بازدید 17475

قراردادهای محرمانه‌ای که برای فروش خودرو و هواپیما آمدند، ولی دلارهای ایران را بلعیدند/ پایانی تلخ برای پژو و رنو در جاده مخصوص

پس از اجرای برجام، شرکت‌های بسیاری برای انعقاد قرارداد به کشورمان هجوم آوردند که از جمله این شرکت‌ها، می‌توان به رنو، پژو، توتال، بوئینگ، ایرباس و‌ای تی آر اشاره کرد. تمام قرارداد‌های منعقده با این شرکت‌ها به گفته مسئولین محرمانه بود. بعد از اعمال تحریم‌ها به رغم تجربه‌های کسب شده در تحریم‌های قبلی، باز هم قرارداد‌ها به گونه‌ای بسته شده بود که با آغاز تحریم‌ها بیشتر این شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و بدون آنکه هزینه‌ای پرداخت کنند، ایران را ترک کردند. حتی شرکت رنو ۶۵ میلیون یورو نقد را از ایران خارج کرد!
کد خبر: ۹۰۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 18 June 2019

تابناک اقتصادیپس از اجرای برجام شرکت های بسیاری برای انعقاد قرارداد به کشورمان هجوم آوردند که از جمله این شرکت ها می توان به رنو، پژو، توتال، بوئینگ، ایرباس و ای تی آر اشاره کرد. تمام قراردادهای منعقده با این شرکت ها به گفته مسئولین محرمانه بود. بعد از اعمال تحریم ها به رغم تجربه های کسب شده در تحریم های قبلی، باز هم قراردادها به گونه ای بسته شده بود که با آغاز تحریم ها بیشتر این شرکت ها به تعهدات خود عمل نکردند و بدون آنکه هزینه ای پرداخت کنند، ایران را ترک کردند. حتی شرکت رنو 65 میلیون یورو نقد را از ایران خارج کرد!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از اجرایی شدن برجام، شرکت های خارجی بسیاری به سمت بازار بکر ایران شتافتند تا به نوعی سهم خود را از بازار ایران به دست آورند. در آن زمان که همه غرق استقبال از شرکت های خارجی بودند، بسیاری از رسانه ها هشدار دادند که با توجه به سابقه برخی از این شرکت ها در دوره قبلی تحریم ها، این بار مسئولین قراردادهایی را به امضا برسانند که در صورت تکرار یا بازگشت تحریم ها، دیگر این شرکت ها نتوانند به راحتی از اجرای قرارداد خود سر باز بزنند و سرمایه خود را برداشته و از ایران خارج شوند. متأسفانه هنگامی که این قراردادها به امضا رسید، روی بسیاری از آن ها مهر محرمانه خورد تا تنها افرادی که پای این قراردادها را امضا کردند، از محتوای آن ها آگاه باشند.

در زیر به بررسی چند نمونه از این قراردادها و سرانجام آن ها بعد از اجرای تحریم ها خواهیم پرداخت.

پژو فرانسه، نخستین خودروسازی که با قرارداد محرمانه به ایران آمد و با اعمال تحریم ها برای ایران سنگ تمام گذاشت!

در سال 2003 قراردادی بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه به امضا رسید که قرار بود طبق همین قرارداد، شرکت پژو همکاری خود با ایران را از سال 2004 آغاز کند. مفاد این قرارداد نشان می داد،این توافق تا سال 2014 دارای اعتبار بود و مسئولان این شرکت فرانسوی حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند؛ اما شرکت پژو از ابتدای سال 1391 به بهانه تحریم های اعمال شده علیه ایران، همکاری خود با ایران را قطع و به دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارات سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله ‌های خود به ایران را متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

پس از اجرایی شدن برجام، طی سفری که رئیس جمهور روحانی در بهمن ماه 1394 به فرانسه داشت، قراردادی بین شرکت خودروسازی پی ‌اس‌ ای فرانسه که تولید کننده خودروهای پژو و سیتروئن بود و کارخانه ایران خودرو جهت سرمایه گذاری مشترک منعقد شد. بدین ترتیب شرکت خودروسازی پی ‌اس‌ ای فرانسه اولین شرکت خودروسازی اروپایی بود که بعد از رفع تحریم‌ های هسته‌ ای، برای بازگشت به ایران قرارداد امضا کرد.

در شانزدهم بهمن ماه 1394 محمدرضا نعمت ‌زاده در مراسم افتتاح توليد انبوه موتور توربوشارژ ضمن اشاره به این موضوع که خسارت وارده به ايران از سوي پژو و ميزان رقم پرداخت غرامت به ايران در این توافقنامه ديده شده و جزو مفاد قرارداد است گفت: همه قراردادهاي خارجي از جمله قرارداد پژو محرمانه هستند.

شاید همین محرمانه بودن قرارداد بود که کارلوس تاوارس، سکاندار پژو و سیتروئن در چهاردهم مهرماه 1395 در دیدار خود با محمدرضا نعمت زاده در ایران گفت: برای ایران سنگ تمام می‌ گذارد! تاوارس همان فردی بود که بعد از امضای قرارداد جدید، وقتی پشت میز مقابل سؤالات خبرنگاران ایرانی قرار گرفت، گفت که نمی‌ خواهد درباره گذشته حرف بزند و اکنون وقت آن رسیده که به آینده بنگرد.

سرانجام این شرکت به گفته سکاندارش، با اعمال تحریم های آمریکا برای ایران سنگ تمام گذاشت و جزو اولین شرکت هایی بود که ایران را ترک کرد.

قراردادهای محرمانه‌ای که برای فروش خودرو و هواپیما آمدند اما دلارهای ایران را بلعیدند/ پایانی تلخ برای پژو و رنو در جاده مخصوص

رنو با قرارداد محرمانه آمد و با 65 میلیون یورو نقد، ایران را ترک کرد

در مهرماه 1395 بود که شرکت رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به توافق رسیدند که یک شرکت جوینت ویچر برای تولید محصولات مشترک در ایران راه اندازی کنند. بنا به این توافق، 40 درصد سهام متعلق به ایدرو و 60 درصد دیگر متعلق به رنو بود. آورده سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در اين همكاري مشترك، سايت خودروسازي بن ‌رو و قرار بود رنو نيز نسبت به انتقال تكنولوژي و سرمايه ‌گذاري اقدام کند. همچنين اعلام شد که ظرفيت اوليه توليد كارخانه مشترك رنو و ايدرو سالانه ١٥٠ هزار دستگاه باشد كه در آن دو خودروي سيمبل و داستر جديد به ‌عنوان نخستين محصولات در سال ٢٠١٨ در اين كارخانه به توليد برسند.

جهت یادآوری باید گفت که محسن صالحی نیا معاون وقت وزیر صنعت طی مصاحبه ای در 15 مرداد ماه 1396 در رابطه با قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد: این قرارداد، یکی از بهترین قراردادهای خودوریی خواهد بود. جزئیات این قرارداد را وزارت صنعت نمی تواند اعلام کند؛ اما سازمان گسترش بخش هایی از آن را می تواند در اختیار خبرنگاران گذارد، ولی باید گفت قراردادهای خودرویی کاملا محرمانه است.

سرانجام شرکت رنو با اعمال تحریم ها ایران را ترک کرد. به تازگی بهزاد اعتمادی، قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طی مصاحبه ای گفته است: فرانسوی ها، آورده ۶۵ میلیون یورویی خود را در شرکت مشترک ثبت شده، به صورت نقدی از ایران خارج کردند.

قرارداد محرمانه توتال و بدعهدی این شرکت فرانسوی در ایستگاه چهارم

در اوایل تابستان سال 1396 بود که توتال (شرکت نفت و گاز فرانسوی) قراردادی را به صورت یک کنسرسیوم نفتی با شرکت ملی نفت چین و شرکت ملی نفت ایران به امضا رساند و بر اساس این قرارداد توسعه و تولید فاز 11 پارس جنوبی به این شرکت سپرده شد و قرار بود طبق قرارداد، روزانه 2 میلیارد فوت مکعب یا 400 هزار بشکه نفت و میعانات گازی برای مصارف خانگی استخراج شود.

اسدالله قره‌ خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای در هارم مرداد ماه 1396 با اعلام اینکه گزارش کمیته ویژه بررسی قرارداد نفتی با شرکت توتال پیش از بازگشایی مجلس شورای اسلامی تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهد شد، گفت: این گزارش محرمانه بوده و در صحن علنی قرائت نخواهد شد.

این شرکت نیز در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد، در صورتی که از آمریکا معافیت تحریمی خاص دریافت نکند، قادر به ادامه همکاری با ایران نخواهد بود. در این بیانیه تأکید شده بود، توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه فاز 11 پارس جنوبی را ادامه دهد و مجبور خواهد بود تمام فعالیت های مربوطه را پیش از چهارم نوامبر 2018 متوقف کند، مگر آن که مقام های ایالات متحده با حمایت مقام های فرانسوی و اروپایی یک معافیت تحریمی ویژه به توتال اعطا کنند. این معافیت تحریمی باید از شرکت توتال در برابر هر تحریم ثانویه مربوط به قانون آمریکا، محافظت کند!

این برای چهارمین باری بود که توتال در قرارداد با ایران بدعهدی کرد. این شرکت در سال 1374 توسعه میدان سیری A و E را بر عهده گرفت. توتال به ایران اطمینان داد با توسعه این میدان ها 120 هزار بشکه به تولید نفت ایران افزوده خواهد شد. در آن زمان کارشناسان بسیاری به این موضوع اعتراض کردند. به هر صورت با آغاز به کار توتال در این میادین، تولید هیچ گاه از 74 هزار بشکه در روز فراتر نرفت. در پارس جنوبی نیز این شرکت، در فازهای 2 و 3 ورود پیدا کرد. ورود به این فازها به این منظور بود که برداشت ایران از این میدان مشترک به میزان برداشت قطری ها برسد.

به گفته کارشناسان این شرکت به جای اینکه برداشت را از نزدیک مرز با قطر آغاز کند، فاز 2 و 3 را از وسط میدان و به سمت ساحل ایران آغاز کرد, بنابراین تولید و برداشت به صورتی بود که از لایه های مشترک صورت نگرفت و تمامی این برداشت ها و تولیدها از لایه هایی که متعلق به کشور ایران بود انجام شد. در سال 1387 نیز شرکت توتال عنوان نمود که ریسک سرمایه گذاری در ایران به دلیل وجود تحریم ها بالاست و ما سرمایه گذاری در این کشور را متوقف خواهیم کرد. به گفته کارشناسان با خروج توتال از کشور این شرکت اطلاعات مربوط به پارس جنوبی را در اختیار قطری ها قرار داد. همین اطلاعات باعث شد تا این کشور عربی به رقیب جدی در بازار ال ان جی در جهان تبدیل شود.

قرارداد بوئینگ روی کاغذ ماند

آذرماه ۱۳۹۵ شرکت آمریکایی بوئینگ با ایران ایر قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ را امضا کرد که از این تعداد ۵۰ فروند مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ پهن پیکر بودند که قرار بود در یک دوره ده ساله به ایران ایر تحویل داده شوند. بر این اساس، اعلام شد که نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده می ‌شود. این شرکت در خرداد ماه 1396 قرارداد دیگری را با شرکت آسمان منعقد کرد. قرار بود شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید ۶۰ فروند هواپیما مبلغ ۳ میلیارد دلار به شرکت بوئینگ پرداخت کند که ۵ درصد آن را شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت کند و ۹۵ درصد آن از طریق فاینانس تامین شود.

شانزدهم خرداد ۱۳۹۷ شرکت بوئینگ به طور رسمی در یک بیانیه کوتاه اعلام کرد:‌ این شرکت هواپیمایی هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد.

قرارداد با ایرباس معلق شد

یکی دیگر از قراردادهای ایران با شرکت‌ هواپیمایی ایرباس بود. این شرکت قرارداد فروش 100 فروند هواپیما را با شرکت هما امضا کرد. در قرارداد نهایی، ۴۶ فروند از هواپیماهای خریداری شده از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند از خانواده ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۵۰ بودند و در نهایت این شرکت تنها سه هواپیما تحویل ایران داد و با آغاز تحریم ها این شرکت قرارداد خود را به حالت تعلیق درآورد.

ای تی آر از 20 فروند هواپیما، تنها 13 فروند به ایران تحویل داد

در بیستم فروردین ماه 1396 امضای خرید 20 فروند هواپیما از شرکت ای تی آر که شرکتی فرانسوی ایتالیایی بود، رسانه ای شد. فرزانه شرفبافی مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی ایران‌ ایر در مورخه 17 اردیبهشت ماه 1398 در جلسه تودیع و معارفه گفت: ای تی آر 13 هواپیما به ایران تحویل داد. وی ادامه داد: این قرارداد فعال است.

شایان ذکر است هر سه قراردادها با شرکت های هواپیمایی محرمانه ماند. اصغر فخریه کاشان قائم ‌مقام وقت وزیر راه وشهرسازی در امور بین‌الملل با بیان دلیل اعلام نکردن جزئیات قرارداد با شرکت های هواپیمایی، گفت: استاندارد شرکت ‌های هواپیمایی این است که برای هر مشتری قیمتی دارند و قیمت‌های اصلی‌شان را اعلام نمی‌کنند. استاندارد قراردادهای هوایی این است که به خاطر اینکه شرکت‌ها نمی‌خواهند، قیمت‌هایی که با یک مشتری توافق می‌کنند، برای مشتریان دیگر هم مطرح شود، معمولاً شرط دارند که باید قیمت‌ها محرمانه بماند.

همان گونه که ملاحظه می شود تمام قراردادهای نامبرده محرمانه امضا شدند و کسی از جزئیات این قراردادها آگاه نشد. اکنون که این شرکت ها به بهانه تحریم های آمریکا، کشور ایران را ترک کرده اند و به قراردادهای خود پایبند نبوده اند، بهتر است نهادهای نظارتی از جمله قوه قضائیه به این قراردادها ورود پیدا کنند و ببینند این قراردادهای محرمانه چه پشت پرده هایی داشته است؛ قراردادهایی که میلیون ها دلار بابت آن ها هزینه شده و امروز هیچ دستاوردی برای مردم نداشته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۵
نه كه خودرو ساز هاي خودمون به تعهداتشون عمل مي كنن . بي خيال بابا همه تو فكر جيب خودشون هستن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
چرا این مدلی هستید؟ یعنی نافتون رو با این مدل جمله ها "نه اینک ما..." بریدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
چقدر شما برخی ایرانیها بی غیرت هستید
عدم عمل به تعهد این خودرو سازهای داخلی هم به خاطر همون عدم عمل اروپایی ها است.
اون روزی که کیهان داد می زد تمام تخم مرغها را در سبد رنو و پژه که یکبار حساب خود را بد پس داده بودند نگذارید
کسی توجه نکرد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
دقیقاً ...بیچاره مردم ایران
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
نسخه درمان برای خودرو سازی و صنعت و اقتصاد و کشاورزی و معدن و راه و شهر سازی بجر بخش درمان و اموزش ... فقط خصوصی سازی هست .هر چی بیشتر در برابر خصوصی سازی به بهانه اینکه و به تعبیر اینکه نتیجه اش سرمایه داری میشود مقاومت کنیم بیشتر بسمت ایده و اقتصاد سوسیالیستی سقوط خواهیم‌کرد . انوقت در امدن از ان چالش و سیستم‌اقتصادی بسیار سخت خواهد بود
ناشناس
| Pakistan |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
چی رو با چی مقایسه میکنی؟؟بعضی
اوقات در سکوت تاریخ بخون ..حداقل تاریخ 5ساله گذشته رو مرور کن..
هیچ کشوری مثل ایران ما از بی تدبیری و بی برنامگی رنج نمیبره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
ای خدا یک هفته قانون مبارزه با مفاسد چین در ایران اجرا بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
آی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
هنوز مثل سودان نشدیم... :)))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
با فشار خون 11 میام این خبرهارو میخونم وقتیکه میخوام از سایتهای خبری فشار خونم 13 میشه. آخه چقدر فشارعصبی!
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
خوشبحالت مال من همیشه رو چهاردست وقتی میام تابناک فکم کم کم شروع میکنه بیحس شدن خخ15:27
عاشق این مملکتم با اینهمه هیجان
درصورت رفع تحریمها تا ابد ایران نباید با این شر.کتهای بد عهد قرارداد امضا کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
رفع تحریم؟
چرا قراردادها همه باید محرمانه باشد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
یکبار تجربه کرده بودیم
بازم فریب خوردیم.
اینها6 ماه قبل از تحریم آمریکا دست ما را در حنا گذاشتند و رفتند.
الانم باز کمی اوضاع بهتر بشه بازم فریب خواهیم خورد ...
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
بشرط پاکسازی دولت از فساد و آدمهای بی تفاوت...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
سمعا و طاعتا...قربانا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
همه شرکتها منافع خودشونو در نظر میگیرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
به همون خیال باش.توایران همه چی صدباره هم انجام میشود..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
ایران بعد از رفع تحریمها خیلی متفاوت با قبلش
فقط بلد هستند تعديل نيرو كنند. هيچ هنر ديگه اي ندارند.
چرا باید یه قرارداد تجاری مهر محرمانه بخوره یعنی ملت اینقد نامحرمند که نباید بدونند پولهاشون کجا و بدست چه کسانی داره خرج میشه یعنی قرارداد با یه خودروساز چی داره که باید محرمانه باشه؟
پاسخ ها
متین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
رفتن زنان به ورزشگاه ها مهمتر از شفاف سازی مالی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
کجایی داداش؟ ما کی محرم بودیم؟؟؟
همه عوامل این قراردادها باید محاکمه بشن.
وقتی اقتصاد دولتی باشد و رانت خواران بتوانند استفاده کنند آش همین و کاسه همین است
من نمی دانم چرا ما این همه به فرانسوی های حقه باز باج دادیم
من شخصا آلمان ها و ایتالیایی ها را ترجیح می دهم
برای همیشه با پژو و رنو باید خداحافظی کرد. این دو خودروساز جایی دیگر نباید در ایران داشته باشند. خودروسازی های شرق آسیا بهتر از این دو هستن
روابط اقتصادي همه كشورها تحت تاثير سياست خارجي است كه سياست مداران كشورها دنباله رو آن هستند لذا شركت هاي خارجي نيز در اين قطع همكاريها دچار ضررهاي زيادي مي شوند ولي زورشان به سياستمداران نمي رسد و با توجه به حجم روابط اقتصادي كه با آمريكا دارند نمي توانند خودشان را مورد تنبيه آمريكا ببينند ما نبايد به آنها خورده بگيريم .
شمای رسانه نيز مقصري
شک ندارم به محض اینکه دوباره گشایشی حاصل بشه ، بازم دست همین فرانسوی های جنایت کار و بد عهد را براحتی آب خوردن توی ایران بند میکنن و بازم باهم شروع میکنند به دوشیدن شیره این ملت .
روی محرمانه تاکید نکنید. از نظر حقوق بین المللی قراردادها محرمانه است. ولی در همه آنها، مقامات قانونی امکان بررسی دارند.
10هزار خودرو در سال بازار ایران به ریسک تعطیلی آنها در دنیا تمی ارزد!. اخیرا امارات با 150 هواپیما ار بویینگ و 120 تا از ایرباس خرید!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
لازم نیست که متن قرارداد تجاری را انتشار بدند، ولی باید نظارت دقیق بر اجرا و تضاد منافع )conflict of interst) انجام بشه
آقا همین توتال کم به ما آسیب زد؟ چرا هی میریم باهش قرارداد می بندیم...بخدا همین الان باز تحریم ها برداشته بشه بدو بدو میریم میگیم بیا برای پنجمین بار سرمون کلاه بذار
وقتی افرادی تحت عناوین وزیر و معاون وزیر و یا رئیس و مدیرعامل شرکت و یا وزارت و سازمان فلان و بهمان پای قراردادهایی رو امضا کردند که تمهیدات لازم در مورد شرائط مشابه امروز را لحاظ نکردند و موجب ضرر و صدمه های مالی بسیاری به بیت المال شدند دیگه محرمانه ماندن قرارداد لا اقل برای مدعی العموم نباید مانع از ورود به قضیه باشه. این افراد باید محاکمه بشوند و زیان ها رو جبران کنند ...
نهادهای نظارتی چرا کوتاهی کرده اند ؟ کسی نیست خودرو سازها را کنترل کند؟ وزارت صمت چکاره است ؟ مجلس چرا اقدامی نکرده ؟ سازمان بازرسی و تعزیرات و سایرین باید جلو تخلفات را می گرفتند الان که کار از کار گذشته انتقاد چه فایده ای دارد ؟ آیا برای اینکه در آینده چنین مسائلی تکرار نشود تدابیری اندیشیده شده است ؟ احنملاا خیر
یکی نمی پرسه چرا قرارداد کنسل شده

چون برجام رو به هم زدند
در واقع اين قراردادها به اين علت محرمانه هستند چون قيمت خودرو رو نشون ميده و اين قيمت به نسبت قيمت بازار بسيار كمتر هست و اينجاست كه..
من چند سالی است وقتی پژو را که میبینم در خیابان های ایران جولان زیادی می دهند نسبت به بقیه ماشین ها حالم به هم می خورد انگار ماشینی دیگر نیست حتی بیشتر از پراید بدم می اید
تا شایسته سالاری نباشد بدتر ازاین هم خواهد بود.بلند بگو زنده باد خودی.!!!
ساده است قوه محترم قضاییه کافی است به پورسانت هایی که در این بین رد و بدل شد دقیق شود
اگر اینها فقط یک کلمه از سخنان رهبری را در گوش خود فرو میکردند امروز این همه خسارت متوجه مردم نمیشد
به نظر میادهمه این شرکت ها و کشور فرانسه در پشت پرده ابزار جنگ اقتصادی آمریکا بودند که از این طریق ارزها را از ایران خارج کنند.
میزان سفرهای خارجی مسولان ونمایندگانی که در زمینه این قرار دادها به خارج رفتند اگر اعلام کنید بهتر است. به قولی یک مسولیتی دادند و تا مسول هستیم استفاده کنیم و یک سفر خارجی برویم یک چند تا هویه کاری هم بگیریم، بعدش هم به ما ربطی ندارد گردن مدیر بعدی
چقدر باید توسط این فرانسویها تحقیر بشیم؟
از خونهای الوده تا این قرادادهای ننگین...
تا موقعی که بخوایم با جهان در بیافیم روز به روز بدبخت تریم
مردم به کدوم یکی از مسوولین اعتماد کنند؟
وقتی کسانی که این قراردادهای یک طرفه را بستند ، ازاد گذاشتید که جوابگو نباشند معلوم است که باز هم این کارها ادامه دار است
و همچنان ما روز به روز در حال پیشرفت هستیم !!
... مدیران بی کفایت ... تازه هواپیماهای ATR برجامی را هم گرانتر از قیمت اصلی خریداری کرده ایم .! مابه التفاوت تو جیب کی رفته ؟
گزارش بالا توتال خارج شد رنو رفت پولشم برد و هواپیما فروخته نداده یا دادن کم دادن و فقط تمام همه قراردادهایی که به نوعی به انجام نرسیدن واقعا چرا ؟ چرا به نوعی حرکت میکنیم که به این چنین دچار میشویم و در جامعه جهانی با ما این چنین برخورد میکنند
سوای محتوای این قراردادها، یادتان هست که عده ای چه جنجالی به پا کردند که ما چه نیازی به هواپیما داریم!!!؟؟؟
قرارداد با ای تی ار بهتر از همه و تعداد هواپیماهای تحویلی اش خوب بود
واقعا اين موضوع اينقدر جاي فكر داره؟؟

خوب نمي بنده...اين ما هستيم كه احتياج داريم نه اون

هر وقت اينو فهميدين اوضاع مملكت درست ميشه
پاسخ ها
داریوش
| Pakistan |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
احتیاج به عقل و تدبیر داریم
احتیاج به دوری از گرایشات سیاسی داریم
تا وقتی چشممان به لطف آنها باشه و اونارو کدخدا ببینیم نهایت استفاده رو میبرند
يه مشكل ديگه كه باعث شد ترامپ از برجام خارج بشه اين بود كه ايران حاضر نشد با شركتهاي امريكايي قرارداد ببنده!! اگه با شركتهاي امريكايي قرارداد داشتيم به اين راحتيها از برجام خارج نميشد. كما اينكه ترامپ گفته بود ايران داره با همه قرارداد ميبنده الا ما!!
خودرو سازهای ایرانی (سایپا و ایران خودرو ) که پول مردم را گرفته اند و ثبت نام کرده اند ، خودروی مردم را که بیش از یکسال از زمان تحویل آن گذشته هنوز تحویل نداده اند.
اونوقت انتظار داریم مردم به فکر انجام تعهد خارجی ها باشند.
این برای چهارمین باری بود که توتال در قرارداد با ایران بدعهدی کرد...
... 4 بار مارگزیدگی؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
4بار؟ طی چند سال؟؟
داریوش
| Pakistan |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
باید از لحاظ نظامی و اقتصاد داخلی قوی
باشیم...آنها از ضعف کشور ها به بدترین و غیرانسانی ترین روش سواستفاده میکنن.به گواهی کل تاریخ.سازمان ملل و شورای امنیت و حقوق بشر و کلا قوانین جهانی کاملا در خدمت کارتل ها و سرمایه داران هست.فکر کن ما از شرکت توتال بخواهیم شکایت کنیم؟ آیا اون مرجع مستقله؟ و رای به ایران میده؟
در صورت قاطع بودن انها جرئت چنین جسارتی نداشتن....
خوب با اين مديران با اين عملكرد، چه رفتاري شد؟؟؟؟؟ ...
مسئولین بی تدبیر جواب دهند
تمامی این شرکت ها به همراه غول های نفتی شرکت های بین المللی و کاملا مستقل از دولت ها و کشورهای خود هستند (بله اونجا ایران نیست!) در نتیجه اصلا کاری به سیاست های کشور خود ندارند و تنها منافع خود را همیشه ترجیح می دهند و آن هم در گرو همکاری با آمریکاست! بس بهتر است مسئولین سری بعد که با آنها قرار داد می بندند هواسشان باشد و دل خوش به نظر سیاستمداران آن کشورها نکنند
آنچه شما در مقاله مغلطه امیز خودتان از ان غافل شدید این است که اصلا چرا انها و به چه امیدی امدند و چرا رفتند چه بستری برای انها برای سرمایه گذاری در ایران پیدا شد و حاضر شدند سرمایه گذاری کنند بله برجام رنو چه چیزی از املاک و ثروت ما را برده ؟بویینگ یا ایرباس یا ای تی ار همه بصورت اقساط قرار بود پول بگیرند که شما ترجیح می دهید درج نکنید ایا محرمانه یعنی اینکه چیزی از جیب مردم به عمد رفته یا معنی ان مخفی نگه داشتن روابط مالی با کسانی است که بخاطر حمله امریکا متضرر خواهند شد بهرحال شرکت های خارجی تابع سیاست و قدرتهای بزرگ مالی هستند و نمی توانند برای خوش امدن ما به سهامدارانشان بگویند امسال سودی ندارید یا کم شده است بر خلاف شرکت های داخلی
علی برکت الله
همین نامحرم دونستن مردمه که مملکتو به این روز کشونده.
شرکت خصوصی است و ترس از تحریم امریکا داشته و لذا ترجیح داده قراردادش را بهم بزند. چیزی که خودروسازهای ما در قبال مشتریانشان به راحتی انجام می دهند و اتفاقا داخل ایران هستند و همه هم شاهد هستیم و هیچ کاری نمی توانیم بکنیم. در این که قراردادهای محکم نبسته اند نباید شک کرد اما فراموش نشود که شرکت های خارجی نگران تحریم های آمریکا بوده و لذا فرار را بر قرار ترجیح می دهند.
برجام با اخراج شرکتهای آمریکایی از ایران عملا به پایان رسید.
هر چقدر بر سر ما می آورند
باز هم ما همانیم که هستیم...
...اگه قرارداد خوب و محکم و بی غل و غش بود چرا محرمانه ش کردن ...البته این نظر منه و امیدوارم اشتباه باشه ...
....بیچاره مردم عادی که این وسط بیچاره شدند، چه قبل از برجام و چه بعد از برجام و حالا هم تحریمها....
این ماجرای محرمانه باید جمع بشه،نهادهای نظارتی مستقل و متخصص باید نظارت کلی و جزئی داشته باشند. دیتا بیسهای قوی در بخشهای عملیاتی شرکتها و هولدینگها و جمع آوری جزیی ترین داده ها، گزارشگیری مداوم توسط سیستمهای نظارتی، پایش داده ها برای تشخیص روندهای معیوب ( چندان چیز عجیب و جدیدی نیست. در خیلی از کشور ها داره اجرا می شه) شفافیت اطلاعات و در دسترس بودن برای همه و انتشار عمومی عملکرد شرکتها برای عموم، توسعه و پرورش نخبه ها در بخش قرادادها و امور بین الملل، مدیریت ریسکهای مالی و حقوقی لازمه جلوگیری از این گونه قرارددهای عقیم و بی نتیجست. لااقل دیگه ۴ بار از یک سوراخ گزیده نمی شیم.....
برجام با تمام تحلیل هابی که میشه . برای ایران مفید بود و تاریخ مصرفش تموم شد.به نظرم به زودی یه پوسته تو خالی از اون می مونه و برنده اصلی ایران هست.
شرکتی رو میشناسم بسیار بزرگ که پولش رو ندادند و حتی همین حالا رفت و امد میکند تا پروژه اش را تمام کند پروژه جدید نمیگیرد ولی قبلی را حسابی هم کار میکند.

پس اگر قراردادها درست بسته شود هیچ شرکت خارجی نمیتواند زیرش بزند
اگه خوروسازان این پولها را به مهندسان ایرانی داده بودند، الان تولید کننده بهترین خودروهای جهان بودیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر