بازدید 16126

دستاورد اقتصادی سفر دو روزه شینزو آبه به تهران چیست؟ احتمال دعوت از روحانی برای نشست جی ۲۰/ لزوم تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در جنگ اقتصادی

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نودمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک این کشور با ایران، قرار است امروز به کشورمان سفر کند و طی دو روز اقامت در تهران با رهبر انقلاب و رئیس جمهور ایران دیدار‌هایی داشته باشد. هر چند اعلام می‌شود که این سفر به منظور تنش زدایی از روابط ایران و آمریکا صورت خواهد گرفت، هدف دوم این سفر، ترمیم روابط اقتصادی ایران و ژاپن است.
کد خبر: ۹۰۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 12 June 2019
دستاورد اقتصادی سفر دو روزه شینزو آبه به تهران چیست؟ احتمال دعوت از روحانی برای نشست جی ۲۰/ لزوم تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در جنگ اقتصادیشینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نودمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک این کشور با ایران، قرار است امروز به کشورمان سفر کند و طی دو روز اقامت در تهران با رهبر انقلاب و رئیس جمهور ایران دیدار‌هایی داشته باشد. هر چند اعلام می‌شود که این سفر به منظور تنش زدایی از روابط ایران و آمریکا صورت خواهد گرفت، هدف دوم این سفر، ترمیم روابط اقتصادی ایران و ژاپن است. در این سال‌ها، دو کشور به رغم پتانسیل‌های اقتصادی که دارند، روابط تجاری زیادی با یکدیگر نداشته اند. مهمترین مطالبه اقتصادی از ژاپن در این سفر آبه چیست؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در نودمین سال آغاز روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن طی سفری دو روزه به ایران دیدار‌هایی را با رهبر انقلاب و رئیس جمهور خواهد داشت. این اولین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران بعد از ۴۰ سال به شمار می‌رود.
 
دستاورد اقتصادی سفر دو روزه شینزو آبه به تهران چیست؟ احتمال دعوت از روحانی برای نشست جی ۲۰/ لزوم تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در جنگ اقتصادی
 

گفته می شود این سفر با دو هدف مهم صورت می گیرد: اول نزدیک کردن و تنش زدایی از روابط ایران و آمریکا و دوم ترمیم روابط ایران و ژاپن. در مورد هدف اول شینزو آبه از این سفر، باید گفت که واشنگتن پست مدعی شده آمریکا سه امتیاز برای آغاز مذاکرات با ایران پیشنهاد داده و آبه، در سفر به ایران، آن‌ها را به اطلاع مقام‌های تهران خواهد رساند.

این سه امتیاز عبارتند از: خرید دوباره نفت ایران، تعلیق تحریم صنایع خودروسازی ایران، آزاد کردن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا به میانجیگری یک کشور سوم. در مورد هدف دوم نخست وزیر ژاپن به ایران هم باید گفت: به رغم پتانسیل‌های فراوانی اقتصادی که دو کشور دارند، رابطه تجاری بین دو کشور آن گونه که باید در این سال‌ها مطلوب نبوده و هم اکنون هم زیر سایه خروج آمریکا از برجام قرار گرفته است. گزارش اخیر سازمان توسعه تجارت در مورد ۲۰ بازار هدف صادراتی در سال ۹۷ نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران به ژاپن ۲۴۱ میلیون دلار بوده که این باعث شده است تا سهم ژاپن از کل ارزش صادرات ایران تنها نیم درصد باشد.

بیشتر بخوانید

 
سفر نخست وزیر ژاپن به ایران چه دستاوردهای اقتصادی می تواند به همراه داشته باشد؟
در زیر حجم و تراز تجاری ایران و ژاپن را در ده سال اخیر ملاحظه می‌کنید. همان گونه که از جدول پیداست در سال‌های اخیر بیشترین حجم تجارت در سال ۹۰ رخ داده و در اکثر این سال‌ها تراز تجاری منفی بوده و این یعنی واردات از ژاپن بیشتر از صادرات به این کشور بوده است.

سفر نخست وزیر ژاپن به ایران چه دستاوردهای اقتصادی می تواند به همراه داشته باشد؟
پس از نفت عمده کالا‌هایی که ژاپنی‌ها از ایران خریداری کرده اند، اقلامی چون فرش، خشکبار، میگو، خاوریار، صنایع دستی و میعانات گازی بوده است. از سوی دیگر، شرکت‌های مهم ژاپنی در ایران حضور چشمگیری ندارند. به عنوان نمونه در بازار خودرو ایران علیرغم آنکه در سال‌های گذشته گفته شد ایرتویا نماینده رسمی تویوتا در ایران است، اما سایت این خودروساز ژاپنی اعلام کرده است که "تویوتا موتور کمپانی (TMC) فعالیتش در ایران متوقف شده و در حال حاضر هیچ‌گونه معاملات تجاری با «ایرتویا» ندارد".
 
سفر نخست وزیر ژاپن به ایران چه دستاوردهای اقتصادی می تواند به همراه داشته باشد؟

تقریبا می‌توان گفت: دو کشور از نظر دیپلماسی اقتصادی در شرایط بسیار ضعیفی به سر می‌برند. به عبارت بهتر این دیپلماسی ضعیف اقتصادی باعث شده است تا ایران فرصت همکاری با سومین اقتصاد بزرگ جهان که از پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا به لحاظ تکنولوژی محسوب می‌شود را از دست بدهد و ژاپن نیز یکی از دوستان شرقی خود را که اتفاقاً یکی از صادرکنندگان بزرگ انرژی در دنیا و دارای یک بازار مهم صادراتی می‌باشد را به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا در کنار خود نداشته باشد. تا قبل از تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ژاپن حدود ۷.۴ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کرد و ایران بعد از عربستان، امارات، قطر وکویت پنجمین کشور تأمین کننده نفتی ژاپن بود، اما بعد از تحریم‌های اقتصادی و نفتی ایران خرید نفت ژاپن از ایران کاهش یافت.

موضوعی که در دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایران با نماینده ویژه وزارت امور خارجه ژاپن در ۸ مهر ۱۳۹۷ مورد تأکید قرار گرفت. در این دیدار غلامحسین شافعی در سخنان خود به کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و ژاپن با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: از رایزنی‌های دولت ژاپن برای تداوم همکاری با ایران خبر داریم و بابت این مسأله سپاسگزاریم. امیدواریم ژاپن در این مسیر ثابت قدم باشد و بتواند راه تداوم همکاری‌ها را پیدا کند. در حال حاضر میزان خرید نفت ایران از سوی ژاپن کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین در این دیدار به زمینه‌های متنوعی که برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، اشاره کرد و خواستار توجه بخش خصوصی این کشور به این مسأله شد. البته باید به این نکته اذعان کرد که لازمه افزایش زمینه‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور این است که اتاق مشترک بازرگانی بین دو کشور تشکیل شود که متأسفانه به رغم پیگیری‌ها و نامه نگاری‌ها از سال ۱۳۹۵ در این زمینه هنوز این اتاق تشکیل نشده است و تنها به تشکیل یک کمیته در این زمینه اکتفا شده است. به گفته محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران همین کمیته هم با بی رغبتی ژاپنی‌ها تشکیل شده است.

وی در اولین نشست این کمیته در چهارم شهریور ماه ۱۳۹۷ در این زمینه گفت: به رغم بی رغبتی طرف ژاپنی دو سال تلاش برای تأسیس این کمیته صورت گرفت. شاید دلیل عدم تمایل ژاپنی‌ها به تشکیل کمیته مشترک یا اتاق مشترک بازرگانی را بتوان در ارتباط گسترده بازار‌های آن‌ها با آمریکا و تحریم ایران توسط آمریکا دانست. سید مجتبی موسویان، مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: بیش از ۹۰ درصد اقتصاد این کشور به بازار‌های خارجی متکی است و در این بین سهم آمریکا از دیگر کشور‌ها بیشتر است.

به نظر می‌رسد، شاید یکی از مهمترین مطالبات اقتصادی در سفر شینزو آبه به ایران، تشکیل همین اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور باشد. اتاقی که می‌تواند در افزایش روابط تجاری دو کشور موثر واقعه شود؛ هرچند شاید این اتاق زیر سایه تحریم‌های آمریکا کارکرد مطلوب خود را نداشته باشد. این اتفاق در ارتباط با سوریه نیز رخ داد و برای گسترش سطح روابط اقتصادی بین دو کشور در سال گذشته اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه تشکیل شد.

یکی دیگر از موضوعات اقتصادی که در این سفر آبه به ایران می‌تواند مطرح شود، دعوت از حسن روحانی برای حضور در نشست جی ۲۰ است که به زودی قرار است در ژاپن برگزار شود؛ موضوعی که "مومویو کوندو"پژوهشگر مؤسسه خاورمیانه در ژاپن در گفت‌وگو با ژاپن تایمز این گونه آن را مطرح کرده است: برای مثال ممکن است آبه از حسن روحانی برای حضور در نشست سران «جی۲۰» که قرار است در اواخر ماه ژوئن جاری در ژاپن برگزار شود، دعوت کرد. موتوهیرو اونو دیپلمات سابق ژاپنی نیز در این باره گفته است: اگر دعوت از روحانی برای نشست جی ۲۰ امکان پذیر نشد، آبه دست کم می‌تواند حامل پیامی از ایران برای ترامپ در این نشست باشد. شایان ذکر است که گروه ۲۰ متشکل از وزرای اقتصاد (دارایی) و مسوولان بانک‌های مرکزی ۲۰ اقتصاد مطرح دنیاست.
 
گروه۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشور‌های جهان است که در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. اعضای این گروه همه ساله جلسه دارند. موضوعات محوری نشست سران و رهبران کشور‌های گروه ۲۰ ناظر بر سیاست‌های اقتصادی است. نمایندگان صندوق بین المللی پول و همچنین بانک جهانی نیز در نشست‌های کشور‌های گروه ۲۰ حضور دارند. اعضای این گروه نیز شامل: آرژانتین، برزیل، استرالیا، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کانادا، مکزیک، روسیه،  عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌باشد.

شایان ذکر است، یکی از اقدامات مهم وزارت امور خارجه جهت سفر نخست وزیر ژاپن به ایران این است که وزارت امور خارجه برای نخستین بار معاونت اقتصادی را در سفارت ژاپن تشکیل داده و گویا سفیر ایران در ژاپن نیز به دنبال توسعه مبادلات اقتصادی میان این دو کشور می‌باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
جنگ نخواهد شد مذاکره هم نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
ای رهبر آزاده اماده ایم اماده ؟! ما همه سرباز تو ایم
با دعوت ایران به اجلاس گروه ۲۰ موافقم مشروط بر اینکه صندلی ترامپ و روحانی کنار هم یا روبروی هم نباشد
برا شروع بعد نیست
بزرگترین دستاورد این سفر برای ایران، امکان فروش نفت و گاز و دریافت پول آن است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
بزرگترین دستاوردش برا ایران احساس خودمهمپنداری مسئولانشه
با تحریم های امریکا حداقل دستاورد را خواهد داشت.
عمو شینزو دوست داریم
این هست قدرت ما
تشکیل اتاق بازرگانی که چی؟
دارندخیلی خیلی واضح وتابلو ! مقدمات ملاقات تصادفی ! روحانی وترامپ رادرجریان نشست جی ۲۰ فراهم میکنند!!!!
چرا روتون نمیشه روشن بگید پشت پرده ها خبرهایی است
اگر ادعاهای واشنگتن پست درست باشد بایست بدون ذره ای تردید ایران با مذاکرات مستقیم با آمریکا موافقت کند.
اگر همین فردا تمام تحریم‌ها برداشته بشه و صادرات نفت هم مجددا از سر گرفته بشه هیچ تغییری در حال و روز مردم ایجاد نخواهد شد. ...
سفر شینزو آبه تیری در تاریکی است.
حرفهای مثل ایجاد اتاق بازرگانی و اینها فقط بازی با کلمات و اتلاف وقت هست.
دمش گرم
ﺧﺪاﻳﻴﺶ ﺷﻤﺎ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻋﺎﻟﻤﻲ ﺩاﺭﻳﺪ ﺳﻴﺮ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ?!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
دقیقا
معلوم نیست چرا دار و دسته دلواپس از پایین اومدن ارز نگرانند ؟
ژاپن میتونست بعد از بمب باران شدن ، راه کره شمالی رو در پیش بکیره و به فکر انتقام باشه ولی با کار و تلاش و تعامل با دنیا با تولیدات خود و مصرف انها در در جهان تمام دنیار رو فتح کرد ؟؟!!
از دیوار سفارتشون کی بالا میریم؟
تا زمانی که مشکل بین ایران و امریکا ریشه ای حل نشود روز به روز اقتصاد ایران ضعیفتر مردم فقیرتر می شوند
حضرات شما رو جان عزیزانتون کمی به فکر ملت باشین
بدون تجدید نظر اساسی در سیاست خارجی هر گونه مذاکره ای بی نتیجه است
نفس مذاکره خوب است اما با یک دولتی که به اصول و تعهدات بین المللی پایبند است چه تضمینی وجود خواهد داشت که رییس جمهور یا کنگره ی بعدی آمریکا توافق با ترامپ را زیر پا نگذارند ؟
سوال اینه چرا میخواد با روحانی هم دیدار کنه؟
میخواهندزمینه رابرای ملاقات روحانی باترامپ فراهم کنند !!!!
فرافکنی نکنید
این سفر کاملا سیاسی است.
تابی چرا کامنتها رو حذف کردی
ژاپن أجاز آب خوردن نداره پس تشکیل اتاق مشترک وقت تلف کردن و بی ثمر است
واشنگتن پست کجا این ادعا را کرده؟
در مقابل اين سه پيشنهاد خوب چه خواسته ايي دارد اين مهم است دادش ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش شما نشان می دهد در طول سالهای گذشته که یقینا تا ده ها سال امتداد دارد روابط ایران و زاپن نه از نظر سیاسی و نه از نظر اقتصادی جایگاه حتی متوسطی هم نداشته و همیشه طبق دستور آمریکا بوده است!
ژاپن دنبال رابطه اقتصادی با ایران نیست مگر این که امریکا به اونا اجازه بدن.
اساسا عبارت "دستاورد اقتصادي" در ايران خيلي عبارت غم انگيزي هست ديگه.
حتی اگر روحانی را به گروه 20 دعوت کردند نباید برود . با این حجم تحریم ها حضور در گروه 20 هیچگونه منافعی برای ما ندارد و تنها می خواهند هندوانه زیر بغلمان بگذارند.
دستاورد سفر این آقا هر چه باشد ما قشر پایین جامعه زیر چرخ های همین دست آورد له می شویم
می خواهم از طریق "تبادل صریح دیدگاه ها" به کاهش تنش‌ها کمک کنم.
با فردی بسیار جدی و مصممی طرف هستید مراقب باشید تعادل را در سخنان تان رعایت کنید چنین افرادی تابع عقل و منطق هستند نه اراجیف.
نکته دیگر اینکه علت انتخاب ژاپن این بود که یکی از رویاهای هر ایرانی اینست که یک روزی کشور ایران به مانند ژاپن یک قدرت بزرگ اقتصادی شود البته با ادعا و مفت خوری بدون پرداخت هزینه خوب معلوم است که هیچگاه چنین رویایی تحقق نخواهد یافت.
در قبل از انقلاب، ما فامیلی داشتیم که در همدان زندگی میکرد و اغلب تابستانها چند روز مهمان بودیم . به یاد دارم که در فاصله نزدیکی از منزل ایشان در میدان آرامگاه بوعلی‌سینا یک شعبه بانک (دقیقا به حد و اندازه شعب بانک‌های ایرانی) بنام بانک ایران و ژاپن بود و در پشت میزها تعدادی کارمند ژاپنی نشسته بودند، البته کارمند ایرانی هم داشت. بانک مذکور اندکی بعد از انقلاب تعطیل شد، احتمالا بدلیل قانون ملی شدن بانکها مصوب شورای انقلاب. حال شما تصور کنید در بیش از ۴۰ سال پیش روابط بانکی ایران و ژاپن آنقدر گسترده بوده که ژاپنی‌ها اقدام به تأسیس بانک و شعبه حتی در شهرستانهای مختلف ایران نموده بودند.
هیچ دستاوردی نخواهد داشت.
اگر دولت ارز رو تک نرخی میکرد و برخی سیاستهای ضد تولید دیگه اش رو اصلاح میکرد الان ما میتونستیم صادرات خوبی داشته باشیم چون الان کالاهای ایرانی میتونن خیلی ارزانتر از کالاهای خارجی تولید بشن. اما به نظر میاد یک عده نمیخوان ایران از نظر تولید رشد کنه.
ژاپن اومده اخرین اولتیماتوم رو به ایرن بده.برای تجارت با ایران نیامده. ژاپن ایالت ۵۳ امریکاست.
تا وقتی اختلاس هست...
دعوت ازروحانی در نشست جی ۲۰ مترادف است بازمینه سازی ملاقات کاملا تصادفی ! روحانی وترامپ
هیچ هیچ
پیدا کنید پرتغال فروش را؟
عمرا
عمرا اتفاقی بیافته
هیچی

تازه یک چیزی هم باید بدیم
پنجشنبه ۲۳ خرداد ساعت ۱۵:۴۰
دلار۱۳۸۰۰
قیمت ها ساعتی درحال افزایش هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل