بازدید 3096
اقتصاد در گذر زمان

از میانجیگری آمریکا در مسئله ملی شدن صنعت نفت تا ایران در فهرست قدرتمندترین ملت‌های جهان

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 08 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

17 تیر 1330، هاري ترومن رئيس جمهور امريكا، «اورل هريمن‌» را مامور ميانجيگري بين ايران و انگليس در مسأله ملي شدن صنعت نفت ايران كرد.

17 تیر 1343، روزنامه اطلاعات در این تاریخ نوشت: امروز در شهرداری اعلام شد که موش ‌ها قسمتی از بایگانی شهرداری را خورده ‌اند. شایع بود که در این بایگانی اوراق و اسناد بهادار موجود بوده و موش ‌ها اسنادی را که در حدود ششصد هزار تومان ارزش داشته جویده ‌اند.

17 تیر 1351، در پي آغاز مذاكرات سياسي و اقتصادي ايران و آمريكا اعلام شد كه ايران فروش نفت در بازارهاي آمريكا را در ازاي خريد كالاهاي آن كشور همچنان ادامه خواهد داد.

17 تیر 1357، دبيركل سازمان كشورهاي عضو پيمان سنتو وارد تهران شد.

17 تیر 1392، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: مصوبه اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی، صرفا انجام یک تکلیف قانونی بود و از ابتدای سال جاری نرخ ارز مبادله‌ای نرخ مرجع ارزی شد. داوود منظور معاون وزیر اقتصاد در مورد ضرورت اتخاذ این تصمیم و مبنای قانونی آن اظهار کرد: از مهر ماه ۱۳۹۱ و به دنبال ایجاد مرکز مبادلات ارزی عملا نرخ ارز جدیدی به نام نرخ ارز مبادله‌ای در کنار نرخ ارز مرجع در نظام ارزی کشور معرفی شد و از آن پس به تدریج نرخ ارز مبادله‌ای جایگزین نرخ ارز مرجع در مناسبات ارزی شد.

17 تیر 1393، محمد ابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی، با بیان «زیان ۸۰۰ میلیاردی صنعت بیمه از بیمه‌های شخص ثالث در سال گذشته» گفت: بیلان مالی صنعت بیمه در حال منفی شدن است و به چالش کشیدن منابع بیمه، به ورشکستگی این صنعت می‌انجامد که این روند آغاز شده و علائم ورشکستگی در حال بروز است.

17 تیر 1396، غلامرضا حیدری، نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در جلسه اخیر کمیسیون برنامه تمرکز روی میزان نفتی بود که از سوی نیروی انتظامی فروخته شده و پول آن هنوز به خزانه بازنگشته است. به گفته او در رابطه با فروش نفت ازسوی نیروی انتظامی و عدم واریز ٦٠٠ میلیارد تومان به حساب دولت از سوی این ارگان در سال ٩١ برای «یکی از مسوولان نیروی انتظامی وقت» حکم انفصال از خدمت ازسوی دادستان دیوان محاسبات صادر شد.

17 تیر 1397،  فهرست «قدرتمندترین ملت‌های جهان ۲۰۱۸» منتشر شد. در این فهرست که طبق روال هر سال منتشر شده است، همچون سال گذشته، نام کشورمان «ایران» به چشم می‌خورد. بر این اساس، ایران رتبه ۱۳ را از میان ۲۵ کشور به خود اختصاص داد که نسبت به جایگاه سال گذشته‌اش یک پله صعود کرده بود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی