بازدید 3266

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید بومی سازی شود

کد خبر: ۹۰۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴ 22 June 2019

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه را باید با توجه به نوع دانشگاه‌ها ترجمه و بومی سازی کنیم.

به گزارش ایسنا، رضا نصیری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دامنه فرهنگ به قدری گسترده است که بدون سند و نقشه راه امکان حرکت وجود ندارد. به عبارتی، فرهنگ به عنوان یک موجود زنده و بالنده نیازمند برنامه است و ما باید ملزومات و شرایط فعلی جهان را شناسایی کنیم، اما متاسفانه برنامه ریزی لازم در دانشگاه‌ها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه مرکز تربیت و آموزش نیروی انسانی، پژوهش‌های بنیادین و کاربردی و نماد پیشرفت یک ملت محسوب می‌شود، افزود: ما وارد یک حوزه تمدنی جدید شده ایم و با وجود همه بدخواهی‌ها اکنون چشم بسیاری از ملتها، به ملت ایران و مراکز آموزش عالی کشور ماست تا در راستلی شعار تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

نصیری از نبود سند راهبردی در بسیاری از دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی کشور انتقاد کرد و گفت: این ضایعه راه را برای فعالیت‌های سلیقه‌ای و گاهی فعالیت‌های بی هدف و غیرموثر باز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اولین قدمی که ما در دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان مولود انقلاب، در سیر تحول جدید برداشتیم، این بود که بیش از هزار نفر ساعت برای موضوع سند راهبری فرهنگی وقت گذاشتیم. ما در اولین گام، سند اسلامی شدن دانشگاه، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، نقشه جامع علمی کشور، سند چشم انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ را بررسی کردیم و نهایتا به سند راهبری فرهنگی دانشجویی که منبعث از اسناد بالادستی بود، رسیدیم.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما سند راهبری فرهنگی را در اختیار معاونین فرهنگی نهاد‌های رهبری و تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور قرار دادیم و در نهایت این سند را ابلاغ کردیم و امروز این سند روی میز اکثر مدیران اجرایی و فرهنگی وجود دارد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه اسناد بالادستی با ضریب کارشناسی دقیقی تصویب و ابلاغ شده به نقش برجسته شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه و اتاق فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: با این وجود شاهد اتفاق خاصی در دانشگاه‌ها نیستیم. به عنوان مثال مصوبه سال ۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با اصول و مبانی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب هنوز اجرایی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه اسناد بالادستی باید بومی سازی شوند گفت: تهیه نسخه شیوه‌های اجرای این اسناد در دانشگاه‌ها ضروری است. به عبارتی سند اسلامی شدن دانشگاه را باید با توجه به نوع دانشگاه‌ها بومی سازی کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار