بازدید 11332
نمایندگان در گفت‌وگو با «تابناک»؛

چسبندگی مانع کاهش قیمت‌ها می‌شود/ اقتصاد با دستور و برخورد درست نمی شود

چند وقتی است، قیمت ارز در بازار‌ها رو به کاهش است، ولی خبری از کاهش قیمت دیگر کالا‌ها نیست و حتی در برخی موارد بازار شاهد افزایش‌هایی در برخی از اقلام بوده است. با اینکه اداره تعزیرات و چند نهاد دیگر نظارتی، اقداماتی برای کنترل قیمت‌ها انجام داده اند، اثری در بازار پدید نیامده است.
کد خبر: ۹۰۵۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ 15 June 2019

چسبندگی مانع کاهش قیمت‌ها می‌شود/ با بگیر و ببند اقتصاد درست نمی‌شودچند وقتی است، قیمت ارز در بازار‌ها رو به کاهش است، ولی خبری از کاهش قیمت دیگر کالا‌ها نیست و حتی در برخی موارد بازار شاهد افزایش‌هایی در برخی از اقلام بوده است. با اینکه اداره تعزیرات و چند نهاد دیگر نظارتی، اقداماتی برای کنترل قیمت‌ها انجام داده اند، اثری در بازار پدید نیامده است.

به گزارش «تابناک»؛ گویا تجار و بازاریان به هیچ عنوان تمایلی به کاهش قیمت محصولات در بازار ندارند و با اینکه در زمان افزایش قیمت ارز، کالا‌ها مناسب با قیمت ارز افزایش پیدا کرده بود، حاضر نیستند قیمت های خود را تعدیل کنند.

چسبندگی بالای قیمت اقلام البته تا حدودی در این گونه موارد طبیعی است؛ اما انتظار بر این است که در صورت کاهش تقاضا در بازار و تعدیل نسبی در بازا ارز، بار دیگر سیر صعودی قیمت‌ها آغاز شود؛ البته گویا این منطق سازگاری با بازار‌های ایران ندارد و تجار ایرانی نیز تمایلی به انجام این کار ندارند!

محمد حسن نژاد در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: افزایش قیمت کالا‌ها با افزایش قیمت دلار و از سوی دیگر عدم کاهش قیمت‌ها با کاهش قیمت ارز، مربوط به دو مقوله اقتصادی است و در کشور‌هایی مانند ایران، بیش از هر جای دیگری استفاده دارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مورد اول در اقتصاد به چسبندگی قیمت معروف است؛ به عبارت دیگر، زمانی که کالایی گران می‌شود، احتمال کاهش قیمت بسیار کم است. متأسفانه این مسأله در اقتصاد ایران نیز آزمایش شده و ما بار‌ها آن را تجربه کرده ایم.

وی گفت: زمانی که عوامل افزایش قیمت‌ها تعدیل پیدا می‌کند، در ۸۰ درصد مواقع بیش از ۲۰ درصد قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد و اصطلاحا قیمت‌ها به کالا چسبیده می‌شود. اما بحث دیگر مربوط به انتظارات و جو روانی جامعه است. شاید در اوضاع کنونی، مردم تصور می‌کنند که پایین آمدن قیمت ارز موقتی است و واقعی نشده و به همین دلیل، قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهند.

این نماینده مجلس در خصوص موضوع نظارت و کنترل قیمت‌ها توسط حاکمیت نیز گفت: کنترل بازار هم حالت‌های مختلفی دارد. زمانی است که کالایی با سوبسید دولتی عرضه می‌شود که در این صورت، باید از سوی دولت نظارت کامل بر آن شود؛ مانند کالا‌هایی از قبیل لبنیات و یا برخی دیگر از کالا‌های اساسی که شامل این مقوله می‌شود؛ اما کالا‌هایی هستند که ربطی به سوبسید و یا کمک دولتی ندارد. فردی رفته لباسی را با ۱۰۰ هزار تومان خریداری کرده و می‌خواهد ۵۰۰ هزار تومان بفروشد و می‌گوید مال من است و هر قیمتی می‌خواهم می‌فروشم. اگر گران است، نخرید.

بنابراین، اگر دولت کمکی برای خرید این اقلام نکرده باشد، نمی‌تواند برای آن هم قیمت تعیین کند. این‌ها کالا‌های اساسی نیست که دولت روی آن نظارت داشته باشد. هیچ کس نمی‌تواند به دیگری بگوید کالایش را با چه قیمتی بفروشد. اگر مردم می‌بینند کالایی گران است، نخرند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه سیاست‌های نادرست دولت در زمان افزایش قیمت ارز باعث شد تا آشفتگی عمیقی در بازار ایجاد شود و همین عوامل باعث شد تا امروز نتوانیم اوضاع را آنگونه که باید کنترل کنیم.

وی گفت: مشکل دیگر ما این است که اساسا اجازه واردات هیچ کالایی داده نمی‌شود و همین باعث شده تا تعادل بین عرضه و تقاضا به هم بریزد. کمبود کالا در بازار باعث گشته تا نرخ‌های بسیار متفاوتی از سوی فروشنده‌ها به قیمت‌ها داده شود و همین عاملی شده تا هیچ کالایی ارزان نشود.

این نماینده در پاسخ به این که نظارت ضعیف تعزیراتی باعث این وضعیت نیست، گفت: تجربه به ما نشان داده است که با نظارت کار درست نمی‌شود. بازار تابع عرضه و تقاضاست. اگر عرضه کم باشد، تقاضا بالا می‌رود؛ آن هم در جامعه‌ای مثل ایران که در آن احتکار، تقلب و رانت اطلاعاتی غوغا می‌کند؛ بنابراین، تا زمانی که تعادل در بازار عرضه و تقاضا برقرار نشود، نمی‌توان با بگیر و ببند اوضاع را مدیریت کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۰
قیمتها به این دلیل پایین نمیاد ،چون پایین آمدن دلار با این اوضاع اسفبار اقتصادی ،موقتی است
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
کارخانه های چسب را تعتیل کنید
سید محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
چرا هی میگید دلار پایین اومده ؟ دلار 3000 تومنی شده 13000 تومن . به این میگید پایین اومدن ؟ شکر از کیلویی 3000 تومن شده 10000 تومن . یعنی هنوز هم باید بالا بره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
هاسه روزدیگر مهلت تصویب FATF بسرمیرسه که قطعا تصویب نخواهدشد و نتیجه اش هم جهش دلاربه بالای ۱۶۰۰۰ تومان وسقوط بورس به زیر۲۰۰ هزارواحد درمرحله اول و ۱۵۰ هزارواحد تا۱۸ تیر(مرحله دوم خروج ازبرجام) خواهدبود توصیه کارشناسی: هرچقدرمیتوانید دلاربخرید وسهامتونو سریع بفروشید !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
کلمه ها و ترکیب های تازه
چسبندگی : همان مزه کردن زیر دندان
صعودی یا نزولی؟!
قیمت ارز برای بار چندم داره میره بالا. الان برای اونایی که میاد پایین میخرن و میره بالا میفروشن بهشته بهشته
قوانین علم اقتصاد در بازار کارایی دارند در آشفته بازار باید تدابیر دیگری اندیشید نمیتوان در این شرایط از دستهای نامرعی ادام اسمیت انتظار معجزه داشت باید مراقب دست دلالان و سودجویان و محتکران بود اصلاح سیستم توزیع و رساندن کالا به دست مصرف کننده ی واقعی می تواند در کنترل قیمت خیلی موثر باشد ضمنا اگر بخواهند می توانند قیمت تمام شده ی هر کالایی را در هر زمان محاسبه و اعلام کنند ولی به نظر می‌رسد متولیان امر در انجام وظایف آنچنان که باید جدی نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
مشکل دولت است دو دوره انتخاب شده و انگیزه ای برای خدمت به مردم ندارد
عرضه و تقاضا مشکل دارد که عامل گرانی می شود
بروید از نو اقتصاد را تعریف کنید و نه با علم های مسخره ای که عرضه و تقاضا باعث گرانی و یا ارزانی شود چون کالا یک بهایی تمام شده دارد و یک حاشیه سود معقول
در ضمن هیچ جای دنیا هم یک کالای ۱۰۰ هزار تومانی را ۵۰۰ هزار تومانی نمی فروشند که بگویند دلم می خواهد و سریعا باهاش برخورد می کنند جناب اقتصاددان مجلس!!!!
برای شروع می‌توان خودروهای موجود در مناطق آزاد چون جزیره قشم، کیش و بندر انزلی را با پرداخت گمرکی در بازار خودرو کشور وارد کنیم
علم اقتصاد در ایران خوب جواب نمی دهد؛ ظاهراً دست نامرعی آرام اسمیت را رانت خواران در ایران چلاق کرده اند تا بدون مانع به چپاول ادامه دهند.
ببخشید پس ما انقلاب کردیم که چی بشه؟ انقلاب کردیم که رانت و احتکار و .... حذف بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
نخیر ما انقلاب کردیم که راننده اسنپ بتونه مسافرشو شوت کنه بیرون
خودرو کارکرده خارجی بدون گمرک بریز تو بازار ببین امنیت و قیمت خودرو درست میشود یا نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
لابی خودرو ساز اجازه چنین کاری نمیدهد
اين چسبندگيه كه منو كشته . جالب اينه كه تو قيمت پايين نمي چسبه ولي تو قيمت بالا چسبش فعال ميشه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
عده ای دارن در این شرایط پول پارو میکنند چسبندگی را این افراد ایجاد میکنند
دلار را بدهید جنس برای کشور وارد کند تا چرخه کار بچرخد نه اینک با دلار بجنگید . شما با تجار با کسب و کار و با دلار و تولید ..می جنگید و دنبال ثابت کردن این هستید که به امریکا بگوید دلار در ایران ارزان است در حالی که کشور را به بیکاری مطلق و گرفتاری هل می دهید .
آقایان بالاخره آیا میخواهند بفهمند رابطه بین ارزش دلار و تورم قیمتها یک رابطه دوشرطی و دو طرفه نیست؟ در طول ۵۰ سال گذشته بسیار تجربه کردیم که قیمت دلار، البته دستوری و مصنوعی، ثابت نگهداشته میشد اما قیمت کالاها هر روز بالاتر و بالاتر میرفت. آیا فهم این مسئله اینقدر دشوار است که اینهمه سعی بیهوده میکنیم که گرانی را با افزایش دلار توجیه کنیم؟ گرانی در این مملکت نتیجه کاهش ارزش ریال است و نه نتیجه افزایش دلار. بسیار جای تاسف است که آقایان اینقدر کوتاه میببنند.
اقتصاد دستوری کار نمیکند ولی الان هرج مرج است
آقایان بالاخره آیا میخواهند بفهمند رابطه بین ارزش دلار و تورم قیمتها یک رابطه دوشرطی و دو طرفه نیست؟ در طول ۵۰ سال گذشته بسیار تجربه کردیم که قیمت دلار، البته دستوری و مصنوعی، ثابت نگهداشته میشد اما قیمت کالاها هر روز بالاتر و بالاتر میرفت. آیا فهم این مسئله اینقدر دشوار است که اینهمه سعی بیهوده میکنیم که گرانی را با افزایش دلار توجیه کنیم؟ گرانی در این مملکت نتیجه کاهش ارزش ریال است و نه نتیجه افزایش دلار. بسیار جای تاسف است که آقایان اینقدر کوتاه میببنند.
خوب به سلامتی.
ارزان نمیشود اجناس به دلیل چسبندگی و گران میشوند هر مرحله در اثر گران شدن ارز.
اجناس پارسال که دلار گران شد گران شدند و بعدش هم باز هم گران شدند و گران میشوند.
همه چیز عالی و مردم را مسخره خودشان کرده اند
خودرو ارزان شد؟؟؟؟؟؟
مارو گرفتی تابناک؟؟؟؟قیمت ارز پایین نیامده که کالا پایین بیاید..هروقت قیمت ارز شد زیر 4200 اونقت بگو ارز پایینه چرا کالا گرانه؟؟؟؟اقتصاد دان نیستسم درست...دیگه دو دوتا میشه چهارتا رو بلدیم.....تابناک مسخره
قسمت خیل کوچکی از کل اقتصاد دردست مردم هست. بقیه مربوط به نهاد های دولتی هست. یعنی این بخش کوچک داره قیمت ها رو بالا نگه میداره؟؟؟؟؟
همه این تحلیلها درست و یکم مثل بقیه تحلیلهای دولتی و دلخوشنک مردمی است. تجار و بازاریان وقتی دلار میره بالا برای اینکه زیاد ضرر کمتر کنند میروند تمام سرمایه هایشون را میدهند و نیاز تجارتشون را میخرند پس با قیمت بالا خرید های زیادی انجام داده اند. آیا وقتی دلار میاد پایین پول از جیب رفته با جب بر میگرده. خیر. تا این که تمام اون قطعات که خریده اند فروش نره و بعد دوباره بروند از بازار تهیه کنند. البته اگه تا اون موقع قیمت و دیگر عوامل موثر بر بازار تغییر نکرده باشه امکان دارد قیمت ها کم بشه. لطفا مردم و بازاریان را انسانهای سودجو تصور نکنید. هر کسی یه حداقل ها برای تجارت خودش در نظر گرفته. اگر هم کسی بخواد سودجوی کنه نمیتونه با بقیه رقابت کنه. چون برای سود بیتشر دنبال فروش بیشتر هستند و هستند کسانی که اگر ارزان تر بتوانند بفروشد خوب میفروشد و قیمتها شکسته میشود.
لحظه به لحظه به گرانی وبی ارزش شدن پول ملی تورم وکوچکترشدن سفرمان عادت کردیم این رسم عذالت ومردم داری است
مسئولین اگه واقعا بخوان قیمت ها رو بیارن پایین، میتونن.
اقتصاد کاملا مرخصه
ساقه طلایی پارسال بود 900 الان شده 2500. ماشعیر بود 2800 شده 6000. این ها ساده ترین مثالها هستند که کمترین تکنولوژی و مواد در ساختشون به کار رفته. اقتصاد در حال فروپاشیه.
ما صاف کارا هر جایی رو که بخواهیم چسبش رو از بین ببریم حلال چسب یعنی بنزین و تینر میریزیم روش و با پارچه میکشیم تا چسب از بین بره.حلال دزدی و اختلاس هم اعدام از نوع چینی و بدون رحم هست و حتی بعضی اوقات با محاکمه صحرایی نه این دادگاه هایی که چند سال طول میکشه.کشور در اوضاع فعلی و به صورت موقت به آیت الله خلخالی ها نیاز دارد
مقصر اصلی اقتصاد دولتی و نفتی خود دولت و افراد غیر متخصص کابینه هستند
عرضه می خواهد که ندارید
داداش دلار رفت بالا دوباره. الان گزارش های کاهش قیمت قطع میشه تا دوباره پنجاه تا تک تومن ارزون بشه و همه جا جار بزنن که آی ارزون شد و سقوط کرد و فلان شد و بهمان شد.
اقتصاد؟ ما گه اقتصاد هم داریم؟
منظورت نفته؟
با بگیر و ببند درست نمی شود. کاری هم از دست مسئولان ساخته نیست. بسیار عالی، توجیه شدیم که باید با قیمت ها کنار بیاییم!!!!!؟؟؟؟ اگر مسئولی توان کنترل و مدیریت کاری را ندارد چرا اخراج و یا برکنار نمی شود؟ بهانه آوردن را همه بلد هستند نیازی نیست فردی حقوق بگیرد و بهانه بتراشد...
فیلم بازی کردن دولت است که قیمت اجناس را بشدت بالا برده و دم از ارزونی دلار می زند
آقای همتی باعث تقابل با تجار و بازرگانان و تولید شده و هر روز گرانی روی گرانی و بر دوش مردم .ایشان خیال کرده دلار را ارزان کرده و یا ارزش پولا ایران را بالا برده .در صورتی که بدبختی نبود اجناس را مردم می کشند ولی ایشان برای اقایان گزارش کاذب رد می کند که تورم.....
2 دلیل اصلی چسبندگی :
1- تجربه های ملی و مردمی از سیاست های بدون پشتوانه و نبودن ثبات همیشگی طولانی مدت و قضیه ریسمون سیاه و سفید (به دولت و مسئولین باوری نیست)
2- خیلی از محصولات پیش خرید و پیش فروش شده اند و مثلا برنج و میوه را با وجود فراوانی صادر میکنند چون پول بی ارزش است و برخی نیز منتظرند و اجناس احتکار شده یا بدون مشتری را حتی با وجود کم فروختن نمیخواهند پایین بیاورند و این یک اراده ملی است (کسی نمیخواهد ضرر کند)
برای اینچه قیمت ارز را مصنوعی و به میزان محدود پایین اوردند
اقتصاد شده مترسک دولت برای اهداف خاص کسی نیست بپرس تا کی و تا کجا بلاخره بعدش؟!!!
مسیول محترم سایت تابناک خواهشمنداست مراتب زیر را به هرطریق میتوانید منعکس نمایید اینجانب ازکارشناسان ایثارگر بازنشسته سازمان برنامه وبودجه هستم در تمامی دولتهای گذشته حتی دولت احمدی نژاد بمناسبت هفته دفاع مقدس ازایثارگران ورزمندگان دفاع مقدس با لوح تقدیر و پاداش تقدیر میکردند ولی از بیش از6سال گذشته که دولت آقای روحانی ونوبخت ریاست سازمان برنامه وبودجه را برعهده گرفته دریغ حتی از یک لوح تقدیر چه رسد به پاداش متاسفانه ایشان اخیرا به بهانه صرفه جویی در بودجه دستورداده اند بازنشستگان وایثارگران بازنشسته از سهم غذایی مجتمعهای سازمان ذیربط محروم شوند در حالیکه این دستور شامل معاونین شاغل ایشان که به اندازه چند برابر من کارشناس بازنشسته حقوق میگیرند نمیشود آیا عدالت واقعی این است شاغلین میتوانند ازسهم فوق استفاده نمایند ولی بازنشستگان به بهانه صرفه جویی دربودجه ازاین مزایا محروم شوندبازنشستگان ازنظر آقای نوبخت نباید ازکوچکترین مزایایی استفاده نمایند چون بازنشسته هستند
مصیبت اقتصاد ایران از همین نفت است چه قبل و بخصوص بعد از انقلاب پمپاژ پول نفت به داخل جامعه بجای استفاده در توسعه زیرساخت و تولید ، که بخصوص در دولت احمدی نژاد شکل گرفت ریشه اقتصاد ایران را خشکاند و هم دولتها را بی نیاز از تدبیر و برنامه ریزی مقابله با فساد بی حد و حصر دولتی و خصولتی و رانت خواری دولتی کرد و هم مردم را عادت به دلالی و احتکار و سفته بازی و سودخوری بار آورد. تعداد فعالین در هر بازاری در کانادا مشخص است. مثلا فعالین در بازار مسکن یا دلالان ماشین چون باید دوره بگذرانند و امتحان بدهند و مجوز بگیرند. در ایران هرکسی پولی را در بانک دارد وارد بازار دلالی می شود و حجم نقدینگی روز به روز بالا می رود. دولت و مردم هر دو راضی ولی اقشار محروم محرومتر می شوند و اجناس گران و گرانتر بخصوص در مواقع تنشهای سیاسی و تحریم. اصلا در کانادا به مردم بگوئید از خرید و فروش دلار یا سکه یا پیش فروش ماشین یا دلالی مسکن سود می خورید باورشان نمی شود. یک راه حل در کانادا: ایجاد مالیات بر اساس حساب در گردش یعنی اگر طرف با دلالی سودمیخورد و در اظهارنامه اعلام نمی کند باید منشا پول را برای اداره مالیات مشخص و مالیات آن را بدهد وگرنه جریمه خواهد شد.
در میادین ،و مغازه ها ، میوه را سه برابر قیمت می فروشند ،بگونه ای که اگر از صد کیلو میوه پنجاه کیلوی آنرا بفروشند ، صد در صد سود کرده اند ،اما برای اینکه قیمتها نشکند ، حاضرند ،آن پنجاه کیلو گندیده شود ولی کاهش قیمت ندهند ؟ و دیگر اینکه دولت ( قوهٔ مجریه ) برای تامین هزینه های خود به ملت ایران خیانت نموده ،و ارزش پول ملی را به یکسوم کاهش داده ، توان خرید ، حقوق ۲ میلیونی اسفند سال ۹۵ معادل توان خرید ۶/۵ میلیون خرداد سال ۹۸ میباشد ؟ آری این یک خیانت تاریخی توسط دولت منتخب به ملت ایران است ؟ که قشر متوسط جامعه را حذف و به قشر نیازمند تنزل دادند ،و قشر پولدار رانتخوار ‌و رشوهخوار ،و خیانت پیشه را ثروتمند تر نمودند ؟،،
یک چند نفر را در انظار اعدام کنید چسبش نچسب میشه به همین راحتی
با دستور خيلي چيزا عملي ميشه.
مگر دستور براي توقف دلار در ٤٢٠٠ تومن موفقيت اميز نبود؟ شد ولي يكدونه "١" هم با خودش اورد و شد ١٤٢٠٠
حالا هي بفرمايين كه نميشه.
تمام مشکلات ما از جمله همین عدم کاهش قیمت ها برمی گردد به خودمان که نه در کارمان صداقت داریم و همه ما به منافع فردی خودمان می اندیشیم. وقتی من و شما بی توجه به همسایه مان با هر قیمتی خرید می کنیم و حاضر نیستیم برای دو سه هفته دندون روی جگر بگزاریم همین مصیبت ها را خواهیم داشت. اگر من و شما مثل برخی از کشورهای اروپایی تن به هر خریدی نسپاریم و دنبال هر سود گذرا و خانمان سوز مردم نباشیم دلال و گرانفروش غلط می کند قیمت ها را در کنترل خودش درآورد.
وقتی لبنیات گران میشه چطورمیخواین مغازه دارجنسشو ارزون کنه
همه این تحلیلها درست و یکم مثل بقیه تحلیلهای دولتی و دلخوشنک مردمی است. تجار و بازاریان وقتی دلار میره بالا برای اینکه زیاد ضرر کمتر کنند میروند تمام سرمایه هایشون را میدهند و نیاز تجارتشون را میخرند پس با قیمت بالا خرید های زیادی انجام داده اند. آیا وقتی دلار میاد پایین پول از جیب رفته با جب بر میگرده. خیر. تا این که تمام اون قطعات که خریده اند فروش نره و بعد دوباره بروند از بازار تهیه کنند. البته اگه تا اون موقع قیمت و دیگر عوامل موثر بر بازار تغییر نکرده باشه امکان دارد قیمت ها کم بشه. لطفا مردم و بازاریان را انسانهای سودجو تصور نکنید. هر کسی یه حداقل ها برای تجارت خودش در نظر گرفته. اگر هم کسی بخواد سودجوی کنه نمیتونه با بقیه رقابت کنه. چون برای سود بیتشر دنبال فروش بیشتر هستند و هستند کسانی که اگر ارزان تر بتوانند بفروشد خوب میفروشد و قیمتها شکسته میشود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل