بازدید 17521

جابجایی نقشه ارزی از دبی به سلیمانیه؛ دیرهنگام، اما ضروری/ نرخ گذاری دلار به وقت تهران با بازار متشکل ارزی

امارات یکی از کشور‌های منطقه است که حضور فعالی در جنگ اقتصادی علیه ایران دارد. این حضور از یک سال پیش با همکاری این کشور با خزانه داری آمریکا جهت شناسایی فعالان اقتصادی مرتبط با ایران، آشکارتر شد. این در حالی است که امارات در سال‌های گذشته یکی از شرکای تجاری مهم ایران محسوب می‌شد و عمده مبادلات ارزی ایران در دبی صورت می‌گرفت و این بازار نقش مهمی در تعیین قیمت ارز در ایران داشت.
کد خبر: ۹۰۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ 10 June 2019
تابناک اقتصادیامارات یکی از کشور‌های منطقه است که حضور فعالی در جنگ اقتصادی علیه ایران دارد. این حضور از یک سال پیش با همکاری این کشور با خزانه داری آمریکا جهت شناسایی فعالان اقتصادی مرتبط با ایران، آشکارتر شد. این در حالی است که امارات در سال‌های گذشته یکی از شرکای تجاری مهم ایران محسوب می‌شد و عمده مبادلات ارزی ایران در دبی صورت می‌گرفت و این بازار نقش مهمی در تعیین قیمت ارز در ایران داشت. پرسش این است که دلایل تعلل در جابجایی مرکز تجاری و نقشه ارزی از امارات به سایر کشور‌ها چه بوده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، از حدود یک سال پیش آمریکا با خروج از برجام جنگ اقتصادی تمام عیاری را علیه ایران به راه انداخت که در این زمینه برخی کشور‌های منطقه از جمله امارات و عربستان با تحریم‌های اقتصادی خصمانه آمریکا برای وارد کردن فشار حداکثری به ایران همراه شده اند. در بین کشور‌هایی که در سطح منطقه در صف جنگ اقتصادی با ایران قرار گرفته اند،  امارات برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است، چرا که این کشور به دلیل آن که سالیان سال یکی از شرکای اقتصادی ایران محسوب می‌شد، دارای اطلاعات اقتصادی بسیاری از ایران بود.
 
نقش این کشور زمانی در جنگ اقتصادی آشکارتر شد که سال گذشته وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که گروهی از شهروندان و شرکت‌های ایران را با همکاری نهاد‌های اقتصادی و امنیتی حاکمیتی امارات ذیل ادعای نقل و انتقالات مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است. تا قبل از این اتفاق نیز امارات تحرکاتی را در زمینه مقابله با ایران داشت، اما این تحرکات آشکار نبود. به عنوان نمونه دولت امارات با آغاز سیاست دریافت مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا فعالان اقتصادی نزدیک به ایران را شناسایی و فعالیت آن‌ها در امارات را محدود یا متوقف کند. حتی اواخر دی ماه سال ۱۳۹۶ بود که امارات جنگ اقتصادی با ایران را به بازار ارز نیز کشاند.
 
از آنجا که سالیان سال قسمت عمده‌ای از مبادلات ارزی ما در دبی صورت می‌گرفت و نرخ دلار در ایران در بازار دبی تعیین می‌شد، امارات سعی کرد برای تاثیرگذاری بر بازار ارز ایران، این مبادلات ارزی را کمرنگ‌تر کند و پس از آن هم توافقنامه‌ای با وزارت خزانه داری آمریکا، عربستان و ابوظبی در رابطه با مبارزه با تروریسم شد که بانک‌های امارات، نقل و انتقال را با مشکل مواجه کردند. همچنین اقدام دیگری که امارات در مقابل ایران در زمینه اقتصاد انجام داد، این بود که به همراه عربستان اعلام کرد تولید نفت خود را به منظور جایگزین کردن آن به جای نفت ایران، افزایش خواهد داد.

به هر صورت همان گونه که ملاحظه می‌شود امارات در ابتدا غیرعلنی، اما از حدود یک سال پیش با ارائه مشورت‌هایی به وزارت خزانه داری آمریکا جهت گسترده کردن دایره تحریم فعالان اقتصادی نزدیک به ایران علنی به کارزار جنگ اقتصادی با ایران ورود پیدا کرده است. همه این اتفاقات در حالی رخ داده است که این کشور کوچک حوزه خلیج فارس، تجارتی چند میلیارد دلاری با ایران داشته و حالا چشم بر این چند میلیارد دلار بسته است. در این بین پرسش‌هایی به ذهن می‌رسد که باید برای آن‌ها پاسخی یافت. اولین پرسش این است که چرا ما نتوانستیم به سرعت نقشه ارزی خود را از امارات به دیگر کشور‌ها منتقل کنیم؟ دومین پرسش این که دلیل تعلل در جابجایی مرکز تجاری از امارات به کشور دیگر چه بوده است؟

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: حدود ۶۰ درصد از تجارت ایران با چهار کشور انجام می‌شود که یکی از این چهار کشور امارات می‌باشد؛ بنابراین امارات جزو شرکای اصلی تجاری ایران در سال‌های اخیر بوده است. به ویژه امارات در حوزه واردات رسمی کالا و واردات غیررسمی کالا (قاچاق کالا)، نقش پررنگ تری برای ایران داشته و دارد؛ بنابراین در مجموع می‌توان گفت که امارات اولین صادرکننده کالا (رسمی و غیررسمی) به ایران بوده است.
 
از سوی دیگر، ۷۰ درصد مصارف ارزی ایران در امارات اتفاق می‌افتاد و این کشور به یک بازار ارزی برای ایران تبدیل شده بود. این بدان معناست که در اصطلاح، ما تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد امارات قرار داده بودیم. سبدی که اصلاً برای ایران مطمئن نبود و یک سبد نامطمئن محسوب می‌شد. از این رو هر گونه شیطنت اماراتی‌ها می‌توانست اقتصاد بزرگ ایران را با تزلزل رو به رو کند. این نشان می‌دهد که ما در دیپلماسی اقتصادی با یک ساده اندیشی رو به رو بوده ایم. ما باید از سال‌های پیش دیپلماسی اقتصادی خود را به نحوی پیش می‌بردیم که سهم تجارت امارات با ایران را با متنوع کردن شرکای تجاری خود، کاهش می‌دادیم و هم باید نقشه ارزی خود را از امارات به کشور‌های دیگری منتقل می‌کردیم که متاسفانه این اتفاقات رخ نداد.
 
شقاقی شهری افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در بهمن ماه ۱۳۹۲ ابلاغ شد یکی از محورها، همین متنوع سازی شرکای تجاری بود که متاسفانه این سیاست‌ها اجرایی نشد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از آگاهی از نقش مخرب امارات، ایران برای جابجایی مرکز تجاری و ارزی خود اقدامی نکرد، گفت: در زمینه جابجایی مرکز تجاری همان گونه که عرض کردم این موضوع نیازمند دیپلماسی اقتصادی و عزم جدی دولت بود. به عبارت بهتر نیاز بود تا وزارت خارجه، اقتصاد و وزارتخانه‌های تولیدی و صنعتی کشور به این اجماع برسند که سهم تجارت امارات با ایران را به سایر کشور‌ها توزیع کنند که این اجماع صورت نگرفت. همچنین جابجایی نقشه ارزی کشور نیز زمان بر بود و البته به تازگی بانک مرکزی در حال رقم زدن این اتفاق است و در حال جابجایی نقشه ارزی کشور از دبی به سلیمانیه عراق می‌باشد. همچنین بانک مرکزی به دنبال تشکیل بازار متشکل ارزی نیز هست که این موضوع می‌تواند قیمت گذاری ارز را از بازار‌های خارجی به داخل ایران بیاورد و تاثیرگذاری امارات بر بازار ارز ایران را کاهش دهد.
 
جابجایی نقشه ارزی از دبی به سلیمانیه؛ دیرهنگام، اما ضروری/ نرخ گذاری دلار به وقت تهران با بازار متشکل ارزی
همان گونه که می بینید، یکی از راهکار‌های ایران در مقابله با تهدیدات ارزی امارات تشکیل بازار متشکل ارزی بوده که مجید شاکری، تحلیلگر مسائل اقتصادی طی مصاحبه‌ای در این زمینه گفت: بازار متشکل ارزی می‌تواند به تدریج نرخ گذاری دلار تهران را از دبی به داخل کشور منتقل کند.
 
وی افزود: چون به لحاظ زمانی ساعت کاری تهران از ساعت کاری بازار‌های دبی جلوتر است، این شانس وجود دارد که نرخ دلار در تهران زودتر از بازار دبی تولید شود و بعد از یک مدتی خود فعالان بازار ارزی دبی نیز مجبورند نرخ دلار در تهران را نیز برای نرخ گذاری مدنظر قرار دهند. این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: در مجموع خبر تشکیل بازار متشکل ارزی بسیار خبر خوبی به لحاظ نهادی است و حتی اگر این بازار ۵۰ درصد کارکرد‌های خود را اجرایی کند، می‌توان گفت که این بازار بسیار در تعیین نرخ ارز در داخل کشور مؤثر خواهد بود.

هر چند سیاستگذاران دولتی در مقابله با تهدیدات اقتصادی امارات دیر اقدام کردند، فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی ایران خود متوجه خطر و تهدیدات اماراتی‌ها علیه خودشان شدند و گویا سرمایه‌های خود را از بازار امارات به کشور‌های دیگر منتقل کرده اند. این موضوع را می‌توان از گزارش مرکز آمار و تحقیقات وزارت اقتصاد امارات فهمید. در حالی که هر ساله با انتشار گزارش سرمایه گذاری خارجی‌ها در امارات، نام سرمایه گذاران ایرانی در ردیف‌های یکم تا دهم قرار داشت، گزارش ۳۰ تیرماه ۱۳۹۷ مرکز آمار و تحقیقات وزارت اقتصاد امارات نشان داد طی نیمه نخست سال گذشته میلادی، نام سرمایه گذاران ایرانی در بین ۲۵ کشور جهان که در شیخ نشین دبی سرمایه گذاری کرده اند، مشاهده نمی‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
یکشنبه ۲۰ خرداد ساعت ۱۷
یورو ۱۵۱۰۰
دلار ۱۳۲۰۰
بیچاره اونهایی که فریب جوسازی هاراخوردمد و۱۲۵۰۰ فروختند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
داداش معلومه خیلی دلار خریدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
چرا الکی جو میدی . تو از امریکا یا وی پی ان امریکا تو فکر ریال نباش. متاسفم برای افرادی مثل شما که دنبال موج روانی هستند که قیمت دلار یه کم بره بالا و سود ببرند.
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
خودتی داداش . الآن 12500 هم خریدار نداره
ناشناس
| Australia |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
سلیمانیه نه قدرت هاب دبی رو داره نه منابع سرمایه ای و نه ارتباطات لازم
در دبی هر شرکتی از مایکروسافت گرفته تا اپل و کاترپیلار و هووای دفتر دارند به قول معروف بازار هست

حالا کدام شرکت جهانی در سلیمانیه دفتر داره؟
کدام بانک های جهانی دفتر و شعبه دارند در سلیمانیه؟
سیدنی مرکز اقتصادی استرالیا با اون همه عظمت به اندازه دبی شرکت های خارجی نداره و نه بانک

تحلیلی بسیار ضعیف
ناشناس
| France |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
خیر نبینین در زندپگی...!1
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
14000آخر هفتخ رسید نزدیک
جای تاسف بسیاردارد کشوری که باید باتوجه به منابع فراوان جز 4کشورپیشرفته اقتصادی جهان میبود کارش بجایی رسیده که سلیمانیه کوچک محل خریدذ وفروش ارزش گردیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
بزرگی به چیه؟
اولا " امارات و عراق در ماهیت هیچ فرقی ندارند ، در بحث تحریمها عراق همانند امارات عمل میکند ، در بحث سرمایه گذاری ایرانیها تر جیح می دهند در امارت سرمایه گذاری کنند ولی دولت امارات اجاز نمیدهد ، در بحث قاچاق کالا از عراق بهتر قاچاق میشه تا امارات ، در بحث قیمت دلار بدلیل راحت بودن انتقال پول از صرافیهای امارات نرخ دلار در امارت تعیین میشود وساعت مهم نیست، در مورد انتقال انرژی و جایگزینی نفت باید بگویم که عراق الان بدلیل تحریم ایران جای ایران را گرفته ودر جایگاه دوم قرار گرفته ، با توجه به مشکل بین ایران وعربستان فعلا" ایران نه تنها جایگاهی در بین کشورهای عربی ندارد بلکه جایگاه خود را در بین کشورهای مسلمان هم از دست داده و سرمایه گذاری در کشورهای مسلمان برای ایرانیان سخت شده ...
استاد الان دبی تو چنگ امریکاست و سلیمانیه نه؟؟؟!
عراق هم از اعراب است
آینده ثابت خواهد کرد این کار تکرار اشتباه است

باید با جهان تعامل داشت اما تعریف مسئولان ایرانی از جهان ، جهان عرب است
احمدینژاد کجایی نه قند داریم نه چایی
دبی از کنار ایران خیلی رشد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
نخیر قربان سیاست درستشان در اقتصاد بود که باعث رشدشان شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
صد در صد رسو اقتصاد دوبی بواسطه قرار گرفتن در کنار ایران بود. کسانیکه 40 سال پیش دبی را دیده اند، به خاطر دارند که رسد دبی بواسطه جنگ ایران وعراق و انتقال مراکز حمل ونقل وتجارت از ایران به آنجا بود. از 30 پیش نیز با فروپاشی شوروی تامین مایحتاج تمام کشورهای آسیای میانه از طریق بنادر ایران نقش اقتصادی دبی را برجسنه کرد. اگر ایران دلسوز به حال جامعه خود را داشت هیچگاه دبی مانند امروز نمیشد..
قیمت دلار را خود دولت بالا برد تا هزینه اش را جبران کند. در مناظره انتخاباتی غرضی میگقت هر وقت دولت کم می آورد دست توی جیب مردم میکند.
اما واضح است کشورها امور تجاری خود را با آمریکا فدایی ایران نخواهند کرد.
خیلی تحلیل سطحی بود انتقال نقشه ارزی از دبی به سلیمانیه با شکست مواجه خواهد شد چون. سلیمانیه اون سطح کالا را که از دبی به ایران قاچاخ می شود نمی تواند وارد کند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
دقیقا
تازه شما متوجه شده اید که امارات یکی از حامیان اصلی فشار اقتصادی و حتی آغاز جنگ آمریکا با ایران است ؟!!!!! واقعاً باعث تاسف است
ترکیه از موهبت جنگ ایران و عراق به ثبات سیاسی و رونق اقتصادی رسید امارات از یک ده نشین به شاه نشین تبدیل شد با معتبرترین پاسپورت دنیا جایی که هرایرانی که نمیتوانست در ایران گواهینامه رانندگی بگیرد میرفت امارات می گرفت و حالا نوبت عراق است تا به شکوفایی اقتصادی برسد و دسترنج مردم ما را با دینار خریداری کند و احتمالن بعدهم افغانستان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
عراق نمیرسه به شکوفایی یعنی نمیزارن برسه چون چندین قوم توش زندگی می کننند سنی شیعه کرد ایزدی
امکانات و بنادر امارات را ندارد سلیمانیه
به نظر بنده یکی از راهها، عدم اختصاص ارز مسافرتی به کسانی هست که میخوان به دبی سفر کنن. چرا برای سفر به کشوری که به اقتصاد ایران ضربه میزنه ارز مسافرتی داده بشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
بله دقیقا. و به نظر من حتی علاوه بر عدم اختصاص ارز هر کی دبی میرود رو 50 ضربه شلاق نیز بزنند
ته مانده ارزی را هم انجا ضبط خواهند کرد.
کردستان با امریکا ارتباط تنگاتنگ دارد.
دوستانی که نظر منفی دادن یعنی موافق با گذاردن همه تخمه مرغها دریک سبد هستند یاراهکار بهتری سرغ دارن که مطرح کنند توکارتون سرزمین کوتوله ها یه شخصیت بود به اسم گلامپ کلا با همه چیز مخالفت داشت(من میدونم این نمیشه).
واقعا جای تاسف دارد که مملکت اقتصاددان ندارد. رفتند سراغ کسان و دانشگاهی که تا چند سال پیش رشته اقتصاد نداشت و رانتی دارای اختساد شد.
دلیل اصلی سوزش ابوظبی این است که تا ۱۰ یا ۱۵ سال پیش بخش اعظم تجارت ایران با ژاپن و اروپای غربی و آمریکای شمالی بود و هم ایران و هم آنها ترجیح می‌دادند بصورت غیر مستقیم با هم کار کنند و این وسط امارات واسطه گری سالیانه ده‌ها میلیارد خرید و فروش را میکرد و حسابی حالش رو میبرد، اما از ۱۰ سال پیش با افزایش رشد و تنوع کالاهای چینی و افزایش تحریم ها و نحوه کار چینی ها، نقطه ثقل معاملات و واردات ایران به چین منتقل و بدلیل نحوه کار چینی ها ، امارات به مقدار زیادی نقش واسطه گری دهها میلیارد دلاری خود را از دست داد، و این چیزی بود که امارات قادر به قبول آن نبود و بنابراین هر روز مشکل بیشتر و اخلال بیشتری در سطح سیاسی و تجاری برای ایران بوجود آورده و میآورد. در هر حالت در آینده و تحت هر شرایطی ، امارات هرگز دوباره نمی‌تواند نقش سابق خود را در تجارت ایران بدست بیاورد.
نه ایران میتونه امارات بخصوص دوبی رو‌حذف کنه نه امارات میتونه از ایران بگذره مثل قطر‌ روابط اقتصادی ایران و امارات چنان در هم تنیده است که این امر رو غیر محتمل میکنه
سلیمانیه هم فایده نداره ! اونا هم میشن دوبی دوم و دورمون میزنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
سلیمانیه هیچ وقت دبی نمیشه چون بندر نیست
سالها پیش استاد حسن عباسی درباره امارات ونقش مخرب ان در اقصاد ایران وقاچاق دختران ایرانی حرف زد وکسی توجه نکرد.
....تو این شرایط پول باید بره دبی و هنگ هنگ و ... که چرخش مالی زیاد داره و اعداد توش گم میشه . اونها که دستی برا آتش دارند میدونند که باید پول خیلی با دقت جابه جا بشه تا منشا ایران دریایی نشه. پس دوستان توجه کنن. نه میشه برد سلیماینه نه ایروان نه باکو ....
ایران باید دولت عراق را تشویق کند که یک منطقه آزاد تجاری در جنوب عراق مثلا بصره یا نجف با فرودگاه بین المللی بزرگ و هتل های چند ستاره کند و آن را جایگزین دبی کند چون هم به اروپا نزدیکتر است و هم برای ایران بهتر است. ایران هم به آن کمک کند و از دست دبی خلاص شویم.
ایران باید ریسک سرمایه گذاری در امارات را بالا ببرد.پروژه ای که اقتصاد امارات را نابود خواهد کرد توسعه چابهار و گوآدر پاکستان است.خوب داره پیش میره آرام و پیوسته.
دیروز دبی، امروز سلیمانیه. پس ایران کی؟ با با دنیا تعامل داشته باشیم. دیپلماسی یعنی دوستی با همه ملتها ولی در ایران خیر.
اقلیم کردستان جای مناسبی برای بازار ارزی ایران خواهد بود
با دستان خود شاخ برای خودمون تراشبدیم و الان نمیدونیم چطوری از شرش خلاص شیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها