بازدید 13152

جزئیات ضربه ایران به شبکه جهانی جاسوسی آمریکا

کد خبر: ۹۰۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ 18 June 2019
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جزئیات ضربه بی‌سابقه ایران به شبکه جهانی جاسوسی آمریکا خبر داد و گفت: مستنداتی از ماموران CIA در اختیار داریم که در آینده نزدیک به همراه فیلم برخی اعترافات از جاسوسان شناسایی شده منتشر خواهد شد.

به گزارش «تابناک» روز گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خبری کوتاه به کشف شبکه پیچیده جاسوسی در بستر سایبر توسط وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت که مستندات خوبی در این رابطه به دست آمده که قابل اتکا و ارائه است. از دستگاه اطلاعاتی خواهم خواست این مستندات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا مشخص شود که قابلیت آن‌ها بیش از ادعا است ضمن اینکه ماجراجویی است بلکه فاقد ویژگی شکست ناپذیری است.

در همین رابطه مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در گفتگو با رسانه‌ها با اشاره به اشراف دستگاه اطلاعاتی در داخل کشور بر سیطره اطلاعاتی این نهاد بر ماموران CIA در خارج از کشور تاکید و ضربه جهانی اطلاعاتی به شبکه جاسوسی آمریکا را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه ضربه اطلاعاتی همه‌جانبه ایران به جاسوس‌های حرفه‌ای و شبکه‌ای آمریکا در حالی صورت گرفته که این افراد با یکدیگر در ارتباط نبوده و به صورت مجزا فعالیت می‌کردند، گفت: فعالان این حوزه به نوعی از قوی‌ترین منابع سازمان CIA محسوب می‌شدند که نیات خائنانه و خدماتشان آن‌ها را در این سازمان سرآمد کرده بود.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با تاکید بر اینکه اقدامات این نهاد تنها معطوف به داخل نبوده و ابعاد جهانی دارد، یادآور شد: ما در این میان متحدان اطلاعاتی داریم که یافته‌های خود را با آن‌ها در میان می‌گذاریم؛ بنابراین ضریب موفقیت ما محدود به جغرافیای ایران نمی‌شود در همین راستا از زمانیکه این شبکه‌ها شناسایی شدند توانستیم از اقدامات حریف پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام در فضای سایبری و برای اولین بار در دنیا به صورت شبکه‌ای انجام شده است، گفت: فضای سایبری فضایی است که آمریکایی‌ها در این سال‌ها بیشترین استفاده را از آن دارند. آن‌ها هم در جهت اقدامات خود و هم برای برقراری ارتباط با جاسوس‌هایشان از فضای سایبر استفاده می‌کنند و تا پیش از این ضربه هم توانسته بودند ارتباطات خود در خارج از کشور را با جاسوس‌هایشان در داخل برقرار کنند.

این مقام اطلاعاتی عنوان کرد: ما با اقداماتی پیچیده توانستیم بر سیستم امن ارتباطی آمریکا اشراف پیدا کنیم. در این جریان متوجه شدیم که آمریکایی‌ها از سایت‌های مخصوصی با پوشش‌های خاص برای دستیابی به امیال خود استفاده می‌کردند نمونه‌های این موارد سایت‌هایی بودند که در ظاهر مربوط به حوزه بهداشت، سلامت، ورزش و ... بودند و از آن‌ها برای اقدامات جاسوسی استفاده می‌شد بر همین اساس در اقدامات خود با اشاره بر این شبکه جاسوسان را شناسایی کردیم که البته این شناسایی تنها محدود به داخل کشور نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تقریبا به تعداد هر یک از منابع اطلاعاتی آن‌ها یک سایت با پوشش خودشان درست کرده بودند، گفت: در این میان افرادی در داخل شناسایی شدند که با اهداف خائنانه چنین اقداماتی را انجام می‌دادند در همین راستا برخی از این جواسیس را به دستگاه قضایی معرفی و تحویل دادیم و از برخی مهره‌ها به عنوان فرصت شناسایی سایر اقدامات بهره‌برداری کردیم و تلاش کردیم به نوعی آن‌ها را احیا کنیم و از این طریق توانستیم برخی مهره‌های دیگر را شناسایی کنیم در این عملیات پیچیده اطلاعات به دست آمده را در همکاری با دیگر سرویس‌های اطلاعاتی در اختیار متحدان اطلاعاتی خود قرار دادیم در برخی موارد شناسایی این جاسوس‌ها منجر به برخورد قضایی و اعدام آن‌ها شد.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با اشاره به اینکه آمریکا در پی این عملیات ایران احساس کرد منابعش در کل دنیا به خطر افتاده است، گفت: ماموران CIA به این نتیجه رسیدند که اگر ریسک کنند جان همه جاسوس‌هایشان به خطر می‌افتد برای همین سعی کردند فراخوان جهانی بدهند تا افرادی که در نقاط مختلف برایشان جاسوسی می‌کردند از کشورهایشان خارج و به نقاط امن منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه جاسوس‌های آن‌ها در کشور‌های اروپایی، آفریقایی، عربی، آسیایی و ایران حضور داشتند و بسیاری از آن‌ها توسط نهاد‌های اطلاعاتی ایران در این شبکه جاسوسی سایبری شناسایی شدند گفت: حوزه‌های فعالیتی این جواسیس عمدتا حوزه‌های صنعتی، نظامی، هسته‌ای، سایبری، اقتصادی و زیرساختی بوده است که این عده تلاش کردند در این بخش‌ها نفوذ داشته باشند.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: در پی لو رفتن سیستم ارتباطات پنهان مرتبط با آمریکا، مقام‌های CIA اعلام کردند که ایران کاری کرد که ما منابع خود در دنیا را از دست بدهیم. آن‌ها این اتفاق را فاجعه‌بار، شکست اطلاعاتی شرم‌آور، مخرب و نوعی از هم گسیختگی و فروپاشی جهانی خواندند تا جایی که یک افسر اطلاعاتی آمریکا اعتراف می‌کند که این شکست بعد از ۱۱ سپتامبر بزرگترین شکست ازاطلاعاتی آمریکا بوده است.

این مقام اطلاعاتی تاکید کرد: به دنبال این شکست، جینا هاسپل رئیس CIA با اعتراف به شکست تاکید می‌کند که ما مجبور شدیم به دلیل حفظ برخی شئونات خود بر این شکست‌ها سرپوش بگذاریم.

وی با بیان اینکه این عملیات‌های پی در پی صد‌ها میلیارد دلار به آمریکایی‌ها خسارت وارد کرده است، گفت: بعد از این ماجرا سرنخ‌هایی را پیدا کردیم و به نفرات جدیدی رسیدیم که با احیا و همکاری تعدادی از آن‌ها ضربه دیگری را در ماه‌های اخیر به شبکه جدید آن‌ها وارد کردیم این اولین بار است که در دنیا شبکه جهانی جاسوسی در بستر سایبر با همکاری متحدان اطلاعاتی شناسایی می‌شود.

این مقام اطلاعاتی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک جزئیات جدیدترین ضربه اطلاع‌رسانی خواهد شد، عنوان کرد: تعدادی از افراد شناسایی شده به عنوان متهم به مراجع قضایی معرفی شدند و مستنداتی از ماموران CIA در اختیار داریم که در آینده نزدیک به همراه فیلم برخی اعترافات از جاسوسان شناسایی شده منتشر خواهد شد.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در پایان گفت که یاهونیوز هم گزارش مفصلی که سال قبل منتشر کرد با ۱۱ افسر ارشد CIA مصاحبه و در آن به ابعاد این شکست خودشان برای آن لفظ مفتضحانه را به کار می‌برند، پرداخته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر