بازدید 12221

ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا برای کنترل قیمت‌ها نبوده است/ ارز دولتی فقط به دلالان و نورچشمی‌های وزارت صنعت می‌رسد

دولت در سال گذشته با نوسانات نرخ ارز، ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات انواع کالا در نظر گرفت؛ اما رفته‌رفته این ارز تنها به کالا‌های اساسی اختصاص یافت تا با ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی، افت قیمت کالا‌های اساسی را رقم بزند. با وجود این، بررسی‌های انجام شده از بازار حکایت از آن دارد که قیمت کالا‌های اساسی با وجود دریافت ارز دولتی، نه تنها افتی نداشته، بلکه در بسیاری موارد افزایش شدیدی نیز نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ 01 July 2019

ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا برای کنترل قیمت‌ها نبوده است/ ارز دولتی فقط به دلالان و نورچشمی‌های وزارت صنعت می‌رسددولت در سال گذشته با نوسانات نرخ ارز، ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات انواع کالا در نظر گرفت؛ اما رفته‌رفته این ارز تنها به کالا‌های اساسی اختصاص یافت تا با ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی، افت قیمت کالا‌های اساسی را رقم بزند. با وجود این، بررسی‌های انجام شده از بازار حکایت از آن دارد که قیمت کالا‌های اساسی با وجود دریافت ارز دولتی، نه تنها افتی نداشته، بلکه در بسیاری موارد افزایش شدیدی نیز نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ همین روال باعث شده تا نرخ تورم در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نشان دهد، به گونه ای که بنا بر اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه فروردین ماه سال جاری به ۵۱ درصد رسیده است. به این ترتیب که تغییر شاخص کل این مهم نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱.۴ درصد را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، این اعداد و ارقام نشان می‌دهد، خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۱.۴ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۴۷.۵ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نکته جالب این که ارز تخصیص یافته به کالا‌های اساسی غالبا سر از جا‌های دیگر درآورده است و شاید یکی از دلایل گرانی‌های موجود در بازار همین عامل بوده باشد، به گونه ای که تنها برای واردات موز ۳۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده است. این در حالی است که این میوه به هیچ عنوان کالای ضروری به شمار نمی‌آید؛ بنابراین پرسش مهم این است که وزارت سمت، ارز ۴۲۰۰ تومانی را بر چه مبنا و در اختیار چه کسانی قرار داده است؟ باید گفت، از آنجایی که هیچ پاسخی به این رفتارها وجود ندارد و افراد متخلف نیز به هیچ یک از نهاد‌های نظارتی معرفی نمی‌شوند، احتمال تخلف و رانت بسیار است.

موضوعی که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در گزارشی که چند روز پیش منتشر کرد، نسبت به عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی واکنش نشان داد و این موضوع را همراه با رانت و بدون خروجی مناسب برای عموم مردم دانست. وی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آینده نزدیک با روش خاص و برنامه‌ریزی‌شده خبر داد، زیرا ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه نامحسوسی بوده که به دست مصرف‌کننده و عموم مردم نرسیده است.

در همین زمینه، بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس، با تأکید بر اینکه روند تخصیص ارز به واردکنندگان و نحوه توزیع اقلام روند پیچیده‌ای ندارد و به ‌راحتی می‌توان بر این چرخه نظارت داشت، افزود: البته برخی افراد در چند سال گذشته از تحریم‌ها سوءاستفاده می‌کنند و ورزیده شده‌اند و مثل ماهی از دست نهاد‌های نظارتی فرار می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه گزارش هایی وجود دارد که تمامی اقلامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی یا نیمایی وارد کشور می‌شوند، با همان قیمت به چرخه توزیع وارد نمی‌شوند، اضافه کرد: قرار این است که آمار جدیدی از افرادی که از بانک مرکزی ارز دولتی دریافت کرده‌اند و همچنین میزان کالایی که از گمرک با ارز دولتی وارد شده دریافت کنیم.

پارسایی با تأکید بر اینکه وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز باید گزارشی از وضعیت توزیع کالا‌هایی که با ارز دولتی وارد کشور شده به کمیسیون ارائه کند، گفت: البته در چند ماه گذشته، این وزارتخانه برنامه مدونی برای توزیع کالا‌هایی که با ارز دولتی قرار بوده، وارد کشور شود، نداشته که باید نظارت بیشتری از سوی این وزارتخانه اعمال شود.

همچنین شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ منطقی پشت توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و دولت باید راهکار‌های دیگری برای تأمین کالا‌های اساسی بیندیشد، چون تاکنون روش توزیع ارز ارزان کالای ارزان به دست مصرف کننده نرسانده است.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ارز دولتی فقط به دلالان و نورچشمی‌هایی که در وزارت صنعت هستند می‌رسد، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و برخی دلالان متخلف، به دنبال این هستند که این ارز حذف نشود.

وی با اشاره به اینکه ارز دولتی کالای اساسی به دست مصرف کننده نمی‌رسد، ادامه داد: با توجه به تجربه یک سال اخیر، وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند بازار را کنترل کند، اما ترجیح می‌دهد نورچشمی هایش از ارز دولتی استفاده کنند که این صحیح نیست.

با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس و همچنین برآورد‌هایی که از بازار وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت، ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا برای کنترل قیمت‌ها در بازار نبوده و تنها برخی می‌خواستند، بعضی از اطرافیان خود را منتفع کنند. در غیر این صورت، اثرات مبالغ پرداختی که تنها در بودجه سال جاری ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، باید خود را نشان می‌داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۰
دلار کم اوردن دارند زمینه سازی حذفش و به تبع افزایش 200 تا 300 درصد قیمتها رو میکنند.
قانون مثل تار عنکبوت می‌ماند، فقط می‌تواند مگس‌های کوچک را شکار کند( آدولف هیتلر )
اقای نوبخت و همتی اراده کرده اند مردم نابود شوند.
یاد شعر معروف ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی می افتیم .
زمان را داریم از دست میدهیم و هنوز اقایون نمی خواهند اعتراف به اشباهات خود کنند مخصوصا اقای نوبخت و همتی که دارند در بازار عدد سازی میکنند.
تحریم های سنگین تاثیرش را بر مردم گذاشته منتهی اقایون هنوز در ارز ۴۲۰۰ مانده اند .
عدد ۴۲۰۰ را از ذهنشان چرا پاک نمی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟
یک زمانی سکه بهار ازادی ۱۵۰۰۰ تومان و یا کمتر بوده ولی الان چه قیمت است ؟
ایا کل اقتصاد را باید به انحصار میگرفتند وزرای قبلی و جلوی گران شدن طلا را میگرفتند؟؟؟
مردم گرانی های هر روز سیب زمینی و لبنیات و مشابه ان را دارند تجربه می کنند و رییس بانک مرکزی هر روز صبح که از خواب بیدار میشود دغدغه اش شده بازار ازاد ارز که به ادعای خودشان ۱ درصد اقتصاد هم نیست .
رسانه ها سایتهای خبری دارند سانسور واقعیات اقتصادی میکنند در حالی که اقای احمدی نژاد حداقل اجازه نقد درست اقتصادی را در زمان اقتصادی سال ۹۰ و ۹۱ میداد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
احمد نژاد گفت اقتصاد دانها بی سوادند دلار در زمان ایشون از هزار به 3600 تومن رسید پایین هم نیومد لطفا مطالعه کن
خدایا شکرت که شنیدن این همه اخبار خوب و امیدوارکننده رو بر ما ارزانی میداری.
فشار رو مردم كوچه بازار تحمل كنن اونوقت دلارها مال مفسدين !
این فساد به صورت روزانه و دقیقه به دقیقه وجود دارد و هر چه می گذرد مبلغ فساد بیشتر می شود
فقط کسی که دلسوز مردم و کشور باشد از حق مردم دفاع می کند و این بساط را جمع می کند
کسانی که سکوت کرده اند شک نکنید که خودشان در حال استفاده از این رانت ارزی کثیف هستند
این پول مردم بی گناه کشور ماست که دارد به تاراج برده می شود توسط یک عده زالو ...
تیتری که زدید رو همه ما میدونیم.... موضوع اینه که چرا کسی چیزی نمیگه؟؟ و اگه گفته شده نتیجش چی شده؟؟
جهانگیری کجاست که بیاد و دفاع کنه؟؟
برادرش آقا مهدی الان دقیقا مشغول چه کاری هستن؟
دولت با دلال
دلال با دولت

مدیران دلال با دلالان دولتی!!!
همون کسانی که این ارزها رو گرفتن باعث و بانی گرونی خانه و خودرو و ... شدن!!
همکاری خوبی بین دولتیها با معامله گران است!!
آخ از دست این اصطلاح: نور چشمی!
چقدر میشنویم!
راستی ویلای دختر وزیر چی شد؟؟ همونی که ارز 4200 گرفت!
نورچشمی ها= ژن خوبها= آقازاده ها
سفره انقلاب برای همینهاست!!
انسانیت در این مملکت مرده است!!
ارز۴۲۰۰تومانی پدیده جدید رانت خواری ورانت دهی در دولت است تا با توزیع آن بین دلالان خود سهمی هم نصیب آنها شود وگرنه هیچگونه آثار مثبتی در کنترل قیمتهای کالای ضروری مردم نداشته و هرروز شاهد افزایش بها وحذف ضروریات از سفره خالی مردم هستیم ....
ارز را نیمایی کنید
ارز ۴۲۰۰ به کسی نمیرسد
اين رو كه همه ميدونن يك چيز جديد مي گفتين .
من ارز ۴۲۰۰ تومنی نمیخوام اما حرام و زهرمار کسانی بشه که با رانت و فامیل بازی و پارتی بازی این ارز را گرفتند و بردند و خوردند

حداقل پنج تا مدرسه در مناطق محروم میساختید .
انگار یکعده ای با بیچاره کردن مردم لذت میبرند وکسی نیست باز خواست کند فثط مردم را برای رای دادن و تظاهرات ۲۲ بهمن ویا قدس میخواهند بخدا این مردم
از مسیولین خیلی برترند برید آدم باشید آهای مسیولین
بیدرد مدیر سایت لطفا پخش کنید درد ماهارا
در این شرایط سخت اقتصادی که قیمت گوشت و مرغ و وگوجه و .... به اوج خود رسیده و زندگی روز مره مردم را به ستوه اورزده قیمت سیبب زمینی هم تا ده هزار تومان رسیده که بدبخت مردم با این گرانی ها چه خاکی بر سر کند ایا منطقی نبود در این شرایط اولا صادرات انرا ممنوع می کردند و در ثانی حتی با نرخ دلار ازاد ا هم وارد میکردذند قیمت نصف قیمت های کنونی هم نمیشد برای این کار ها ضرورت دارد وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار شکل گیرد ولی رانت خواران و دلالان که نفوذ دارند اجازه تشکیل این واز راتخانه نمی دهند ایکاش نمایندگانی که با تشکیل وزارت بازرگانیس مخالف هستند و اجازه تنظیم بازار و کنترل واردات و صادرات را نمی دهند اسامی انها برای مردم چالپ میشد تا مردم به ماهیت انها بیشتر پی می بردند بدون تشکیل وزارت بازرگانی تا همین کالا های اساسی همیشه این چنین در نوسان خواهد بود و وزیر صمت قدذرت کنترل این کالا ها را نداشته و نخواهد داشت کالا اض
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
رفقای اشرافیت دنبال تشکیل وزارت بازرگانی هستن تا صادرات بسیار سهل تر و روان تر بشه . اونموقع سیب زمینی از شدت صادرات میشه کیلویی 50 هزار و گیر هم نمیاد . تنها دستاورد شماها کنسرت رقص بود و فاتحه خونی بالای قبر برجام
بگذارید یک محاسبه انجام دهم تا ببینید چیزی بنام ارز 4200 تومانی وجود ندارد و فقط برای پولدار شدن صرافی ها است

در حال حاضر دولت ارز 4200 تومانی را تخصیص میدهد ولی بصورت غیر قابل انتقال به حساب فروشندگان
برای انتقال به حساب فروشندگی صرافی 16 درصد مبلغ ارز به نرخ آزاد به عنوان کارمزد مطالبه میکند یعنی به ازای هر دلار حدود 2000 تومان
حدودا 3 تا چهار درصد نیز کارمزد تبدیل به ارز معتبرا میگیرد یعنی حدود 500 تومان
بین سه تا چهار ماه نیز پول را به نام پروسه آنتقابل بلکه میکند که با یک نیم درصد ماهانه میشود 6 در سرمایه یعنی 360 تومان
در نتیجه هر دلار میشود 7000 تومان
که حدود 3000 تومان به جیب صرافی بانکها میرود بنابر این یک جنس یک دلاری که اسفند 96 3200 تومان تمام میشود میشود 7000 تومان
از ابتدا پس برای چه بوده؟؟؟؟؟؟
۶ ماه گفتند صبر کنید حله همه چیز.
یکسال شد.
سال اینده وضعیت بدتر و اقایون همچنان بلاتکلیف ارز کم باقی مانده در خزانه
رانت رانت رانت.
خوب در این میان تقصیر مردم چیست که با این گرانی دست و پنجه نرم کنند مجلس دولت را متهم می کند دولت مجلس را . ما بطور کامل نتیجه می گیریم که در کشور جنگ قدرت است این حرفها را هم برای سر گرمی مردم می نویسند وقتی مجلس کاری از دستش بر نمی اید نبودش بهتر از بودنش می باشد
دلار جهانگیری!
اقدامات و خدمات حاج حسن به ایرانیان:
ساندن قیمت پیاز به مرغ
رساندن قیمت مرغ به گوشت قرمز
رساندن قیمت گوشت قرمز به قیمت گوشی
رساندن قیمت گوشی به قیمت ماشین
رساندن قیمت ماشین به قیمت خونه
رساندن قیمت خونه به قیمت کارخونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
با کمک دولت پنهان
دلار 4200 حتما باید حذف شود چونکه اونایی که روابط دارن میگیرن و جنسشون رو با دلار 13000 تومنی تو بازار آب میکنند !!! جلوی ظلم و تبعیض و رانت خواری باید گرفته شود هر چه سریع ،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل