بازدید 6618
کدخدایی تشریح کرد؛

سه راهبرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها

کد خبر: ۹۰۹۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۸ 03 July 2019
سخنگوی شورای نگهبان گفت: مردم اصلاً به موضوعاتی مثل انتخابات مشروط و تحریم انتخابات توجه ندارند و همگان خواهند دید که مشارکت مردم در انتخابات بسیار پرشور خواهد بود.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان عصر امروز (سه‌شنبه 11 تیرماه 1398) طی سخنانی در همایش ناظرین شورای نگهبان در استان یزد با بیان این که دشمن به‌خوبی نقش شهدای محراب به‌ویژه شهید صدوقی را تشخیص داده بود و نهایتاً این عزیزان با توطئه منافقین به شهادت رسیدند، گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب متکی به مردم بود و نمایندگان امام که برخی از آنها قبل و برخی دیگر بعد از انقلاب به شهادت رسیدند جزو پل‌های اصلی ارتباطی امام با مردم بودند.

وی افزود: اگر تاریخ را ورق بزنیم، شهید بهشتی نقش اصلی و محوری در تدوین و تصویب قانون اساسی داشت و در واقع با همت این شهید بزرگوار بود که قانون اساسی در زمان مناسب به‌تصویب رسید.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: قانون اساسی درست زمانی به‌تصویب رسید که دشمنان داخلی برای تفرقه انداختن دندان تیز کرده بودند و دشمنان خارجی نیز برای جنگ آماده می‌شدند، همه اینها دلایلی بود که ما بعداً متوجه شدیم که چرا امام راحل اصرار بر تدوین هرچه سریعتر قانون اساسی داشتند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: با توجه به آرمان‌هایی که مردم قبل و بعد از انقلاب داشتند، لذا قانون اساسی تبلور جمهوریت و اسلامیت نظام شد، یکی از نکات مهمی که در قانون اساسی مورد تأکید واقع شده همین پشتیبانی مردم و حضور مردم در چارچوب قانون اساسی است یعنی نظام اسلامی متکی به آراء مردم می‌باشد.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی متکی به مردم‌سالاری و مردم است، تأکید کرد: نظام سیاسی کشور نیز بر مبنای همین مردم‌سالاری دینی شکل گرفته است که البته قانون اساسی اولیه در ابتدای امر اشکالاتی داشت که البته طبیعی هم بود ولی 10 سال بعد از تصویب اولین قانون اساسی، این اشکالات مورد بازبینی قرار گرفت و اصلاح شد.

کدخدایی اضافه کرد: باید این را فراموش نکنیم که قانون اساسی و نظام اسلامی ارزان برای ما تمام نشده بلکه جوانان زیادی در راه شکل‌گیری این نظام و تدوین قانون اساسی و استمرار نظام اسلامی، جان خود را تقدیم کرده و به شهادت رسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این نظام که یک نظام مردم‌سالار دینی است، ساختارهایی را تعریف کرده که این ساختارها برای صیانت از حقوق مردم هستند و در عین حال باید از قانون اساسی که حاصل مجاهدت مردم است نیز صیانت شود که این، یک امر عقلی و مکانیزمی پذیرفته‌شده است و در واقع این یک تجربه انسانی بود که بر مبنای آن، نهاد جدیدی تحت عنوان شورای نگهبان تأسیس شد که وظیفه نظارت تقنینی و نظارت بر انتخابات را عهده‌دار است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان، نهادی نیست که با تجربه اندکی تأسیس شده باشد بلکه عقل بشری پشت‌سر تأسیس آن است، تصریح کرد: شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست بلکه وظایف مشخصی دارد و باید بر اساس آن عمل کند.

وی افزود: گاهی ایراد گرفته می‌شود که شورای نگهبان ممکن است وظایف خود را درست انجام نداده باشد و شاید سوگیری دارد؛ پاسخ ما در این زمینه، عملکرد ماست و پرونده‌هایی که در دست داریم و آنها را بررسی کرده‌ایم، مثلاً در انتخابات گذشته مجلس 12 هزار نفر ثبت‌نام کردند و ما به‌عنوان شورای نگهبان فرصت اندکی داشتیم اما در همین فرصت اندک تمام پرونده‌ها بررسی شد و نظرات اعلام شد البته قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد و ما بر اصلاح قانون انتخابات اصرار داریم چرا که قانون فعلی با اقتضائات روز همراه نیست و از مجلس و دولت می‌خواهیم که با اصلاح قانون انتخابات و تصویب آن، بخشی از مشکلات را حل کنند.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه "راهبرد ما در این شورا، جدیت در مقابله با فساد اخلاقی، فساد اقتصادی و همچنین مقابله با ضدیت با حاکمیت است، اظهار داشت: مشارکت مردم در انتخابات، عوامل مختلفی دارد و در واقع می‌توان گفت که عوامل مختلفی بر مشارکت مردم در انتخابات تأثیرگذار است و ما مطمئن هستیم که قاطعیت شورای نگهبان در برخورد با فسادهای اخلاقی و اقتصادی و ضدیت با حاکمیت، مشارکت مردم در انتخابات را افزایش می‌دهد.

کدخدایی با اشاره به انتخابات سال 88 و تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان، اضافه کرد: در فتنه 88 هم عرض کردم که هر کدام از کاندیداهایی که پیروز انتخابات می‌شد، شورای نگهبان نتیجه را تأیید می‌کرد و مورد احترام همه بود؛ در مجموع ما باید آرای مردم را به‌عنوان حق‌الناس بدانیم و از آن محافظت کنیم و اگر کوتاهی در انجام وظایف داشته باشیم مردم از ما نمی‌پذیرند و از ما مؤاخذه هم خواهند کرد که "چرا وظایف خود را انجام نداده‌اید؟".

وی در پایان گفت: مردم اصلاً به موضوعاتی مثل "انتخابات مشروط" و "تحریم انتخابات" توجه ندارند و همگان خواهند دید که مشارکت مردم در انتخابات بسیار پرشور خواهد بود مشروط بر اینکه همه ما وظایف خود را درست انجام دهیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر