بازدید 4029

در سال ۹۷، آیا ایران واقعا دارای بالاترین "رشد اقتصادی" در منطقه بوده است؟

آخرین گزارش مرکز آمار ایران در مورد نرخ رشد اقتصادی نشان می‌دهد که این نرخ در نه ماهه نخست سال ۹۷ بانفت و بدون نفت به ترتیب منفی ۳.۸ درصد و منفی ۱.۹ درصد بوده است. در مورخه ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۸ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با استناد به گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۹۷ ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را دارا بوده است! بررسی‌ها نشان می‌دهد که صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به ترتیب منفی ۳.۹۳ و منفی ۶.۱ گزارش کرده است.
کد خبر: ۹۰۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ 15 June 2019
تابناک اقتصادیآخرین گزارش مرکز آمار ایران در مورد نرخ رشد اقتصادی نشان می‌دهد که این نرخ در نه ماهه نخست سال ۹۷ بانفت و بدون نفت به ترتیب منفی ۳.۸ درصد و منفی ۱.۹ درصد بوده است. در مورخه ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۸ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با استناد به گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۹۷ ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را دارا بوده است! بررسی‌ها نشان می‌دهد که صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به ترتیب منفی ۳.۹۳ و منفی ۶.۱ گزارش کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، نرخ رشد اقتصادی یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی محسوب می‌شود به طوری که اقتصاددانان سرعت پیشرفت یک کشور را با آن مورد سنجش قرار می‌دهند. این نرخ، از میزان تغییرات ارزش محصولات و خدمات تولید شده در یک دوره زمانی نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل از آن به دست می‌آید.

نرخ رشد اقتصادی ایران در یک سال اخیر تحت تاثیر تحریم‌ها قرار داشته و طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران در این زمینه که مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ می‌باشد، نرخ رشد اقتصادی بدون نفت و با نفت به ترتیب منفی ۱.۹ درصد و منفی ۳.۸ درصد بوده است. بر مبنای همین گزارش، جزئیات رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نشان می‌دهد که فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی ٢,١ درصد، گروه صنعت منفی ٧.٩ درصد و گروه خدمات ٠.٦ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، رشد داشته اند.

در سال ۹۷، آیا ایران واقعا دارای بالاترین

در این شرایط، در مورخه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی گفت: با استناد به گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۹۷ ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را دارا بوده است و کماکان ما یکی از ۱۸ اقتصاد بزرگ دنیا هستیم لذا با وجود این ظرفیت‌ها دشمنان آرزوی از پا در آوردن ایران با ابزار تحریم را به گور خواهند برد.

با توجه به گزارش مرکز آمار ایران در مورد نرخ رشد اقتصادی در نه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ حالا این صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه با ابهاماتی رو به رو شده است. هر چند که ایشان به آمار‌های رشد اقتصادی در گزارش صندوق بین المللی پول استناد نموده اند. حالا پرسش این است که آیا واقعاً در سال ۱۳۹۷ نرخ رشد اقتصادی ایران، بالاترین نرخ رشد اقتصادی در بین کشور‌های منطقه بوده است؟

برای این پاسخ کافی است تا به گزارش‌های صندوق بین المللی پول در مورد نرخ رشد اقتصادی سری بزنید. نمودار زیر که از سایت صندوق بین المللی پول استخراج شده است به خوبی نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸  منفی ۳.۹۳ درصد بوده است و در بین همه کشور‌های منطقه در آخرین رتبه ممکن قرار گرفته است.

در سال ۹۷، آیا ایران واقعا دارای بالاترین


حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد که اوضاع ایران به لحاظ نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ بدتر نیز شده است. تصویر زیر نشان می‌دهد که باز هم نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ از دیدگاه صندوق بین المللی پول کاهش یافته است و به منفی ۶.۰۱ درصد رسیده است و باز هم ایران بدین لحاظ در آخرین رتبه ممکن در منطقه قرار دارد.

در سال ۹۷، آیا ایران واقعا دارای بالاترین


همان گونه که ملاحظه می‌شود متاسفانه نرخ رشد اقتصادی ایران چه در سال ۲۰۱۸ و چه در سال ۲۰۱۹ در بین کشور‌های منطقه در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشته است و حالا پرسش این است که چرا رئیس سازمان برنامه و بودجه چنین اظهار نظر‌هایی را در مورد نرخ رشد اقتصادی ایران و جایگاه نخست ما در بین کشور‌های منطقه نموده است؟ پرسشی که خود محمدباقر نوبخت می‌تواند پاسخ آن را بدهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل