بازدید 8216
عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با «تابناک»:

‌می‌خواهیم شهرداری تهران را از فساد پاک کرده و تحویل شورای بعد دهیم

شاخص ترین نمونه بی توجهی شهرداری به الزامات شورا، طرح تهران ۱۴۰۰ بود که می‌توانست تغییرات مثبت فراوانی را برای تهران به همراه بیاورد و پیش بینی می‌شد که اگر در زمان مقرر ارسال شود، به شکل گیری و اجرای برنامه‌های منسجم و سازمان یافته‌ای برای اجرای یک رویداد جهانی در تهران شود در حالی که این طرح هنوز به شورا برنگشته است.
کد خبر: ۹۰۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹ 16 June 2019
گستردگی مأموریت‌های شهرداری در تهران، باعث بروز مشکلات زیاد و اتخاذ تصمیمات مقطعی و زیان آور پرشماری برای التیام و رفع آن‌ها شده است؛ تصمیماتی که برخی شان نه تنها به نفع مردم نیستند، بلکه موجبات نارضایتی پایتخت نشینان را به همراه دارند.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که از فقدان ثبات مدیریتی از راس تا ذیل شهرداری گرفته تا انباشت بدهی‌های فراوان و...، شهرداری تهران به اشکالات فراوانی مبتلاست. اشکالاتی که اعضای شورای شهر هم به آن واقفند و گاه در اظهارنظرهایشان، جزییاتی قابل تامل از آن‌ها ارائه می‌دهند.

مشابه آنچه در جریان گزارش معاونت شهرسازی در خصوص نما‌های شهری رخ داد؛ واکنش برخی از اعضای شورا در مورد فساد در شهرداری و تاکید بر اخذ رشوه در قسمت‌هایی از شهرداری تهران که به تاکید ایشان، ناشی از مسائلی از جمله جذب بی رویه نیروی انسانی غیر متخصص و... است. مسائلی که این اعضا معتقدند حکم موانعی جدی در مسیر حرکت رو به جلو شهرداری است.

در این رابطه ناهید خدا کرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار «تابناک» اظهار داشت: اجرای طرح‌ها و لوایحی که توسط شورای شهر مصوب شده، نیاز به سرمایه و خلاقیت و ابتکار دارد و مهم‌ترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی کارآمد آن است که در شهرداری تهران، مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی جذب بی مقدمه ۱۳ هزار نیروی غیرمتخصص را از نشانه‌های بارز این بی توجهی خواند و افزود: اغلب این نیرو‌ها از تخصص و انگیزه لازم برای اداره امور برخوردار نیستند. بر این اساس به نظر می‌رسد یکی از علل کندی امور در شهرداری، بدنه سنگین شهرداری و جذب نیرو‌های غیرمتخصص باشد، که باعث شده تا خلاقیت لازم برای پیشبرد و اجرای برنامه‌ها دیده نشود و در حرکت این نهاد شاهد کندی و سنگینی زیادی باشیم.

خداکرمی در ادامه به بی توجهی شهرداری به بسیاری از طرح‌ها که ایشان را ملزم به ارایه لایحه در موعدی مقرر می‌کرد، اشاره کرد و گفت: شاخص‌ترین آن، طرح تهران ۱۴۰۰ بود که می‌توانست تغییرات مثبت فراوانی را برای تهران به همراه بیاورد و پیش بینی می‌شد که اگر در زمان مقرر (که ابتدای سال ۹۷ بود) ارسال شود، تا این زمان به شکل گیری و اجرای برنامه‌های منسجم و سازمان یافته‌ای منجر شده و بتواند در غالب مدیریت یکپارچه شهری، یک رویداد جهانی را در تهران به نمایش درآورد، ولی هنوز به شورا برنگشته است.

وی افزود: در همین رابطه رئیس شورا در تذکری کتبی به شهرداری این موارد را یادآوری کرد که امیدواریم هرچه سریع‌تر و پیش از آنکه دیرتر شود، معاونت برنامه ریزی با هماهنگی سایر معاونت‌ها طرح رویداد تهران ۱۴۰۰ را به شورا بفرستند. به نظر می‌رسد بخشی از این تاخیر‌ها ناشی از همان تورم نیروی انسانی و سختی هماهنگی در مدیریت میانی و بدنه کارشناسی باشد، که می‌بایست برای آن چاره‌ای اندیشید.

ضرورت شناسایی لوایح زمین مانده
عضو شورای شهر اسلامی تهران در ادامه گفت: یکی از هدف‌های ما این بوده که طرح و لایحه اضافه و بی مورد را به شهرداری تحمیل نکنیم؛ در حقیقت تصمیم گرفتیم لوایح زمین مانده را شناسایی و آن‌ها را برای اجرا پیگیری کنیم که در این حوزه خوشبختانه همکاری خوبی بین شهرداری و شورا وجود دارد.

خداکرمی در ادامه ضمن تشکر از تلاش‌های معاونت شهرسازی در ارایه گزارش جامع به شورا با اشاره به مشکلات پیش رو، گفت: در این حوزه هم مشاهده شد که نوآوری و تلاش لازم برای حرکت رو به جلو منطبق با چالش‌های امروز تهران وجود ندارد که این امر موجب نگرانی شده و گاهی حس می‌کنیم یک مقاومتی در بدنه شهرداری برای تغییر و اصلاح امور وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیروی انسانی مهم‌ترین مولفه تحرک در یک سازمان است، افزود: وقتی نیروی انسانی یک سازمان مدت هاست که عادت به دریافت دستور از بالا و اجرا در پایین دارد، نمی‌توان انتظار رویش خلاقیت و الزام تصمیم سازی کلان برای اجرا امور را انتظار داشته باشیم.

فساد از نوع درآمد‌های غیرمعمول و اخذ رشوه
رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران بیان کرد: از سوی دیگر، فقدان ساز و کار لازم برای کنترل و توقف فساد نهادینه شده، به خصوص در حوزه واحد‌های مربوط به صدور پروانه و شهرسازی و معماری را شاهدیم که گریبان شهرداری را گرفته و رها نمی‌کند. این در حالی است که می‌دانیم کارکنان خدوم شهرداری تلاش زیادی برای پیشگیری از واسطه گری و دور زدن قانون در این بخش انجام می‌دهند و به مدد شفاف سازی‌های صورت گرفته، جلوی بسیاری از فساد‌های بزرگ گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: به رغم این تلاش ها، می‌بینیم که برخی از افرادی که درآمد‌های غیرمعمول عادت کرده اند، همچنان به شیوه‌های مختلف قانون را دور می‌زنند و البته در مقابل نیز برخی از مالکین نیز که سودای سود بیشتر با ساخت و ساز غیر قانونی به خصوص در باغ‌ها و پهنه‌های فضای سبز را دارند، با پیشنهاد پرداخت رشوه به این امر دامن می‌زنند که این امور، مقابله با فساد را سخت کرده است.

خداکرمی افزود: بر این اساس است که می‌گوییم پیشگیری از فساد در شهرداری نیازمند کار فرهنگی است و خود مردم و به خصوص مالکین می‌توانند در این مبارزه به مثابه بازوی شهرداری عمل کرده و منافع عمومی را بر منافع و مزیت‌های شخصی ارجح بدانند. باید همگی بدانیم این شهر سرمایه آیندگان است و ما حق نداریم برداشت بیش از حد از ثروت‌های آن داشته باشیم.
 
هر جا رشوه مشاهده کردید، اطلاع دهید
عضو شورای شهر اسلامی تهران در ادامه بیان کرد: گرچه اصلاح این موارد زمان بر است، اما رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند و بر این اساس از رسانه‌ها می‌خواهیم با گزارش‌های تحلیلی و حرفه‌ای و منطبق با پژوهش‌های رسانه ای، حفظ منافع شهر را در زمره رسالت‌های مهم خود قرار دهند، هرچند باید اذعان کنیم که تاکنون نیز چنین بوده و بیشترین کمک برای مبارزه با فساد را خبرنگاران و رسانه‌ها داشته اند که قابل تقدیر است.

عضو شورای شهر اسلامی تهران در ادامه با اشاره به حوزه شفاف سازی و جلوگیری از فساد، بیان کرد: کمک مردم در زمینه جلوگیری از فساد و شفاف سازی نیز موثر است به شکلی که شهروندان هر جا مشاهده کردند فردی از روش اخذ رشوه و مبلغی اضافه بر مبلغ تعیین شده، کاری را راه می‌اندازد، مانع این امر شوند؛ و در صورت تمایل به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند. در واقع درخواست داریم تا شهروندان در تمام حوزه‌ها کمک کرده و مشارکت داشته باشند تا بتوان جلوی فساد را گرفت.

خداکرمی با تاکید بر این نکته که گزارش‌های مردمی پیش درآمد اطلاع ایشان از وقوع فساد در بخش‌های مختلف است، گفت: رویکرد نظارت دقیق و شفاف سازی شهرداری و شورا یکی از ابزار‌های پیشگیرانه است، ولی در موارد نادر که اغلب توسط دلالانی که سمتی هم در شهرداری ندارند انجام می‌شود، تا گزارش از سوی مردم نباشد ما چگونه خواهیم توانست با آن مقابله کنیم؟ بنابراین نیازمند کمک و مشارکت مردم برای استقرار کامل سلامت اداری در شهرداری هستیم.‌

نمی‌خواهیم آبروی کسی برود اما می خواهیم شهرداری را سالم کنیم
عضو شورای شهر اسلامی تهران بیان کرد: ما نمی‌خواهیم آبروی کسی برود چراکه در این میان کارمند‌های خدوم و سالم در شهرداری نیز کم نیستند و نگاه بدبینانه مردم به شهرداری ممکن است آن‌ها را دلگیر کند در حالی که همه می‌دانیم کارکنان خاطی در شهرداری انگشت شمارند، ولی عمل همین عده قلیل برای حرمت کلیه کارکنان آسیب زاست؛ بنابراین این موارد نادر از سوی مردم گزارش شود تا پیشگیری صورت گیرد و افراد خدوم با دلگرمی بیشتری انجام وظیفه کنند.

خداکرمی افزود: امیدواریم با کمک مردم بتوانیم شهرداری سالم در چهار سال آینده به شورای بعدی تحویل دهیم و در این راستا منافع شهروندان حفظ شود. در همین جا لازم می‌دانم که از تمامی کارکنان شهرداری بخصوص در نواحی که تلاش می‌کنند تا با سلامت و صلابت امور شهر به بهترین وجه اداره شود تشکر کنم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۲۱
اره حتما میتونین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
خانم‌ ماما مردمو زائوندید بسه دیگه
خیلی تعارف میکنن.. بجای اینکه چندتا پارکینگ و بزرگراه تو منطقه طرح ترافیک بزنن و این خونه کلنگی های پوسیده رو نوسازی کنن. نشستن صبح و شب نقشه می‌کشن چجوری از مردم پول بگیرن و حقوقهای نجومی رو دریافت کنند. منطقه مرکزی شهر بخصوص سمت بازار یه مشت خونه کلنگی و انبار هستش و تو یه زلزله خدا می‌دونه چه فاجعه ای رخ بده. اما کسب درآمد از گرفتار کردن مردم اولویت مدیریت شهر تهرانه
مامورین انضباط شهری چنان با دستفروشان رفتار می کنند که شائبه ... دارد و این محسوس است و نیاز به چشم مسلح و ابزار ندارد.
همچنین تهران جولانگاه موتر سوران است که رحم به عابر پیاده و پیاده رو نمی کنند.
دیگر اینکه در مرکز شهر پیاده رو تبدیل به پارکینگ شبانه روزی خودرو ها شده و پلیس و شهرداری هیچ اقدامی نمی کند و برای نمونه کوچه صدری در میدان حسن آباد و کوچه زمانپور از فرعیات خیابان میردامادی و و خیابان امام خمینی بیان می شود.
به این موارد جدی و محسوس که تا کنون دغدغه شهرداری و شورا نبوده اضافه کنید به عدم اهتمام برای اتصال خط ۲ و ۳ مترو در ایستگاه دانشگاه امام علی
به امید روزی که شهرداری تهران زدوده از فساد باشد و با ماموران پاکدست همراه با پلیس جدی و خدمتگزار شاهد نظم شهری باشیم.
یعنی این همه سال درشهرداری فساد بوده است؟
باشه! حق با شماست
تمام اصلاح طلبها را جمع کنید و به توان 2 برسانید به اندازه یک اپسیلون از مدیریت قالیباف ندارید
.....صرفا کسانی از قالیباف انتقاد میکنند که خودشان هیچ کاری نکردند
مخالفان قالیباف مثل دهل خالی می مانند که صدای بلندی دارند ولی توخالی هستند....اگر مردید 1هزارم قالیباف کار کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
یاد اون زمان افتادم که مردم از تکرار می کنم خوششون میومد اما حالا فهمیدن
حتما اونم دوبار
از شما ها آبی گرم نمیشه.
شما بگو میخوام شهرداری رو بکوبیم از نو بسازیم. ما که دیگه برامون فرقی نداره
عجب ادعای عجیبی؟؟؟!!!شهرداری را پاک و به دیگران تحویل دهیم؟؟؟!!!عجب اعترافی به فساد و رشوه خواری در شهرداری ها؟؟؟!! سرکار خانم دیگه دیر شده فساد اداری در تمام ادارات ریشه زده و شما و امثال شما دیگه بعید است بتوانید کاری کنید؟ مثل ابخوردن‌ در ادارات حق ادم را پایمال میکنند و با فرهنگ امروز برو فردا بیا راهی بجز رشوه برای حل مشکل در ادارات نمانده است.مثلا بنده ۵ سال است که از پله های شعبه ۱۸ تامین اجتماعی بالا و پایین میروم تا سوابق ۳ سال بیمه ام را که کارفرمایم پرداخت کرده را اثبات کنم و درمانده ام .اداره بی صاحب وبی نظم پرونده ها و سوابق گم شده و هیچکس پاسخگو نیست .؟؟؟!!!ماهم که اهل رشوه دادن نیستیم و فکر کنم ۵ سال دیگه‌باید پله ها را بالا و پایین کنم پس سرکار خانم پاکسازی با حرف عملی‌نیست بگذر حداقل انهایکه با رشو کارشون حل میشود لااقل حل شود.چون مدیریت و نظارت بر عملکرد سازمانها بسیار ضعیف است
یکی از دوستای ما مستاجر بود و تازه از کارش اخراج شده بود
یه پارتی پیدا کرد رفت شهرداری
الان بعد 7 سال یه آپارتمان 160 متری نوساز توی یوسف آباد داره خودش سانتافه خانمش تویوتا
کاملا هم توضیح داد چطور به همه چیز رسیده
بی خیال
حتما هم فساد را جمع می کنید
مگه یکی دو نفر هستند ؟؟ یک تیم کار می کنند و می خورن و همه پشت هم هستن
فقط خدا یه پارتی برسونه که هفت نسل آینده رستگار بشن وگرنه مثل من تا آخر عمر آوااره و مستاجر
اعضای شورایی که از قانون کاهش آلودگی ،و کاهش ترافیک ، بفکر درآمد زایی میباشد ،و بیشترین ظلم را نیز به ساکنین این دو محدوده میکند ، نبودش سود بیشتری دارد برای شهروندان ، چونکه حداقل وقتی نباشند ، بخشی از فساد شهری کاسته میگردد ؟،،
حتي كار هاي پيش پا افتاده روي زمين مانده
من عادت به پياده روي داشتم
پياده رو ها و خيابان ها بشدت كثيف هستند
به عنوان مثال فاصله ميدان حر تا چهار راه كارگر پر آدامس
و اول صبح پر از آب دهان
گوشه و كنار پياده رو و خيابانها سياه و گازوييلي و خاك گرفته شده
سطل آشغالها زشت و كثيف شده
جداول كمتر نوسازي مي شود
حتي به بوستانها به اندازه قبل بها داده نمي شود
خلاصه حالمون خوب نيست شهردار محترم!
این چه حرفیه،‌مگه ما توی شهرداری فساد داریم؟!!
برای همه جا مسئولین خدا باور وخدا دوست وکسانی که اعتقاد به حلال وحرام دارند وعشق وطن وهم وطن در سر ودل داشته باشند شدیدا نیازمندیم..............چیزی که این روزها وسالیان گذشته حکم کیمیا دارد وداشته...................
بیچاره مغازه دارها،همه رقم دستفروش بدون پرداخت آب وبرق ،اجاره،مالیات،مردم هم راحت تر از آنها خرید مینمایند.
حرف رایگان زدن آسان است!!!!!!
شوراى شهر فورا تصويب كند و شهردارى بلافاصله از مردم به بهانه اى بگيرد تا كمبودها جبران بشه شما نگران نباش عضو شورا مردم هستند تا دست به جيب شان كنيد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل