بازدید 3585
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس تابناک مطرح کرد

جمع آوری صف‌های فروش امروز طول خواهد کشید/محدودیت‌های خرید باید در بستر مناسب سیاسی اقتصادی اتخاذ شود/ افت سودآوری کارگزاری‌ها نتیجه تصمیمات سازمان

کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم انداز بورس هفته با بیان اینکه بورس پتانسیل رشد را دارد و ریزش آنچنانی ندارد چرا که در صورت خروج از بورس سرمایه فرصت سرمایه گذاری در بازار‌های دیگر نیست و اتفاقات اخیر تنها رشد شاخص را به تاخیر خواهد انداخت، گفت: امروز روز سختی برای بازار خواهد بود، ولی با توجه به عوامل قوی بنیادی نمی‌توان انتظار ریزش شدید را داشت و از این به بعد فعالان بازار با احتیاط مجدد وارد معاملات می‌شوند.
کد خبر: ۹۰۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 22 June 2019

کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم انداز بورس هفته با بیان اینکه بورس پتانسیل رشد را دارد و ریزش آنچنانی ندارد چرا که در صورت خروج از بورس سرمایه فرصت سرمایه گذاری در بازارهای دیگر نیست و اتفاقات اخیر تنها رشد شاخص را به تاخیر خواهد انداخت، گفت: امروز روز سختی برای بازار خواهد بود ولی با توجه به عوامل قوی بنیادی نمی توان انتظار ریزش شدید را داشت و از این به بعد فعالان بازار با احتیاط مجدد وارد معاملات می شوند.

احمد اشتیاقی در گفت و گو با بورس تابناک در خصوص تاثیر رخدادهای سیاسی و اقتصادی در تعطیلات آخر بر معاملات بورس تاکید کرد: قاعدتا با توجه به گزارش های مناسبی که از عملکرد شرکت ها در 2 ماه ابتدایی منتشر شده و پیش بینی گزارش های فروش مثبت شرکت ها در خرداد ماه و همچنین صورت های مالی 3 ماهه که نوید سودسازی خوبی را می دهد، انتظار ریزش آنچنانی را نخواهیم داشت گرچه در جمع کردن صفوف خرید با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: از روز سه شنبه تعداد عرضه ها در بازار با توجه به زمزمه های افزایش غنی‌سازی و التیماتوم ایران به اروپا داده مبنی بر اینکه این فرصت ۶۰ روزه تمدید نمی شود،افزایش یافت و این موضوع را یک ریسک سیاسی جدید تلقی کرد که منجر به روند کاهشی شاخص کل شد، ریسکهای سیاسی قبلی توسط بازار هضم شده بود چرا که آنها نهایتاً تغییر قابل توجهی در سود شرکت ها نداشت.

به گفته اشتیاقی با توجه به افزایش به ظرفیت افزایش نرخ نیما و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی یا موضوع تجدید ارزیابی که شرکتهای غیر از ماده ۱۴۱ نیز احتمالا بتوانند از آن استفاده کنند و همچنین روند سودآوری شرکت ها که رو به رشد بود قاعدتاً بازار مسیر صعودی را ادامه می دهد.

اشتیاقی در ادامه تصریح کرد: اکنون بازار باید ریسک های سیاسی جدید را برآورد کند و ببیند این موضوعات روی عملیات تولید و فروش و سودآوری شرکت‌ها چه مقدار تاثیر گذار خواهد بود و مطابق با ارزیابی جدید تصمیم گیری کند در هر صورت هر اتفاقی رخ دهد چه بحث خروج از برجام و چه بحث تقابل نظامی، بازار باید بتواند با هضم این موضوع به آن وزن بدهد و باید دید چه مقدار آن را قابل حل و جدی تلقی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه همچنان بورس نسبت به بازارهای موازی جاماندگی دارد و با توجه به اینکه دلار التهاب خاصی حداقل در معاملات روز جمعه وجود نداشت، به نظر من معاملات امروزبازار با روند کاهشی همراه خواهد بود از طرفی محدودیت هایی که سازمان بورس در مورد خریدهای اعتباری لحاظ کرده و بر اساس آن حساب هایی که بستانکار نباشند تا ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه نمی‌توانند خرید کنند، منجر به آن می شود که امروز جمع کردن صف های فروش مقداری طول می کشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس با توجه به شرایط کلان اقتصادی در شرایط فعلی فرصت رشد دارد چرا که بازارهای موازی بازدهی بالایی داشته اند و حرکت نقدینگی به سمت آنها فعلا محتمل نیست، علاوه براین سیاست بانک مرکزی در کنترل نرخ سود به بورس کمک کرده و شرایط را برای رشد مجدد بورس فراهم می کند.

وی ادامه داد: علی رغم رخداد جدید و سرنگونی پهباد آمریکایی لیکن تمدید تعلیق ایران در اف ای تی اف خبر مثبتی برای بازار بود و بازار نسبت به تصویب لوایح در مجمع خوشبین است و در مجموع بازار خود را نسبت به این وقایع واکسینه کرده است.

اشتیاقی با بیان اینکه جمع کردن صف های فروش با توجه به این محدودیت های اعتباری در معاملات امروز مشکل است، تصریح کرد: محدودیت های ایجاد شده برای خریدهای اعتباری منجر به کاهش حجم معاملات و افت کارمزد و سودآوری کارگزاری ها خواهد شد.

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در خصوص افزایش دامنه نوسان به 10 درصد برای برخی شرکت ها که سید مهدی پارچینی قبلا به بورس تابناک اطلاع داده بود، نیز گفت: به طور کلی چنین تصمیماتی باید در بستر مناسب سیاسی_اقتصادی اتخاذ شود، اکنون بسترهای سیاسی ما پرنوسانی داریم که بر شرایط اقتصادی تاثیر می گذارد، در این شرایط اخیر اگر چنین اقدماتی صورت نپذیرد بهتر است.

اشتیاقی ادامه داد: اصولا هر تغییری اعم از بحث دامنه نوسان 10 درصد برای شرکت های یزرگ و شفاف، تغییرات بازار پایه و محدودیت در خریدهای اعتباری با توجه به عکس العمل هیجانی سهامداران به طور بالقوه می تواند بازار را با کاهش شدیدتری مواجه کند و در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه اکثر فعالان بازار با دامنه نوسان مخالف هستند، افزود: اصولا وجود دامنه نوسان بی معنی به نظر می رسد، دامنه نوسان باید باز باشد لیکن اجازه دهیم موضوعات سیاسی ما حل شود و سپس در فضای اقتصادی عاری از تنش های ساسی می توانیم این تغییرات را اعمال کنیم و در مرحله نخست دامنه نوسان ده درصد برای برخی شرکت ها و در مرحله بعد برای سایر شرکت ها اعمال شود و در فاز دوم 15 درصد و در نهایت کلا برداشته شود ولی پیش شرط آن این است که فضای سیاسی ما ملتهب نباشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان