بازدید 25700
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

هدف آمریکا از تحریم فروش نفت ایران، فراتر از فشار به اقتصاد ایران است/ بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت چه می‌خواهد؟

افزایش تولید نفت آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ تا جولای ۲۰۱۹ روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بوده است. این موضوع (افزایش تولید نفت آمریکا) به هیچ وجه در محاسبات اوپک دیده نشده بود و کسی در بازار تصور نمی‌کرد آمریکا با چنین سرعتی به تولید خود بیفزاید. به نظر می رسد، اعمال تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا تنها با هدف کاهش درآمد‌های این دو کشور نبوده است.
کد خبر: ۹۱۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷ 08 July 2019
تابناک اقتصادیهنگامی که آمریکا از برجام خارج شد، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که تحریم‌های نفتی ایران در آبان ماه ۱۳۹۷ بازخواهند گشت. آمریکایی‌ها هدف از تحریم نفتی علیه ایران را به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان به منظور کاهش درآمد‌های دولت اعلام کردند. شب گذشته وزیر نفت ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که این تحریم‌های نفتی را علیه ایران و ونزوئلا اعمال کردند این است که برای فروش نفت خود بازار باز کنند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هجدهم اردیبهشت ماه سال گذشته، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. وی در سخنرانی خود بعد از خروج آمریکا از برجام وعده داد که تحریم‌های ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. تحریم نفتی ایران ۱۸۰ روزه گنجانده شده بود؛ یعنی از ۱۴ آبان ۱۳۹۷ هر گونه معامله با شرکت نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و خریداری نفت، محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ممنوع شد. در رسانه‌ها هدف آمریکا از این تحریم ها، کاهش درآمد‌های دولت ایران از طریق به صفر رساندن فروش و صادرات نفت ایران اعلام شد.

آمریکا علیرغم تمام تلاش‌های خود هرگز نتوانست فروش نفت ایران را در مهلت ۱۸۰ روزه به صفر برساند و به همین دلیل در آبان ماه سال گذشته اعلام کرد که هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، یونان و ایتالیا از تحریم‌های نفتی ایران به مدت شش ماه معاف هستند.

زمان پایان معافیت‌های نفتی این هشت کشور، اول ماه می ۲۰۱۹ مصادف با ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بود. در دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران برای دیگر کشور‌ها خبر داد. در این بیانیه آمده بود: ترامپ تصمیم گرفته که دیگر معافیت‌ها بابت خرید نفت از ایران را که در ماه می‌ تمام می‌شود، تمدید نکند. این موضوع برای این است که صادرات نفت ایران به صفر رسانده و اصلی‌ترین درآمد دولت ایران از آن گرفته شود.
 
در ادامه بیانیه ذکر شده بود: ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه عضو اصلی تولید انرژی جهان به همراه دوستان و متحدان متعهد هستیم که تقاضای کافی در بازار جهانی نفت ادامه پیدا کند. ما توافق کردیم که تصمیمی زمان بندی شده بگیریم تا اطمینان دهیم تقاضای جهانی در پی کنار گذاشتن نفت ایران از بازار فراهم خواهد شد.
 
هدف آمریکا از تحریم فروش نفت ایران، فراتر از فشار به اقتصاد ایران است/ بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت چه می‌خواهد؟

در یک سال گذشته، دولت آمریکا به رغم تحریم نفتی ایران، نفت ونزوئلا را نیز تحریم کرده است. حالا پرسش اساسی این است که آیا واقعاً هدف دولت آمریکا از تحریم نفتی ایران و ونزوئلا تنها کاهش درآمد‌های این دو کشور به منظور وارد کردن فشار حداکثری به حکومت‌های آن‌ها بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش، باید به صحبت‌های شب گذشته (شانزدهم تیر ماه ۱۳۹۸) بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو رجوع کنیم. وزیر نفت در پاسخ به این پرسش مجری که آیا رفتار آمریکا از یک مصرف کننده عمده به یک تولیدکننده عمده در بازار نفت تغییری کرده است یا خیر، گفت: من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که این تحریم‌های نفتی را علیه ایران و ونزوئلا اعمال کردند، این است که برای فروش نفت خود بازار باز کنند. وی با بیان اینکه آمریکا ظرف دو سال یعنی در فاصله جولای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، میزان تولید نفت روزانه خود را ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه افزایش داده است، گفت: آمریکا هم اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در دنیاست و پس از آن روسیه با بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز و عربستان با بیش از ۹ میلیون بشکه در روز در جایگاه بعدی است.
 
وزیر نفت با بیان اینکه اگر ملاک مقایسه را ژانویه ۲۰۱۷ (اولین ماه میلادی) در نظر بگیریم به این میزان تولید نفت آمریکا می‌توان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر اضافه کرد، یعنی در مجموع افزایش تولید نفت آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ تا جولای ۲۰۱۹ روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بوده است، گفت: این موضوع (افزایش تولید نفت آمریکا) به هیچ وجه در محاسبات اوپک دیده نشده بود و کسی در بازار تصور نمی‌کرد آمریکا با چنین سرعتی به تولید خود بیفزاید. زنگنه ادامه داد: این مقدار تولید نفت نیازمند بازار است و با کاهش تولید عادی نفت اوپک (کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای) جبران نمی‌شد و در نتیجه آمریکا باید شوک‌هایی به بازار وارد می‌کرد تا بتواند برای خود بازار پیدا کند. بخشی از تحریم‌ها در این جهت است که آمریکا بتواند به تولید و توسعه شیل اویل ادامه دهد.

داده‌های نمودار زیر از سایت اداره اطلاعات انرژی آمریکا استخراج شده است. آخرین اطلاعات موجود در این سایت مربوط به آپریل ۲۰۱۹ می‌باشد. همان گونه که دیده می‌شود در دو سال اخیر تولید نفت آمریکا رشد چشمگیری را داشته است.

بازارگشایی نفتی به سبک یانکی ها؛ آیا آمریکا با تحریم تنها به دنبال کاهش درآمدهای نفتی ایران و ونزوئلا بود؟

این موضوع نشان می‌دهد که اعمال تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا تنها با هدف کاهش درآمد‌های این دو کشور نبوده بلکه آمریکا به دنبال بازارگشایی برای تولید نفت خود بوده است. گواه این موضوع نیز فروش نفت این کشور به مشتری‌های نفتی ایران بعد از تحریم‌هاست. آخرین اقدام آمریکا در این زمینه، مربوط به فروش یک محموله نفتی به پالایشگاه دولتی مانگالور هند در ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۸ بوده است. رویترز در این مورد نوشت: ام ونکاتش، مدیرعامل شرکت دولتی پالایشگاهی و پتروشیمی مانگالور گفته است، این شرکت نخستین محموله نفت تاندر هورس آمریکا را از طریق یک مناقصه برای تحویل در نیمه اکتبر خریداری کرد و این دومین محموله نفتی خریداری شده از آمریکاست. این قرارداد به دنبال جبران نبود نفت ایران با افزایش خرید از آمریکا بسته شده است.

شایان ذکر است، هند از جمله خریداران عمده نفت ایران بود و تا قبل از تحریم‌های نفتی اخیر آمریکا علیه ایران، روزانه بین ٤٥٠ تا ٤٨٠ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد. با اجرایی شدن مرحله اول تحریم نفتی آمریکا در آبان ماه سال گذشته، ایالات متحده به هند اجازه داد، به واردات روزانه سیصد هزار بشکه نفت از ایران ادامه دهد، اما مدت معافیت در اردیبهشت ماه سال جاری منقضی شد.

همچنین تا قبل از خروج آمریکا از برجام، صادرات نفتی ایران روزانه به دو میلیون و ٥٠٠ هزار تا دو میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه می‌رسید که پس از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی این میزان به حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه تنزل پیدا کرد. طبق آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی که در ۲۴ خرداد ماه سال جاری منتشر شد، صادرات نفت ایران در ماه می ۲۰۱۹ نسبت به ماه قبل حدود ۴۸۰ هزار بشکه افت داشته و به حدود ۸۱۰ هزار بشکه رسیده است؛ بنابراین، تنها با تحریم نفتی ایران، هم اکنون عرضه نفت جهانی روزانه بیش از ۱.۸ میلیون بشکه کاهش یافته که آمریکا سعی دارد افزایش نفت خود در سال‌های اخیر را جایگزین آن کند.  
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۲
ایران باید از خام فروش دست بردارد ... الان ما کسی را لازم داریم تا اقتصاد ایران از دست این نفت و خام فروشی نجات دهد
خام فروشی هنر نیست هنر با ارزش افزوده بالا فروختن مواد نفتی است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
دوست عزیز خام فروشی راحت ترین و تنها کاریست که بلدند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
فروش نفت خام یعنی :
1ـ وابستگی زیاد بودجه سالیانه به فروش نفت خام و آسیب پذیری ناشی از آن :

2ـ آسیب پذیر بودن نفت در مقابل تحریم‏ها

3ـ پایین بودن میزان اشتغال در بزرگترین صنعت کشور

4ـ عدم توسعه مطلوب صنایع پایین دستی نفت و گاز

الف) عدم تولید مناسب در پالایشگاه‏های کشور

ب‌) عدم توسعه مناسب پتروشیمی‏ها

با این توضیحات هنوز هم دنبال صادرات نفت خام هستید؟
به جای ذخیره نفت روی دریا و صادرات با قاچاق به دنبال استخراج گسترده از منابع مشترک و تبدیل کردن آن به محصولات قابل نگه داری و ارزش افزوده بالا باشید صادراتش هم منفعت بالا دارد.

این هم بخشی از لیست صنایع تبدیلی :
الیاف های مصنوعی ، کودهای شیمیایی ، حلال ها ، مواد پاک کننده. محصولات پتروشیمی و صنایع پتروشیمی
مشاور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
اخوی معلومه از این وضع داری سود می بری.. جنگ برای نفته.. امریکا داره از خام فروشی پولدار میشه توی ساده فکر میگی نفت نفروشیم اگه خدا این نعمت رو بگیره ببینم تو یکی خیلی اهل فکر و
اقتصادی..
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
تحریم نفت ایران کار درستی بود. قدر این نعمت در ایران فعلی دانسته نشده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
اقتصاد بچه پولداری یعنی خام فروشی ، مسیولین بی لیاقت اینجوری بیشتر راحت تر هستند
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
هدف آمریکا از تحریم ایران یک هدف استراتژیک است و نه تکنیکی .
اونها دنبال حذف ایران از بازار جهانی نفت هستند و مسایلی مانند حقوق بشر ، هسته ای ، موشک و غیره بهانه است که در هر صورت اگر اینها هم نبود دنبال یک بهانۀ دیگری می گشتند و پیدا می کردند حتی اگر وجود ساواک در ایران زمان پهلوی رو بهانه می کردند ( بر فرض تغییر نکردن رژیم پهلوی )
کشور بعدی احتمال فراون عربستان است .
ونزوئلا و روسیه را نیز دچار چالش کرده اند ... لیبی هم که از رده خارج شده .
امارات و کویت و ... هم در لیست هستند .
وقتی آمریکا با خام فروشی تا حدودی اقتصاد نابسامانش را سر و سامان داد ( مثلا بیست سال بعد ) به سراغ کشورهای امثال ایران می آید و با منابع عظیم نفت دست نخوردۀ آنها حالی می کند اسایی .
البته اگر موفق شود که این طرح را عملی کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
چهارتا کارخانه درست و حسابی مثل ارج،پارس،آساک دوچرخ و...رو هم زدند تعطیل کردند شما از عدم خام فروشی حرف میزنید!!!دستهایی هست که از داخل کمر ایران رو بشکنند
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
این مطلب از سایت الف کپی شده
ناشناس
| Germany |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
صحیح نفرمایید ولی کشوری که بهدپیازش وابسته است و کارخانه های بومی اش ورشکسته شده و به بساز بفروش ها منتقل شده است چهل سال دیگر احتیاج دارد که در اقتصاد مستقل شود.
اگر امروز تصمیم درست گرفته شود و آدمهای وارد بر سر کار بیایند.!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
آمریکا از صاحب امتیاز بودن علم و تکنلوژی و جذب هزارن نخبه از کشورهای جهان حرف اول را می زد
به راحتی تمامی نخبه های دنیا را جذب شرکت های تولدی خودش می کند و پیشتاز است
این کارها از تاجری مثل ترامپ بعید نیست. فقط دنبال پول و دوشیدن ثروت کشورهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
تهدید کرده بودند که بعداز۶۰ روز تاسیسات اب سنگین اراک را نوسازی میکنند ودرصدغنی سازی راافزایش میدهند بعدگفتند فقط درصدغنی سازی را از ۳٫۶۷ به ۵ درصد افزایش میدهند و امروزاعلام کردند که میزان غنی سازی به ۴٫۵ درصد افزایش یافته !!!!!!!!!!!!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
غنی سازی باعث نمیشه که ایران بتونه نفت بفروشه، اتفاقا برعکس باعث میشه که منطقه حساس تر شه و عربستان هم نتونه نفت بفروشه و آمریکا و رسیه حسابی پولدار شن.
الان فرصت طلایی برای اقتصاد ایران فرا رسیده است اگر مسولان دست از این فروش نفت خام دست بردارند و به جای آن دنبال فرصت های جدید بوجود آمده باشند ( صنایع تبدیلی با ارزش افزوده بسیار بالا )
کافی است ببنید شرکت های خارجی که نفت ایران را می خرند چه استفاده ای از آن می کنند و ما تبدیل شده آنرا صادرات کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
دقیقاً، حرف درستیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
تو چقدر ساده ای یک کشور مثال بزن با وضعیت مراوداتی جهانی مثل ایران پیشرفت کرده باشد
سینا
| Germany |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
فرصت طلایی خواهد سوخت چرا که اصلن اراده پیشرفت وجود ندارد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
ایران یک تفاوت عمده با سایر کشورها داره و اون نیروی کار متخصص و ضریب هوشی بالا هست

اگر این استعداد در کنار منابع عظیم مواد خام داخلی ( سنگ های معدنی ، نفت و ....) باعث یک جهش بزرگ برای ایران می شه
ایران کشور فقیری نیست که دست گدایی به سمت دیگران بلند کند فقط باید مسولانی با فکر و با اراده داشت...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
بدون ارتباط با دنیا هیچ پیشرفتی حاصل نمیشه. همان صنایع تبدیلی و پایین دستی با ارزش افزوده که منظور شما است همگی نیاز به دانش فنی و تجهیزات کلیدی و از همه مهمتر سرمایه گذاری و فاینانس جهانی دارد که در این حالت تحریم مقدور نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
آن مرغی که انجیر میخورد نوکش کج است
و ما اصلا مرغ نداریم که نوکش کج یا راست باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
شما که اینقدر خوب حرف میزنی راهکار هم بده. ما همین الان برای خام فروشی هم مشکل داریم
حالا اگر بخوایم ارزش افزوده درست کنیم باید اولا سرمایه گذاری هنگفتی برای ایجاد پالایشگاه و پتروشیمی و... انجام بدیم که درحال حاضر با توجه به مشکلات فعلی خیلی اسون نیست
دوما با توجه به تخریمها امکان دریافت سرمایه گذار خارجی هم نداریم
سوما باید این پالایشگاهها مجهز به اخرین تکنولوژی تولید باشند وگرنه مشتری خارجی جنس با کیفیت پایین ازمون خریداری نمیکنه
و از همه مهمتر بعد از اینکه سه مشکل بالایی رو حل کردیم تازه باید دنبال مشتری و بازار فروش باشیم که اون هم با توجه به تحریمهای موجود کار بسیار مشکلی است.لطفا همینجوری کلی گویی نکن. اون شرکتهای خارجی که میفرمایید هم سرمایه لازم برای ساخت و توسعه و تجهیز دارند و هم مجهز به اخرین تکنولوژی تولید هستند. اگر به این راحتی بود که تمام تولید کننده های نفتی باید نفت رو فراوری میکردند.نباید خام فروش میبودن !!! البته من نمیگم شدنی نیست. ولی کار راحتی نیست.بسیار تلاش و مجاهدت میخواد. اونچه که برای یک کشور ثروت میاره علم و دانشه به علاوه ی مناسبات بین المللی خوب و البته مدیریت سالم و سختکوش
ایرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
واقعا ساده ای...مگر آقایان جز خام فروشی کاری بلد هستند؟اگر پای توریست به ایران باز بشه کی میره امارات؟؟تازه از همه دنیا میان ایران.اگر خط تولید خودروهای خارجی اینجا افتتاح بشه اگر رستورانهای زنجیره ای اروپایی و آمریکایی بیان و هزاران کار دیگه اما آقایان فقط فکر جیبشان هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
مطمئن باشید کشوری که الان در قدرت است برای رسیدن به این نقطه تلاش های فروان کرده است و سختی های بسیاری دیده است و مسولان بافکری داشته که تا به اینجا رسیده و حرف اول رو می زنه
باید از یکجا کار رو شروع کرد اگر بخواهیم شدنی است هر چند که فراز و نشب هم دارد ....
امار تولید و صادرات نفت طبق سایت انرژی خیلی پایین تر از رقم ۸۰۰ هزار بشکه است و انها عدد بسیار بسیار کمی اعلام‌کرده اند و اقای زنگنه هم فرموده اند امار نمیدهم مردم نگران میشوند!!!!!!!!
مردم در اینترنت و شبکه های اجتماعی تمام امارها به گوششان میرسد و خود تحلیل می کنند منتهی اقایون واقعیت خطرناک پیش امده برای ایران را میخواهند عادی جلوه دهند.
پالایشگاههای جهانی مگر می ایند قاچاق بخرند و زیر تحریم اوفک امریکا بروند؟؟؟؟؟؟؟
اروپایی ها یکسال وقت تلف کردند .
غنی سازی را سریعا سرعت فراوان و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی را بالا ببرید.
غربی ها صدها سال همینجوری دنیا را چپاول کرده اند و ثروت دنیا را از آن خود کرده اند ...با زور و جنگ و الان هم تحریم های اقتصادی و تهدید و ارعاب ... دقیقا مصداق این سخن که کاخ های خودشان را روی ویرانه های زندگی دیگران میسازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
غربی ها با تولید علم به بشریت خدمت کرده اند ..غربی ها دنیا را چپاول کرده اند قبول ولی منافعی که با تولید علم به بشریت رسانده اند خیلی خیلی بیشتر از ظلم های آنان به کشورهای عقب مانده جهان سومی است .
ای کاش ما هم با تکیه بر فکر و عقل ، کشور خودمان را با استفاده از امکانات علمی غرب می ساختیم همانگونه که شرق آسیا توانست با استفاده از امکانات علمی و صنعتی غرب و تلاش و کوشش خودشان در عرض مدت کوتاهی ره صد ساله را در یک شب طی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
حق با شماست ولی سلاحی که باهاش بقیه رو چپاول میکنن علمه. ما مشکلمون نداشتن علم و کمبود عمله. اونا زحمت میکشن واسه همین حقشونو می خوان حتی اگه شده به زور.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
ترکیه در همسایگی ما و مسلمان است ولی با تسامح و تساهل که از دستورات اسلام است
و با استفاده از صنعت توریسم دارد کشورش را بخوبی اداره میکند
و ما اندر زلف بیرون زده دخترکان هستیم و سایتهای گردشگری مان را داریم بدست خود خراب میکنیم
کلید رهایی فقط احیاء توریسم بصورت کاملا آزاد مشابه دو بی و ترکیه و مالزی و اندونزی است
...
بیچاره تر از کشور ما دیگه نیست.آمریکا و روسیه با زیرکی تمام دارند نفتشون را میفروشند وما هم خواب خوابیم.اسیر برجام و حرف درمانی آقایون
دکتر محسن رنانی چند سال پیش این موضوع را دید و به مسئولان نامه زد ولی کسی ندید . اقتصاد ورشکسته و نفت روی دستمان ماند . چرا مسئولان به هوش نمی ایند . دشمنی با دنیا در تضاد با اقتصاد است .
دکتر محسن رنانی در کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» که سالها قبل منتشر کرده بود مدعی شده‌است که غرب به روش‌های مختلف و از جمله از طریق ایجاد تنش در خلیج فارس و به ویژه طولانی کردن مناقشه اتمی ایران می‌کوشد قیمت نفت را بالای صد دلار نگهدارد تا از این طریق ضمن کاهش تقاضای نفت، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نو و نیز در نفت‌های نامتعارف (نفت شیل) را مقرون به صرفه کند. رنانی در این کتاب معتقد است پس از آن که در دوره‌ای نسبتاً بلند (بین هفت تا ده سال) قیمت نفت بالا بود و سرمایه‌گذاری در نفت‌های نامتعارف و نیز انرژیهای نو به اندازه کافی بالا رفت، قیمت نفت شروع به کاهش خواهد کرد و ممکن است تا سقف هزینه تولید (بین ۳۰ تا ۴۰ دلار) کاهش یابد. در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ که قیمت‌های جهانی نفت از بالای صد دلار به حدود ۵۵ دلار سقوط کرد، بیش از ۹ سال از زمان شروع نگارش کتاب و شش سال از زمان ارسال آن برای مقامات ارشد ایران گذشته بود.

متاسفانه مسئولان در حالیکه سرمست از نفت ۱۴۰ دلاری بودند به پیش بینی های رنانی توجه نکردند و مناقشه هسته ای را طولانی کردند تا طبق خواسته آمریکا قیمت نفت بالا بماند و نتیجه این بی توجهی این است که امروز باید شاهد اخراج ایران از بازار نفت و جایگزینی نفت ایران با نفت شیل تولید آمریکا و ونزوئلایی شدن اقتصاد نفتی و رانتی ایران باشیم
از نظر غرب زده ها امریکا بابمب اتم ه مارا بزنه خیالی نیست
کشوری نفت میخرد که هنرش تبدیل نفت به کالای با ارزش افزوده است. ما اصلا نیازی به نفت و ارزش افزوده ی آن نداریم. چون هنر ما صنایع دستی، زعفران، پسته، خاویار، فرش، برنج و امثالهم است که اگر به بسته بندی، افزایش کیفیت، حذف موانع دولتی دست و پا گیر و تسریع صادرات رسیدگی شود چندین برابر نفت عواید خواهد داشت‌. ولی شما حتی در مهد بعضی کالاهای ایرانی، مشابه چینی آنرا خیلی ساده تر پیدا میکنید. تاسف
پاسخ ها
ایرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
همه اینها که گفتی رانت داره و هر کدوم سلطان خودشو داره با سود خودش مثلا برنج ما در دنیا حرف اول رو میزنه میروند برنج پاکستان و هندی میارن دست کیه؟؟خودشون سلطان خودرو و...دست خصوصی و مردم چیزی نیست
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
به فرض که فروختی چطور میخوای پولش رو بگیری؟!
بود ونبود صادرات نفت به حال مردم فرق نکرد ولی برای بازرگان که به نام کارت یک بار مصرف واردات صادرات می کنند و گرین کارتها تو جیبشان است کاخ نشین و اقازاده ها و ان بزرگوارانی که درامد کلان اینجا کسب می کنند و مالیات نمی دهند و در اروپا و امریکا و کانادا کیف می کنند فرق می کند
کدام کشور را سراغ دارید محض رضای خدا کاری انجام می دهد همه به فکر منافع خودشان هستند ما نیاز به یک سیاست دان سیاست باز داریم که در این عرصه با روش دیپلمات گلیم کشور را از آب بکشد که نداریم . یک عده مردم مستاصل از گرانی ها هم آرزوی مرگ و جنگ دارند
مردم دارن تو شعب ابی طالب از شدت گرسنگی و فشار دست و پا میزنن ، مسئولین نشستن پای سفره های شاهانه و لاکچری میگن ما سالهای سال شرایط نه جنگ نه صلح رو ادامه میدیم چون مردم حالا حالاها مقاومت میکنن . این حال و روز امروز ماست
ای کاش آنها ذره ای محتاج ما بودند! ای کاش درصدی از نیازهای حیاتی آنها در گروی علم ما بود! در آن صورت هیچ ناکسی جرأت چنین جسارتی نداشت. هراران افسوس که در ایام خوشی به فکر نبودیم! توانمندی آنها از بی عملی ما است! اگر ما هم درست برنامه ریزی و کار می کردیم تفاوت تا این حد نبود که به راحتی تحریم شویم ...
آمریکا می‌دونه تا ده سال آینده نفت خام جایگاهی در این دنیای مدرن نداره چرا که ماشینهای هیبریدی و برقی جای ماشینهای بنزینی را خواهد گرفت پس سعی میکنه تا با تمام توان نفت خود را استخراج و به پول و ثروت ملی تبدیل کنه و ما نه تکنولوژی داریم نه به دنبال آن هستیم و همیشه محتاج غربیم و گرفتار روز مرگی و سیاست بازی
دوره نفتی کشور ما گذشت
سلام افغانستان شدن
۳۶۰۰۰۰۰×۶۰×۳۶۵=حدود ۷۹ میلیارد دلار
GDP ایالات متحده حدود ۲۱۲۰۰ میلیارد دلار
نقش این اضافه تولید در کل اقتصاد آمریکا کمتر از ۴ دهم درصد است و‌این همه سر و صدا برای این مقدار ناچیز، معقول نیست
به آقای زنگنه سفارش میکنم مقاله آقای رابرت اچ هریس در ایندیپندنت را مطالعه کنند
به تابناک هم سفارش میکنم ایشان هم مطالعه کند
بحث بر سر ده ها تریلیون دلار است نه ده ها میلیارد دلار
مقامات لطف کنند حتما سرانه مطالعه خود را بالا ببرند
بدون شک همه بحران انرژی دهه 70 میلادی رو به یاد دارن و یا در خصوص اون شنیدن. آمریکا و دیگر کشورهای غربی و یا کشورهای وابسته به انرژی(نفت) به خوبی درک کردن که در صورتیکه کشورهای صادر کننده نفت (بیشتر اوپک)با هم متحد بوده و یک گروه قدرتمند تشکیل دهند، قادر خواهند بود اقتصاد جهانی رو در اختیار داشته و کنترل کنند. وقتی ایران به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت با دیگر کشورهای عرب منطقه متحد شدند و قیمت نفت رو از 2.5 دلار به 5 دلار و بعد تا 9 دلار بالا بردن، کشورهای غربی و بخصوص آمریکا به شدت احساس خطر کردن.به همین دلیل یکی از بزرگترین نقشه های ممکن رو برای منطقه حیاتی خلیج فارس و خاورمیانه در نظر گرفتن. آمریکا به یه برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت، سعی کرد تا از بزرگترین وارد کننده نفت در جهان به بزرگترین تولید کننده و سپس صادر کننده نفت در جهان تبدیل بشه. سرمایه گذاری های بسیار بسیار کلانی در حوزه نفت شیل صورت گرفت و اکنون این تکنولوژی به صورت کامل فقط در انحصار امریکا قرار دارد. سپس نقشه های شومی برای منطقه در نظر گرفتن و عراق رو به عنوان یکی دیگه از اعضاء مهم کشورهای تولید کننده منظقه تحریک کردن تا با ایران وارد جنگ بشه تا حسابی اقتصاد و سیاست این دو کشور درگیر جنگ باشه و عملا هر دو کشور نیازمند سلاح ها و تجهیزات نظامی کشورهای غربی باشن و زیر ساختهای تولید نفت انها هم به شدت آسیب ببینه. سپس نوبت به کشور کویت رسید! سرنوشت کویت رو هم همه بهتر از من می دونید. سپس لیبی و ونزوئلا. در حال حاضر فقط عربستان به عنوان یکی از عمده ترین کشورهای موثر باقی مونده و برای اون هم شک نکنین که برنامه هایی دارن. در صورتیکه تیکه های پازل رو کنار هم قرار بدیم، خیلی روشن هست که تحریم های ایران و به قول خودشون فشار حداکثری به ایران به چه دلیلی صورت می گیره. خیلی خنده داره وقتی به اظهارات نتانیاهو گوش می کنی!!! از یه طرف اسرائیل و آمریکا به شدت از برجام انتقاد می کنند و این توافق رو به عنوان بدترین توافق در نظر می گیرن و ادعا می کنن با این توافق صلح جهانی به خطر می افته، از طرف دیگه وقتی ایران اعلام می کنه که تعهدات خود رو در برجام کاهش می ده، همین اسرائیل میگه چون ایران خلاف تعهدات خود در برجام داره عمل می کنه پس باید تحریم بشه؟؟؟ آخرش ما نفهمیدیم از نطر شما برجام خوبه یا نه؟ اگه بده! پس نباید برای شما فرقی کنه که ایران تو برجام باشه یا نباشه. اما اگه برجام توافق خوبی بود، پس چرا از اون خارج شدین و ...
تابناک عزیز واقعا جای سپاس دارد که یک تحلیل استراتژیک منتشر کردی اما هدف بزرگتر آمریکا این است که از پیوند تجاری بین آسیای جنوب شرقی با ایران جلوگیری کند آسیا بزرگترین وارد کننده نفت و فراورده های پتروشیمی از خلیج فارس است اگر ایران با تولید روزی ۱۰ ملیون بشکه نفت جایگزین عربستان برای فروش نفت به چین شود این تجارت خارج از کنترل کشورهای غربی خواهد بود الان عربستان پول فروش نفت را در بانکهای غربی سرمایه گزاری می کند در جنک جهانی اول هم انگلیس از پیوند تجاری آلمان با مناطق نفت خیز عثمانی جلوگیری می کرد
با این حساب گام بعدی آمریکا ایجاد اغتشاش در عربستان و هاپولی کردن پولهای عربها در بانکهای غربی است
هرچند که دقیقا همین طور است و امریکا بدنبال جا باز کردن برای نفت خودش است ولی در این موقعیت شما نباید آنرا اعلام و تبلیغ کنید چرا که با این کار، کار بزرگ ترامپ برای کشور و مردمش را تبلیغ می کنید که منجر به انتخاب دوباره ترامپ در انتخابات خواهد شد
اتفاقا توفیق اجباری شد برای ایران ، اگه آمریکا ایران رو تحریم نفت نمیکرد ده ها سال هم به خودمان حرکتی نمیدادیم الآن ولی اگه ایران جنم داشته باشه بهتره چون میتونه با ارزش افزوده چند برابر حتی شاید صادر کنه مگه چندین ساله نمیگیم خام فروشی بده ؟!!! بیا اینم فرصت
بند ناف بودجه کشور را باید از فروش نفت خام برید و دخالت دولت در اقتصاد باید قطع شود و پول حاصل از فروش نفت صرف هزینه های جاری مسئولین و خانواده های آنها شود.
همچنین مردم عادی نباید انتظار استخدام دولتی داشته باشند لاکن شغل های دولتی باید برای فرزندان مظلوم مسئولین محفوظ بماند
آمریکا داره خام فروشی میکنه ما هم باید بتونیم حقمون را بفروشیم هر چقدر هم داخل بخواهیم میتونیم بدون محدودیت تولید کنیم خامفروشی که جلوی تولید و مصرف داخل را که نمیگیره
مفاد اين مقاله ونتيجه گيرى وزير نفت ايران به طنز پهلو ميزند نظام حكم بر امريكا كانگسترى است با اسلحه درهمه جاى جهان دنبال دلار ميگردند ولى درهمه جا موفق نشدند خريداران عمده نفت كشورهاى شرقى ازجمله چين وهند هستند وانها سخت دلواپس استقلال خود درمقابل امريكا هستند با بهره هوشى معمولى هم ميتوان فهميد كه خريد نفت ازايران بجاى امريكا سياست پايدار انها است هرچند جناب زنگه قرارداد نفت با چينى ها را لغو وفرانسه را جايگزين ان كرد وهرچقدر توانست دراين رابطه سنگ اندازى كرد بالاخره ايشان خواهد فهميد ابسربالا نمى رود
صبح بخیر
تازه فهمیدید طرف دنبال حذف جند کشور مثل ایران از بازار نفت تا بتون نفت خودش و راحت بفروش . از روز اول هدف ترامپ مشخص بود.
یاد مسئولین و کارشناسان کم سوادمون بخیر که میگفتن آمریکا نمیتونه نفت ایران رو تحریم کنه اگه نفت ایران تحریم بشه نفت 200 سیصد دلار میشه حالا این آمریکا نفت ونزوئلا رو هم تحریم کرده با این حساب نفت باید الان 500 دلار رو رد میکرد خخخخ افراد بیسوادی مثل ما حداقلش میدونستیم غربیها بدون حساب و کتاب کاری نمیکنن.
خام نفروشیم بپزیم بفروشیم آمریکا هم غلطی نمیکنه.
با ادامه این روند پس باید منتظر باشیم در آینده سهم یک سری دیگه از کشور ها هم از بازار نفت کم بشه! به نظرم ایران باید هدف استراتژیک خودش را در حوزه انرژی بزار بر تبدیل شدن به صادر کننده نخست گاز در جهان.
خدا رو شکر همون بهتر که نفت کمتر بفروشیم .نفت رو میفروشیم صد دلار تو زندگی مردم تاثیر نداره .نفت رو از یک میلیون دوباره به سه میلیون فروش میرسونن بازم تو زندگی ما تاثیر نداره .
چیه این نفت مارو بدبخت و وابسته کرد
همینه پیشرفت نداریم
همینه که موندیم
این از اوضاع خودروسازی اونم از صادراتمون
کجاییم ما؟
بالاخره فهمیدید خداراشکر...
پس هسته ای و مسته ای سر کاریه.
ضریب هوشی بالا! از کدام منابع مستند اینو فرمودی؟!علی آقا!
پاسخ ها
علی
| Germany |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
درصد به کار گیری نیروهای ایرانی در پست های حساس جهانی را بررسی کنید متوجه می شوید
در مقایسه فقط باید نسب این افراد به جمعیت ایران را هم در نظر داشته باشید
با بریزو بپاش برخی مسئولین و آقازاده های آنها که ناشی از در آمد بی حساب و کتاب منابع ملی است همان بهتر که نفت تحریم باشد ، شاید منجر شود مسئولین به فکر صنایع تبدیلی بیافتند وبا اینکار اشتغال رونق میگیرد واین به نفع جوانان است .
یاد مسئولین و کارشناسان بخیر که میگفتن آمریکا نمیتونه نفت ایران رو تحریم کنه اگه نفت ایران تحریم بشه نفت 200 سیصد دلار میشه حالا این آمریکا نفت ونزوئلا رو هم تحریم کرده با این حساب نفت باید الان 500 دلار رو رد میکرد ... غربیها بدون حساب و کتاب کاری نمیکنن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل