بازدید 3903

رفع محدودیت‌ اشتغال در خدمات حرفه‌ای

کد خبر: ۹۰۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ 03 July 2019

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: برخی از مشاغل دارای محدودیت‌های غیر منطقی هستند که در ماده ۴ اشتغال فارغ التحصیلان به رفع محدودیت‌های اشتغال در این رشته‌ها پرداخته شد.

به گزارش مهر، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور که عصر روز گذشته برگزار شد با ارائه گزارشی از جلسه مذکور گفت: بحث اصلی این جلسه درباره سیاست‌های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف بود ولی پیش از دستور، گزارشی در ارتباط با اسناد توسعه دانش بنیان استان‌های مختلف کشور ارائه شد.

وی افزود: براساس این سند مقرر شد برش‌های استانی در حوزه نقشه جامع علمی کشور و حوزه فرهنگی لحاظ کنیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ۱۰ استان را برای توسعه دانش بنیان شدن با هماهنگی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری تعیین کرده اند. این استان‌ها از نظر اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، یکپارچگی و سیاست‌های توسعه‌ای لازم را نداشتند و براساس نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور توسعه دانش بنیان شدن این استان‌ها کلید خورد.

کبگانیان گفت: اولین استانی که این کار در آنجا انجام می‌شود استان بوشهر است که کار بر روی این سند در این استان آغاز شده است و تمام توانایی‌های استان در زمینه‌های شیلات، انرژی و سواحل استان در این سند در نظر گرفته شده است. هر استان توانایی‌های خاص خودش را دارد و در این سند هماهنگی لازم برای تربیت فارغ التحصیلان دیده شده است و این کار برای دیگر استان‌ها نیز در حال انجام شدن است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: این سند بعد از توافق همه مسئولان رسماً به ما ارسال شده و بعد از تصویب در ستاد نقشه جامع علمی کشور ابلاغ خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این سند دارای چندین خاصیت است که در جهت توسعه استان دانش بنیان حرکت می‌کند و با تغییر مسئولان استان، برنامه‌های اجرایی این سند تغییر نمی‌کند.

وی افزود: در این موضوع شورایی برای راهبری سند با محوریت استاندار در استان‌های مذکور تشکیل خواهد شد و سیاست گذاری و نظارت کار آن بر عهده ستاد نقشه جامع علمی کشور خواهد بود و ما با همکاری نمایندگی ولی فقیه این کار را انجام خواهیم داد و امیدواریم استان‌های دیگر نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

کبگانیان تأکید کرد: این اسناد در هر استان با پیشنهاد نخبگان و مسئولان آن استان ایجاد می‌شود و با توجه به اینکه استان‌ها با یکدیگر از نظر اقتصادی و دیگر مسائل متفاوت هستند، سند دانش بنیان هر استان با استان دیگر متفاوت است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: بحث اصلی جلسه درباره اشتغال فارغ التحصیلان بود. در جلسات گذشته مواد ۱، ۲ و ۳ درباره اشتغال فارغ التحصیلان مصوب شده بود. ماده ۱ درباره تعیین تکالیف وزارتخانه‌های علوم و بهداشت بود. ماده ۲ درباره تعیین تکلیف وزارتخانه آموزش و پرورش بود و ماده ۳ درباره تعیین تکالیف مرکز آمار ایران بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید بخش مهمی از مشکلات کشور با دانش آمار حل می‌شود و این جلسه ستاد به ماده ۴ اشتغال فارغ التحصیلان اختصاص داده شد و این ماده به تعیین تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌پردازد. این ماده چند محور مشخص داشت که می‌توان به ایجاد سامانه اطلاعات بازار کار مشاغل اشاره کرد.

وی افزود: فارغ التحصیلان ما اگر هنگام ورود به دانشگاه‌ها، اطلاعات کاملی داشتند مطمئناً رشته بهتری را در دانشگاه انتخاب می‌کردند. اطلاعات دقیقی به فارغ التحصیلان دبیرستانی ارائه نمی‌شود و آنها احساس کاذبی در خصوص بازار کار دارند. برخی شغل‌ها ایده آل به نظر می‌رسد اما واقعیت غیر از آن است.

کبگانیان گفت: از دیگر محورهایی که در ماده ۴ به آن اشاره شد به روزرسانی فهرست مشاغل بود. تدوین استانداردهای آموزش مشاغل و اعتبار بخشی گواهینامه‌های مهارت مبتنی بر صلاحیت حرفه‌ای و رفع محدودیت‌های اشتغال در خدمات حرفه‌ای از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: برخی مشاغل محدودیت‌های غیرمنطقی دارد. درآمدها و نیاز به آن بالا رفته و در صورتی که عده زیادی می‌توانند در این رشته‌ها تحصیل کنند مثل رشته پزشکی که اگر با رعایت استانداردهای کیفی این محدودیت‌ها ساماندهی شود، عدالت آموزشی بهتر اجرا می‌شود. ماده ۴ با اصلاحاتی که داشت تصویب شد و بررسی ماده‌های دیگر به جلسات بعدی ستاد موکول شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر