بازدید 20008
به بهانه انتقادات تندوتیز از سخنگوی قوه قضائیه در ماجرای «زندانیان سیاسی»؛

بهتر است به «علی مطهری»‌ها مسئولیت ندهند!

انتقاد تند و تیز نایب رئیس مجلس از سخنگوی دستگاه قضایی درباره مسأله زندانیان سیاسی ـ که البته هر نماینده مجلس و یا مسئولی در کشور نمی‌تواند به این گزندگی درباره مسأله مهمی که البته قانون آن هم هرچند با اشکالات متعدد، اما بعد از ۳۷ سال نوشته شده و اکنون برخی نمایندگان مجلس دهم خواستار اصلاح آن هستند ـ نشان می‌دهد برخی نمایندگان مثل مطهری نباید مسئولیت‌هایی مثل نایب رئیسی مجلس را بپذیرند.
کد خبر: ۹۰۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳ 06 July 2019

موضوع وجود زندانی سیاسی و یا بنا به تعریف سخنگوی دستگاه قضایی زندانیان امنیتی، به پرسش و پاسخ پینگ پنگی میان «علی مطهری» و «غلامحسین اسماعیلی» و انتقاد نایب رئیس پیشین مجلس از سخنگوی قوه‌قضائیه تبدیل شده است. مطهری اعتقاد دارد ما زندانی سیاسی در کشور داریم و تغییر این تعریف قائل شدن نوعی قداست کاذب به معنی غیرقابل انتقاد بودن برای نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش «تابناک»؛ این نوع نگاه و صحبت‌های مطهری، در نهایت واکنش «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه‌قضائیه را به همراه داشت تا وی در برنامه زنده تلویزیونی، با موضوع تحول در قوه‌قضائیه و به بهانه حادثه اخیر زندان فشافویه در مورد زندانیان سیاسی، به انتقاد‌ها پاسخ دهد.

نظر سخنگوی قوه قضائیه درباره وجود زندانی سیاسی در کشور

سخنگوی قوه‌قضائیه نخست در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا بعضی از زندانیان سیاسی در کنار زندانیان دیگر نگهداری می‌شوند تا اتفاقاتی مانند فشافویه رخ دهد، گفت: «حادثه اخیر زندان فشافویه در یک لحظه و با غفلت رخ داد و در آنجا تعدادی زندانی که ۱۶ نفر بودند، در کنار گروه دیگر از اراذل و اوباش بودند و آنها به نوبت برای هواخوری می‌رفتند، در زمان توزیع غذا از هواخوری وارد مجموعه‌ای می‌شوند که مقتول در آنجا بوده و باعث درگیری شده‌اند.»

وی در ادامه توضیحاتش، افزود: «بناست که این طبقه‌بندی انجام شود؛ البته نیازمند امکانات هستیم و تاکنون دولت و مجلس بودجه‌ای به این امر تخصیص نداده است. بعد از حادثه فشافویه، بلافاصله ریاست قوه‌قضائیه سه اکیپ از سازمان زندان‌ها، دادسرای تهران و دادستانی کل را مأمور و آنها گزارش‌هایی را تقدیم رئیس قوه کردند و با ارائه گزارش‌ها، برخی افراد مقصر در حادثه شناسایی و دستور لازم صادر شد و برخورد لازم انجام می‌شود.»

سخنگوی قوه‌قضائیه در عین حال با بیان اینکه اهتمام قوه‌قضائیه جداسازی زندانیان براساس نوع جرم است و درصد قابل قبولی محقق شده و رخ داده و در زندان‌ها به‌ ویژه در تهران در بخش‌های مختلف افراد با جرم‌های مختلف جداسازی شده‌اند، موضوع وجود زندانی سیاسی در کشور را کامل رد و تأکید کرد که «ما زندانی سیاسی نداریم و اینها کسانی‌اند که جرم علیه امنیت انجام داده‌اند.» این موضوع بیانگر این است که کسی با تعریف زندانی سیاسی در زندان های کشور نیست، بلکه عمده افرادی که تحت این عنوان زندانی هستند به دلیل جرمی که علیه امنیت ملی مرتکب شده اند، مدت محکومیت خود را در زندان سپری می کنند.

واکنش تند علی مطهری به سخنان اسماعیلی درباره زندانیان امنیتی

«علی مطهری» نایب رئیس سابق مجلس در کانال تلگرامی خود در پاسخ به اظهارات «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی دستگاه قضایی که گفته بود «سیاسی نامیدن مجرمان امنیتی جفای به انقلاب است» نوشت: ایشان مغالطه می‌کند و می‌گوید آیا وابستگی به منافقین، جاسوسی، جرم مجرمان خیابان پاسداران، اهانت به مقدسات اسلام، سب‌النبی، اهانت به ائمه و حضرت زهرا، عضویت در داعش و پژاک جرم سیاسی است؟

بله، وابستگی به منافقین و سایر گروه های تروریستی مثل داعش و پژاک جرم امنیتی است اما اظهارنظر حتی اگر شامل توهین به مقامات عالی کشور باشد اتهام یا جرم امنیتی نیست بلکه اتهام یا جرم سیاسی است. مسأله سب النبی و اهانت به ائمه و حضرت زهرا داستان دیگری دارد، نه جرم امنیتی است و نه جرم سیاسی، حکم آن در فقه مشخص است.

ریشه فرار آقای اسماعیلی از تعبیر «جرم سیاسی» همان است که قبلاً گفته‌ام که امثال ایشان یک قداست کاذب به معنی غیرقابل انتقاد بودن برای نظام جمهوری اسلامی قائل هستند که به موجب آن هر منتقد و مخالفی را برانداز و اتهام او را اتهام امنیتی می‌دانند، لذا می‌گویند اساساً ما متهم یا مجرم سیاسی نداریم. همین افراد هستند که به نظام جمهوری اسلامی ضربه می‌زنند و مشکلات حقوق بشری برای کشور ایجاد می‌کنند.

از ایشان سؤال می‌کنم معترضان به انتخابات سال ۸۸ متهم سیاسی بودند یا امنیتی؟ و اصولاً کسی که به روند یک انتخابات معترض باشد امنیتی است یا سیاسی؟ یا ستار بهشتی که در وبلاگ خود حداکثر به برخی مقامات کشور توهین کرده بود و زیر شکنجه از دنیا رفت متهم سیاسی بود یا امنیتی؟ همین طور خبرنگاران و دانشجویانی که هر از چند گاهی بازداشت می‌شوند متهم یا مجرم سیاسی هستند یا امنیتی؟

البته از آقای اسماعیلی در زمان ریاست‌شان بر سازمان زندانها سابقه توجیه حادثه بند ۳۵۰ زندان اوین را در خاطر داریم. ظاهراً روح لطیف توجیه‌گری دارند.

بهتر است امثال «علی مطهری» مسئولیت نپذیرند!

انتقاد تند و تیز نایب رئیس مجلس از سخنگوی دستگاه قضایی درباره مسأله زندانیان سیاسی ـ که البته هر نماینده مجلس و یا مسئولی در کشور نمی‌تواند به این گزندگی درباره مسأله مهمی که البته قانون آن هم هرچند با اشکالات متعدد، اما بعد از ۳۷ سال نوشته شده و اکنون برخی نمایندگان مجلس دهم خواستار اصلاح آن هستند ـ نشان می‌دهد برخی نمایندگان مثل مطهری نباید مسئولیت‌هایی مثل نایب رئیسی مجلس را بپذیرند.

مطهری که در سه سال تصدی کرسی نایب رئیسی مجلس کمتر اظهار نظرهایی اینچنینی می کرد و بیشتر پیگیر امورات مسئولیت پذیرفته شده اش بود، اکنون با فراغت از مسئولیت سنگین نایب رئیسی یک قوه، می تواند با معذوریت کمتر و دست بازتری به انتقاد از مسائل و موضوعاتی مثل زندانیان سیاسی و مسائل مبتلا به جامعه بپردازد و حتی سخنگوی قوه قضائیه را از تیغ تند انتقاد خود مصون نگذارد. بهتر است امثال «علی مطهری» ها مسئولیت نگیرند و فقط به امورات نمایندگی بپردازند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان