بازدید 5617
فائو در گزارشی اعلام کرد:

کمترین جنگل‌های دست‌نخورده دنیا در آسیا و اقیانوسیه

کد خبر: ۹۰۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 19 June 2019
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش جدید و جامع خود [به تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ هجری خورشیدی] درباره وضعیت آینده جنگل‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به کاهش مداوم تنوع زیستی و تاب‌آوری جنگل‌های طبیعی در این منطقه، خواستار اتخاذ اقدامات جدی از سوی کشور‌های عضو برای جلوگیری از ادامه این روند شد.

براساس گزارش «آینده جنگل: مسیر‌های پایدار برای جنگل‌ها، عرصه‌های طبیعی و مردم در منطقه آسیا-اقیانوسیه»، جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه بر اثر تغییرات اقلیمی، رشد اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها، تبدیل جنگل‌ها، مخاصمات و دیگر عوامل، تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند. تنوع زیستی و تاب‌آوری اکوسیستم در جنگل‌های طبیعی در حال کاهش است و همراه با آن شاهد افت ظرفیت این جنگل‌ها برای حفظ آب و خاک، تنظیم اقلیم، و دیگر عوامل مهم هستیم.

بر مبنای این گزارش، توسعه پایدار در منطقه تنها در صورتی به دست می‌آید که ما به تغییرات اساسی از طریق همکاری‌های بین‌بخشی و فرامرزی، سرمایه‌گذاری عظیم برای احیای جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی، بهبود نگهداری جنگل‌ها و اصلاح نهاد‌های قدیمی، توانبخشی جوامع و استقابل از نوآوری‌ها پایبند باشیم.

در این گزارش فائو بیان شده است که تقاضا برای محصولات جنگلی و خدمات اکوسیستمی امری فرای مرز‌ها است. آب، حیات وحش، آتش و آفت‌های جنگلی مرز‌های اداری یا بخشی را به رسمیت نمی‌شناسند.

براساس گزارش فائو، از ۷۲۳ میلیون هکتار وسعت جنگل‌ها در منطقه آسیا-اقیانوسیه، تنها ۱۹ درصد آن (۱۴۰ میلیون هکتار) از نوع «جنگل‌های اولیه» هستند که از میانگلین جهانی (۳۲ درصد) خیی کمتر است. جنگل‌های اولیه مناطقی هستند که تا حد زیادی به دور از تأثیرات ناشی از فعالیت‌های انسانی قرار داشته‌اند. این مناطق برای حفظ تنوع زیستی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. برای حفاظت از تنوع زیستی، خدمات اکولوژیکی و کیفیت و سلامت محیط فیزیکی، حفظ «جنگل‌های اولیه» و مدیریت پایدار دیگر جنگل‌های طبیعی امری به شدت ضروری است.

طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت منطقه آسیا-اقیانوسیه از ۴.۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۴.۷ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ میلادی افزایش یابد. این منطقه با داشتن ۵۵ درصد جمعیت جهان، تنها ۱۸ درصد جنگل‌های دنیا را دارد. بر این اساس جوامع بایستی مصرف خود را کاهش دهند، استفاده دوباره از منابع را افزایش دهند، و به شیوه‌ای پایدار مواد بیولوژیکی را در جنگل‌ها تولید کنند. لازم است راه‌های نوآورانه را جهت ایجاد توازن میان تقاضا‌های رقابتی بیابیم که نهایتا به نفع همگی منجر شوند.

فائو با در نظر گرفتن یک آینده نویدبخش – و توجه به ضرورت اجتناب از پیامد‌های فاجعه‌بار – خواهان اجرای هفت اقدام توصیه شده در این گزارش از سوی تمامی کشور‌های منطقه است. این اقدامات عبارتند از:
 
۱) به‌کارگیری سیستم مدیریت انطباق‌پذیر عرصه‌های طبیعی؛
۲) افزایش همکاری بین دست‌اندرکاران؛
۳) بهبود کیفیت جنگل‌ها؛
۴) سرمایه‌گذاری در مدل‌های اقتصادی جایگزین؛
۵) برقراری نظام حکمرانی خوب برای جنگل‌ها؛
۶) ایجاد تاب‌آوری؛
۷) پایبندی به تأمین منابع کافی برای مدیریت جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی.
 
این اقدامات به همراه اراده سیاسی مستحکم این فرصت را به کشور‌ها می‌دهد تا از پایداری اکوسیستم‌ها، اقتصاد‌ها و جوامع اطمینان حاصل کنند.
 
فایل کامل این گزارش را (به زبان انگلیسی) از اینجا دریافت کنید.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر