بازدید 10557

حذف ویروس ایدز در یک آزمایش موفقیت‌آمیز

کد خبر: ۹۰۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ 03 July 2019

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در آمریکا اظهار داشتند که برای اولین بار موفق به پاک کردن ویروس HIV از DNA موش‌های آلوده شدند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این متخصصان بر اساس آزمایشات خود اعلام کردند: در بررسی‌های خود توانستیم برای اولین بار ویروس HIV را از DNA موش‌های آلوده به این ویروس حذف کنیم و یک گام به درمان انسان‌های آلوده به HIV نزدیک‌تر شویم.

در این بررسی متخصصان توانستند این ویروس را با کمک ترکیبی از تکنولوژی اصلاح ژنی و پخش تدریجی داروهای ضد ویروسی از DNA موش‌های آزمایشگاهی پاک کنند.

متخصصان آمریکایی بر اساس یافته‌های جدید خود اظهار داشتند که امکان درمان افراد آلوده به ویروس HIV وجود دارد.

طبق اعلام سازمان ملل نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در جهان به این ویروس آلوده هستند و در صورتیکه این افراد تحت درمان قرار نگیرند به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند. در حال حاضر درمان ضد رتروویروسی برای این بیماران توصیه می‌شود که توانایی ویروس را در تکثیر شدن هدف قرار می‌دهد اما نمی‌تواند ویروس را از بدن حذف کند.

درصورتیکه بیمار از مصرف داروهای خود خودداری کند ویروس HIV قادر خواهد بود به وضعیت قبل بازگردد زیرا ویروس از این ویژگی برخوردار است که رشته DNA خود را با ژنوم‌های سلول‌های سیستم ایمنی ادغام کند.

در این آزمایش متخصصان از شکل جدیدی از درمان ضد رتروویروسی موسوم به LASER ART روی ۲۳ موش استفاده کردند که تحت اصلاحات ژنتیکی قرار گرفته بودند تا واکنش مشابهی با سیستم ایمنی انسان داشته باشند. همچنین آنان پخش و متابولیسم دارو را که مانع از تکثیر ویروس برای مدت زمان طولانی می‌شود تحت کنترل داشتند.

این تیم تحقیقاتی سپس ژنوم ادغام شده ویروس HIV را با کمک اصلاح ژنی موسوم به CRISPR شکافتند که به محققان اجازه داد تا روی DNA کار کنند، ژن‌هایی را افزوده یا از بین ببرند.

یکی از محققان این مطالعه گفت: این تکنولوژی اثرگذار است زیرا LASER ART ویروس را به طور چشمگیری کاهش داده و سپس با کمک CRISPR تاثیر بیشتری به همراه خواهد داشت.

متخصصان با بیان اینکه این شیوه درمانی روی ۹ موش عمل کرده‌ است، تاکید کردند: این فرایند تنها زمانی موفقیت آمیز است که تمامی ویروس‌ها از بدن پاک شده باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر