بازدید 6163
مسکو:

افزایش ذخایر اورانیوم، نتیجه منطقی تحریم‌هاست

کد خبر: ۹۰۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶ 04 July 2019
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده باعث تأسف است، اما این اقدام نتیجه منطقی اقدامات آمریکا از جمله وضع تحریم علیه ایران، است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه تأکید کرد که عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف معین در برجام، نتیجه تحریم‌هایی است که آمریکا علیه ایران وضع کرده است.

وی که در مسکو در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، در مورد گزارش ز مبنی بر عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی مقرر در توافق هسته‌ای، با بیان این که مسکو امیدوار است ایران به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند باشد، گفت: «این‌ها تعهدات داوطلبانه‌ای است که ایران هنگام امضای این توافق در سال ۲۰۱۵، آن‌ها را قابل قبول می‌دید. اما اکنون سطح [ذخایر]افزایش یافته و این مایه تأسف است، اما فکر می‌کنم این نتیجه منطقی تحولات قبلی است.»

زاخاروا ادامه داد: «همانطور که وزیر خارجه فدراسیون روسیه گفته... این [رخداد]حاصل تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران است که اجرای تعهدات طرف ایرانی ذیل برجام را غیرممکن کرد.»

آمریکا که سال گذشته به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، در یکی از تحریم‌های تازه خود علیه ایران، تحویل اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین از ایران را ممنوع کرده است. به گفته مسکو این تحریم عملا ایران را بر سر دو راهی توقف غنی‌سازی یا افزایش سطح ذخایر اورانیوم با غنای پایین قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در جریان نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته گذشته برگزار شد، حاضرین در مورد تدابیری برای تسهیل صادرات اورانیوم و آب سنگین ایران رایزنی کرده‌اند. به گفته زاخاروا، مسکو آماده است تا در این زمینه با ایران همکاری داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های گسترده، اعلام کرد در پی عدم تحقق وعده طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از این توافق، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد.

برنامه جامع اقدام مشترک در دو بند، به صراحت عنوان کرده است که احیای تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق، به ایران این حق را اعطا می‌کند که اجرای بخشی یا تمام تعهدات خود ذیل برجام را متوقف کند. ایران در گام نخست، تعهد به سقف برجامی اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را تعلیق کرد. «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران دیروز گفت: جمهوری اسلامی ایران در گام دوم که روز ۱۶ تیر خواهد بود، احتمالا سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از ۳.۶۷ درصد ارتقا می‌دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان