بازدید 5329

اردوغان زمان تحویل سامانه‌های اس ۴۰۰ را اعلام کرد

کد خبر: ۹۰۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷ 13 June 2019

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سامانه اس400 خریداری شده از روسیه ماه آینده به آنکارا تحویل داده می شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به ضرب الاجل و تهدیدهای مطرح شده از سوی آمریکا تاکید کرد که آنکارا دیگر این سامانه ها را از روسیه خریداری کرده است.

اظهارات اردوغان در حالی است که پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرد که واشنگتن ترکیه را از احتمال لغو فروش جنگنده های اف ۳۵ در صورت خرید سامانه های اس ۴۰۰ از روسیه مطلع کرده است.

شاناهان دو هفته پیش گفت که واشنگتن تا ۳۱ ژوئیه (۹ مردادماه) به آنکارا فرصت می دهد تا از خرید این سامانه ها منصرف شود. اما براساس اعلام رئیس جمهوری ترکیه، این قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری دیگر انجام شده و سامانه ها تا یک ماه دیگر تحویل می شود.

ترکیه اواخر سال ۲۰۱۷ قراردادی برای خرید ۴ فروند سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ را با روسیه امضا کرد. در پی آن، واشنگتن برای منصرف کردن ترکیه از خرید این سامانه های، پیشنهاد فروش تعداد مشابهی سامانه های پاتریوت به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار را داد.

مقامهای ترکیه‌ای گفته‌اند که مذاکرات خرید سامانه های پاتریوت در جریان است اما این موضوع باعث لغو قرارداد با روسیه نمی‌شود.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه برای خرید اس -۴۰۰ روسیه بار دیگر رو به تیرگی گذاشته است.

مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند که در صورت ادامه اصرار آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا مدعی است که چنین اقدامی با ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف -۳۵ خواهد بود.

همچنین پنتاگون در اقدامی تلافی جویانه روز دوشنبه اعلام کرد که دوره آموزشی خلبانان ترکیه ای جنگنده های اف ۳۵ را که ۲ خلبان و ۲۰ تکنسین در آن مشغول بودند، متوقف کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل