بازدید 7580
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک مطرح کرد؛

بورس تهران به پیشواز روز‌های گرم تابستان می‌رود/ بی تفاوتی هوشمندانه بازار سکه و ارز به تنش‌های سیاسی/ بازار همچنان در قبضه صنایع کوچک/ چرا نرخ‌ها در بورس کالا رشد نمی‌کند؟

کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به حرکت کجدار و مریز بازار به سمت صنایع بزرگ گفت: بازار همچنان در قبضه صنایع کوچک خواهد بود و دلیل این امر را در عدم رشد میزان محصولات فلزی در بورس کالا و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی دانست.
کد خبر: ۹۰۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ 29 June 2019

تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه، با اشاره به حرکت کجدار و مریز بازار به سمت صنایع بزرگ گفت: بازار همچنان در قبضه صنایع کوچک خواهد بود و دلیل این امر را در عدم رشد میزان محصولات فلزی در بورس کالا و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی دانست.

محمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: در بحث مقایسه شاخص ها، از یکم اسفند تا پنجم تیر شاخص کل رشد بسیار کمتری نسبت به شاخص هم وزن داشته؛ یعنی صنایع کوچک عملاً نسبت به صنایع بزرگ رشد بیشتری را تجربه کردند، ولی با توجه به نزدیکی موعد مجامع و تقسیم سود و گزارش فعالیت خرداد ماه و همچنین انتشار صورت‌های مالی شرکت ها، پیش بینی می شود صنایع شاخص، ساز رشد کوک کنند؛ همان گونه که در چند روزه گذشته دیدیم.

وی ادامه داد: گزارش‌های سه ماه در همه صنایع به ویژه در صنایع بزرگ مثل فلزات و پتروشیمی ها مناسب است؛ بنابراین بازار مطمئناً دوباره به سمت این صنایع می‌رود، ولی مقداری کجدار و مریز و همچنان روی صنایع کوچک مانور بیشتری باید داد، چون دلیل و پتانسیل اصلی صنایع بزرگ، یکی قیمت های جهانی و دیگری فاصله قیمتی ارزنیمایی و ارز آزاد است.

قاسمی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت ارز نیمایی کمتر از ارز بازار آزاد است، به تدریج باید این فاصله قیمتی پر شود و از طرف دیگر، صنایع پتروشیمی و فلزات با دلار ۱۱ هزار تومان در سامانه نیما تأثیر تسعیر ارز می کنند؛ یعنی در حقیقت ۲۰ درصد بیشتر از اسفند ماه، ولی دو نکته منفی در خصوص صنایع بزرگ وجود دارد؛ نخستین مؤلفه منفی، بحث کاهش قیمت‌های جهانی است که افزایش نرخ ارز را پوشش می‌دهد و نکته منفی دوم که در بیشتر فلزات هم مشهود است، عدم استقبال از عرضه محصولات فلزی از جمله شمش و برق در بورس کالاست که باعث کاهش قیمت این کالاها شده است.

وی با بیان اینکه زمانی این محصولات در بورس کالا با رشد چشمگیر مواجه بودند، افزود: دلیل اصلی استقبال از محصولات فلزی در بورس کالا که به طور مثال قیمت شمش فولاد را به ۴۳۰۰ و ورق گرم فولاد را به ۶ هزار رساند، این بود که بازار آزاد دلار تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و عملاً خرید برای سفته‌بازان یعنی کسانی که تولید کننده نبودند، به صرفه بود و با خرید از بورس کالا محصول را در بازار آزاد می فروختند، ولی با کاهش قیمت در عمل این بازار از دست رفته و شاهد کاهش تقاضا در بورس کالا هستیم و چنانچه این روند ادامه داشته باشد، شاهد فشار شاخص کل خواهیم بود و شاید همین در هفته آینده به شاخص کل فشار بیاورد و البته بعید است که فولاد در معاملات هفته آتی بیشتر از ۵۴۰۰ قیمت‌گذاری شود.

قاسمی گفت: اهمیت این موضوع و عدم رشد محصولات فولاد در بورس کالا را باید در این نکته جستجو کرد که تا چند وقت پیش هلدینگ خلیج فارس بزرگترین شرکت بورسی بود و کوچکترین تغییر در قیمت آن بر شاخص بورس تأثیرگذار بود، ولی اکنون فولاد مبارکه با ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه، بزرگترین شرکت بورسی است و با قیمت ۴۵۰ تومان و حدود ۶ درصد بازار تأثیر در قیمت در بازار دارد و با توجه به این، بعید می‌دانیم در معاملات این هفته روند مثبت به خود بگیرد.

بورس تهران به پیشواز روز‌های گم تابستان می‌رود/ بی تفاوتی هوشمندانه بازارسکه و ارز به تنش‌های سیاسی/ بازار همچنان در قبضه صنایع کوچک/ چرا نرخ‌ها در بورس کالا رشد نمی‌کند؟

قاسمی با بیان اینکه در چشم انداز شش ماهه و تا پایان تابستان، علی رغم تنش های به وجود آمده، روند شاخص کل مثبت خواهد بود، ادامه داد: یک دلیل رشد شاخص را باید در عکس العمل بازار به موضوعات سیاسی جستجو کرد، بازار سرمایه به تازگی به برخی اخبار سیاسی واکنش منفی کمتری نشان داده و تأثیر منفی پذیرفته و نشان می دهد، بازار به این نتیجه رسیده که این اخبار تأثیرگذاری خود را داشته است.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه بازار سرمایه در کوتاه مدت هوشمند نیست، گفت: برعکس، بازار سکه و ارز هوشمند و به شدت متأثر از نوسانات روزانه اخبار است؛ ولی اکنون شاهد آنیم که قیمت سکه و ارز افت داشته که خوش بینی بازار نسبت به وضعیت موجود و اطمینان به وضعیت سیاسی کشور را نشان می دهد.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر قدرت منطقه‌ای ایران و عدم همکاری بیشتر کشورها با آمریکا به نوعی توپ را در زمین آمریکا انداخته و وضعیت به سود کشور ما پیش می رود، اگر دولت نتواند نقدینگی را مهار کند، شاید دوباره شاهد افزایش نرخ دلار باشیم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از لحاظ تحریم ها منطقه همه چیز به نفع ماست و در بحث تحریم‌ها به جز فروش نفت، باقی تحریم‌ها تأثیر خود را بر عملکرد شرکت‌ها نشان دادند و شرکت ها با فراگرفتن راه های دور زدن تحریم‌ها به فروش خود ادامه می‌دهند. از طرف دیگر، دلار نیمایی به تدریج فاصله خود را با دلار آزاد کم می کند و دلار تک نرخی به جز کالاهای اساسی که از طرف دولت از آن تأمین می شود.

قاسمی با بیان اینکه چه صنایع بزرگ چه صنایع کوچک از این افزایش نرخ به شرطی که با کاهش حجم تولید مرتبط نباشد، سود می‌برند، تأکید کرد: افزایش نرخ صنایع سیمانی با توجه به صادرات آنها به منطقه عراق و دارویی ها با توجه به فروش آنها به منطقه سی آی اس، در کنار این پتروشیمی‌ها که راه دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفتند و با مقداری تخفیف بهترین نرخ را عرضه می‌کنند، اوضاع را عملاً مثبت کرده و باعث می شود، شرکت‌ها از ظرفیت‌های خالی خود هم استفاده کنند، در حالی که زمانی از ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خالی استفاده می کردند، ولی تقریبا در شرایط فعلی از ظرفیت کامل خود استفاده می‌کنند و همچنان امیدوار به افزایش نرخ ها هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه نکته منفی موجود شاید بحث عدم تصویب اف ای تی اف از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد که هنوز خبری از آن مخابره نشده با توجه به اینکه صحبت‌هایی در مورد راه اندازی اینستکس و کانال مالی با اروپا مطرح است، این کانال می تواند تأثیر منفی عدم ورود ایران به اف ای تی اف را خنثی کند؛ بدین معنی که با راه اندازی کانال مالی اروپا و همچنین مقاومت چین در برابر فشارهای آمریکا و با توجه به اینکه بیشتر مبادلات ما با چین، اروپا و کشورهای سی آی اس است، عملاً به مسیر خود ادامه می دهیم و بعدِ سه ماهه سوم نکات منفی دیده نمی شود و به نظر می رسد تابستان گرم و خوبی را هم برای صنایع بزرگ هم برای صنایع کوچک شاهد باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
بورس ورشکسته
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
بازار بورس بازار یک شرکت نیست
بازاری متشکل از حدود ۳۰۰ شرکت کوچک بزرگ و با تنوع بسیار است
باید در این بازار مطالعه داشته باشید و وقت بگذارید تا بتوانید در آن کار کنید
اگر با شناخت جلو بروید قطعا سود خواهید کرد وگرنه دچار ممکن است دچار زیان شوید
صنایع کوچک بعضی هاشون امسال حتی تا ۳۰ برابر هم رشد کردن و بعضا خیلی هاشون سود هم توزیع نمی کنن و فقط معاملات سفته بازی دارند.بنظر نمی آید که قابلیت چندانی در کلیت این سهم ها برای رشد وجود داشته باشد و قطعا اگر شاهد رشدی هم باشیم اینبار قطعا در صنایع بزرگ و صادرات محور هست
پاسخ ها
جدید ی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
بله ولی هنوز هستند شرکت های کوچکی در بازار که وضعیت رو به رشدی دارند و نگاه بازار هنوز به اونها نیست تا زمانی که فشار روی قیمت های جهانی باشه و با توجه به نزدیک شدن نرخ ارز نیمای و نرخ ارز آزاد شاخص های سهم ساز نمی تونند تکون مهمی بزنند البته اون خبر بازار برتر که بورس تابناک کار کرد و قرار گرفتن برخی از شرکتای فلزی و شاخص ساز توی اون بازار میتونه محرک داخلی باشه برای این طور سهم ها
امروزاعلام شدایران به روندکاهش تعهدات برجامی ادامه خواهدداد این یعنی روندنزولی بورس ادامه خواهدداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
مگه روندش نزولیه که ادامه داشته باشه. هر هفته با کندل صعودی بسته شده شما بورس کجا رو میگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
البته بادستکاری علنی روندنزولی راصعودی میکنند!!!
صولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
روندش که نزولی نیست چی میگی ؟ شما اول تفاوت روندو درک کن بعد اظهار فضل کن
ایران به کاهش تعهدات برجامی اش ادامه می‌دهد
به گفته یک منبع آگاه، با توجه به نتایج کمیسیون مشترک برجام، جمهوری اسلامی ایران قطعا به اقدامات خود مبنی بر کاهش تعهدات برجامی اش ادامه خواهد داد.
همه فروشگاه های .. اجاره ای است اما با تبلیغات دروغ قیمت سهامش در عرض 5 ماه از 1650 تومن به 5400 تومان رسیده اما سرمایه گذاری ... که یک امپراتوری اقتصادی است هر سهمش فقط 220 تومان است!!
پاسخ ها
سید رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
دقیقا اون فروشگاه های زنجیره ای به نظر می رسد در غیاب نهاد ناظر همچنان می تازد و شاید یک بدنامی دیگه رو برای بورس تهران رقم بزنه
برخلاف شرکتهای بزرگ که اغلب قیمت سهمشان رشدی نکرده شرکتهای کوچک چندین برابر رشد سودشان را پیشخور کرده اند و حبابی شده اند به افراد تازه وارد توصیه می شود برای امنیت سرمایه شان از خرید سهام شرکتهای کوچکی که سرمایه شان کمتر از 100 میلیارد است پرهیز کنند از قبیل بسیاری از شرکتهای داروسازی کاشی و سیمان زراعت و دامداری و غذایی
پاسخ ها
نرگس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
با شما موافق نیستم گروه سیمانی هابا توجه به بحث افزایش نرخی که گرفتند و تجدید ارزیابی هنوز مستعد رشد هستند، در گروه دارویی ها هم افزایش نرخ قطعا خواهند داشت گرچه بازدهی 60 تا 70 درصدی رو ثبت کردند، زراعت و دامداری و غذایی ها هم با توجه به اینکه تولید داخل و مصرف داخلی دارند پابه پای تورم پیش میرتد و فقط سوت توقف تورم میتونه از رشد اونها جلوگیری کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل