بازدید 12342
پیمانه اقتصادی؛

بورس عربستان پس از سقوط پهپاد آمریکایی قرمز شد/ سخنگوی دولت: دلار ۴۲۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی همچنان ادامه دارد/ جهش بیش از ۶ درصدی قیمت نفت/ مهم‌ترین کالا‌های صادراتی ایران به سوریه چیست؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تولید خودرو ۴۱.۹ درصد افت کرد، پاسخ مثبت سهام آسیایی به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، قیمت طلای جهانی رکورد جدید زد، قیمت انواع سکه و دلار در پایان بهار، نماینده مجلس: ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل ایجاد رانت شد، ترامپ بانک مرکزی اروپا را به دستکاری ارزش یورو متهم کرد و صرف هزینه ۳۴ میلیون دلاری برای واردات کاغذ روزنامه را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 21 June 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تولید خودرو ۴۱.۹ درصد افت کرد، پاسخ مثبت سهام آسیایی به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، قیمت طلای جهانی رکورد جدید زد، قیمت انواع سکه و دلار در پایان بهار، نماینده مجلس: ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل ایجاد رانت شد، ترامپ بانک مرکزی اروپا را به دستکاری ارزش یورو متهم کرد و صرف هزینه ۳۴ میلیون دلاری برای واردات کاغذ روزنامه را در بر دارد.

تولید خودرو ۴۱.۹ درصد افت کرد

بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در فروردین و اردیبهشت ماه امسال تولید شده که از افت ۴۱.۹ درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برخوردار است؛ به نحوی که در دو ماه نخست سال گذشته، ۲۰۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری در خودروسازی‌های کشور تولید شد. در مدت یاد شده هشت هزار دستگاه وانت در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ (تولید ۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه وانت) افت ۱۹.۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در فروردین و اردیبهشت ماه امسال تولید تراکتور در کشور با رشد ۲۶.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دو هزار و ۶۴۳ دستگاه رسید.

بورس عربستان پس از سقوط پهپاد آمریکایی قرمز شد

رویترز: روز پنج شنبه بازارهای بورس عربستان پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی از فراز تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با کاهش جدی ارزش مواجه شد. براساس این گزارش، شاخص سعودی که روز چهارشنبه هم کاهش داشت، دیروز با افت ۱.۳درصدی همراه شد و تقریباً همه سهام‌های بانکی این کشور با کاهش شدید مواجه شدند. ارزش سهام بانک بازرگانی ملی که بزرگترین بانک عربستان محسوب می‌شود ۲ درصد کاهش یافت. همچنین ارزش سهام صنایع پایه این کشور نیز با افت یک درصدی مواجه شد. ارزش دیگر سهام کشورهای عربی نیز کاهش داشتند به طوری که شاخص ابوظبی کاهش ۰.۲درصدی داشت. و ارزش بزرگترین بانک این کشور نیز کاهش ۰.۸درصدی را تجربه کرد. روز چهارشنبه بانک ابوظبی اعلام کرده بود که تنها شعبه خود را در قطر تعطیل می‌کند و دلیل آن را اقدام قانونی دوحه علیه این بانک اعلام کرده بود.

پاسخ مثبت سهام آسیایی به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو

رویترز: روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ۹۸ و به دنبال اشاره فدرال‌رزرو به احتمال کاهش نرخ بهره، بازارهای سهام آسیایی رشد کردند و نرخ دلار و سود اوراق قرضه، پایین آمدند. همچنین سود اوراق قرضه آمریکا پس از چند سال، به زیر ۲ درصد سقوط کرد. فدرال‌رزرو آمریکا چهارشنبه شب با بیان این‌که آماده است تا با ریسک‌های جهانی درحال رشد که اقتصاد را تهدید می‌کنند مقابله کند، اشاره کرد که کاهش نرخ بهره آمریکا، ممکن از از ماه جولای پیش رو آغاز شود. روز پنج‌شنبه شاخص جهانی ام‌اس‌سی‌آی که ۴۹ بورس مهم جهان را دنبال می‌کند، ۰.۳۳ درصد رشد کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۹۲ درصد بالا آمد. داده‌های تاجران اروپایی هم نشان می‌دهد که شاخص‌های سهام این قاره، معاملات امروز را با رشد آغاز کرده‌اند. داکسآلمان ۰.۸۴ درصد، فوتسی انگلیس ۰.۳۱ درصد و کاک فرانسه ۰.۵۸ درصد رشد کرده‌اند و در عین حال، نشانه‌هایی از اینکه مقامات چین و آمریکا، دوباره پس از یک وقفه ۶ هفته‌ای به میز مذاکره باز می‌گردند، باعث تقویت ریسک‌پذیری در بازارها شده است. نیکی ژاپن ۰.۶۰ درصد بالا رفت و شاخص کامپوزیت شانگهای ۲.۳۸ درصد جهش کرد. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم با جهش ۱.۰۹ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۹ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳۱ درصد رشد کردند. در این میان سود اوراق قرضه آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر ۲۰۱۶ تا کنون رسید و ۱.۹۷۴ درصد شد. در بازار ارز، نرخ برابری یوآن چین با دلار ۰.۳ درصد تقویت شد و به ۶.۸۷۲۲ رسید. همچنین دلار در برابر ین ۰.۵ درصد تضعیف شد و نرخ برابری آنها به ۱۰۷.۵۵ رسید.

قیمت طلای جهانی رکورد جدید زد

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت تأثیر سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ‌های بهره در اواخر امسال که افت دلار را به دنبال داشت، حداکثر ۱.۸ درصد صعود کرد و به بالاترین حد خود در بیش از پنج سال اخیر صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنج شنبه بازار سنگاپور ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۳۷۸ دلار و ۴۵ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۲.۵ درصد صعود کرد و به ۱۳۸۲ دلار و ۶۰ سنت رسید. بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد آماده است با ریسک‌های رو به رشد برای اقتصاد داخلی مقابله کند و با توجه به رشد تنش‌های تجاری و نگرانی‌های فزاینده نسبت به پایین ماندن فشارهای تورمی، کاهش نرخ‌های بهره را از ماه آینده آغاز می‌کند. کاهش نرخ‌های بهره هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کاهش می‌دهد و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند و همزمان با ضعیف کردن ارزش دلار، خرید این فلز ارزشمند برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر می‌شود. بر اساس گزارش رویترز، با وجود این که بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته جاری خود نرخ‌های بهره را بدون تغییر گذاشت اما تغییر انتظارات بازار در خصوص سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، باعث افت ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا شد.

قیمت انواع سکه در پایان بهار

بر اساس نرخ‌های اعلام شده توسط اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به رقم ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم در آخرین روز هفته، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی امروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم ۹۹۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز، ۴۳۴ هزار و ۹۲۱ تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۸۸۴ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد.

هر اسکناس دلار آمریکا به ۱۳۲۰۰ تومان رسید

بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ روز گذشته هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۱۰۰ تومان خریداری شد و با رشد ۱۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۳۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز و بانکی کشور به نرخ ۱۵۰۰۰ تومان خریداری شد و در مقابل به قیمت ۱۵۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این رقم نسبت به روز چهارشنبه، ۱۰۰ تومان رشد داشته است.

سخنگوی دولت: دلار ۴۲۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی همچنان ادامه دارد

علی ربیعی ضمن رد شایعات مطرح شده درخصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این روزها برخی گمانه زنی های اقتصادی، می تواند به جای آرامش در بازار، التهاب بی دلیل ایجاد کند. البته ما به تحلیل و کارشناسی و رایزنی اقتصادی مستمر نیاز داریم ولی اینها همه با سیاست گذاری و تصمیم اقتصادی متفاوت است. سخنگوی دولت در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: سیاست تأمین کالاهای اساسی با ارز به نرخ ۴,۲۰۰ تومان در سال ۹۸ ادامه دارد و تغییری در تصمیم دولت رخ نداده است.

نماینده مجلس: ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل ایجاد رانت شد

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به سیاست ارزی 4 هزار و 200 تومانی، گفت: ایرادی که به سیاست ارزی 4 هزار و 200 تومانی وارد می شود این است که سیستم های مختلف دولت به یکدیگر متصل نیستند و اطلاعات در اختیار دستگاه های مرتبط قرار نمی گیرد. عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، بیان داشت: به طور مثال شاهد بودیم که وزارت صنایع و معادن مجوز واردات کاغذ با ارز 4 هزار و 200 تومانی صادر کرده است، اما وزارت ارشاد از این مجوز، نحوه توزیع کاغذ بی اطلاع بود و همین امر باعث ایجاد رانت و مشکلات در کشور شده است. نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: برای ادامه سیاست ارزی 4 هزار و 200 تومانی هر تصمیمی گرفته می شود باید به این موضوع توجه شود که به دلیل شرایط ویژه اقتصادی باید همه قوا و سازمان ها  پای کار بیایند و نظارت از گذشته قوی تر شود. وی اظهار داشت: باید سازمان بازرسی، وزارتخانه ها و حتی مجلس در این قضیه نظارت خود را قوی تر کنند تا مانع رانت خواری در مسیر توزیع ارز و تامین کالای اساسی شوند. عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نظر اقتصادانان در زمینه ادامه دار بودن توزیع ارز 4 هزار و 200 تومانی گفت: اقتصادانان به ارز 4200 تومانی معتقد نیستند و  به نظر نمی رسد این سیاست بتواند پایدار بماند، رئیس جمهور پیش از این نیز اعلام کرده بود که موافق این سیاست نبوده اما تابع نظر اکثریت بوده است.

قیمت نفت بیش از ۶ درصد جهش کرد

رویترز: پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران قیمت نفت بیش از ۶ درصد جهش کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا تا ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران، ۳.۲۴ دلار یا ۶.۰۳ درصد جهش کرد و به ۵۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت هم ۲.۸۱ دلار یا ۴.۵ درصد جهش کرد و به ۶۴.۶۳ دلار رسید.

ترامپ بانک مرکزی اروپا را به دستکاری ارزش یورو متهم کرد

دونالد ترامپ با اشاره به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا مبنی بر احتمال اجرای برخی سیاست‌های محرک اقتصادی ، این اتحادیه را به دستکاری عمدی ارزش یورو و پایین آوردن آن متهم کرد. ماریو دراگی، رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا، اخیرا گفته بود که اگر شرایط تورم در این اتحادیه بهبود نیابد و تورم بالا نرود، این بانک مجبور خواهد شد به اجرای برخی سیاست‌های محرک اقتصادی روی بیاورد. اجرای این سیاست های می‌تواند به کاهش ارزش یورو در بازار ارز جهانی منجر شود. با این حال اما، از آن طرف، پایین آوردن ارزش دلار هم برای آمریکا تازگی ندارد. طی ده سال گذشته، بانک مرکزی فدرال آمریکا برای خرید اوراق قرضه دولتی و اوراق قرضه مسکن در این کشور هزاران میلیارد دلار پول چاپ کرده است و ارزش آن را کاهش داده است. اظهارات ماریو درگی، ارزش یورو را 0.28 درصد کاهش داد و به 1.119 دلار رساند. ترامپ بلافاصله پس از این اتفاق با انتقاد از بانک مرکزی اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت: درگی از اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی خبر داد و این گفته بلافاصله ارزش یورو در برابر دلار را کاهش داد، این مسئله رقابت آنها با آمریکا را به شکل ناعادلانه‌ای راحتتر می کند. وی ادامه داد: آنها سال‌هاست که به همراه چین و دیگر کشورها توانسته‌اند با آمریکا رقابت کنند.

ترامپ پیشتر هم به بانک مرکزی چین به خاطر کاهش ارزش یوآن این کشور در برابر دلار حمله کرده بود و اساسا کنترل نرخ برابری یوآن یکی از مهترین موضوعاتی بود که آمریکا تلاش کرد در مذاکرات تجاری با چین که تا کنون بی نتیجه بوده است، به آن بپردازد و فکری به حال آن کند.

صرف هزینه ۳۴ میلیون دلاری برای واردات کاغذ روزنامه

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۴۰ هزار و ۸۵۳ تن کاغذ روزنامه از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس آمار گمرک واردات این حجم کاغذ روزنامه باعث خروج ۳۴ میلیون و ۲۸ هزار و ۵۴۵ دلار ارز از کشور شد که رقم ریالی آن بالغ بر ۱۴۲ میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۳۳۱ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که کاغذ روزنامه از ۱۱ کشور جهان از جمله چین، کره، آلمان، اتریش، نروژ و هند وارد ایران شده است.

مهم‌ترین کالا‌های صادراتی ایران به سوریه چیست؟

کیوان کاشفی رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه گفت: مهم ترین اقلام صادرات ایران به سوریه شامل: ترانسفورماتورها، اسکلت و قطعات اسکلت، مکمل های دارویی، مخمرهای فعال، هادی های برقی، مواد شروع کننده و مواد تسریع کننده واکنش های شیمیائی و فرآورده های کاتالیسک، کفش های ورزشی، شیرآلات بهداشتی، شیر خشک اطفال، پارافین و گرانول های رنگی می باشد. همچنین در این میان، روغن زیتون، قراضه و ضایعات باطری ها، سبزیجات و میوه ها، مصنوعات از مواد پلاستیکی، نخ دوخت از رشته های مصنوعی، نخ کتان چند لایه، پارچه های تاروپود باف و صفحه ها و ورقه ها و از پلی اورتان های اسفنجی از جمله مهم ترین کالاهای وارداتی ایران از کشور سوریه می باشند. یکی از نقاط قوت تجاری فی مابین، امضا و اجرایی شدن موافقت نامه تجارت آزاد بین دو کشور است که متاسفانه بدلیل وضعیت جنگی در سوریه، مشکل نقل و انتقال پول و مشکلات حمل و نقل کالا بهره برداری مناسبی از آن انجام نگرفته است (تعرفه گمرکی کلیه کالاها بین دو کشور 4% تعیین گردیده است بجز 88 قلم کالا از هر کشور که مشمول این موافقتنامه نمی گردد). در ملاقات های انجام گرفته با تجار و فعالان اقتصادی سوریه، با اظهار تاسف و تعجب آن ها برای عدم حضور شرکت های ایرانی در بازار سوریه علی رغم روابط دیرینه ی سیاسی بین دو کشور و تقدیم شهدای عزیز ایرانی در سوریه مواجه می شویم. در حالیکه فرصت های اقتصادی سوریه در اختیار کشورهایی همانند ترکیه، اردن و عربستان قرار گرفته است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
تجار ایرونی کلا یاد گرفتند وارد کننده باشند چون اقتصاد بر پایه نفت شکل گرفته و راحت ترین ان هم واردات است تا صادرات ولی چند سالی است یک حرکتی شروع شده ولی هنوز لاک پشتی است و به خاطر همین است از ظرفیت کارخانه ها زیاد نمی توان استفاده کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
پدرآمرزیده رفقای تدبیریت کل مواد غذایی سفره های مردمو دارن صادر میکنن ، همه گرسنه شدیم . این تازه لاک پشتیه ؟!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
خدا پدر امرز ان وقت چرا کارخانه ها با یک سوم ظرفیتشان کار می کنند
خطاب به۱۵:۴۰
مردان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
ایرونی نه ایرانی
چشم مسئولین روشن ما گفتیم ومی گوئیم عربهای منطقع صفت ندارند امسال اسکندریها درسوریه شهید شدندو سرشان ازتنشان جدا شد حاصلش این شده است که سودش راعربستان‌ترکیه و اردنی ها ببیند عربه اگر گوشت همدیگررا بخورند استخوانش رادور نمی اندازند و تعصب خاصی باهم دارنند واز عجم خوششان نممی آید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
برادر تلسکوپتو بذار ببین چی نوشتی !
به تلافی اعطای نشان شجاعت به عاملان سرنگونی ایرباس ایران درسال ۶۷ باید به تیم سرنگون کننده پهبادمتجاوزامریکایی نشان افتخاروشجاعت داده شود
ارز 4200 تومانی بعنی رانت برای آقازاده ها
چرا از بورس خودمون نمیگی؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
شنبه دلا ۹۰ درجه روبه بالا
بورس ۹۰ درجه رو به پایین !!!
به کدام کالا ارز ۴۲۰۰ میرسد؟؟؟؟؟
قیمت گوشت و شکر و لبنیات که خداتومان گران شده؟؟؟؟؟؟؟
ارز ۴۲۰۰ را فقط و فقط برای دارو بگذارند که متاسفانه دارو هم گران شده و ورق قرص دیوسین از ۱۰۰۰ تومان شده ۶۰۰۰ تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
از اینطرف با دلار 4200 کالاهای اساسی رو وارد میکنن از اونطرف مردم عراق و آذزبایجان بدون ویزا هجوم میارن ایران همه کالاهای اساسی رو میخرن میبرن . این جااااااااااااااااان برای اینهمه تدبیر و مملکت داری
عملا هیچ کالایی با قیمت ۴۲۰۰حتی ۹۰۰۰تومنی هم معامله نمیشه بلکه به ۱۳۰۰۰تومن و حتی نرخ بالاتر داره بازار فروخته میشه. نرخ کاغذ، نرخ خودرو، نرخ گوشت، نرخ نهاده های دامی، پوشاک و غیره.
دولت چشماش را بسته و نمیخواد ببینه. حتی چیزی که تو ایران تولید میشه به قیمت بیشتر از صادراتی داره فروخته میشه.الان میوه و روغن و غیره را ببینید.
مسولین خوابن که بازار ایران را آب رفیق بازی و حزب بازی و رانت بازی برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
واقعا همینطوره
از بورس خودمون بگو اگه واقعیت رو میخوای بگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
بالا پیغامتو خوندیم بابا!اون فیلتر شکنت رو هم خاموش کن!
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
فیلتر شکن ندارم. دلمون با اون دوستی که تو ایران نشیته یکی بوده.
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
خخخ
از بورس خودمون بگو اگه واقعیت رو میخوای بگی
این دولت روی دولت احمدی نژاد رو سفید کرد.
از طرفی می دانند که ارز 4200 تومانی به دست مصرف کننده نمی رسد ولی اصرار دارند که این سیستم معیوب توزیع را حفظ کنند.
.
به عنوان یک اصلاح طلب می گویم اصلاح طلبها در این دوره دوم گند زدند.
اصلاح طلبی مرد.
دوم خرداد مرد
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
زمان احمدی نژاد هم ماشین خریدم هم خانه وضع کسب و کارم هم خوب بود،الان مجبورم بفروشم تا فقط بتونم مخارج خانواده رو بدم
با توجه به حمایت های ایران از کشور سوریه متاسفانه بازار سوریه در اختیار کشورهایی است که به کشور سوریه خسارات فراوانی وارد کردند و قاعدتا آنها باید برای ورود به بازار سوریه مشکل داشته باشند نه ما
ارز ٤٢٠٠ توماني رانتي واسه ي مسئولين و آقازاده هاست
شنبه دلا ۹۰ درجه روبه بالا
بورس ۹۰ درجه رو به پایین !!!
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
چند روزه که داری خودتو میکشیا ،به فکر سلامتیت باش،صد دلار جمع کردی دوست داری گرون بشه،یعنی فکر میکنی میشه ؟اونم با حرف تو؟
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
معمولا آنهایی که دو باب منزل وبیش از دو دستگاه اتومبیل به نامشان باشه یارانه شان قطع میشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل