بازدید 25017
حاشیه‌ای بر تصمیمات اخیر هسته‌ای؛

ایران خیلی سریع می‌تواند به شرایط قبل از برجام برگردد/ سورپرایز ایران برای مخالفان داخلی برجام، اروپا و آمریکا

امروز ایران رسما اعلام کرد همه اقداماتی که در برجام انجام داده است، به رغم تبلیغات منفی برخی مخالفان داخلی برجام که اینگونه القا می کردند، ایران تأسیسات اتمی اش را در ازای هیچ یا به بهای اندک نابود کرده است، فوری قابل بازگشت است و حتی در بسیاری موارد با بهره گیری از مواهب برجام و مدرن سازی که در تأسیسات صورت گرفته، چه بسا توان بیشتری هم نسبت به گذشته پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۱۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳ 07 July 2019

برنامه جامع اقدام مشترک یا به اختصار (برجام) توافقی بین المللی بود که پس از دوزاده سال مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران در دولت «حسن روحانی» با جدیت بیشتری که در زمینه رسیدن به توافق با غرب انجام داد، چهاردهم ژوئیه سال ۲۰۱۵ بین ۱+۵ و ایران رقم خورد؛ توافقی که بسیاری از مخالفان دولت در داخل ایران انتقادات جدی به آن مطرح و تأکید کردند که ایران در این توافق وظایف و تعهداتی را نقد پذیرفته است که انجام بدهد و در ازای آن مطالباتی را به صورت نسیه دارد که طرف های مقابل امکان دارد زیر آن بزنند.

به گزارش «تابناک»؛ بر پایه برجام، ایران باید ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژ‌های خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل پانزده سال کاهش دهد. همچنین ایران غنی سازی بیش از ۳,۶۷ درصد را متوقف کرده و هیچ تأسیسات غنی سازی جدید و یا رآکتور آب سنگین نخواهد ساخت. علاوه بر محدودیت‌ها، برای بررسی، نظارت و تأیید اعمال این محدودیت‌ها از سوی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تأسیسات هسته‌ای کشورمان دسترسی منظم پیدا کرد.

خروج آمریکا از برجام و تصمیم ایران برای کاهش تعهدات یک سال پس از اقدام ترامپ

در طرف مقابل اما، ایران در ازای اجرای تمامی تعهدات برجامی از ذیل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و برخی تحریم های آمریکایی مرتبط با مسأله هسته ای خارج شد و در ادامه قرار بود، ایران بتواند بدون هیچ مشکلی به تجارت و رفت و آمد با سایر کشورهای دنیا ادامه دهد؛ اما در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهورآمریکا ضمن عدم پذیرش این توافق بین المللی که توسط دولت قبل از او حاصل شده بود، رسماً اعلام کرد، ایالات متحده از برجام خارج خواهد شد و تحریم های آمریکا را با شدت بیشتری علیه جمهوری اسلامی ایران بازگرداند؛ او در عین حال موضوع دروغین درخواست مذاکره با ایران را هم مطرح کرد.

ایران خیلی سریع می‌تواند به شرایط قبل از برجام برگردد/ سورپرایز ایران برای مخالفان داخلی برجام، اروپا و آمریکا

اما یک سال پس از این تصمیم آمریکایی ها علیه کشورمان و از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران ادامه انجام تعهدات هسته ایش را در سایه بی عملی طرف های باقی مانده در برجام ناممکن دید، تصمیم گرفت که مطابق با بندهای 26 و 36 این قرارداد بین المللی از تعهدات خود بکاهد تا سایر کشورهایی که در برجام مانده اند برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک تلاش جدی از خود نشان دهند. ایران در اولین گام خود برای کاستن از میزان تعهداتش، همزمان با سالروز حروج امریکا از برجام تصمیم گرفت تعهد خود برای عدم تولید بیش از 130 تن آب سنگین و همچنین تولید کمتر از 300 کیلو اورانیوم غنی سازی شده 3.67 درصد را کنار بگذارد.

گام دوم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای

ایران با کاهش این تعهداتش به طرف های مقابل اعلام کرد، پس از دوماه و در صورتی که شاهد برداشتن گام های عملی از سوی کشورهای باقی مانده در برجام نباشد، باز هم مطابق با اختیاراتی که در این قرارداد بین المللی یافته است، نسبت به کاهش دوباره تعهدات برجامی اقدام کند. امروز، همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشور‌های اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی در نشست خبری «علی ربیعی» سخنگوی دولت با حضور «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه و «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.

عراقچی در این نشست اظهار داشت: «نامه‌ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده که امروز ارسال می‌شود و به صراحت بند‌هایی از برجام که من بعد متعهد نیستیم و به درصد و غلظت غنی‌سازی مربوط می‌شود را به ایشان اعلام خواهیم کرد و خواهیم گفت که پایبند نخواهیم بود و باز یک مهلت ۶۰ روزه و بعد از آن این روند کاهش تعهدات ادامه خواهد یافت».

وی در ادامه اظهار داشت: «ما مفهومی به نام ۱+۵ را دیگر به رسمیت نمی‌شناسیم. آمریکا از برجام خارج شده و از هیچ مکانیسم داخل برجام نمی‌تواند استفاده کند، ولی در قالب جلسات ایران و ۱+۴ می‌تواند حضور داشته باشد؛ آن هم به شرط رفع تحریم‌ها».

بهروز کمالوندی در این نشست اعلام کرد، مسائل فنی افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام شده و تا ساعاتی دیگر درصد غنی سازی ایران از ۳.۶۷ عبور خواهد کرد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: امروز رونوشت تغییرات را به نماینده آژانس در ایران تحویل دادیم و تا ساعاتی دیگر مراحل غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصدی شروع می‌شود. پیش بینی ما این است که فردا اول صبح که گزارش ما به آژانس داده شود، ما از ۳.۶۷ درصد فراتر رفته‌ایم و این اقدامی بوده که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و در وضعیتی که ما هستیم، گفته شده که همه نیازهای کشور باید مد نظر باشد؛ نیازی که در کشور وجود دارد یک نیاز نیروگاه‌های قدرت است و در بلند مدت هم نیاز برای پیشران اتمی که هر کدام درصدهای مختص خود را دارند.

وی در ادامه بیان کرد: در ارتباط با بخش اراک و رآکتور آب سنگین خنداب نیز در بازدیدی که اخیراً داشتیم آنجا نشان دادیم که آنچه اتفاق افتاده برای اراک این بود که لوله‌هایی که داخل مخزن اصلی است در آن زمان با علم به این‌که امکان احیا وجود دارد چنین مسیری را رفتیم. اما مسأله‌ای که هست به لحاظ فنی میزان شار نوترونی نیازهایی است که در این راکتور جدید چندین برابر قبلی است؛ به اضافه اینکه امکان استفاده برای کارهای آزمایشگاهی بعد از پرتودهی برای تولید سوخت به خصوص سوخت نیروگاهی است و ما الان نداریم و ایجاد می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل و کافی دارد که در هر سرعت، هر میزان و هر سطحی غنی سازی را انجام دهد. کمالوندی در ادامه این نشست خبری با اشاره به این که کشور نیازهایی شامل سوخت نیروگاهی، راکتورهای قدرت و راکتور تحقیقاتی مانند تهران و پیشران‌ها را دارد، اظهار کرد: با درصدهای متفاوتی می‌توان نیازها را تأمین کرد؛ همین الان سوخت کافی ۲۰ درصدی و تمرکز زیادی روی سوخت نیروگاهی داریم.

اقدامات ایران در صورت عمل اروپا به تعهداتش قابل بازگشت است

ایران با وجود اعلام اقدامات جدید در راستای بازنگری در تعهدات برجامی، به قابل بازگشت بودن این اقدامات در صورت پاینبدی طرف‌های اروپایی به تعهدات خود اشاره کرده‌اند. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیام‌های توییتری درباره آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی این کشور خطاب به اروپا نوشت: «همه این اقدامات تنها در صورتی که سه کشور اروپایی به تعهداتشان پایبند شوند، قابل بازگشت هستند».

اظهارات توییتری ظریف درباره لزوم تدابیر قاطع اروپا و سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان و حمایت آن‌ها از برجام و ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حالی مطرح شده که این نهاد چهارشنبه هفته جاری به درخواست آمریکا برای بررسی نقض تعهدات ایران از برجام تشکیل جلسه می‌دهد. درخواست آمریکا برای برگزاری این جلسه با توجه به خروج غیرقانونی دولت دونالد ترامپ از برجام، پیشتر با واکنش مقام‌های ایرانی و روس روبه رو شده بود.

به این ترتیب، آن‌گونه که مشخص است جمهوری اسلامی ایران پس از یک سال صبر راهبردی به منظور ارائه مهلت به اروپا برای انجام تعهداتش با وجود خروج آمریکا از برجام، اکنون نسبت به بازنگری در تعهدات خود با هدف پایبند ساختن طرف مقابل به اجرای این تعهد جدی است. در حال حاضر، تنها امیدواری طرف اروپایی این است که در پی موافقت ایران با برگزاری مذاکرات در سطح بالا میان طرف‌های باقی مانده برجام، راهی برای حفظ این توافق و جلوگیری از برداشته شدن گام‌های جدید هسته‌ای از سوی ایران برداشته شود.

روایت سخنگوی دولت از موافقت‌ها و مخالفت‌ها با برجام

اما سخنگوی دولت نیز در این نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای برجام دو طیف وجود داشتند که یکی می‌گفت، بی جهت وارد مذاکره شدید، برجام فایده ای نداشت و از ابتدا نباید وارد می شدیم و در واقع یک پوچ انگاری نسبت به برجام ابراز می‌کردند و الان هم معتقدند برجام نباید باشد. عده‌ای دیگر هم می گفتند که باید تحت هر شرایطی در برجام بمانیم اما به رغم همه تنوع نظرات در کشورمان که لازم هم هست، تصمیمی که ما گرفتیم به نفع صلح جهانی بوده است و سازوکارهای امنیتی جهان را تأمین می کرد و آمریکا اشتباه استراتژیکی انجام داد که از برجام خارج شد.

«علی ربیعی» ادامه داد: برجام منافع همگان را تأمین می کرد، اما به هر قیمتی هم حاضر نیستیم در برجام بمانیم، ولی همانطور که گفتم به رغم همه تنوع دیدگاه ها در کشور، تصمیمی که دولت می گیرد در چارچوب منافع ملی است و پشتیبانی انسجام همگانی را هم در آن تصمیم در نظر می گیرد. سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در زمینه تصمیم گیری در قبال برجام، در سایه اجماع حرکت می کنیم، گفت: هرچند خروج آمریکا از برجام برای به هم زدن نظم و انسجام جامعه ایرانی بوده و این را هم اعلام کرده اند، در نظر داریم که انسجام جامعه را در این زمینه حفظ کنیم.

سورپرایز ایران برای مخالفان داخلی برجام، اروپا و آمریکا

امروز ایران رسما اعلام کرد همه اقداماتی که در برجام انجام داده است، به رغم تبلیغات منفی برخی مخالفان داخلی برجام که اینگونه القا می کردند، ایران تأسیسات اتمی اش را در ازای هیچ یا به بهای اندک نابود کرده است، فوری قابل بازگشت است و حتی در بسیاری موارد با بهره گیری از مواهب برجام و مدرن سازی که در تأسیسات صورت گرفته، چه بسا توان بیشتری هم نسبت به گذشته پیدا کرده است.

ایران امروز خیلی زود می تواند درصد غنی سازی را از 3.67 به ارقام بالاتری برساند تا جایی که رئیس جمهور و مقامات کشور به صراحت می گویند، جمهوری اسلامی پس از این بر اساس نیازهای خود و به مقداری که بخواهد غنی سازی خواهد کرد. همچنین ایران توان بازگرداندن رآکتور سابق اراک به شرایط قبلی با پیش بینی که برای خرید لوله هایی که پر سیمان کرده اند را دارد و بحث هایی که مبنی بر نابودی راکتور اراک از سوی مخالفان می شد، صحت نداشت. همچنین راکتور مدرن اراک هم در شرایطی است که بنا به سخنان دانشمندان هسته ای کشورمان، تا سال 99 امکان بهره برداری رسمی دارد. همه این موضوعات نشان می دهد، برخی تبلیغات منفی داخلی که برای پذیرش برجام از سوی ایران صورت می گرفت، تقریبا هیچ یک درست نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۸۸
اصلا برجام بیخود بود.‌کاش حرف رهبر را گوش داده بودند. ما با خون و پوست و گوشت همانرور که در انقلاب و جنگ از میهم دفاع کردیم باز هم همین کار را می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
اگر با همان تحریم های سال ۹۱ تا الان پیش می امدیم الان نباید قیمتها چند برابر می شد
دولت ها دو سال بعد از ان سال تورم را کنترل کرده بود ان هم بدون برجام
ناشناس
| India |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
منم دفاع می کنم به شرطی که مسئولین و فرزندان خارج نشین شون هم دفاع کنن.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
منظورت این هست که بسمت تولید بمب اتم برویم . خوب این چه کاری بود از اول اصلا مذاکره نمیکردیم . با این اوصاف یعنی عین کره شمالی خواهیم شد یعنی کشور کره شمالی و کوبا نمونه ما خواهند بود . بزودی اتفاقات دیگری برای کشور رقم خواهد خورد یعنی رفتن بسمت تهدیدها و یا شاید جنگ فراگیر .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
احمدی نژاد کجایی نه نان داریم نه چایی
چگینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
مهمترین دستاورد برجام برای ایران این بود که از زیر تحریمهای سازمان ملل و همین طور فصل هفتم منشور ملل خارج شدیم حال بماند که امروز توپ تو زمین آمریکا و اروپاست چه از نظر سیاسی و چه از نظر حقوق بین الملل
ناشناس
| Philippines |
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
ناشناس ۲۳.۵۸موقعیت جغرافیایی ایران با کوبا و کره شمالی فرق داره اگر ما دارای بمب اتم و کلاهکهای هسته ای باشیم به راحتی میتوانیم تنگه هرمز را ببندیم و شرط باز کردن ان را برداشتن تحریمها و وادار کردن انها به قبول ایران هسته ای با بمب اتم و پذیرفتن هژمونی ایران در منطقه بگذاریم. پاینده باد ایران
ایکاش هم چرخ هسته ایی مان می چرخید و هم مهمتر چرخ زندگی و اقتصادی مردم . متاسفانه نشد بهای سنگینی را پرداختیم . قول جامعه جهانی پوچ درآمد امیدواریم قول دولت مردان پوج درنیاید
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
اگر گل یا پوچ بلدی یه اصطلاحی داره به عنوان داشی بالا
جانباز نود درصد!
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
موافقم
جانباز 100 درصد
| Germany |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
باید مجددا چرخ را اختراع کنیم
ایران طبق قطعنامه (بیست ودو سی یک) ملزم به رعایت بند بند توافق نامه برجام است وخروج یک کشور ویا دو کشورمانند امریکا وانگلیس و یاتمام کشورهای امضاء کننده این الزام قانونی ایران را معلق نمیکنددلیلش هم لغو قطعنامه های پیشین ازجمله 1946درسال2006که دران ازایران خواسته شده بود که غنی سازی را به طور کامل کنار بگذاردو یا قطعنامه دیگر که ازایران خواسته بود که به موشکهای بالستیک پایان دهدبهرحال ابتدا باید فکراین مسائل رامیکردند نمیشود که هرکسی واسه خودش برجام را تفسیروتحلیل کند
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
موضوع خروج یک کشور یا دو کشور از برجام نیست که باعث شده ایران تصمیم به عدم اجرای تعهداتش بکیرد موضپع اینجاست که دیگر طرفین قرارداد به هیچکدام از تعهداتشان پایبند نبوده و اجرا نمیکنند قرار بوده تحریمهای ذیل قطعنامه برداشته شود ولی بدتر از انها از طرف تمامی اعضای تعهدنامه به ایران تحمیل شده است اکر امریما فقط از برجام خارج میشد و یا حتی نمیخواست تعهداتش را انجام دهد اشمالی نداشت مو ضوع اینجاست تقریبا تمامی طرفهای مقابل به بهانه های من در اوردی نمیخواهند به تعهداتشان پابند باشند موضپع فقط خروج نیست موضوع این است که تعهدات طرف مقابل انجام نمیشود دیگر لزومی ندارد ایران منتظر هیچ باشد مثل اینکه شما خانه تان را فروخته اید ولی خریدار پولهایی که باید به شما بدهد را نمیدهد و بعد شما بگویید نه من همچنان پایبندم و خانه ام را فروخته ام!!!
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
کدام بهانه من در اوردی .... کشورهای دیگر گفتند تا حدودی باید ایران موارد و مسایل بین امللی را رعایت کند . آیا انجام شد ؟ اگر کشورهای دیگر نخواستند یا نتوانستند رابطه اقتصادی داشته باشند مگر زور هست ؟ این دعوای ایران و امریکا و کشورهای اروپایی که قبلا هم وجود داشت ادان هم دارد و در ابنده هم حل نخواهد شد بلکه بسمت جنگ یا تحریم اقتصادی شدید نفت در مقابل غذا و دارو خواهیم رفت .
فرض کنیم اروپا همچنان اقدام دلخواه ما رو انجام نده که احتمالا نمیده. آخرش چی میشه ؟ با ادامه برنامه هسته ای اونها هم به جمع تحریم کننده ها و قطع نامه صادر کننده ها اضافه میشن و در مرحله بعد حتی چین و روسیه هم طرف اونها می ایستند. و مثل قبل دولت ما گوشه رینگ قرار میگیره.

جز رنج چه چیزی به ملت اضافه میشه ؟ چرا اینقد هزینه میدیم ؟ لابد میگن خودمون انتخاب کردیم اینطوری زندگی کنیم!
پاسخ ها
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
همین الآن هم تحریمها برگشته. اینکه اروپا بخواد تحربمی وضع کنه دیگه فقط تبلیغاتیه. اینکه آمریکا تحریم کرده و اروپا تبعیت کرده از تصمیم آمریکا چه فرقی داره با اینکه آمریکا و اروپا هر دوتاشون تحریم کنن؟ کجای کاری؟
مثل اینکه بدهکارهم شدیم به این دولت ناامید،
علی برکت ا....!
فعلا تورم 600 درصدی توپ سورپرایزمون کرده . ببینیم معجزه بعدی برجام برای سورپرایزمون چیه
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
برجام تمام شد از این به بعد مگتظر معجزه برادران دلواپس باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
بیخود جو نده. همین امثال شما بودن که تورم سال قبلو ایجاد کردن. ولی دیگه اون اتفاق نمی افته
چرا برجام قدرم قدم کنار می ذارید ولی تعهد هارا یک جا انجام دادید اگر از اول متوجه میشدید کار به اینجا نمی رسیدیم
6 سال از اتلاف و هدر رفت عمر و منابع انرژی ملت هم قابل بازگشته؟


قیمت ها چی... به 6 سال قبل باز میگرده؟
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
چرا که نه با غنی سازی دلار میشه ۱۰۰ تومن
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
گل گفتی آقا رضا!
برگشت سریع به توان هسته ای از درایت رهبری است

نه دولت و نه تیم مذاکره کننده
اروپا نه تنها به برجام عمل نکرد بلکه نفتکش ایران رو هم توقیف کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
مسائل را قاطی میکنید و مردم را احمق بحساب می ارید
عشق من اقتدار ایران
غنی سازی را از۳٫۶۷ به ۵ درصد افزایش دادیم
واگراروپایی ها به تعهداتشان عمل نکنند هر ۶۰ روزیکبار معادل یک ونیم درصد بالاترخواهیم رفت !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
اینطوری یه نیم قرن دیگه ازبرجام میریم بیرون !!!
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
و یکوقتی همه کارکنان بهوا پرتاب می شند!
نویسنده این مطلب معلومه که طرفدار دولت هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
مگه چه عیبی داره!!! چرا برخی از مردم فکر میکنند لزوما هیچ کس نباید طرفدار دولت باشد چرا این چنین فرهنگهایی در بین کشورهای جهان سوم راه افتاده که همه باید با دولت مخالف باشند و یا اگه طرفدار دولت باشن عیبه
بنده خدا دکتر صالحی هر چه فریاد کشید که مخالفان داخلی حرف بی ربط می زنند و ما در زمینه هسته ای پیشرفته تر هم شده ایم اما بخاطر وجود تریبونها و رسانه های متعدد جناح مخالف صدایش بگوش مردم کوچه بازار نرسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
مردم کوچه و بازار مگه کاره ای هستند یا دانشمند هسته ای که باید حرفش به گوش کوچه و بازاری ها می رسید؟
کسی که مخالفه کلا دنبال ضربه زدنه، در نتیجه همین حالا هم اون ها این حرف رو قبول نخواهند کرد
مگرشرایط قبل ازبرجام طبق اظهارات خودروحانی وسایرمسئولان اسفناک نبود مگرتورم لجام گسیخته اکثریت ملت راناراضی ننمود پس چرا تجربه های تلخ گذشته حضرات میخواهندمجددا تجربه نمایندتحریمهای کمرشکن اکثریت ملت را ناراضی نموده
سورپرایز

خخخ

یجور تیتر میزنید انگار همون ۶ سال پیشه


خجالتم خوب چیزیه
البته از همان ابتدا هم کاملا آشکار بود که مخالفان داخلی برجام، درواقع مخالف دولت و بخصوص اصلاح طلبان هستند، نه مخالف برجام! آنها از این موضوع به وحشت افتاده بودند که در صورت بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از برجام، ممکن است مجبور شوند با دنیای سیاست خداحافظی کنند. به همین دلیل بود که از هیچ کارشکنی در مسیر تعامل با دیگر کشورها کوتاهی نکردند. هرچند برای چنین صحبتهایی دیگر خیلی دیر شده، اما اگر تمام مقامات و مسئولین و نهادها پشت دولت می ایستادند و به طور جدی از برجام حمایت میکردند، قطعا دیوانه ای مثل ترامپ نمیتوانست به همین سادگی زیر میز بزند و از برجام خارج شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
قسمتی از حرفهاتون در مورد کارشکنی با دولت و انگولک کردن اقتصاد به منظور ضربه زدن به دولت کاملا درسته ولی اینکه فکر کنید در غیر این صورت امریما و اروپایی ها این کارها را نمیکردن سخت در اشتباهید اونا به هیچ وجه با ما خوب نمیشدن برای این کارها همشون با هم نقشه میکشند و احرا میکنند
پس چه شدتهدید ازسرگیری فعالیت های راکتور اب سنگین اراک ؟ افزایش غنی سازی تان هم فقط در حد ۱٫۳ درصد بود؟!!! هر۶۰ روز میخواهید ۱٫۵ درصد ببریدبالا؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
ایران تحت هیچ شرایطی ازبرجام خارج نخواهدشدوهمه این اقدامات ناچیز صرفامصرف داخلی دارد
ایکاش توانایی برگرداندن کشور به وضعیت سال ۸۴ و قبل از ریاست دولت احمدی نژاد را داشتید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
این جزئی از حسرت های تاریخی ملت ما خواهد بود
ناشناس
| Canada |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
بدا به حال ملتی که حسرت گذشته خود بخورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
اگر اجازه حضور سید اصلاحات را بدهند مطمئنا چنین خواهد شد ولی "داد "از دست این دلواپسان خودخواه
۶ سال معلق گذاشتن کشور و وعده های پوچ هم واقعییت ندارد ؟ مگر برجام برای رفع تحریم نبود تمام تحریم ها برگشته تازه یکسال طول میکشد تا در هسته ای به مکان قبل بگردیم و چه هزینه هایی هم که باید بابت سنگ اندازی های جهانی بدهیم ما الان مثل آدمی هستیم که برای معامله هزار تومان داشته ۹۰۰ تومان آن را داده که مثلا کالایی را بخرد حالا دیده این کالا پاره آجر بوده حالا دوباره باید جون بکند تا ۹۰۰ تومان را در بیاره یک عده گرگ هم میخواهند مانعش شوند حالا در این معامله ضرر کرده یا نه
نمیدانم خوابید یا خود را بخواب میزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
حالا برگشتی به مکان قبلی, چی گیرت میاد؟! زندگی مردم چی میشه؟!
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
دوست عزیز چند تا راه داره یا مداکره میکنی . یا در تعهدات برجام با آزانس اتمی همکاری میکنی . یا خروج از برجام و تحریم اقتصادی جهانی خواهد بود یا جنگ . نمیشود هم‌در برجام‌بود هم سطح غنی سازی را بالا برد . امریکا از برجام خارج شد اگر ایران‌میخواهد در برجام‌بماند امکان عنی سازی از طرف سازمان ملل شورای امنیت هم امکان‌ندارد .
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
از توصیفی که قران از یهودیت می کنه راحت می شه فهمید که برجام محصول بی توجهی به دیدگاه قرانه -یکی چیزی درست کردن (با پرداخت هزینه های سنگین از جمله شهادت بعضی از دانشمندامون )مثل صدف بهمون گفتن توش مرواریده وقتی بازش کردیم دیدیم پوچه -حلا برگشتیم داریم درباره صدف بی ارزش (برجام ) تحلیل می کنیم - یک عده هم که فهمیده بودند که در باطن تفکر غربیها چیزی به اسم برجام وجود نداره جز چند عدد کاغذ بی مصرف و اظهار دلواپسی کردند رو بطور ناجوانمردانه له کردند ای خدا از ...
من موافق برجام هستم ولی یکی از نقد ها درست بود
اینکه ایران همه ی تعهداتش رو یکجا و قبل از طرف مقابل انجام داد که اگر این کار نمی شد مطمئن باشید امریکا از برجام خارج نمی شد و اروپا هم انقدر وقیح نمیشد که بخواد ایران رو بخاطر برگردوندن توانش که بندی از برجام هم هست ایران رو محکوم کنن
برجام را باید قاب کرد ، تقدیم کرد به آمریکا پرستان.
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
گول نخورید از طریق همین برجام کلی پول مردم و مملکت خرج غیر خودی ها و از مابهترون شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
فعلا که با خروج امریکا تقدیم تند روها و رانت خوارها شده است
من با جنگ مخالفم اما اگر بخوام بجنگم پشت سر مسئولان میرم جبهه. بدون مسئولان هیچ جا نمی جنگم
طرفداران مذاکره بگن: فرض کنید ما همه شروط دوازده گانه رو پذیرفتیم و به توافق رسیدیم. چه تضمینی هست که آمریکا دوباره نزنه زیرش؟
از اینکه از برجام بیرون بیاییم کسی مخالف نیست ولی این را هم که تبلیغ میکنیم غنی سازی آنچنان مهم است که از رسیدن به بمب اتمی هم مهمتر است و همه جا خورده اند هم زیاده گویی است.
ادامه غنی سازی ویا قطع آنرا به همه پرسی مردم بگزارید!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
برای غنی سازی در سطح بالاتر از برجام نیاز به خروج از برجام دارد . بنطرم این اشتباه هست و دارن کشور را بسمت همان راهی میبرند که ترامپ‌در انتخابات گفته بود
تخریب کنندگان برجام استغفار کنند.
آقایون آستانه تحمل مردم حدی داره؟
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
بگفته آقای زنگنه تا مردم تحمل دارن همین روال ادامه داره
به شدت سورپرایز شدیم!!!! آخه کدوم حرف های این دولت درست بود که این یکی درست باشه؟
هیچکسی توی ایران نیست که با برجام مخالف باشه.حتی حسین شریعتمداری و کیهان و دیگر افراد هم که از برجام انتقاد و حتی مخالفت می‌کنند، در دل خودشون موافق برجام هستند.برجام یک‌طرفه به نفع نظام جمهوری اسلامی بود.همهٔ تحریم‌ها لغو می‌شدند در حالی که برنامهٔ اتمی ایران تقریباً دست نخورده باقی می‌موند.
اینکه برنامه اتمی ایران بتونه به سرعت شروع به کار کنه، سورپرایز نیست.این حقیقت برجام است که نتوانست در کنترل این برنامه اتمی مؤثر باشد.
برجام یک تفاهم سیاسی بود بین شخص اوباما(و نه آمریکا) و ایران.تا موقعی که اوباما در کاخ سفید بود، برجام هم بود.قاعدتاً با رفتن اوباما برجام هم می‌رفت که رفت.
اگر خوب نگاه کنیم برنامهٔ اتمی ایران راه‌حل منطقی ندارد.مثلاً ایران می‌خواهد حق غنی‌سازی داشته باشد و آمریکا مخالف است.هیچ یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن نیستند؛ چرا که برای هر دو طرف پیامدهای ناخوشایندی دارد.
دولت ترامپ می‌خواهد برنامهٔ اتمی ایران تقریباً به طور کامل و برای همیشه متوقف شود.مسئولین مقاومت می‌کنند و نمی‌خواهند چنین چیزی را بپذیرند.
مشکل اینجاست که مسئولین ارادهٔ آمریکا را دستکم می‌گیرند و این باعث فاجعه‌ای برای ایران خواهد شد.
آمریکا مصمم است چراغ‌ها تقریباً در همهٔ تأسیسات اتمی ایران و برای همیشه خاموش شوند؛ به هر قیمتی که هست.
به راحتی قابل بازگشته ولی به چه قیمتی؟!! میلیاردها دلار پول این ملت تا حالا بر باد دادید!؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
نیروگاه اتمی حتی برق مصرفی خانه مردم را ارزان نکرد . هیچ بدرد مردم نخورد بلکه برای فشار به دیگر کشورها جهت باج خواهی سیاسی مصرف دارد
بهترین روش برای ایران این است که بگوید ، ما به غنی سازی خود ادامه می دهیم مگر اینکه اول : آمریکا به برجام برگردد، دوم : تمام تحریمها لغو شود. سوم : اکر آمریکا به تمام تعهدات مربوطه در برجام عمل کرد و مایل به ادامه مذاکره با ایران بود می توانیم مجددا به سر میز مذاکره برگردیم .
هم چوب را خوردیم هم پیازرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
حالا روغنش مانده!!!
مصداق ضرب المثل هم چوب را خوردیم هم پیازرا هم پول رادادیم
سقوط دلار با وجود افزایش تنش بین ایران و اروپا واقعا هنری است فقط جناب همتی میتونست با پیاز و سیب زمینی انجام بده ؟! پیاز سلیمانیه ۸۰۰۰ و سیب زمینی ۱۲۰۰۰ ؟؟!! دمت گرم همتی جون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
همتی چیکار کته یک عده تبر برداستن میزنن به ریشه این مملمت و مردمشون
خروج از برجام برای مردم هیچ خوشحالی ندارد. تنها بخش کوچکی از مسئولین از بالا بردن غلظت اورانیوم خوشحالند. آنچه برای مردم اهمیت دارد برای مسئولین بی اهمیت است و بالعکس. نیمی از ریاست جمهوری آقای روحانی صرف ورود به برجام شد و نیم دیگر صرف خروج از آن. من بسیار غمگینم.
لطفا دقیقا شرح دهید که با شروع دوباره غنی سازی و در مقابل استقبال از تمام مخاطرات ناشی از متحد شدن تمام دشمنان و دوستان قلابی بر علیه ایران،دقیقا دنبال چه دست آوردی هستید که ارزش این استقبال از مخاطرات جهانی را داشته باشد
من که فکر میکنم :
متاسفانه ما دچاریک لجبازی و یک بازی بی ثمر ولی بسیار پر هزینه و بسیار پر خطر بچه گانه شده ایم که عمده هزینه انرا هم ، نهایتا باید افراد فرودست جامعه نیمه بیکار ایران پرداخت کنند.
اگر بعد از تصویب برجام قرار دادهای بزرگ اقتصادی با امریکا می بستیم سطح معاملات اقتصادی با امریکا را افزایش می دادیم شاید امریکا از برجام خارج نمی شد و بهانه های واهی نمی گرفت برای امریکا در پس این قراردادها و امتیازات مهم منافع اقتصادی است مثلا به عربستان نگاه کنید که خانه اوار می کند و کودکان بی پناه را می کشد و معترضین قانونی را در میدان شهر گردن می زند تجاوز به کشور مظلوم می کند و دسته های تروریسم راه می اندازد چون با امریکا قراردادهای بزرگ اقتصادی دارد امریکا عینک دودی غلیظی می زند که هرگز این رفتارها نبیند و حتی دفاع کند فرانسه که بیشترین منافع اقتصادی با ایران دارد در هیچ جایی از ما دفاع نمی کند اقای روحانی بدرستی فرمودند همه این کشورهای اروپایی زیر نظر امریکا کار می کنند یعنی کدخدای اینها امریکاست
فقط روحانی بگه ۱۸۰۰ میلیارد دلار حاصل از برجام چی شد ؟! چند درصد خرج سوریه ؟ چند درصد خرج لبنان ، چند درصد خرج عراق شد ؟؟! فکر کنم کمتر از ۱۰ درصد سهم این ملت شد ؟!!؟ ای کاش اصلا برجامی نبود ؟؟!! نمیدونم چرا وضعیت ما وقتی نفت ۱۲۰ دلاره با وقتی ۳۰ دلار ه فرقی نداره
بهتر بود می نوشتید سورپرایز ایران برای جاسوسان و نفوذی های دلواپس داخلی....
مرررگ برآمریکا درهرحال ،امروزه، بسیارشعارزیباییست
فعلا تلویزیون که حالش چنان بده توی گاندو اومد امشب رسما ظریف رو به صورت یک فردی که حتی درک کوچکی هم از مسائل امنیتی نداره جلوه داد نشون داد... خباثت صدا و سیما و عوامل این سریال مثال زدنیه... واقعا باید خجالت بکشید...
هنر دیپلماسی تبدیل بی طرفان به دوست و دشمنان به بی طرف است. ما در ایران تخصص متضاد این را داریم: دوستان را به بی طرف و بی طرفان را به دشمن تبدیل کرده ایم. همین است که حتی یک حکومت دوست نداریم
باز هم دعواهای جناحی. اونم توی این شرایط. البته همین شرایطی که ایجاد شده هم در راستای دعوای جناحی بوده گویا.
، فوری قابل بازگشت است....
کی داری گول میزنی؟ کجا فوری قابل بازگشت است؟ هر موقع میله اورانیوم ۲۰ درصد و کار نیروگاه اراک دیده شد بگویید قابل بازگشت است
کار خودشان است
گفته شد برجام را خدا اورد گفتم حتما از قران می زنه بالا می شه کتاب فوق اسمانی چرا که قران به شکل زیبا ذات یهودیت رو معرفی می کنه اما برجام بند بندش داد می زنه ضد سیاست قرانه گفتند برجام بیا د مشگل اب برطرف می شه معیشت مردم چنان تغییر می کنه که کسی پیدا نمی شه تا کمک مالی بشه گفتند برجام باید در کتاب های درسی بعنوان دروس قرار داده بشه گفتند برجام خورشید تابان هستش فقط گفتند و گفتند گفتند و هر کسی که انتقاد کرد رو له کردند خدایا از دست این عمامه های سیاه و سفید باید چه کرد که یکی انرژی هسته ای رو تعلیق کرد دیگری جلوی بهره برداری این انرژی رو گرفت و منهدمش کرد خدا به رهبرمون صبر و سلامتی عنایت کن که نمی دونم اون چی می کشه
با این همه توانایی ادعایی چرا عرضه جلوگیری از اختلاس و برخورد با اختلاس گران را ندارند؟!!!!!!!
تفکر روحانی و دوستانش باعث هدر رفت نیروی انسانی و نابودی متخصصین ایرانی در زمینه نظامی و هسته ای شد. بودجه دفاعی و هسته ای ایران بعد از روحانی به کمتر از ده درصد قبل کاهش یافت و این یعنی کوچ 90 درصدی نخبگان از این صنایع به خارج از کشور. متخصصینی که برای آموزش آنها بیش از ده سال وقت نیاز است و قبل از آن ده ها سال فرهنگ سازی. خاطره 7 تن اورانیم غنی شده و 19 هزار سانتریفوژ چرخان تا صدها سال تکرار نخواهد شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل