بازدید 12183
نظر نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب درباره تصمیم ایران برای غنی‌سازی؛

اروپایی‌ها ایران را سر کار گذاشته بودند/ درخواست اروپایی‌ها برای عقب‌نشینی از افزایش غنی‌سازی بی مورد است/ مجلس پشتیبان تصمیمات دولت است

روز گذشته، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، از این پس، به محدودیتی که در برجام برای میزان غنی‌سازی اورانیوم تعیین شده، پایبند نخواهد ماند؛ بنابراین، قرار است از این به بعد، غنی‌سازی اورانیوم بیشتر از ٣.٦٧ درصدی باشد که البته این میزان از غنی سازی خارج از چهارچوب برجام نیست.
کد خبر: ۹۱۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 08 July 2019

اروپایی‌ها ایران را سر کار گذاشته بودند/ درخواست اروپایی‌ها برای عقب‌نشینی از افزایش غنی‌سازی بی مورد است/ مجلس پشتیبان تصمیمات دولت استروز گذشته، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، از این پس، به محدودیتی که در برجام برای میزان غنی‌سازی اورانیوم تعیین شده، پایبند نخواهد ماند؛ بنابراین، قرار است از این به بعد، غنی‌سازی اورانیوم بیشتر از ٣.٦٧ درصدی باشد که البته این میزان از غنی‌سازی خارج از چهارچوب برجام نیست.

به گزارش «تابناک»؛ در واکنش به اعلام ایران مبنی بر بالا بردن سطح غنی‌سازی اورانیوم ـ که جمهوری اسلامی آن را «کاهش تعهدات ایران در قالب برجام» می‌داند ـ نهاد‌ها و مقامات بین‌المللی نسبت به این تصمیم ایران واکنش نشان دادند.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، در واکنش به این خبر اعلام کرد، از تصمیم ایران برای نقض برجام آگاه است. در این پاسخ آمده است، بازرسان این آژانس در ایران به کار نظارتشان بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند و به محض اینکه تحولات اخیر را تأیید کنند، این موضوع را به مرکز گزارش خواهند کرد.

اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز نگرانی از افزایش غنی‌سازی اورانیوم از ایران خواسته است تا بیش از این توافق برجام را نقض نکند. این اتحادیه از تهران خواست هر چه زودتر از اقدام متقابل خود دست بکشد و سطح غنی‌سازی اورانیوم را به مقداری که در برجام تعیین شده، کاهش دهد.

با این حال، واکنش‌ها در کشور به این موضوع متفاوت بود، به گونه ای که بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باورند اقدام متقابل ایران علیه این قدرت‌های جهانی دیرهنگام نیز بوده و ایران باید پیش از این‌ها اقدام به افزایش سطح غنی‌سازی می‌کرد؛ ضمن آنکه اقدام ایران برای افزایش غنی‌سازی نیز خارج از چهارچوب برجام نیست.

سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این موضوع و افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم به بیش از ۳.۶ درصد گفت: یکسری امتیازاتی که ما در برجام به طرف مقابل دادیم، امتیازاتی بود که در نهایت صداقت بود و از آنجایی که ما اصلا قصد رفتن به سمت ساخت سلاح‌های کشتار جمعی را نداریم و نیازی هم به آن‌ها نداشتیم؛ دادن این امتیازات به تعبیر مقام معظم رهبری، یک نمایش قهرمانانه بود.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصل اولیه در حقوق بین‌الملل، اقدام متقابل است. وقتی طرف مقابل دشمن تاریخی ملت ایران هم هست و به ما چنگ و دندان نشان می‌دهد، نرمش و ملاطفت ما محلی از اعراب ندارد و ما باید خیلی سریع‌تر اقدام متقابل را انجام داده و پاسخ مناسب را به دشمن می‌دادیم.

همچنین ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اخیر ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، این اقدام ایران را مغایر با بند‌های برجام ندانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته، با عمل به تعهداتش در برجام، صبر استراتژیک داشت، اما متأسفانه اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: درخواست اروپایی‌ها برای عقب‌نشینی ایران از افزایش سطح غنی‌سازی و کاهش تعهداتش در چهارچوب برجام بی مورد است، زیرا خودشان در اجرای مفاد برجام بدعهدی کرده‌اند، اما از ایران انتظار دارند که منفعلانه عمل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ایران از برجام خارج نشده و از آن حمایت می‌کند، اما طرف‌های غربی، به ویژه اروپایی‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند، ولی جمهوری اسلامی ایران نیز معطل اقدامات آن‌ها نخواهد ماند.

محمدمهدی زاهدی، دیگر نماینده مجلس بود که درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران در افزایش غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد در گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: آمریکا و اروپا با همراهی یکدیگر بیش از پنج سال است که ایران را سرکار گذاشته و با جمهوری اسلامی بازی کردند.

وی افزود: اروپایی‌ها در یک سال گذشته جز بازی با کلمات، کار اساسی و عملی در قبال تعهداتشان به ایران انجام نداده‌اند و به مطالبات اساسی ایران در برجام و لغو تحریم‌ها اعتنایی نکرده‌اند و فقط وعده و وعید دادند.

این نماینده تصریح کرد: اتحادیه اروپا روزگاری وعده SPV داده و بعداً وعده اینستکس را مطرح کردند، در حالی که در این پیشنهادها، به رغم تعهد به خرید نفت و مبادلات با بانک مرکزی ایران و ارتباط سیستم‌های مالی و بانک‌های آن‌ها وجود داشت، اما در مقام عمل، کاری نکردند. بهترین کار اجرای قاطعانه گام دوم بود که آن را برداشتیم.

محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در خصوص این موضوع گفته است: بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی، تعهدی که چند طرف دارد، زمانی از لحاظ حقوقی معنا پیدا می‌کند که همه طرف‌ها به آن پایبند باشند؛ بنابراین، در صورت نقض عهد از یک سو، طرف دیگر هم می‌تواند تعهدات را لغو کند.

وی افزود: تصمیمات دولت کاملا موجه است، مجلس هم در این مسیر پشتیبان دولت است البته انتظار می‌رود که دولت مجلس را بیش از پیش در جریان اقدامات خود قرار دهد تا همراهی و هم افزایی افزایش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۳
تنها حامی دولت همین مجلسی های بی دغدغه و فارغ از مشکلات معیشتی با حقوق های نجومی و تابعیت های چندگانه و چند شغله هستند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
هر وقت مجلس با دولت در مورد سیاست خارجی هم فکر باشند مطمئن باشید آن سیاست قفل شده است و به نتیجه نخواهد رسید. بخصوص اگر شورای نگهبان و تشخیص مصلحت هم موافق باشن سه قفله خواهد شد.
دولت و مجلس باهم بر سر یک سفره اند
کنفرانس اتحاد مسیحیان برای اسرائیل نشاندهنده استراتژی جنگی امریکا است برای تبدیل جنگ با ایران به یک جنگ صلیبی، به نظرم در شرایط فعلی تنها چیزی که می تواند مانع تجاوز و حمله نظامی امریکا به ایران شود آزمایش یک کلاهک اتمی است.
حسن روحانی در پی اخطار دادن به اروپا است و این برای جلوگیری از حمله نظامی امریکا به ایران کافی نیست.
دوره تعامل و مذاکره به آخر خط رسیده.
برجام برای ایران یک توافق باخت باخت شده است.
برجام باعث شد غربی ها اطلاعات بیشتری درباره پیشرفت های برنامه اتمی ایران به دست بیاورند و این موضوع آنها را جری تر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
خودت بیا ایران این آزمایش هسته ای رو انجام بده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
شما حتما به یک روانپزشک مراجعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
چی داری میگی بمب اتم؟رهبری انقلاب بمب اتم را حرام اعلام فرموده اند . یه فکر بهتری ارائه بده.شوخیه مگه هی میگی بمب اتم.
برجام به جاده صاف کن ارتش امریکا مبدل شد
اروپایی ها دو سال ما را سر کار گذاشتند اما اصلاحطلبان و اصولگرها ها چند ده ساله که مردم را سر کار گذاشته اند
تهدید کرده بودند که بعداز۶۰ روز تاسیسات اب سنگین اراک را نوسازی میکنند ودرصدغنی سازی راافزایش میدهند بعدگفتند فقط درصدغنی سازی را از ۳٫۶۷ به ۵ درصد افزایش میدهند و امروزاعلام کردند که میزان غنی سازی به ۴٫۵ درصد افزایش یافته !!!!!!!!!!!!!
غنی سازی ۳٫۶۷ رابه ۴ رساندند !!!!
۴-۳٫۶۷=۳۷صدم درصد !!!!!!
حساب کنیداگرایران هر۶۰ روز ۳۷ صدم درصد به غنی سازی اضافه کند چندسال طول میکشه تا غنی سازی به ۱۰۰ درصد برسه؟
من حساب کردم باید۲۵۹ تا ۶۰ روز باید بگذره تاغنی سازی به ۱۰۰ درصد برسه ! که حاصلضرب میشه ۱۵۵۶۰ روز که اگرانراتقسیم بر۳۶۵ کنیم میشه ۴۲٫۵ سال !!!
ریاضیات من زیادقوی نیست لطفا یکی کنترل کنه ببینه درست حساب کردم یانه!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
دوست عزیز،غنی سازی 20 درصد به بالا برای ساخت بمب کاربرد دارد و خط قرمز محسوب میشود،که بعد پلوتونیم ایجاد کنند و بعد بمب اتم 100درصد غنی سازی معنی ندارد.
خیلی خوب است. اما یک نکته: اگر بازه زمانی حدودا بیست ساله ای را که آلمان و روسیه از پایان جنگ جهانی اول تا آغاز جنگ جهانی دوم طی کردند تا از کشورهایی مفلوک و شکست خورده و ویران به ابرقدرتهایی واقعی تبدیل شوند،در نظر بگیریم، و آن را با سی سالی که کشور ما از پایان جنگ تحمیلی تا امروز طی کرده مقایسه کنیم، متوجه میشویم که متاسفانه وقت و سرمایه را به معنای واقعی کلمه از دست داده ایم. ایران میتوانست در طی این سی سال با اتکا به درآمدهای نفتی و توان داخلی و البته حفظ ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی، به یک کشور پیشرفته واقعی تبدیل شود و بر سیاست و اقتصاد جهان تاثیرگذار باشد. اما متاسفانه امروز تنها محصولات به درد بخور کشور، همان نفت و گاز چهل سال قبل است که البته ارزش همان چهل سال قبل را هم ندارد. امروز نهایت توان ما در مقابله با تحریمهای آمریکا و متحدانش، عمل نکردن به برجام و در نهایت خروج از آن است که میتواند بزرگترین هدیه به ترامپ دیوانه نیز باشد. متاسفانه ما هیچگونه توانی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهان نداریم.
ما اگر الان امتیاز بدیم دوباره آمریکا بعد از یک مدت میزنه زیر توافق و امتیاز بیشتری میخواد. ما باید به تدریج از برجام خارج بشیم و برای برگشت، امتیازات بیشتری رو بگیریم اونهم در عمل
رهبر با بمب اتمی مخالف است
انرژی اتمی دمده و ضد بشری شناسایی شده است و بخصوص برای ما با منابع سرشار انرژی گران و خطر ناک است.
غنی سازی را به همه پرسی بگزارید ،آیا مردم با آن موافق هستند ویا خیر!
اینهمه پا فشاری قابل فهم نیست!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
مخصوصا اینکه دقیقا این غنی سازی تا الان بیست سال ما را به عقب برده و مانع پیشرفت کشور بوده و باعث سختی های فراوان برای مردم بوده
مکرون مخالف برنامه موشکی ما و افزایش زمان غروب هسته ای از ۱۰ سال به بالاتر است.
گول فرانسوی ها را نخرید و پارسال این وقت شرکتهای فرانسوی زودتر از دیگران ایران را ترک کردند.
همه حرفها پارادوکس.
کلا بوی ضعف و ناتوانی میده.
چرا کند عاقل کاری که باز آرد پشیمانی.
اروپارو نمیدونم ولی شما هم ملت رو سرکار گذاشتین
تقسیم کار در فشار و بی انفعالی کرده بودن
البته که از افزایش غنی سازی عقب نشینی خواهیم کرد اگر همه به توافق احترام بگذارند
متوجه نمیشیم تفاوت مردم ما با کره جنوبی ،سنگاپور،ژاپن،مالزی،اندونزی،و بسیاری از کشورهای مشابه ،چیه که اونا آرامش و توسعه و پیشرفت دارن ولی ما همش دچار مشکلات هستیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل