بازدید 3471

داعش به گسترش دامنه فعالیتش در افغانستان ادامه می‌دهد

گروه تروریستی داعش اگرچه به اصطلاح خلافت خود در سوریه و عراق را از دست داده اما در مناطق عمدتاً کوهستانی شمال شرق افغانستان در حال توسعه جای پای خود، به کارگیری شبه نظامیان بیشتر و ادامه دسیسه چینی برای دست زدن به حملات جدید از جمله علیه آمریکا و دیگر کشورهای غربی است.
کد خبر: ۹۰۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸ 12 June 2019

گروه تروریستی داعش اگرچه به اصطلاح خلافت خود در سوریه و عراق را از دست داده اما در مناطق عمدتاً کوهستانی شمال شرق افغانستان در حال توسعه جای پای خود، به کارگیری شبه نظامیان بیشتر و ادامه دسیسه چینی برای دست زدن به حملات جدید از جمله علیه آمریکا و دیگر کشورهای غربی است.

به گزارش تابناک، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از برخی مقامات امنیتی آمریکایی و افغان خبر از توسعه دامنه فعالیت شاخه گروه داعش در افغانستان و افزایش تهدید این گروه تروریستی علیه غربی‌ها خبر داده است.

این خبرگزاری در این گزارش می‌نویسد:

«تقریبا دو دهه بعد از حمله‌ تحت رهبری آمریکا به افغانستان، گروه تروریستی داعش اکنون تهدیدی جدی‌تر از گروه طالبان به نظر می‌رسد و علت آن قابلیت‌های نظامی پیچیده وروزافزون این گروه و راهبردش در هدف گرفتن غیرنظامیان چه در داخل افغانستان و چه در کشورهای خارجی است.

نگرانی‌ها درباره داعش به قدری بالا گرفته که برخی در افغانستان اکنون به طالبان به عنوان شریک بالقوه‌ای در جنگ علیه شاخه داعش و مهار این گروه تروریستی در افغانستان چشم دارند.

شبه‌نظامیان طالبان پیشتر با شبه‌نظامیان داعش وارد درگیری و نبرد شده‌اند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مستقر در افغانستان به آسوشیتدپرس گفت: موج اخیر حملات رخ داده منسوب به داعش در شهر کابل پایتخت افغانستان به نوعی اقدامات تمرینی برای دست زدن به حملاتی حتی بزرگ‌تر در اروپا و آمریکا است.

این مقام مذکور که نام خود را فاش نکرد گفت: گروه تروریستی داعش به نوعی فوری‌ترین تهدید در کوتاه مدت علیه سرزمین ما از جانب افغانستان تلقی می‌شود. مأموریت اساسی داعش این است که دست به حملات خارجی در آمریکا و اروپا بزند این هدف آنها است و موضوع تنها زمان عملی کردن آن است. این بسیار ترسناک است.

بروس هافمن مدیر مرکز مطالعات امنیتی در دانشگاه جرج تاون می‌گوید که از نظر او افغانستان اکنون پایگاه احتمالی جدید داعش بعد از بیرون رانده شدن از عراق و سوریه است.

وی افزود: داعش اخیراً حجم غیرعادی از منابع و توجه خود را در افغانستان گذاشته است.

او در این زمینه به اقدام داعش در ذخیره حجم عظیمی سلاح در شرق اشاره می‌کند.

شاخه داعش در افغانستان امروز متشکل از هزاران شبه‌نظامی است که بسیاری از آنها از آسیای مرکزی و کشورهای عربی و همچنین جاهای دیگری نظیر چچن، هند، بنگلادش و حتی از میان اویغورهای چین آمده اند.

این گروه مدتها پایگاه اصلی فعالیت خود را در استان ننگرهار در شرق افغانستان قرار داده است اما حضور قدرتمندی نیز در شمال افغانستان داشته و اخیراً نیز دامنه فعالیت خود را به استان کُنر توسعه داده است.

در شرق افغانستان منطقه‌ای متشکل از استان‌های ننگرهار، نورستان، کُنر و لغمان به حدی در طی سال‌ها جنگ در این کشور خطرناک تلقی شده که ائتلاف تحت رهبری آمریکا سال‌ها بعد از حمله به افغانستان از این حوزه با حروف مختصر N2KL یاد کرد.

اجمل عمر یک عضو شورای استانی ننگرهار می‌گوید: داعش اکنون در تمامی این چهار استان حضور دارد.

وی افزود: در استان کُنر در حال حاضر اگر سمت راست شما طالبان باشد سمت چپتان داعش است و دولت هم در وسط آن است.

او که این اظهارات را از خانه محفاظت شده‌اش در شهر جلال آباد مرکز استان ننگرهار مطرح کرد گفت: استان همسایه ما یعنی کُنر به زودی تبدیل به مرکز فعالیت جدید داعش به جای خاورمیانه خواهد شد.

او تاکید می‌کند: هنگامی که آنها فعالیتشان را در افغانستان شروع کردند شاید تنها ۱۵۰ نیروی داعشی داشتند اما امروز تعداد آنها به هزاران نفر رسیده است.

او در ادامه می‌گوید: خبر بد این است که آنها مناطقی کلیدی به دست آوردند و از سطح بالایی از مهارت پنهان ساختن خود در ارتفاعات برخوردار هستند و می‌توانند به آسانی به پول، سلاح و تجهیزات دسترسی داشته باشند و از آنجا نیز می‌توانند دست به برنامه ریزی، آموزش، طراحی، تسهیل و اجرای حملات تروریستی بزنند. من فکر می‌کنم که توسعه مناطق تحت کنترل در شرق افغانستان مأموریت نظامی شماره یک آنها است و احتمالاً به دنبال محاصره کردن شهر جلال آباد هستند.

در ماه‌های اخیر طالبان گفته که برای انحصار قدرت در دوران بعد از جنگ در افغانستان بلند پروازی ندارد اما با این حال داعش متعهد به سرنگون کردن دولت افغانستان در مسیرش برای ایجاد یک به اصطلاح خلافت جهانی شده است.

طالبان و داعش در ایدئولوژی و تاکتیک با هم اختلاف دارند و طالبان عمدتاً حملاتش را معطوف به اهداف دولتی و نیروهای امنیتی خارجی و افغان کرده است. طالبان و داعش در پاره‌ای از مواقع وارد درگیری نیز شده‌اند و همچنان طالبان در افغانستان یک نیروی بزرگ‌تر و بالاتر محسوب می‌شود.

در ماه‌های اخیر زلمای خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا اقدام به برگزاری چند دور مذاکرات با طالبان برای پایان دادن به جنگ در افغانستان کرده است.

اخیراً به نظر می‌رسد دو طرف به دستیابی به یک توافق برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان در ازای تعهد طالبان به عدم استفاده از افغانستان برای انجام حملات بین المللی نزدیک شده‌اند.

مقام اطلاعاتی آمریکایی اظهار کرد: یکی از امیدهای این مذاکرات این است که طالبان را وارد دولت و در ادامه وارد نبرد با نیروهای داعش در افغانستان کنند. آنها به کوهستانها و مناطق آشنایی بهتری دارند و این جاها جزو مناطق آنها است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر