بازدید 15732

رنگ باختن همه دستاورد‌های سیلاب خوزستان در یک ماه!

این را اهالی شهرهایی چون ایذه، لالی و مسجدسلیمان گواهی می‌دهند که کنار آب هستند و لب تشنه و عطشان، در این روز‌های سوزان تنها مانده و از خود می‌پرسند چرا سیلاب بی سابقه نیز نتوانسته مانع قطعی آب و برق در دیارشان شود؟ آیا مشکل از طبیعت است یا از جای دیگر؟
کد خبر: ۹۰۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ 14 June 2019
تابناک اجتماعی -
با نزدیک شدن به تابستان سوزان خوزستان، خیلی زودتر آن چیزی که تصور می‌شد، نادرست بودن برخی ادعا‌های مطرح درباره سیلاب‌های اخیر آشکار شد.

به گزارش «تابناک»، درباره ادعا‌هایی سخن می‌گوییم که در بحبوحه سیلاب‌ها از زبان برخی مسئولان بیان می‌شد و بر اساس آنها، سیلاب در کنار همه خسارت‌ها و ضرر و زیان هایش، مزایایی نیز به همراه آورده بود؛ مزایایی از جمله امکان تولید برق بیشتر.

مزیتی که از وزیر تا استاندار و فرماندار و دیگر مسئولان ریز و درشت، بر وجودشان تأکید می‌کردند و اصرار داشتند که در نتیجه پر شدن مخزن سد‌های پرشمار، امسال مشکلی در تأمین برق نخواهیم داشت. مشکلی که سال گذشته در ابعاد بزرگ و وسیع بروز و نمود یافته بود.

معضلی که با شدت زیاد در تابستان ۹۷ خودنمایی کرد و به ارائه برنامه زمان بندی قطع برق در برخی شهر‌ها هم رسید تا یکی از نکات مورد تأکید مسئولان بعد از وقوع سیلاب‌های نوروزی، عبور از این شرایط برای سال ۹۸ باشد؛ عبوری که ظاهرا محقق نشده است.

این را می‌شود از گزارش‌هایی دریافت که از برخی شهر‌ها در خوزستان به گوش می‌رسد که حکایت از قطعی‌های مکرر و شدید برق دارد. قطعی‌های فراوان در روز‌هایی که هرچند بهاری است، از تابستان هر سال گرمتر و داغ‌تر است؛ روز‌هایی سوزان که نمی‌شود از کولر برای خنک شدن در آن بهره برد، چون برقی در کار نیست.

مشکلی که افزون بر آن، بسیاری از هموطنانمان از قطعی گاه و بی گاه آب نیز گلایه دارند. مشکلی که بروز آن در خوزستان به غایت شگفت آور و عجیب است. در استانی که اخیرا بزرگترین سیلاب را تجربه کرده که برخی می‌گویند در دویست سال اخیر بی سابقه بوده است.

سیلابی که مخازن سد‌ها را پر کرد و رود‌ها را به خروش انداخت و بسیاری از روستا‌ها را محاصره و غرق کرد و شهر‌های زیادی را برای مدت طولانی به هراس انداخت و گفته می‌شد، در کنار همه مصیبت‌هایی که به بار آورده، مصیبت بی برقی و بی آبی را رفع خواهد کرد و ظاهرا این گونه نیست!

این را اهالی شهرهایی چون ایذه، مسجدسلیمان و لالی گواهی می‌دهند که کنار آب هستند و لب تشنه و عطشان، در این روز‌های سوزان تنها مانده و از خود می‌پرسند چرا سیلاب بی سابقه نیز نتوانسته مانع قطعی آب و برق در دیارشان شود؟ آیا مشکل از طبیعت است یا از جای دیگر؟ پرسشی که می‌شود در ابعاد بزرگتر مطرحش کرد و پرسید: آیا دلیل کمبود آب و برق در سال‌های گذشته، خشکسالی بوده یا مشکلاتی که امسال هم به چشم می‌خورند و موجب شده اند که سیلاب هم نتواند تأمین آب و برق مورد نیاز مردم را تضمین کند؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۶
با احترام
نویسنده محترم می توانستند با یک تحقیق ساده هم متوجه شوند علت قطعی برق در این مقطع زمانی مصرف زیاد برق و بیش از ظرفیت تجهیزات توزیع می باشد نه کمبود تولید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
سازمان برق به هر مشتری انشعاب با یک ظرفیت مشخص میدهد و موظف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
و موظف به تامین برق میباشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
این هم روش جدید توجیه ناکارآمدی مدیران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
اون موقعی که کنتور و انشعاب برق میفروشد از ظرفیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
مشکل صادرات است فرقی نمیکند سیب ،پیاز و یا برق باشد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
میشه بفرمایید چطوریه که تو کشورای عربی پایین خلیج فارس که خشک تر و گرم تر هم هستند چرا انقد بی
نظمی و بی برنامه گی و افتضاح پیش نمیاد!؟!؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
کسری برقی وجود نداره
زیرساختها مشکل دارن
Jalal
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
یعنی فقط خوزستان گرما داره و بقیه کشورهای منطقه همه اب هوای کوههای الپ را بهزه مند هستن؟ حالا قطع برق را میگیم مثلا شما درست میگید پس قطع اب چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
اخوی این توضیح شما عذر بدتر از گناه است و دقیقا دلیل بر سو مدیریت و کفایت در این کشور است.مگر شرایط اقلیمی خوزستان امسال تغییر کرده که ظرفبت توزیع آن متناسب با نیاز مردم و مصرف کننده طراحی نشده است؟؟؟!!! چه کسی مسول زیرساخت توزیع برق استان است؟ از کارایی و راندمان پایین شبکه برق و اتلاف گسترده انرزی که بگذریم مسئله این است که شما و بقیه دوستانتان در شبکه برق دقدقه حل مشکل مردم را ندارید شما منتظر هستین ظهر بشه و تشریف ببرین منزل
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
برید از اونهایی بپرسید که شعار دادن
هوا نداریم ولی هوات را داریم
یادتون رفته!!!!!
یا باز میخاهید بگید تقصیر اصفهانه
جلو قطعی برق نمیتونن بگیرن اونوقت بعضی مسئولین محترم حرفهای گنده گنده از دهنشون میاد بیرون. اهواز هر دو روز قعطی برق داره مردم محترم هم با توجیهات مضحک از جمله اینکه من آب مصرف نکنم مسئولین استخراشونو پر میکنن حاضر به همکاری برای کم مصرف کردن نیستن
حالا وزير نيرو دم از يك وعده غذا مي زنه. مشكل اين مملكت فقط و فقط مديران بي لياقت و بي صلاحيت هستند.
سوال را از دولت بپرس که چه ارتباطی با معاهده اب و هوایی پاریس دارد که ظرفیت سرمایه گذاری را کم کردن حتی از ظرفیت فعلی هم کامل استفاده نمی شود
وای بر این دولت
دلیلش بی لیاقتی برخی مسئولین است.کی قراره افراداصلح سرکاربیان؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
هرجا کلمه برخی دیدید پای تابناک وسطه
سلام، خوبه بدانید لرستان اصلا سیلابی نیامد؛ چون هیچ خبری بعد از سیلاب منتشر نمی کنید، در ارتباط با لرستان بابا خجالت هم خوب چیزی است والله. زمان گرفتاری ایران لرستان دلاور مرد می شوند و قهرمان، اما زمان گرفتاری لرستان مسئولین سکوت می کنند انگار لرستان توی ایران نیست. گند بزند رسانه های بی خاصیت و واقع نبین را. که بازنمای واقعیات نیستند خوزستان بعد از لرستان سیل آمد دلیل این همه توجه بی آنجا و این همه بی توجهی به لرستان چیست؟
دولت بیخیال همه چیز شده.
بود و نبودش فرقی به حال مردم نداره.
سیل های اخیر کشور خیلی مشکوک بودن

کارون الان خشک خشکه و همین حالا راحت میشه با چند تا لودر و کامیون کامل لایروبیش کرد اما هیچ کس کاری نداره

احتمالن گذاشتنش برای زمستان آینده تا دوباره قافل گیر بشن
وقتی یک وزیر بی حال سر کار باشد به جای رشد کشور مردم را به صرفه جویی دعوت می کند
امیدوارم در انتخابات بعدی نسل این ها به سر امده باشد.
به قول امام فرض کنیم این وزرا خیلی خوب .. دلسوز ملت .. اقا این نسل جوان دیگر این فسیل ها را نمی خواهند
یزد را عشق است دهدز را بی خیال
عزیز دل همون موقع مدیران اصفهانی و یزدی در کنار برخی از مردم این استانها ندا میدانند که چرا باید این آبها به خوزستان و ایلام برسه باید به اصفهان بیاد !!!

اگر دست اینها باشه که حاضرند کل کشور فدای استانهای کویری خودشون بشن
که البته متاسفانه دارن اینکار رو میکنند

به بهانه تاسیسات برده شده از استانهای هرمزگان بوشهر و خوزستان میخوان کل آب کشور رو اونجا سرازیر کنند

وسط کویر پتروشیمی !! وسط کویر برنج کاری !! وسط کویر صنایع ذوب آهن !!! وسط کویر پالایشگاه درصورتی که حتی یک قطره نفت و یک پیس گاز هم ندارند
وسط کویر صنایع حودرو !!! وسط کویر ....

اینهمه پرسنل و خانوادهای اونها که ممکن هست بیش از یک میلیون نفر باشند ساکن کویر شدن و دارن آب مصرف میکنند

بجای اینکه استانهای هرمزگان ایلام بوشهر سیستان چهارمحال و ... که آباد بشن وسط کویر رو دارن باغ میکنند !!!!!
پاسخ ها
رضا آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
خوزستان اصلا محل زندگی نیست نه آب داره کل آب اونجا از اصفهان چهارمحال ولرستان مباد .استانی که یا جنگ توش یا هوا آلوده یا زلزله یا سیل یاورگیری جای زندگی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
والا ندیده و تحقیق نکرده دارید یه شعاری میدید
الان چهارمحال تا نوک کوه های سنگی و لم یزرع رو بادام و هلو کاشتند که یه وقت یه قطره آب از استان خارج نشه.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
حرف بدون تحقیق نزن
مصطفی اصفهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
دوستان با متهم کردن مردم این شهر و ان شهر و ایجاد بد بینی نسبت به مردم این استان و ان استان ،فقط متهم اصلی سوء مدیریت ها که مدیران نالایق این کشور هستند بهره برداری میکنند .به عنوان نمونه چرا در سیلاب اخیر مدیران استان خوزستان حاضر نشدند اب را به شرق استان خوزستان که کانون ریز گرده انتقال بدهند دقت کنید هدایت سیلاب به شرق خوزستان مانند رامشیر و غیزانیه و لی حاضر شدند اب را به خلیج فارس هدایت کنند ولی حقابه شرق خوزستان را ندهند این دیگر کاری به استان های همجوار ندارد . مدیران نالایق حتی در حق مردم خوزستان هم ظلم کردند و جوابگوی کسی نیستند . همین ریز گرد هایی که امروز اهواز و استانهای دیگر را درگیر کرده نه از عراق که از شرق خوزستان می باشد اما دریغ از سوء مدیریت . با یکدیگر مهربان باشیم تا دشمنان ما نتوانند از عدم اتحاد ما بهره بر داری کنند پاینده مردم خوب ایران.
اگر از روز اول گوش به حرف هاي اقاي علم الهدي مي داديم اين حال و روزمان نبود! روزي يك بار غذا به دستور وزير نيرو انهم اشكنه كافي است تا كل مشكلات يك شبه حل شود .
مدیریت در حد صفر... فروش آب و برق به خارج هم که زیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
دهساله طرف داره برق میبره هنوز یک سنت هم نداده . این اسمش میشه صادرات یا بخشش ؟
مشکل صد در صد از طبیعت نیست. مشکل از عدم سرمایه گذاری در سیستم اب و فاضلاب و مدیریت بی کفایت و اقتصاد دولتی لوله های زنگ زده و فکرهای پوسیده و جامعه عقب افتاده و فساد مالی و اداری گسترده ووووووو میباشد
آقایون رفته اند معاهده پاریس را امضا کرده اند و دیگه مجوز تولید برق با سوخت فسیلی را نمی دهند. گاز نمی دن نیروگاه فسیلی ساخته بشه و برق تولید کنه. پدر مملکت با این امضاهای کارشناسی نشده و تعهدهای بی دلیل درومده.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
هسته ای تولید کن خب صدها میلیارد دلار خرج و هزینه چی کردین
برای اینکه مسئولین به فکر همه چیز و همه جا هستند به جز مرد بدبخت ایران
مگرانتظار دیگری هم داشتید؟!!
پاسخ واضح است، وقتی برق با قیمت کمتری از هزینه تولید شده عرضه گردد پولی برای نوسازی و توسعه زیرساختهای شبکه برق وجود نخواهد داشت. در مقابل، عده ای با سوء استفاده از برق ارزان برای ماینینگ بیت کوین پول یارانه برق را به جیب می زنند و روستاییان محروم باید با بی برقی سر کنند. یارانه باید هوشمندانه و از طریق روش صحیح به محرومان داده شود نه اینکه هرکه داراتر است از بیت المال حتی بیشتر از محرومان بهره ببرد.
مقصر اصلی صلیب سرخ جهانی است که بخاطر رسیدگی زیادتر از معمول استاندار خوزستان را مورد شماتت قرار داد وگرنه سیل زدگان هم مثل زلزله زدگان سرپل ذهاب الان صاحب رفاه شده بودند.
هیچ انتظاری از این دولت نداشته باشید. و البته اگر به روحانی رأی داده اید جوابی قابل قبول برای قیامت خود نیز آماده کنید
خدایی این مسیولین به هیچ دردی نمیخورندچه برسه به مدیریت
خوزستان را مثل یک بیسکوییت دارند مصرف میکنند تا تمام بشه
هیچ خدماتی به خوزستان نخواهند داد .
پاسخ ها
رضا آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
کل آب کشور لرستان وچهارمحال شما دارید میخورید خوزستان آب نداره
برق میره به عراق
آخه جناب وزیر روزی یک وعده غذا میخوره اونم یک تیکه نون خشک جون نداره برق درست کنه
این نوع برخورد با مردم مصیبت زده نهایت ناجوانمردی لطفاً پیگیری بفرمایید
همین امروز دو بار برق رفتمسجدسلیمان منطقه کلگه.. . همین الان اومد ایران ست سوم در والیبال 19 13 جلو... خخخ... به کی بگی... استاندار دزفولی میاد میگه ضد انقلابید شما ما خوبیم...
پاسخ ها
غلامرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
ببخشید استاندار خوزستان که دزفولی نیست؟ تازه بحث چه ربطی به قومیت داره؟
خارج نشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
حالا خوشی داری اون ور آب نشستی وعین کارشناس تو حوض کارشناسی میکنی اخوی
اون موقع ای که برق به ظاهر قطع میشه عملا برق اتمی وصله و اینجوری با چشم معمولی دیده نمیشه
دوست عزیز سیلاب در ایران فقط وقتی موثره و نعمته که باشدت بیاد و هرچی مسئول ناتوان رو با خودش ببره در غیر اینصورت نسیم و باران آرام بهاری هم مصیبت بارا و فلج کننده است.
ملخها همله کردن
اونایی که نظر میدن دولت روحانی کم کاره . طوری حرف میزنن انگار قبل از روحانی ما تو کشور گل و بلبل زندگی میگردیم
یه مشت نظرات متعصبانه
سال ها عدم سرمایه گداری باعث کمبود توان تولید شده .
نفت فروختند تا فقط شکن مردم را پرکنند و هیچ به فکر اینده و ساختار کشور نبودیم.
آقای وزیر نیرو به جای ایجاد جنجال در رسانه ها به فکر مردم سیل زده باشید.
این مردم وعده غذایی شون از مردم چین هم کمتره .
اونایی که چند وعده غذای آنچنانی مصرف میکنند کسانی هستند مثل ...که سالهای سال همراه خانواده در کشورهای غربی از جمله امریکا زندگی کردند.
بازم بدو بدو برید تو صف کمک به هموطنامون زود باشین کمک کنین تا مسئولین مربوطه بتونن فرصت کنن بازم بلای بدتر سرمون بیارن
بخدا خنده داره خوزستان با اینهمه ذخایر زیر زمینی همیشه اوضاعش بهم ریختس همیشه همیشه همه مسیولین برای تهران و پیشرفتش کمک میکنن اما واسه خوزستان همه تلاشی میکنن که مردمش تو بدترین شرایط مربوطه زندگی کنن
آقای بیطرف در وزارت نفت و اردکانیان هم در وزارت نیرو ،
اینها چه ناراحتی با خوزستان و چهارمحال و لرستان و و کهگیلویه دارند
خدا بهتر می داند
منظور از شکم مردم کدام مردم است ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان