بازدید 3902
اقتصاد در گذر زمان

از تاسیس اولین فرودگاه ایران تا ممنوعیت صادرات ۱۵۹ قلم کالا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 28 June 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۷ تیر ۱۳۰۱، اولین فرودگاه ایران به درخواست انگلیسی‌ها و برای فرود هواپیما‌های آنها، در منطقه قلعه مرغی تهران تأسیس شد.

۷ تیر ۱۳۵۵، پرویز راجی که ۱۲ روز پیش به عنوان سفیر جدید ایران در لندن منصوب شده، تلگراف رمزی دریافت کرد که در آن به وی مأموریت داده شده با پرداخت رشوه به مدیران برخی روزنامه‌های انگلیس، موضع آن‌ها را به حمایت از برنامه‌های حکومت شاه تغییر دهد.

۷ تیر ۱۳۵۷، روزنامه انگلیسی گاردین با چاپ تفسیری در مورد وقایع ایران به رشد نارضایتی عمومی و ناکارآمدی نظام تک حزبی اشاره کرد و نوشت: "شاه کاملاً آگاه است که سیستم تک حزبی رستاخیز خوب عمل نمی‌کند".

۷ تیر ۱۳۶۰، بر اثر انفجار یک بمب در مقر حزب جمهوری اسلامی در تهران آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) به شهادت رسیدند. عامل این انفجار، «محمدرضا کلاهی صمدی» از عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود.

۷ تیر ۱۳۶۲، صدام حسین رئیس جمهور عراق در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریر دلاسرا» که امروز منتشر شد گفت: «ما را به جنگ تشویق کردند و ما قربانی توطئه هستیم. ما نه تنها برای حفاظت از کشور‌های خاورمیانه بلکه برای حفظ مناطقی که برای غرب از نظر استراتژیک و اقتصادی حیاتی هستند نیز می‌جنگیم.»

۷ تیر ۱۳۶۵، تأسیسات نفتی کرکوک عراق هدف ۲ فروند موشک زمین به زمین نیرو‌های اسلام قرار گرفت و خسارات جبران ناپذیری را متحمل شد.

۷ تیر ۱۳۶۶، نیروی هوایی عراق چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربایجان غربی) را هدف بمباران شیمیایی قرار داد. در این حمله ۱۳۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گاز‌های سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

۷ تیر ۱۳۹۰، محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها جایگزین شدن کارت انرژی به جای یارانه نقدی را تکذیب کرد و گفت: "در حال حاضر دولت برنامه‌ای برای تبدیل یارانه نقدی خانوار به کارت انرژی در دستور کار ندارد".

۷ تیر ۱۳۹۱، علی لاریجانی رییس مجلس با انتقاد از گرانی نان، شیر، گوشت و مسکن، آن را «جدا از خصومت دشمنان خارجی»، ناشی از «بی تدبیری درونی» و «بی‌توجهی دولت به نظر مجلس در موضوع هدفمندی یارانه‌ها» دانست.  

۷ تیر ۱۳۹۶، برنامه اشتغال فراگیر با هدف ایجاد ۹۷۱ هزار شغل در سال ۹۶ ابلاغ شد.

۷ تیر ۱۳۹۷، بعد از آنکه در هفته گذشته فهرستی شامل ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا از سوی متولیان تجارت منتشر شد، در جدیدترین بخشنامه گمرک، فهرستی از کالا‌های ممنوع‌الصدور نیز اعلام شد. علی‌اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک در بخشنامه‌ای فهرست کالا‌های ممنوع‌الصدور را به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ کرد. کالا‌های ممنوع الصدور شامل ۱۵۹ قلم کالا بود.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل