بازدید 11271
۶

سلیمی: استانی شدن انتخابات مجلس به این انتخابات نمی‌رسد/ میرزایی نیکو: ایرادات طرح را تا انتخابات اصلاح می‌کنیم

طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تقریبا در تمام دوره‌های مجلس مطرح می‌شود؛ اما این موضوع از زمان مجلس نهم جدی تر توسط نمایندگان مطرح و دنبال شد، ولی از آنجا که این طرح‌ها معمولا در سال‌های آخر عمر مجالس مطرح می‌شود، غالبا عقیم می‌ماند و از دستور مجلس خارج می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳ 01 July 2019

سلیمی: استانی شدن انتخابات مجلس به این انتخابات نمی‌رسد/ میرزایی نیکو: ایرادات طرح را تا انتخابات اصلاح می‌کنیمطرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تقریبا در تمام دوره‌های مجلس مطرح می‌شود؛ اما این موضوع از زمان مجلس نهم جدی‌تر توسط نمایندگان مطرح و دنبال شد، ولی از آنجا که این طرح‌ها معمولا در سال‌های آخر عمر مجالس مطرح می‌شود، غالبا عقیم می‌ماند و از دستور مجلس خارج می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ در دوره نهم مجلس نیز اتفاقی مانند همین رخ داد و به دلیل تقارن انتخابات مجلس و شبهه انتخاباتی بودن طرح استانی شدن انتخابات در آن زمان این موضوع از دستور کار خارج شد، ولی در دوره دهم، نمایندگان مجلس موضوع را جدی پیگیری کردند و توانستند آن را به صحن علنی برسانند و نمایندگان با رأی قاطع آن را تصویب کردند.

اما این بار شورای نگهبان ایرادات اساسی به این طرح وارد کرده و برخی از مواد آن را خلاف شرع دانسته است؛ ایراداتی که باعث شده تا برخی تشتت آرا در میان نمایندگان ایجاد کنند.

برخی نمایندگان مجلس بر این باورند، از آنجا که طرح مجلس با مشکل ایرادات شرعی مواجه شده، امکان رفع آن وجود ندارد و در نتیجه خود به خود باید از دستور کار خارج شود، ولی برخی دیگر از نمایندگان اعتقاد دارند، ایرادات شرعی که شورای نگهبان وارد کرده، قابل رفع است و حتی اگر لازم باشد، باید مفادی که با مشکل شرعی مواجه شده است حذف کرد.

موضوع دیگری که نمایندگان را از پیگیری طرح بازمی‌دارد، ارسال لایحه جامع انتخابات است که دولت وعده آن را برای اسفند ماه سال جاری داده است. برخی نمایندگان به جای بررسی این طرح و رفع ایرادات آن، بهتر است تا زمان ارسال لایحه دولت منتظر بمانند.

اما نکته این است که به اعتقاد نمایندگان مجلس، چنانچه این طرح در اسفند ماه به مجلس برسد، عملا زمانی برای بررسی آن در مجلس نیست. از سوی دیگر، برخی دیگر از نمایندگان مجلس بر این باورند، در صورتی که حتی نمایندگان بخواهند طرح حاضر در مجلس را رفع کنند، باز هم تا زمان انتخابات امکان بررسی وجود ندارد و عملا این طرح به انتخابات نمی‌رسد. به همین دلیل، دیگر به عمر این مجلس نخواهد رسید و بنابراین، همین عامل نمایندگان را در یک دو راهی انتخاب طرح و لایحه قرار داده است.

با این حال قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس بررسی این طرح در مجلس را منتفی نمی‌داند و می گوید: کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس تصمیم گرفت تا مواردی که خلاف شرع بوده و امکان رفع ایراد شورای نگهبان وجود نداشت را کنار بگذارد تا بتوانیم سایر ایرادات شورای نگهبان را برطرف کنیم.

میرزایی نیکو در خصوص اینکه آیا امسال را زمان مناسبی برای تصویب اصلاح قانون انتخابات می‌داند یا خیر، ادامه داد: در خصوص رفع ایرادات شورای نگهبان به استانی شدن انتخابات مجلس دو نظر وجود داشت؛ یک نظر بر این بود که فکر رسیدن این مصوبه به انتخابات بعدی یعنی دوم اسفندماه ۹۸ را کنار بگذاریم و کار اساسی در این زمینه انجام دهیم، تا لایحه جامع انتخابات دولت، طرح‌هایی که مجلس تهیه کرده، ایرادات شورای نگهبان و نظرات هیأت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را کنار هم بگذاریم تا طرحی پخته به صحن بیاید.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: نظر دیگر این بود که زمان زیادی برای تهیه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس صرف شده و برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و جلوگیری از ابتر ماندن موضوع، به هر ترتیب اصلاح ایرادات شورای نگهبان باید انجام شود. اکنون نظر دوم را انجام می‌دهیم و می‌خواهیم بعد از تعیین تکلیف طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، لایحه جامع قانون انتخابات را تعیین تکلیف کنیم، چون می‌توانیم استانی شدن انتخابات مجلس را در لایحه جامع قانون انتخابات بگنجانیم.

ولی علیرضا سلیمی، دیگر عضو این کمیسیون نظر دیگری داشته و می گوید: این طرح کامل منتفی شده است. اکنون این طرح در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان در حال بررسی است. موادی که دیگر قابل اصلاح نیست از قبیل: استانی شدن انتخابات مجلس در حال تفکیک است و ان‌شاءالله بعد از تعطیلات مجلس در کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها بررسی خواهد شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه «استانی شدن انتخابات مجلس برای امسال به طور کلی منتفی شده است» تصریح کرد: این طرح چه تصویب و چه با لایحه جامع انتخابات ادغام شود، به انتخابات سال جاری مجلس شورای اسلامی نخواهد رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
چرا باستانی شدن انتخابات را تحمل نمی کنید!؟
تقسیم قدرت میتواند مثبت باشد ،گر چه کسی به انتخابات دیگر اعتماد ندارد.
پس بدون انتخابات ادامه دهید و مردم را احمق بحساب بیاورید.
واقعا چه اعتماد به نفسی دارن این مسئولین!!! یعنی مردم دوباره میخوان برن پای صندوق؟؟؟!!!
به جای این کارها باید فکری برای الکترونیک شدن اتتخابات و اعلام نتایج بصورت مستمر و ساعتی کرد. بنده به جد تقاضای الکتروتیک شدن در آذربایجان بویژه کلانشهر تبریز را دارم تا شک و شبهه ای در نتایج پیش نیاید.
طرح استانی شدن انتخابات مجلس ، هم شده مانند ، اصلاح قانون خدمات کشوری و همسانسازی حقوق بازنشستگان ؟،،،
پس لاریجانی را در مجلس بعدی قراره دوباره ببینیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
گربه و کاغد مثل هم هستن لاکن گربه صدا دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر