بازدید 4458

ویلموتس:برای بازی هجومی و صعودازگروه جام جهانی آمدم ایران

کد خبر: ۹۰۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 03 July 2019

مارک ویلموتس مدت زیادی نیست که در فوتبال کشورمان حضور یافته است. او دوره همکاری‌ خود را از چند هفته قبل با فوتبال ملی ایران آغاز کرد. اما با حرف ‌های که به زبان می‌آورد، به نظر می‌رسد به شناخت خوبی از کشورمان رسیده است.

به گزارش تابناک ورزشی، مربی 50 ساله در مصاحبه‌ با سایت اسپورتسا کشورش در همین زمینه به طور مشروح صحبت کرد.

*آشنایی با فوتبال ایران

وی ابتدا در مورد نحوه آشنایی با فوتبال ایران عنوان کرد:ابتدا کمی مردد بودم و تا حدی احتیاط کردم.اما آنها تلاش زیادی کردند که مرا جذب کنند. رئیس فدراسیون به بلژیک آمد تا مذاکره کنیم بعد من 3 روز به تهران رفتم تا امکانات آنجا را از نزدیک ببینم.وقتی به آنجا رفتم، دهانم از تعجب بازماند.چون آنجا ورزشگاهی صدهزار نفری، زمین چمنی خوب مثل میز بیلیارد و یک مرکز ورزشی تا وجودداشت.

*تغییر سبک بازی

وی ادامه داد:در گذشته کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق ایران به نتایج خوبی رسیده بود.ایران با او همواره به جام جهانی رفته بود.اما آنها مرا می‌خواستند که ایران را مثل بلژیک تیمی قابل رقابت با بزرگان مثل بلژیک کنم.از طرفی حس می کردند که سبک بازی کی‌روش به قدر کافی هجومی نبوده است.

*استعداد‌های ایرانی

وی در مورد استعداد های موجود در فوتبال کشورمان عنوان کرد:در اینجا پدیده جوان زیاد است.اینجا دروازه‌بانی دارم که هیچکس او را نمی‌شناسد اما قادر است در تیمی درجه یک در اروپا بازی کند.همینطور مهاجمی 18 ساله دارم که اجازه دادم اولین حضورش را در تیم ملی جشن بگیرد.او با تیم زیر 17 ساله‌ها دومرتبه مقابل آلمان گلزن کرده بود.او به تیم ملی بزرگسالان آمد و فوری یک گل به سوریه زد.من هم اطمینان دارم بازهم چنین استعدادهای در این فوتبال وجوددارد. فقط باید برویم و آنها پیداکنیم.به عنوان سرمربی تیم ملی با شور و علاقه دنبال اقلام‌های مختلفی می‌گردم تا معجونی عالی را آماده کنم.فقط در این میان سئوالی که باقی می‌ماند این است که چطور می‌خواهیم بازی کنیم.

او ادامه داد:بدیهی است که بعد از 3 جلسه تمرینی نمی‌توان همه چیز را تغییر داد اما در بازی تدارکاتی با کره صاحب 16 موقعیت گل شدیم.این چیزی نبود که قبلا از تیم ملی دیده شده باشد.در حالیکه فقط یک تیم ایران بود.نترسیدم و تلاش کردم بازی رو به جلو را اجرا کنم.این طرح و فلسفه من در تمام تیم‌های بوده است.

*جاه‌طلبی‌های ویلموتس

در این مصاحبه بلند سرمربی بلژیکی در مورد جاه‌طلبی‌های خود نیز عنوان کرد:با شیاطین سرخ(بلژیک) همواره فکر می‌کردند ما برنده تورنمنتی خواهیم شد.این فکر حالا متفاوت شده است.اما می‌توان با تیم ایران شگفتی ساخت.آنها هیچگاه از مرحله گروهی یک دوره مسابقات جام جهانی صعود نکرده‌اند. همین مساله می‌تواند برای من چالشی زیبا باشد.

*تفاوت فرهنگ‌‌ها

ویلموتس در ادامه در مورد نکته‌های دیگر ی صحبت کرد.به عنوان نمونه در مورد تفاوت فرهنگ‌ها عنوان کرد:دوست دارم با فرهنگ‌ها و کشورهای جدیدی آشنا شوم.کنجکاو هستم و قبلا هم در اروپا و آفریقا کار کرده‌ام.حالا هم تلاش می‌کنم آسیا را بشناسم.درست است اینجا خانم‌ها با روسری در خیابان رفت و آمد می‌کنند .همینطور آقایان و خانم در سواحل دریا،‌ در منطقه‌های مخصوص خود هستند.اما این،‌فرهنگ اینجا است و همه آن را رعایت می‌کنند. من در این مدت در تهران حضور داشتم و دیدم همه چیز تمیز هست.در همه جای شهر گل دیده می‌شود.من که فکر می‌کنم اینجا شهری اروپایی است که مرا تحت تاثیرقرار می‌دهد.محل تمرین ما هم در جایی اعجاب‌انگیز مشرف به رشته‌های کوه‌ها است.

*تفاوت‌‌ها

او همچنین عنوان کرد:دوست ندارم در مورد سیاست حرف بزنم.چون اینجا برای کاری ورزشی هستم.اما من اینجا هیچ نشانه‌ای دال بر ناامنی ندیدم.شاید اینجا با اطمینان‌تر از اروپا هم باشد.چون کنترل بیشتری وجود دارد.البته مشخص است که اینجا الکل نیست،یکسری چیزهای دیگر هم نیست.به هر حال طرز فکری است که روی آن حساب می کنم.

*ارتباط کلامی

ویلموتس در مورد ارتباط با کلامی با شاگردانش نیز عنوان کرد:70 درصد بازیکنان انگلیسی متوجه می‌شوند.به آن 30 درصد بقیه نیز از طریق دستیارانم کمک می‌گیرم.وحید هاشمیان فوتبالیستی است که سابقه 50 بازی ملی دارد و چندی قبل هم تیم زیر 17 ساله‌های هامبورگ را تمرین داده است.امیدوارم دامنه همکاری ما گسترش یابد.من به آلمانی با او حرف می‌زنم و او نیز حرف‌هایم را به فارسی ترجمه می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان