بازدید 5827

واکنش ترکیه به گزارش آمریکا از آزادی‌های مذهبی

کد خبر: ۹۰۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 23 June 2019

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز شنبه از گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد آزادی‌های مذهبی سال ۲۰۱۸ انتقاد و آن را ریاکارانه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، آکسوی افزود: در گزارش آمریکا، کسانی که در تلاش برای اجرای کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه بودند، روحانیون بیگناه توصیف شده است.

وی تأکید کرد که اینکه در گزارش آمریکا فتح الله گولن به عنوان یک مبلغ اسلامی و شخصیت سیاسی عنوان شده، حمایت از تلاش برای کودتا محسوب می شود.

دولت ترکیه معتقد است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن (فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای (۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در خصوص بخشی از این گزارش که به موضوع آندرو برونسون کشیش آمریکایی پرداخته، گفت: اینکه آمریکا در گزارش خود موضوع برونسون را نقض آزادی دینی عنوان کرده، تنها سوء استفاده دولت آمریکا از این موضوع و تلاش برای انتقاد بناحق از ترکیه است.

وی ادامه داد: ترکیه برونسون را به اتهام تروریستی تحت پیگرد قضایی قرار داد و این موضوع ارتباطی به دین نداشت.

برونسون کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی و همکاری با گروه های تروریستی در شهر ازمیر ترکیه از نهم دسامبر ۲۰۱۶ (۱۹ آذرماه ۱۳۹۵) در بازداشت بود و سپس بیستم مهرماه ۹۷ با حکم دادگاه آزاد شد.

آکسوی همچنین به موضوع رژیم صهیونیستی در گزارش آمریکا پرداخت و گفت: این گزارش از تجاوزات اسرائیل علیه مسجد الاقصی انتقاد نکرده است و این در حالی است که اعتراضاتی را که در ترکیه به خاطر کشتار ده ها غیر نظامی در غزه برگزار شده، یهودی ستیزی توصیف کرده که نشان از جدی نبودن این گزارش است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پایان تأکید کرد که آنکارا حمایت و گسترش آزادی های مذهبی و عبادت برای همه شهروندان را تأیید می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر