بازدید 25799
سردار کوثری در گفت‌وگو با «تابناک»؛

چرا آمریکا ناو هواپیمابر به خلیج فارس نیاورد؟/ ادعای مذاکره ترامپ، دروغی برای فریب مردم است/ یک راه برای مذاکره وجود دارد؛ عمل به تعهدات قبلی

سردار کوثری افزود: حالا آن‌ها راه مذاکره را از آن جهت که دیدند فشار‌هایشان طی سال گذشته و امسال به نتیجه نرسیده، مطرح کرده و دنبال می‌کنند؛ هرچند تأکید می‌کنیم حرف آن‌ها برای انجام مذاکره هم دروغ است. اگر آن‌ها می‌خواستند مذاکره کنند و در قبال جمهوری اسلامی و مردمش صداقت داشته باشند، به مفاد برجام پایبند می‌ماندند و به آن عمل می‌کردند...
کد خبر: ۹۰۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰ 11 June 2019

جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله گفت: اینکه آمریکایی ها این بار ناو هواپیمابر خود را به خلیج فارس نیاورده اند به این دلیل است که خوب می‌دانند اگر درگیری حتی محدود بین دو کشور شکل بگیرد، این ناو هواپیمابر و سایر اداوت و تجهیزاتشان در تیررس و هدف سلاح‌های ما خواهد بود. این ناو‌ها آسیب پذیرند. البته آمریکایی‌ها آسیب پذیری‌های دیگری هم دارند که ما می‌توانیم از آن ناحیه‌ها به آن‌ها ضربه بزنیم. اگر خطایی از آن‌ها سر بزند، حتما خواهند دید که چه نقاط آسیب پذیری دارند که در دسترس ماست.

سردار «محمد اسماعیل کوثری» در گفت‌وگو با «تابناک» در پاسخ به این که چرا آمریکایی‌ها علیرغم تبلیغات گسترده و شانتاژ‌های ترامپ و کاخ سفید، ناو هواپیمابر خود را به خلیج فارس نیاورد، اظهار کرد: بحثی که آن‌ها در ارتباط با اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی و بمب افکن‌های فوق پیشرفته به منطقه عنوان کردند، نوعی جنگ روانی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران بود که البته ما به هیچ عنوان تحت تأثیر این موضوع قرار نگرفتیم و برای مقابله با هرگونه تعرضی به خاک کشورمان آمادگی داشته و داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هشتم و نهم تصریح کرد: آمریکایی‌ها به ویژه فرماندهان عالی نظامی شان می‌دانند که ورود ناو هواپیمابر به خلیج فارس در شرایط فعلی، آن‌ها را به شدت آسیب پذیر خواهد کرد و این موضوع ۱۰۰ درصد به ضررشان است. آن‌ها فقط تا مرحله بهره برداری روانی از موضوع اعزام ناو جنگی بر این موضوع تأکید کردند.

وی در عین حال ادامه داد: البته تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان شروع کننده جنگی در منطقه نخواهد بود، اما اگر کوچک‌ترین تعرضی به منافع و خاک کشور ما صورت بگیرد، آنگاه است که با قدرت هرچه تمام‌تر به آن پاسخ خواهیم داد و متجاوز را پشیمان می‌کنیم؛ بنابراین اگر دشمن جنگی علیه ما آغاز کند، شروعش با آنهاست، اما پایان و دامنه آن هیچ گاه با آنان نخواهد بود.

سردار کوثری در پاسخ به این که آسیب پذیری ناو‌های هواپیمابر آمریکایی تا چه اندازه است و ایران چه ابزاری برای مقابله با تعرض احتمالی دشمن در دست دارد که آمریکا ترجیح داد، صرفا از گزینه جنگ به عنوان یک عامل روانی در جهت افزایش فشار‌ها علیه جمهوری اسلامی بهره بگیرد و وقتی با جدیت ما مواجه شد، از این موضوع عقب کشید، گفت: بالاخره آن‌ها و ما تجربه دوران جنگ تحمیلی و سال ۶۶ و ۶۷ را داریم؛ با این تفاوت که آن زمان قدرت و توانایی ما در پاسخگویی به تهدید یک دهم الان هم نبود.

وی تأکید کرد: همان موقع با وجود قدرت کم ما نسبت به شرایط فعلی، آمریکایی‌ها در خلیج فارس از ناحیه رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان آسیب دیدند و آن ابهتی که داشتند ریخته شد، حالا که دیگر شرایط به طور کلی عوض شده و توانایی‌های ما در قیاس با دهه ۶۰ به شدت افزایش یافته است. آمریکایی‌ها این را می‌دانند که هرگونه خطایی در خلیج فارس انجام بدهند، در نهایت به ضرر آن‌ها خواهد بود.

این فرمانده عالی نظامی کشورمان افزود: در مورد میزان آسیب پذیری ناو‌های هواپیمابر آمریکایی باید اشاره کنم که حتی با ادواتی به مراتب کمتر و ضعیف‌تر از آنچه از امکانات و تجهیزاتی که ما در خلیج فارس داریم، این ناو‌ها آسیب پذیرند. البته آمریکایی‌ها آسیب پذیری‌های دیگری هم دارند که ما می‌توانیم از آن ناحیه‌ها به آن‌ها ضربه بزنیم. اگر خطایی از آن‌ها سر بزند، حتما خواهند دید که چه نقاط آسیب پذیری دارند که در دسترس ماست.

وی در پاسخ به این که طرح موضوع مذاکره و فرستادن میانجی اروپایی و شرق آسیایی نشان می‌دهد که آن‌ها از موضوع جنگ فقط برای افزایش میزان فشار‌هایشان استفاده کرده اند و حالا وقتی جوابی از این ترفند هم نگرفته اند، به دنبال راهکار دیگری هستند، عنوان کرد: آن‌ها هر حرف و یا اقدامی دارند می‌توانند به آن عمل کنند، بالاخره ما کار خودمان را انجام می‌دهیم؛ هرچند هم آن‌ها هم ما می‌دانستیم که در بحث نظامی نمی‌توانند کاری علیه ما پیش ببرند.

سردار کوثری افزود: حالا آن‌ها راه مذاکره را از آن جهت که دیدند فشار‌هایشان طی سال گذشته و امسال به نتیجه نرسیده، مطرح کرده و دنبال می‌کنند؛ هرچند تأکید می‌کنیم حرف آن‌ها برای انجام مذاکره هم دروغ است. اگر آن‌ها می‌خواستند مذاکره کنند و در قبال جمهوری اسلامی و مردمش صداقت داشته باشند، به مفاد برجام پایبند می‌ماندند و به آن عمل می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه در زمان مطرح کردن برجام ما در مجلس مخالف بودیم و آن را به ضرر خودمان می‌دانستیم، اظهار کرد: با همه اختلاف نظر‌ها در داخل ما یک تصمیم در مورد برجام گرفتیم و به اذعان ۱۵ گزارشی که تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی داده است، ایران به تمامی تعهدات برجامی خود پابند بوده و هیچ گاه از آن عدول نکرده است، اما آمریکایی‌ها از ابتدا خلف وعده کرده اند و هیچ گاه به تعهداتشان عمل نکرده اند.

به گفته این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همه ادعا‌های ترامپ و دولت آمریکا برای مذاکره با ایران دروغ است. آن‌ها می‌خواهند مردم و افکار عمومی را در قبال آنچه علیه ملت ایران انجام داده اند، منحرف کرده و فریب بدهند. تنها یک راه برای راستی آزمایی صداقت آمریکایی‌ها در مذاکره با ایران وجود دارد؛ آن هم این که ترامپ و دولتش به تعهدات قبلی که درباره ایران دارند، پایبند مانده و به آن عمل کنند.

سردار کوثری در عین حال پیرامون سفر روز گذشته وزیر خارجه آلمان به ایران نیز خاطرنشان کرد: حتی همین رفت و آمد اروپایی‌ها هم عایدی ندارد. آن‌ها هم در جریان مذاکرات هسته‌ای و هم بعد از خروج آمریکا از برجام نشان داده اند که تابع آمریکایی‌ها هستند، هیچ اختیاری از خودشان ندارند و نمی‌توانند خلاف نظر آمریکا عمل کنند. این موضوع درباره تعهدات برجامی آن‌ها به ایران به وضوح قابل ملاحظه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان