بازدید 25746
آخرین تحولات خاورمیانه؛

روایت نیوزویک از عاملان احتمالی حمله به نفتکش ها/ راه حل پوتین درباره حل و فصل مسائل مربوط به ایران/سفر دو هیأت عالی رتبه آمریکایی و عربستانی به سوریه/ ادعای وزیر امارات علیه ایران در ارتباط با حادثه بندر الفجیره

روایت نیوزویک از عاملان احتمالی حمله به نفتکش ها، معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ادعای وزیر امارات علیه ایران در ارتباط با حادثه بندر الفجیره و سفر دو هیأت عالی رتبه آمریکایی و عربستانی به سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به راهکار پوتین درباره حل و فصل مسائل مربوط به ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۰۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 16 June 2019

روایت نیوزویک از عاملان احتمالی حمله به نفتکش ها، معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ادعای وزیر امارات علیه ایران در ارتباط با حادثه بندر الفجیره و سفر دو هیأت عالی رتبه آمریکایی و عربستانی به سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به راهکار پوتین درباره حل و فصل مسائل مربوط به ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در پنجمین اجلاس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان تأکید کرد برای حل و فصل مسائل پیرامون ایران راهی به جز برجام نیست.

پوتین افزود: مسکو قصد دارد برجام را در ارتباط با مسأله هسته ای ایران، مستحکم پیگیری کند و هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.

پوتین در ادامه سخنرانی خود در دوشنبه درباره بحران سوریه نیز خواستار پیدا شدن یک راهکار سیاسی برای این بحران شد و تأکید کرد، باید زمینه بازگشت سوری های پناهجو به وطنشان را تسهیل کنیم.

وی تصریح کرد: تضمین ثبات در آسیا ممکن نیست، مگر اینکه جهان بحران های موجود را از طریق گفت وگو و اتحاد علیه تروریسم حل و فصل کند.

پنجمین اجلاس تعامل و اعتمادسازی آسیا با موضوع «دیدگاه مشترک به منطقه امن و مرفه سیکا» امروز شنبه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان با حضور دوازده رئیس جمهور، سه نخست وزیر و تعدادی از وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناظر برگزار می شود.

روایت نیوزویک از عاملان احتمالی حمله به نفتکش ها

در حالی که آمریکا با انتشار فیلمی از یک قایق مدعی شده که ایران پشت حادثه روز پنجشنبه برای دو نفتکش در دریای عمان بوده، کارشناسان مستقل با زیر سؤال بردن این فیلم، عواملی را که امکان دارد این حمله را انجام داده‌اند بیان کرده‌اند.

نشریه نیوزویک آمریکا در گزارش روز شنبه خود درباره این حادثه نوشت: آمریکا فیلم سیاه و سفید غیرواضحی را منتشر کرده و بنا بر ادعای مقامات آمریکایی این فیلم نشان می‌دهد که یک قایق گشتی ایرانی در حال حرکت در طول نفتکش «Kokuka Courageous» یکی از دو نفتکشی است که روز پنجشنبه دچار حادثه شده بود. بنا بر ادعای مقامات آمریکایی، سرنشینان این قایق یکی از مین‌های دریایی که عمل نکرده را خارج می‌کنند تا شواهد دست داشتن آنها در این انفجارها را مخفی کنند.

این ویدیو تنها چند ساعت پس از این حادثه منتشر شد و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که برآورد دولت آمریکا این است که ایران مسئول حملاتی است که در دریای عمان روی داده است.

روایت نیوزویک از عاملان احتمالی حمله به نفتکش ها/ راه حل پوتین درباره حل و فصل مسائل مربوط به ایران/سفر دو هیات عالی رتبه آمریکایی و عربستانی به سوریه/ ادعای وزیر امارات علیه ایران در ارتباط با حادثه بندر الفجیره

پامپئو مدعی شد که این ارزیابی بر اساس «اطلاعات، سلاح مورد استفاده و سطح تخصصی که برای انجام این عملیات مورد نیاز است» انجام شده است.

اما کارشناسان اطلاعاتی مستقل گفته‌اند که این ویدئو هیچ دلیلی برای مسئول دانستن ایران در این حملات ندارد. این کارشناسان گفته‌اند که بازیگران متعدد دیگری در منطقه وجود دارند که برای انجام این حملات انگیزه دارند.

«آنتونی کوردزمن»، تحلیلگر استراتژیک در مرکز استراتژیک مطالعات بین‌الملل به نیوزویک گفت:‌ باید پرسیده شود، اگر ایران عامل این حمله نیست، چه کسی می‌تواند آن را انجام داده باشد؟ می‌توان این احتمال را داد که گروه داعش این حملات را انجام داده تا جنگ میان دو دشمن ـ ایران و آمریکا ـ را علیه یکدیگر شعله‌ور کند. یا اینکه عربستان سعودی یا امارات متحده عربی چنین حادثه‌ای را ایجاد کرده‌اند تا بتوانند از آن برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند.

«ایهم کامل» رئیس گروه اوراسیا برای تحلیل خاورمیانه گفت، حملات اخیر توسط گروه حوثی‌های تحت حمایت ایران به تأسیسات نفتی سعودی در حال تهدید هسته نگرانی‌های امنیتی پادشاهی است.

کامل افزود: سعودی‌ها در حالت هشدار قرار دارند و واکنش آنها با هدف فشار به آمریکا برای انجام یک اقدام است.

برخی نیز اشاره کرده‌اند که احتمالا حملات روز پنجشنبه و حملات ماه پیش به چهار تانکر نفتی در بندر فجیره امارات عملیات «پرچم غلط» باشد که توسط اسرائیل ـ که یکی دیگر از دشمان ایران بوده ـ انجام شده تا ایران مسئول این حمله قلمداد شود.

معافیت عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران

آمریکا روز شنبه، معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به مدت ۹۰ روز دیگر تمدید کرد.

فرانس پرس به نقل از مسئول برجسته عراقی اعلام کرد: عراق پس از مذاکرات طولانی با آمریکا قبل از به پایان رسیدن مهلت معافیت قبلی، این معافیت را ۹۰ روز دیگر به دست آورد و می‌تواند به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سومین معافیت محسوب می‌شود تا عراق گاز و برق از ایران بخرد.

این معافیت برای عراق از اهمیت حیاتی برخوردار است به ویژه که گرمای این کشور طاقت فرساست.

ادعای وزیر امارات علیه ایران در ارتباط با حادثه بندر الفجیره

«عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: «اثر انگشت ایران در حمله به چهار نفتکش، که دوازدهم ماه می در لنگرگاه الفجیره به ‌وقوع پیوست، کاملاً آشکار است».

وی در عین حال ادعای ضدایرانی خود را نقض کرد و افزود: «ما هنوز مدارک کافی علیه کشوری خاص درباره حمله به تانکرهای نفت در الفجیره به دست نیاورده‌ایم.»

روایت نیوزویک از عاملان احتمالی حمله به نفتکش ها/ راه حل پوتین درباره حل و فصل مسائل مربوط به ایران/سفر دو هیات عالی رتبه آمریکایی و عربستانی به سوریه/ ادعای وزیر امارات علیه ایران در ارتباط با حادثه بندر الفجیره

بن‌زاید اظهار داشت، جامعه جهانی باید برای حمایت از ناوبری و ایمن بودن حمل‌ونقل انرژی همکاری کند.

وزیر خارجه امارات افزود: «ما می‌خواهیم که جریان (انتقال) نفت از طریق گذرگاه‌ها به‌ صورت امن انجام شود تا اقتصاد جهانی ثبات داشته باشد».

بن‌زاید ادامه داد: «عدم مشارکت کشورهای منطقه در توافق هسته‌ای با ایران اشتباه است».

سفر دو هیأت عالی رتبه آمریکایی و عربستانی به سوریه

یک منبع وابسته به نیروهای کُردی قسد اعلام کرد، شب گذشته، هیأت عالی رتبه کردی به همراه هیأت سعودی وارد شهر الطبقه شده است و صبح امروز شنبه از فرودگاه نظامی الطبقه در حومه غربی الرقه بازدید کرده اند.

هیأت آمریکایی به همراه هیأت عربستانی از باندها و آشیانه‌ها و دیگر مناطق فرودگاه و نیز یک اردوگاه آموزشی در اطراف فرودگاه بازدید کرده اند.

این منبع اعلام کرد: پس از چند ساعت که این دو هیأت فرودگاه را ترک کردند، دوباره به اطراف فرودگاه بازگشته اند و همچنان در منطقه هستند.

همزمان اسپوتنیک گزارش داد: تیم رسانه‌ای اسرائیلی در شهر الرقه از چند روز قبل مشغول تهیه گزارش از خیابان‌های آن با هماهنگی نیروهای قسد است.

این در حالی است که قبلاً هم رسانه‌ها از نشست ثامر السبهان، جویل رابیون، معاون وزیر خارجه آمریکا و برخی مقامات دیگر آمریکایی در میدان نفتی العمر در دیرالزور خبر داده بودند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۱
در این پروژه پرونده سازی و اتهام زنی به ایران، آمریکا و متحدینش ناشیانه عمل کردن، نه تنها نتونستن دلیلی معقول ارائه کنن، بلکه به تمام دنیا نشون دادن چقد دارن تلاش میکنن چهره ایران رو خراب کنن و چقد خودشون بی آبرو هستن. افکار عمومی براشون اهمیتی اصلا نداره و فقط دنبال سوء استفاده از قوانین بین المللی در جهت اهداف شومشون هستن. حالا که حملات انصارالله به تاسیسات عربستان ابعاد گسترده تری پیدا کرده و اختلالی در صادرات نفت عربستان ایجاد شده، و از آنجایی که نمیخوان قدرت پاسخ انصارالله رو بعد از چهارسال سرکوب بیرحمانه در رسانه ها بازتاب بدن (چون باعث تضعیف خودشونه)، رو آوردن به ناامن کردن منطقه و تخریب چهره ایران به امید اینکه یه بار دیگه بتونن یک اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کنن. ولی در این قضیه هم به فضل الهی ناکام میمونن
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
جناب م ع، كدام اخلال؟ اتفاقا نفت ارزان تر از هفته قبل شده. قيمتها را بررسى كن لطفأ.
حسن
| United States of America |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
محتمل ترین علت برای نفتکش ها همان عملیان پرچم غلط است.
یعنی اسرائیل با همکاری احتمالی امارات، در حال صحنه چینی میدان به نحوی است که ایران را تحت فشار بین المللی قرار دهد.
وقتی آمریکا فیلمی ساختگی را به عنوان مدرک علیه ایران رو می کند و متخصصین صحت فیلم را نمی پذیرند پس خود آمریکا مجری این توطئه بوده! اینقدر ساده نیست؟
ترکیب جمعیتی و مدهبی اطراف ایران به شکلی هست که همونطور که در طول تاریخ دیده شده ایران همیشه دشمن داره.
ایران قدیمی ترین کشور این منطقه هست و باید در حد نام خودش عمل کنه.
ما به جای نگرانی برای مسائل اعراب باید به یک ابرقدرت اقتصادی و نظامی جهانی تبدیل بشیم.
مثل کاری که چین کرد که اولین قدمشون دوری از مناقشات خارجی بود.
ایران با این همه ثروت طبیعی اگر صنعتی بشه به راحتی جزو ده اقتصاد برتر جهان میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
فکر خوبیه تاحالا به ذهنمون نرسیده بود
عربا که کلی دوشیدنشون، ظاهرا بازم میخوان دوشیده شن خخخ!!!
منطقه خاورمیانه آبستن جنگ است
منتظر دستور مامای زائو هستیم.
عربستان چندقلو خواهد زایید.
ایران چه خواهد شد !!!؟؟؟؟؟؟
انگلیس و آمریکا خواب های بدی برای خاورمیانه دیده اند.
نوزاد جدید ، بزودی متولد میشود
این عبدالله بن زاید چی میگه ؟؟؟
مشکل مردم ایران مطالبی که عنوان شد نیست.مسولین اگر بطور واقعی نسبت به حل مشکلات ملت ایران اقدام کند،بقیه مشکلات کاملا حل وفصل و مرتفع میشود.مشکلات مردم ایران،بحران اقتصادی،تورم بالا(ایران جزء5 کشور با تورم بالا هست)،بیکاری،تبعیض اقتصادی و اجتماعی،نبودن آزادی سیاسی و مطبوعات آزاد،خلع ید از مافیاهای اقتصادی کشور،رفع فساد اقتصادی و رانت ،اصلاح قانون برای ایجاد قانونی مبتنی بر توسعه همه جانبه کشور.
خوب اگه امارات دشمنه.اینهمه ایرانی پولشون رو اونجا بردن چکار‌امارت ایرلاین برای چی از آسمان ایران اجازه عبور داره‌‌
برای چی اینهمه ارز ایران تو امارات گرفتار شده‌.
خودمون این قورباغه رو بزرگ کردیم
اگر حمله ای که انجام شده عاملش غیر از ایران هر کس دیگه ایی باشه . معنیش اینه که مرز آبی‌ ایران بازه
یکشنبه ۲۶ خرداد ساعت۱۱:۳۰
یورو ۱۵۴۵۰
دلار ۱۳۷۰۰
سکه ۴۸۰۰۰۰۰
با عرض سلام: در مورد انفجار دو تانکر نفت کش در دریای عمان اول اینکه باید عرض کنم ادعای آمریکاه در مورد جدا کردن مین تقلبی است چرا که مین به قسمت تهتانی و زیر آبخور شناور را آسیب میرساند ، درصورتیکه حفره های بوجود آمده چند متر بالا تر از آبخور میباشد دوم اینکه کشتی ها در حال خروج از خلیج فارس و دریای عمان بودندو در این صورت سمت چپ شناور ها رو به ایران بوده و اگر کار ایران بود می بایست سمت چپ مورد اصابت قرار بگیرد ، در جایکه سمت راست هدف قرار گرفته و این نشان میدهد عامل بوجود آورنده صدمه ها از جنوب به شما که همانا کشور های عربی می باشند انجام گردیده .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
آقای کلمبو
اولا دو کشتی مورد نظر است
دوما هنوز ثابت نشده که راکت دلیل انفجار ها ست که چپ و راست مورد توجه قرار بگیرد
و خلاصه چرا ایران وجود این ویدیو مشکوک را بررسی نمیکند و در این مورد موضع منطقی نمیگیرد؟
این گفته عبدالله بن زاید تنها برای زمینه سازی یک نیروی دریایی مشتمل از کشورهای مخالف ایران برای کنترل ِآب های ایران است تا با انگلیسی ها و عبری ها و عربی و آمریکایی بدست بیاورند و کنترل تنگه هرمز دست ایران خارج کنند. همانطور که می بینیم بلافاصله انگلیس یک گروه صد نفره را به آبهای خلیج فارس اعزام می کند. عجب سناریو جالبی که هیچکس فکرش را هم نمی کرد. 
شکر خدا تمام دشمنان ما احمق تشریف دارند و با هر حرکتی علیه کشورمان خودشان رسوا می شوند این خواست خداست روز به روز حقانیت ما برای افکار عمومی جهان روشن تر می گردد
کشورهای استعمارگر وظالمی چون انگلیس پلیدوآمریکاییهای گاو چران تازه بدوران رسیده برای پیشبرد نقشه های پلیدشان ازهر جنایتی هیچ ابایی ندارند همانطور که به تروریستها در سوریه سلاحهای شیمیایی دادن تا به روی مردم بیگناه بریزند واین جنایت را بگردن دولت سوریه انداختن وبه این بهانه خودشان را وارد جنگ مستیم با ارتش سوریه کردن الآن هم خودشان مانند گانگسترهای بز دل کشتیها را میزنند آنرا بدیگران نسبت میدهند تا بهانه ای برای جنگ داشته باشند ولی این احمق ها نمی‌دانند که اینجا ایران است اگر یکی بزنن کاری سرشان خواهد آمد که از کرده خود پشیمان خواهند شد!!!!
داعش ؟؟؟ چند تا کشور نابودیش رو اعلام کردن و تبریک و این حرفا بودا !!
خود تانکرها ، عامل انفجارند . به دستور آمریکا و هزینه اعراب در مجاورت آبهای ما خود زنی کرده اند و از بیمه هم که خسارت میگیرند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر