بازدید 8023
۷
پیمانه اقتصادی؛

آذری جهرمی: واردات موبایل از کانال‌های رسمی انجام می‌گیرد/ اخم چین به دلار و روی خوش به طلا/ سامانه نیما: یوان چین، پُرتقاضاترین ارز برای واردات/ اطلاعات نادرست دفترچه راهنما، مرسدس‌بنز را به فراخوان واداشت

این پیمانه تیتر‌هایی همچون طلا نزدیک به بالاترین رکورد شش سال گذشته ایستاد، وزیر نفت: کاهش فروش نفت مطلقا دروغ است، بورس تهران رکورد زد، رشد سهام آسیایی با امید به دستاورد‌های اجلاس جی۲۰، اصرار به همکاری با فرانسوی‌ها آفتی برای صنعت خودروسازی، سکه تمام ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان، نرخ دلار ۲۰۰ تومان افزایش یافت و ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 25 June 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون طلا نزدیک به بالاترین رکورد شش سال گذشته ایستاد، وزیر نفت: کاهش فروش نفت مطلقا دروغ است، بورس تهران رکورد زد، رشد سهام آسیایی با امید به دستاورد‌های اجلاس جی۲۰، اصرار به همکاری با فرانسوی‌ها آفتی برای صنعت خودروسازی، سکه تمام ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان، نرخ دلار ۲۰۰ تومان افزایش یافت و ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت را در بر دارد.

طلا نزدیک در بالاترین رکورد شش سال گذشته ایستاد

بهای طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تأثیر ملایم شدن مواضع سیاست پولی بانک‌های مرکزی و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی اندکی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین رکورد خود در شش سال گذشته ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز دوشنبه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۴۰۲ دلار و ۵۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه به ۱۴۱۰ دلار و ۷۸ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از چهارم سپتامبر سال ۲۰۱۳ بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۴۰۹ دلار و ۱۰ سنت رسید.

آذری جهرمی: واردات موبایل از کانال‌های رسمی انجام می‌گیرد

محمد جواد آذری جهرمی درباره رجیستری موبایل مسافرتی گفت: در قانون جاری هر مسافر می‌تواند بار به ارزش 80 دلار با خود به همراه داشته باشد، این قانون گمرک است و ارتباطی با سایر حوزه ها ندارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: گمرک نمی‌تواند حقی که قانون به مردم داده را از آنها دریغ کند؛ هرچند در قانون ذکر شده مسافر می‌تواند 80 دلار بار مسافرتی با خود به همراه داشته باشد در این قانون درباه کالاهایی وارداتی صحبتی نشده است، بنابراین افراد می توانند از این 80 دلار برای واردات گوشی همراه استفاده کنند. وی با بیان اینکه واردات کالا به ارزش 80 دلار توسط مسافران محدودیتی ندارد، اظهار کرد: باید مابه التفاوت بار مسافرتی بیش از 80 دلار محاسبه و مسافر آن را پرداخت کند، در این موضوع باید به دو نکته توجه شود؛ نخست اینکه فرد باید مسافر باشد و دوم آنکه تا 80 دلار معافیت دارد. 

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه برای رعایت حق قانونی مردم، شرایط رجیستری گوشی‌های مسافری فراهم شد، خاطرنشان کرد: در برهه‌ای اتصال میان گمرک و ناجا در دولت الکترونیک برقرار نبود که با پیگیری‌های انجام گرفته این اتصال برقرار شد. وی ادامه داد: بازار رسمی واردات به دلیل مشکلات ارزی، ثبت سفارش و... قدرت واردات نداشت در نتیجه توزیع‌کنندگان گوشی همراه از ظرفیت ایجاد شده به دلیل عدم اتصال ناجا و گمرک استفاده کرده و به اسم مسافری-که عملا مسافری نیست- گوشی وارد کردند. آذری جهرمی تصریح کرد: با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی مشکلات بازار رسمی حل شد و در حال حاضر واردات گوشی همراه انجام می‌شود. از سوی دیگر با تلاش گمرک و نیروی انتظامی سامانه رجیستری به این مراکز متصل شد. در نتیجه در شرایط کنونی از یک سو واردات از کانال‌های رسمی انجام می گیرد و از سوی دیگر رجیستری موبایل مسافرتی نیز براساس قانون-واردات 80 دلاری- انجام می‌شود. وی در پاسخ به اینکه برخی خبرها از کاهش قیمت موبایل در بازار خبر می‌دهد نظر شما چیست، گفت: ایده ای در این زمنیه ندارم، چون مسئول بازار و تجارت موبایل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست. /خانه ملت 

وزیر نفت: کاهش فروش نفت مطلقا دروغ است

صدا و سیما: بیژن نامدار زنگنه، در واکنش به پخش شایعاتی درباره کاهش فروش نفت کشور در روزهای گذشته، گفت: این خبر مطلقاً دروغ است. وی درباره میزان فروش نفت ایران گفت: من عدد نمی‌گویم، چون به ضرر ماست. بر اساس این گزارش، در فضای مجازی و برخی از سایت‌های خبری شایعاتی درباره فروش نفت ایران در پی تحریم‌های آمریکا مطرح شده که وزیر نفت این موضوع را رد و گمانه‌زنی‌ها را شایعه خواند.

بورس تهران رکورد زد/ عبور شاخص از سقف تاریخی ۲۴۲ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه سوم تیرماه ۹۸، با افزایش ۵۱۰۸ واحدی معادل ۲.۱۵ درصد به رقم ۲۴۲ هزار و ۵۶۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۴۴۲ واحدی معادل ۲.۱۵ درصد به رقم ۶۸ هزار و ۵۱۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۲۶۹ واحدی معادل ۲.۲۵ درصد، عدد ۵۷ هزار و ۷۱۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۶۷ واحدی معادل ۲.۲۵ درصد به رقم ۳۹ هزار و ۴۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۹۶۱ واحد افزایش معادل ۲.۲۳ درصد را رقم زد و به سطح ۲۷۳ هزار و ۴۲۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۰۸۴ واحد افزایش معادل ۲.۳۱ درصد به رقم ۱۸۱ هزار و ۱۲۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۸۷۰۱ واحد افزایش معادل ۱.۸۸ درصد همراه بود و عدد ۴۷۱ هزار و ۶۷۲ واحد را به نمایش گذاشت.   

آذری جهرمی: واردات موبایل از کانال‌های رسمی انجام می‌گیرد/ چوب حراج چین به دارایی‌های دلاری/

رشد سهام آسیایی با امید به دستاوردهای اجلاس جی۲۰

روز دوشنبه، با امید به این‌که رهبران آمریکا و چین، این هفته بتوانند دوباره به مذاکرات تجاری بازگردند، سهام آسیایی رشد کرد. داده‌های تاجران اروپایی نشان می‌دهد که سهام این قاره، معاملات امروز را با افت آغاز کرده‌اند. تا ساعت ۱۳ به وقت تهران، داکس آلمان ۰.۴۶ درصد، فوتسی انگلیس ۰.۰۱ درصد و کاک فرانسه ۰.۰۷ درصد افت کردند. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۲ درصد رشد کرد و به بالاترین سطح شش هفته‌ای خود که در روز جمعه ثبت کرده بود، نزدیک شد. در آسیا، نیکی ژاپن ۰.۱۳ درصد رشد کرد، ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۲۲ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۰۳ درصد، رشد کردند. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۲۱ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌گنگ ۰.۱۴ درصد بالا رفت. بازارهای سهام با نگرانی منتظر دیدار این هفته شیء جین‌پینگ و دونالد ترامپ هستند و در صورتی که نشانه‌ای از کاهش تنش‌های تجاری در این دیدار مشاهده شود، حال‌وهوای بازارها تقویت خواهد شد. روز جمعه هم سهام وال‌استریت، به لطف اشاره فدرال‌رزرو به احتمال کاهش نرخ بهره در سال جاری، به رکوردهایی تاریخی دست یافتند. در بازار ارز، دلار تا نرخ برابری ۱۰۷.۰۴۵ در برابر ین ژاپن، افت کرد.

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت «تسه 9610» از کف تاریخی

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در جلسه داد و ستدی دیروز بیش از ۵/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴۳ هزار و ۴۱۷ تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب ۵ افت پیاپی این اوراق وام به پایان رسید و «تسه۹۶۱۰» از کف تاریخی خود که در روز یکشنبه به ثبت رسید، فاصله گرفت. سایر سررسیدهای وام مسکن شرایط متفاوتی را از هم تجربه کردند، برخی صعودی شدند و دسته‌ای دیگر به اصلاح پرداختند و میانگین قیمتی آنها وارد کانال ۴۴ هزار تومانی شد. بازدهی از ابتدای سال منفی منجر به افت جذابیت «تسه‌ها» در مقایسه با سایر بازارهای رقیب مالی شده و سطح تقاضا برای آنها را نزولی کرده است. رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن، قدرت نقدشوندگی پایین‌تر و عدم رشد سقف وام مسکن بازار «تسه‌ها» را تحت فشار قرار داده است.

وزیر انرژی روسیه: رقابت در بازارهای جهانی داغ شده است

اوپک و متحدانش شامل روسیه در دسامبر موافقت کردند برای تقویت قیمت‌ها و کاهش سطح ذخایر، تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این تولیدکنندگان قرار است روزهای اول و دوم ژوئیه برای مذاکره درباره تمدید این پیمان که ۳۰ ژوئن منقضی می‌شود در وین دیدار کنند. الکساندر نواک در یک کنفرانس انرژی در شهر سن پترزبورگ روسیه گفت: اکنون بیش از همیشه همکاری بین‌المللی اهمیت دارد. نمونه خوبی از همکاری موفقیت‌آمیز برای متعادل کردن بازار نفت میان کشورهای اوپک و غیراوپک وجود دارد و به مدد این تلاش‌های مشترک، ما امروز شاهد ثبات بازارهای نفت جهان، افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش و بازگشت سرمایه هستیم. نواک همچنین گفت: رقابت در بازارهای جهانی داغ شده است و همزمان ما شاهد استفاده گسترده‌تر از روش‌های غیراقتصادی در مبارزه برای مصرف کنندگان هستیم.

اصرار به همکاری با فرانسوی‌ها آفتی برای صنعت خودروسازی

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه خودروسازان داخلی بیشتر تمایل دارند با فرانسوی‌ها همکاری کنند تا شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی، گفت: هرچند ما پیش از این نیز با ژاپن و کره همکاری هایی داشتیم  اصرار به همکاری با فرانسوی‌ها به آفتی تبدیل شده است، در واقع تک source(منبع) شدن برای صنعت آسیب‌زاست. وی افزود: خودروسازان داخلی باید سبد گسترده‌ای برای همکاری داشته باشند و سهم داخلی‌سازی شرکت‌های خودروسازی خارجی را گسترش دهند. در صورت تحقق این مهم مشکلات و موانع صنعت خودروسازی از بین می‌رود. فرشاد مقیمی اظهار کرد: خودروسازان خارجی نمی‌تواند از تولید برخی خودروها در ایران جلوگیری کنند چرا که ایران در تولید این خودروها ریشه پیدا کرده و سازنده شده است. مقیمی با بیان اینکه پژو و رنو چندین بار در ایران حاضر شدند اما پس از بروز هر تنش از ایران خارج شدند، خاطرنشان کرد: اقداماتی در حال انجام است تا همکاری با شرکت های خارجی گسترش پیدا کند. /خانه ملت

اخم چین به دلار و روی خوش به طلا

راشاتودی: طی هفته گذشته قیمت طلا با رسیدن به مرز 1400 دلار در هر انس به بالاترین میزان در 6 سال گذشته رسید و در معاملات امروز نیز شاهد عبور آن از قیمت 1400 دلار بوده‌ایم. یکی از دلایل بالا رفتن قیمت طلا رفتن چین به سمت ذخیره کردن هر چه بیشتر طلا با هدف فاصله گرفتن از دلار است که به التهاب در بازار طلا دامن می‌زند. به گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین از ماه دسامبر تاکنون 70 تن طلا خریداری کرده است. تا پیش از ماه دسامبر اما هیچ گزارشی نسبت به افزایش ذخایر طلای چین بین اکتبر 2016 تا نوامبر 2018 از سوی بانک مرکزی این کشور ارائه نشده است. کارشناسان بر این باورند که چین با هدف تنوع بخشی به ذخایر پولی و طلای خود و فاصله گرفتن از دلار به سمت جمع کردن طلا از بازار روی آورده است. این کشور اخیرا حجم قابل توجهی از دارایی‌های  دلاری خود را نیز در بازار فروخته و حجم اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت مالکیت چین از 1.32 تریلیون دلار در سال 2013 به 1.1 تریلیون دلار در ماه آوریل سال جاری کاهش یافته است.

در حالی چین به روند بالا بردن حجم ذخایر طلای خود طی ماه‌ها گذشته روی آورده که دلیل اصلی آن تشدید تنش تجاری با آمریکاست. تام مک گریگور، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی در پکن می‌گوید: چین نگران بدتر شدن روابط با آمریکاست. بنابراین بانک مرکزی این کشور ذخایر طلای خود را به شدت بالا برده است. وی تأکید کرد:‌ «طلا یک سرمایه‌گذاری ایمن است.» نیکی شیلز استراتژیست اسکوتیا بانک طی مصاحبه‌ای با سایت خبری کیتکو که در زمینه طلا و فلزات گرانبها فعالیت می‌کند، گفت: از زمان شروع جنگ تجاری میان آمریکا و چین، طلا غیرمحسوس عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از ارزهای بین‌المللی داشته است.

سکه تمام ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با رشد ۱۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز، ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. هر سکه یک گرمی، یک میلیون و ۱۵ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار،  ۴۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آبشده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. حباب سکه نیز در محدوده ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر بود.

سامانه نیما: یوان چین پُرتقاضاترین ارز برای واردات

مرکز پژوهش های مجلس، گزارشی درباره سهم ارزهای مختلف در مبادلات اقتصادی کشور منتشر کرد که در آن وضعیت استفاده از ده ارز عمده مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی آمار معاملات سامانه نیما نشان می دهد که یوان چین با پرطرفدارترین ارز برای واردات بوده و کمترین تقاضا نیز به دلار آمریکا تعلق داشته است. سهم دلار آمریکا به ویژه در معاملات خرید ارز بابت واردات بسیار اندک است. سهم بازار اسکناس از کل معاملات ارزی کشور نیز به طور کلی اندک و کمتر از 5 درصد برآورد می شود. بر اساس آمار سامانه نیما، یوان چین بیشترین سهم را در معاملات خرید ارز بابت واردات داشته و پس از آن به ترتیب، یورو، درهم امارات، لیر جدید ترکیه، روپیه هند، وون کره جنوبی و روبل جدید روسیه و ین ژاپن قرار گرفته است. دلار آمریکا و ریال عمان نیز در رتبه آخر جذابیت معاملات خرید ارز بابت واردات قرار دارند. سهم دلار از خرید ارز بابت واردات در سامانه نیما حدود ۲۸ میلیون یورو و (معادل دو دهم درصد) ارزهای خریداری شده در این سامانه بوده است. بر اساس آمار معاملات فروش ارز صادراتی و بانک مرکزی در سامانه نیما، درهم امارات و یورو در صدر جذابیت قرار داشته اند، بطوری که درهم امارات ۲۸.۱ درصد و یوان چین ۲۶.۳ درصد از مجموع ارزها را به خود اختصاص داده اند. یورو با سهم ۲۶.۲ درصد در رتبه سوم قرار دارد. سهم دلار آمریکا از معاملات فروش ارز در این سامانه حدود ۱۰.۱۵ درصد و معادل یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو بوده است. در واقع دلار سهم دو دهم درصدی از خرید ارز بابت واردات و ۱۰.۱ درصدی از فروش ارز صادراتی در سامانه نیما داشته است.

نرخ دلار 200 تومان افزایش یافت

در پایان معاملات روز دوشنبه، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانکها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 13100 تومان خریداری شد و به قیمت 13200 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که این نرخ نسبت به روز یکشنبه، 200 تومان افزایش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 15000 تومان خریداری و با رشد 200 تومانی به قیمت 15100 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

اطلاعات نادرست دفترچه راهنما، مرسدس‌بنز را به فراخوان واداشت

دنیای اقتصاد: شرکت مرسدس‌بنز فراخوانی را برای مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کلاس «ایکس» خود که در استرالیا تردد دارند، اعلام کرده است. دلیل این فراخوان نیز اطلاعات نادرست در دفترچه راهنمای مالکان اعلام شده است. به گفته این خودروساز، بیشینه سقف بار مجاز این وانت در دفترچه به درستی اعلام نشده و عملکرد سیستم الکترونیکی حفظ پایداری خودرو «ESP» در برخی از شرایط و پیام‌های هشداری که احتمال دارد برای سیستم ایمنی خودرو به نمایش درآید به‌درستی اعلام نشده است. این خودروساز آلمانی اعلام کرده اطلاعات نادرست یا ذکر نشده در این دفترچه راهنما می‌تواند خطر بروز تصادف با خودرو را افزایش دهد. به‌طور کلی ۵ هزار و ۶۰۷ دستگاه از مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وانت پیکاپ مرسدس‌بنز کلاس ایکس مشمول این فراخوان جدید هستند. مرسدس‌بنز با مالکان خودروهای مشمول تماس گرفته و به آنها توصیه می‌کند برای اصلاح دفترچه یا تعمیر مورد‌ نیاز به نزدیک‌ترین نمایندگی این خودروساز مراجعه کنند.
 
افزایش قیمت نفت جهانی در اولین روز هفته

بهای نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی حمله به یک فرودگاه سعودی که تنش‌ها در خاورمیانه را تشدید کرد، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۵ سنت یا معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۶۵ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیتآمریکا ۳۷ سنت یا معادل ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۷ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید.

نوبخت: دولت سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه خواهد داد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد سیاست دولت برای تأمین ارز کالاهای اساسی گفت: اولاً باید مشخص شود چه کسی گفته است دولت بنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارد؛ ضمن اینکه دولت همچنان سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی را ادامه خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
امروز احتمالا طلا در ایران ارزانترین میشود و شاخص بورس هم با رشد اقتصاد منفی مان یک ۲۰۰۰۰ واحد صعود
بانک مرکزی در این یکسال چه طرح اقتصادی ارایه کرد؟
سود بانکها در این شرایط تورم سرسام اور چرا افزایش پیدا نکرد و پولهای مردم الکی رفت در مسکن و گرانی مسکن را رقم زدند.
امروز شاخص بورس احتمالا ۲۵۰۰۰ واحد رشد خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
بورسر۲۵۰۰ واحد رشد کرد!!!!!@@داداش برو تالار بورس
طلا جهانی گران شده و نفت ارزان.
بازارهای نفتی اشباع شده با همکاری روسیه و عراق و عربستان و خود امریکا با هم .
ایران با روند موجود بازنده تحریم نفتی خواهد بود
عده ای ازپول نفت گردنشون کلفت شد
وعده ای مثل من کارگردرروزحداقل شانزده ساعت کارمیکنیم وبایدبه دلیل قیمت بالای مسکن درخیابان چادربزنیم
نمی دونم چرا این برادر عزیزمان اقای جهرمی از وقتی روی کار اماده فقط گیر داده به موبایل و تلگرام بخدا حوضه فناوری اطلاعات خیلی گسترده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها