بازدید 5372

خسارتی که هر کیلو زباله به طبیعت وارد می‌کند

کد خبر: ۹۰۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 23 June 2019

یک کارشناس محیط زیست گفت: تولید هر کیلو زباله ۳۰ هزار تومان به طبیعت خسارت وارد و تسویه یک لیتر شیرابه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه روی دوش شهرداری‌ها می‌گذارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پسماند‌های به‌جامانده از زباله‌ها سبب می‌شود تا زیان‌های بهداشتی و اقتصادی در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها به وجود بیاید و به همین دلیل موضوع تفکیک زباله از مبدأ اهمیت دارد.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها موضوع تفکیک زباله از مبدأ را جدی تلقی نمی‌کنند این در حالی است که جدا کردن زباله‌های‌تر و خشک و پلاستیکی و شیشه‌ای می‌تواند به عملیات بازیافت کمک کند.

این کارشناس محیط‌زیست خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که به محیط‌زیست وارد می‌شود همین موضوع بازیافت زباله‌ها است و تفکیک زباله می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و زیان‌های مرحله بازیافت شود.

فیضی با تأکید بر اینکه اساس بازیافت زباله تفکیک است خاطرنشان کرد: اگر تفکیک در مبدأ درست انجام شود بازیافت نیز به‌درستی صورت می‌گیرد. اما جدا نکردن این زباله‌ها بار اضافی مالی بر دوش شهرداری‌ها خواهد گذاشت.

وی گفت: ۶۵ درصد از زباله‌های تهران‌تر است و از این میزان پنج درصد آن قابل بازیافت است، اما ۳۵ درصد باقی‌مانده زباله‌های خشک قابلیت بازیافت را دارد و به همین دلیل جداسازی زباله‌ها در مبدأ می‌تواند به کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی بینجامد.

این کارشناس محیط‌زیست تصریح کرد: تولید هر کیلو زباله ۳۰ هزار تومان به طبیعت خسارت وارد می‌کند و تسویه یک لیتر شیرابه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه روی دوش شهرداری‌ها قرار می‌دهد.

فیضی با تأکید بر اینکه این زباله‌ها گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند تصریح کرد: بیش از ۱۰ دلار باید خرج شود تا اثرات تخریبی هر یک مترمکعب گاز گلخانه‌ای از بین برود.

وی عنوان کرد: برای آنکه این همه هزینه برای زباله‌ها مصرف نشود باید فرهنگ جداسازی زباله‌های خشک و‌تر در خانواده‌ها نهادینه شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر