بازدید 47198
۸

واکنش گسترده بین المللی به سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی سپاه/ کاخ سفید جلسه اضطراری تشکیل داد

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیروی هوا فضای سپاه در آب های سرزمینی ایران، با واکنش های گسترده بین المللی روبرو شد و در همین راستا نیز مقامات آمریکایی و کاخ سفید نیز نشستی فوری در کاخ سفید برگزار کردند.
کد خبر: ۹۰۶۸۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷ 20 June 2019

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیروی هوا فضای سپاه در آب های سرزمینی ایران، با واکنش های گسترده بین المللی روبرو شد و در همین راستا نیز مقامات آمریکایی و کاخ سفید نیز نشستی فوری در کاخ سفید برگزار کردند.

به گزارش تابناک، کاخ سفید روز پنجشنبه در پی سقوط یک پهپاد آمریکایی در تنگه هرمز تشکیل جلسه داد و در حال بررسی چگونگی این موضوع است.

منابع خبری گفته اند که دونالد ترامپ برای بحث درباره ایران در این جلسه با حضور پمپئو، بولتون و شاناهان شرکت دارد.

مقام‌های آمریکایی از اظهارنظر درباره محتوای این نشست خودداری کرده‌اند.

بنابر این گزارش،  آمریکا در تلاش است قطعات باقی‌مانده از لاشه پهپاد سرنگون‌شده را یافته و جمع‌آوری کند.

کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بود ترامپ دو بار درباره پهپاد ساقط‌ شده این کشور گزارش توجیهی دریافت کرده است.

ترامپ امروز در یک پیام توئیتری مدعی شد: «ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد».

ترامپ ساعتی بعد در کاخ سفید و پیش از دیدار با «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا به سوالات خبرنگاران درباره ایران پاسخ داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۰ ژوئن در دومین اظهارنظر دربارۀ اقدام سپاه پاسداران در سرنگون کردن یک فروند پهپاد تجسسی ایالات متحده اعلام کرد که ممکن است این اتفاق حاصل خطای انسانی باشد.

واکنش گسترده بین المللی به سرنگونی پهباد آمریکایی از سوی سپاه/ کاخ سفید جلسه اضطراری تشکیل داد

این سخنان در جریان دیدار او با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا بیان شد.

آقای ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران سخن می‌گفت اعلام کرد: «من فکر می‌کنم این اشتباهی بوده که توسط کسی انجام شده که نباید در این باره تصمیم‌گیری می‌کرده است... نمی‌توانم باور کنم که این کار عمدا انجام شده است.»

او همچنین در پاسخ به پرسشی در این‌باره که واکنش آمریکا به این اقدام ایران چه خواهد بود، اعلام کرد: «خواهید دید.»

او پیش‌تر در اولین واکنش به سرنگونی این پهپاد، در پیامی توییتری نوشته بود: «ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد».

گفته می شود مارک اسپر سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا به همراه مقامات امنیت ملی در این نشست گرد هم آمده اند.

همچنین قرار است اسپر که نخستین هفته این مسئولیت خود را سپری می کند در ۲۴ ژوئن (۳ تیر) به بروکسل برود تا در نشست وزیران دفاع پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرکت کند.

یک ژنرال آمریکایی هم ادعا کرده این پهپاد ۳۴ کیلومتر با ساحل ایران فاصله داشته است.

اگرچه آمریکایی ها در تلاشند تا اعلام کنند که این پهپاد در خارج از مرزهای ایران هدف قرار گرفته است اما جمهوری اسلامی ایران به طور قاطع این ادعا را رد کرد.

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض شدید به این گونه اقدامات تجاوزکارانه و تحریک آمیز اعلام کرد:

نسبت به ورود غیر قانونی و تجاوز کارانه هر نوع پرنده متجاوز خارجی به آسمان کشور و هرگونه تجاوز به قلمرو جمهوری اسلامی ایران و نقض حریم‌های آن قاطعانه هشدار می‌دهیم و تمامی مسئولیت عواقب آن را متوجه تجاوزکاران می‌دانیم.

بامداد روز پنجشنبه ۳۰ خرداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی، حین تجاوز به حریم هوایی ایران خبر داد. در اطلاعیه سپاه آمده است: در نخستین ساعات بامداد امروز یک فروند هواپیمای جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از کاپیتان «بیل اوربان» سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» هدف قرار گرفتن یک پهباد آمریکایی را تایید کرد. این افسر نیروی دریایی آمریکا اما مدعی شد که این هواپیمای بدون سرنشین در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.

 

بازتاب بین المللی سرنگونی پهباد آمریکا

 

به گزارش خبرگزاری رویترز و راشاتودی سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا در مرزهای ایران قیمت نفت را ۳ درصد بالا برده است. این سرنگونی همچنین حیرت و تعجب بسیاری از تحلیلگران سیاسی و نظامی را برانگیخته است.

«اولریکه فرانکه» کارشناس شورای اروپایی روابط خارجی آمریکا با اشاره به پیچیدگی و پرهزینه بودن پهپاد گلوبال هاک نوشت: از دست دادن یک پهپاد گران قیمت گلوبال هاوک خسارت بزرگی برای آمریکا است بخصوص که طوری طراحی شده است که در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند و آسیب ناپذیر باشد.

این کارشناس اروپایی تاکید کرد: از دست دادن این گلوبال هاوک یا "تریتون" که نسخه جدیدتری از گلوبال هاوک است لطمه بزرگی به آمریکا می‌زند و حتی ممکن است به صادرات این سامانه‌های جاسوسی آمریکایی ضربه بزند.

خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در رسانه‌های جهان هم بازتاب یافت.«بی بی سی» «اسپوتنیک»، «المیادین»، «العربیه» و بسیاری از شبکه‌های خبری جهان سقوط هواپیمای آمریکایی در خاک ایران را بازتاب دادند.

سی‌بی‌اس نیز در اخبار خود به این حادثه پرداخت و در خبری اختصاصی در این باره نوشت: مقام‌های آمریکایی از مورد حمله قرار گرفتن یک فروند پهپاد این کشور خبر دادند. مقام‌های ایرانی این اتفاق را ورود این پهپاد به حریم ایران دانستند در حالی که ارتش آمریکا مدعی پرواز این پهپاد بر فراز آبهای بین‌المللی شده‌ است.

آسوشیتدپرس این خبر را منتشر کرد و در این باره نوشت: امروز یک فروند پهپاد آمریکایی مورد حمله سپاه پاسداران ایران قرار گرفت. در ادامه این خبر آمده است که در حالی که تنش میان ایران و آمریکا بالا گرفته‌ است، این اتفاق می‌تواند احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا را بالا ببرد. 

فاکس‌نیوز هم در اخبار امروز خود توجه ویژه‌ای به این اتفاق داشت و در این باره نوشت: امروز ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را مورد حمله قرار داده است. مقام‌های ایرانی این هواپیما را جاسوسی دانستند و دلیل این اتفاق را ورود این پهپاد به حریم ایران دانستند. این در حالی است که ارتش آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد که این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی در حال حرکت بوده‌ است.

 

تایمز آو اسرائیل هم خبری را به این اتفاق اختصاص داد و خبر مورد هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی توسط ایران را منتشر کرد.

ان‌بی‌سی هم در خبری به انتشار خبر مورد هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی پرداخت.

بی‌بی سی هم رسانه دیگری بود که با تایید خبر مورد هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی، به ارائه جزئیات این حادثه پرداخت.

الجزیره هم خبری را به این اتفاق اختصاص داد و در این باره نوشت: سپاه ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را مورد حمله قرار داد.

دویچه‌وله هم در خبری با عنوان اینکه ایران پهپاد آمریکا را سرنگون کرد، به این اتفاق پرداخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۸
اگر داخل مرزهای ما زدیش دمت گرم ایران مال ایرانیه
وای به روزی که رهبر حکم جهادم دهد
جونمی جون. دمشون گرم . چی ه این بد ترکیب چه پوزه زشتی هم داره. حیف نیست وارد خاک ایران بشه . اینجا ایران ه مهد ه شیران ه. خدایش ایران کله شقه. ای اگه این دزدی و اختلاص ها نباشه.
من از بیگانگان هرگز ننالم
که هرچه با من کرد آن اشنا کرد
ما لرها یک مثال داریم بر این مضمون که:
شر خوب نیست ولی اگه اومد بهش بگو خوش اومدی استقبال کن ازش
امریکا باز هم ابروریزی کرد در مورد ایران و ضربه نازی خورد
ببین چه وضعی گرفتار شدن که دوستشون نتانیاهو خواهان حمایت از امریکا در قبال ایران شدن
فکر کردین ایران ترسو است و مانند شما چراغ خاموش به کشتی نفتیذحمله می کنید و به ایران ربطش میدهید؟
ولی با زدن مستقیم این پهبادتون و اعلام رسمی حتما بیشتر خواهید فهمید ایران این قدرت را دارد که به طور واضح بگوید من انجام دادم نه مثل شما
کشورهای ذره بینی عیار دستشان بیاید و بیش از این به قدرتهای پوشالی تکیه نکنند
مرگ برآمریکا متجاوزترین امپراطوری شیطانی تاریخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان