می کنند . . .

در نهایت به جای آنکه رویه اجتماعی و بهداشتی درستی به منظور رعایت شهروندی سایر افراد و اطمینان از سلامت زیست بوم شهری داشته باشیم . . . به نازنین ترین موجود هستی گیر ندهیم . . . آیندگان این سرزمین، برخوردی واپس گرایانه با موضوعات نوین را به نسل ما نخواهند بخشید

با درود بی پایان
قانون هست ولی کو رعایت؟ دیگه تو پارک ها جرات نشستن نداریم. همه جا رو نجس می کنن. این جماعت به اسم آزادی، اما به رسم خودخواهی دیگران رو محدود می کنن و به حقوق بقیه تجاوز می کنن.
بنده یک توله سگی رو زیر پل که با نخ جعبه شیرینی از گردن بسته بودن تا بمیره و نفسای آخرش رو میکشید پیدا کردم و بعد از یکی دو هفته رسیدگی بهش حالش خوب شد و ازون موقع توی حیاط نگه داشتم چون در صورتی که توی خیابون ولش میکرم یا ماشین زیرش میکرد یا ماموران زحمت کش شهرداری با تفنگ میکشتنش.ازونجایی که این سگ کوچک هست و به قولی پاکوتاه به درد نگهبانی و ... نمیخوره و من هم حقیقتش برای استفاده نگهش نمیدارم فقط چون دلم میسوزه و هم اینکه بسیار مهربان و باوفا هست نگهش میدارم.بعضی از دوستان مذهبی اینکار منو درست نمیدونن و میگن باید بندازیش دور چون نجسه و برکت از خانه میره.ولی سوال من این هست که: اگه بنده میزاشتم زیر همون پل از گشنگی بمیره برای من ثواب داشت؟آیا خداوند وقتی بنده ای بزاره حیوان زبون بسته ای جلوی چشاش از گرسنگی بمیره خوشحال میشه؟ ایا من سگ رو ول کنم تا به دست مامورین شهرداری کشته شه و یا زیر ماشین له بشه ثواب داره؟
رعایت حق همسایه واجبه.سلب آسایش وآرامش مردم چه همسایه چه در یک محیط عمومی ممنوع وزشت است.اما اینکه ما با وفا ترین مخلوق حضرت حق را نجس بدانیم تنها یک دلیل دارد وآن خود خواهی ما آدم ها است چرا که موجودات جاندار دیگر را فقط به عنوان مزاحم می بینیم.شما بز را هم در خانه نگهدارید اگر مراقب بهداشت اون نباشید ممکن است هزار جور بیماری مشترک بین دام وانسان را از بز بگیرید.دین مبین ما هیچگاه نگفته سگ نجس است لطفا انانی که همچین اعتقادی دارند کمی ژرفتر در مورد آیین اسلام بیاندیشند.کافیست یک بار یک قطعه نان حتی خشک به سگی بدهید خواهید دید که چگونه محبت شما را فراموش نمیکند.ما ها که توان مدد رسانی ودستگیری از همنوع هایمان را نداریم تا لذت انسان بودن را درک کنیم پس حداقل باسگ ها مخصوصا سگ های ولگرد مهربان باشیم.محبت کردن به حیوانات رایک بار امتحان کنید تانشاط وشادی را که به شما دست می دهد احساس کنید وبالا تر از آن بواسطه مهربانی شما به این مخلوقات از لطف ورحمت خالق هستی برخوردار شوید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان