بازدید 12013
۵
چگونه یک سازمان تروریستی از فیک نیوز علیه ایران استفاده کرد؟

اکانت فیک ضدایرانی توییتر که شصت مقاله علیه ایران در فوربس منتشر کرد!

مجله فوربس در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، بیش از ۶۰ مقاله در پوشش این عنوان جعلی منتشر کرده و کاخ سفید نیز در پاسخ به خبرنگاران و در نشست‌های توجیهی، به این گزارش‌های جعلیِ تهیه شده توسط یک فرد غیرواقعی، استناد کرده و خبرنگاران را به آن‌ها ارجاع داده است!
کد خبر: ۹۰۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹ 09 June 2019

اکانت فیک ضدایرانی توییتر که شصت مقاله علیه ایران در فوربس منتشر کرد!پس از آنکه پایگاه خبری اینترسپت در گزارشی اعلام کرد، فردی به نام حشمت علوی که خود را یک فعال توییتری در حوزه حقوق بشر معرفی می‌کرد، وجود خارجی ندارد، موجی از گزارش‌ها درباره یک عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده مبتنی بر اکانت فیک و فیک‌نیوز به راه افتاد و توییتر اکانت مورد نظر را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش «تابناک»؛ «فیک نیوز / Fake news» یا خبر جعلی، یکی از مباحثی است که در چند سال اخیر و به ویژه پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و نقش تاثیرگذار اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای هدایت افکارعمومی به سمت ترامپ مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهور کنونی ایالات متحده نیز از ابتدای مسئولیتش بر این واژه تأکید داشت؛ اما آن را برای رسانه‌های منتقدش نظیر سی ان ان به کار می‌برد.

در ادبیات سیاسی ایران، نخستین بار محمدجواد ظریف بود که پس از یک رشته عملیات رسانه‌ای علیه او در شبکه‌های اجتماعی، تأکید کرد که منشأ این تحرکات فیک نیوز است. مدتی بعد حجم بالایی از اکانت‌های فیک که همسو با این حملات بودند بسته شدند اما مهم‌ترین اتفاق در فضای خبرسازی جعلی علیه ایران، اکنون با مشخص شدنِ عقبه یک اکانت توییتری، رخ داده است. حشمت علوی یکی از اکانت‌های توییتری بود که با ادبیات نزدیک به سازمان منافقین، حملات تندی را علیه ایران مطرح می‌کند و شبه‌خبرهایی را همراه ادعاهایش می‌کرد تا آنها را مستند نشان دهد.

اکانت فیک ضدایرانی توییتر که شصت مقاله علیه ایران در فوربس منتشر کرد!

اکنون در ابتدا پایگاه خبری اینترسپت و سپس مجموعه‌ای از رسانه‌های انگلیسی‌زبان گزارش داده‌اند به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد این اکانت جعلی است و چنین فردی وجود خارجی ندارد. آن گونه که این گزارش‌ها حکایت می‌کند، این اکانت، یکی از اکانت‌های مهم و اصلی گروهک منافقین است که از کمپ آنها در آلبانی مدیریت می‌شود.

یکی از اشخاصی که وجود نداشتن شخصی به نام حشمت علوی را اعلام کرده و در لو رفتن این پروژه نقش داشته، در این زمینه تأکید کرده است: «حشمت علوی یک شخصیت ساخته شده توسط تیم سیاسی منافقین است. آنها هر چه توسط فرماندهان گفته می‌شود، می‌نویسند و از این نام برای قرار دادن مقالات در رسانه‌ها استفاده می‌کنند. چنین شخصی وجود ندارد و واقعی نبوده است.»

ماجرا از آنجا جالب می‌شود که دریابیم برخی رسانه‌های دست راستی و برخی مجلات پرسابقه و معتبر آمریکایی، اقدام به انتشار حجم بالایی از مطالب این شخص کرده‌اند که اساساً وجود ندارد! به عنوان نمونه مجله فوربس در سال‌های 2017 و 2018، بیش از 60 مقاله در پوشش این عنوان جعلی منتشر کرده و کاخ سفید نیز در پاسخ به خبرنگاران و در نشست‌های توجیهی، به این گزارش‌های جعلیِ تهیه شده توسط یک فرد غیرواقعی، استناد کرده و خبرنگاران را به آنها ارجاع داده است!

اکانت فیک ضدایرانی توییتر که شصت مقاله علیه ایران در فوربس منتشر کرد!

سایت‌هایی همچون هیل، دیلی کالر، فدرالیست، العربیه و... که برخی دیگر از بسترهای انتظار این خبرهای فیک از یک اکانت فیک هستند در پاسخ به پیگیری پایگاه اینترسپت ادعا کرده‌اند از جعلی بودنِ هویت نویسنده این مقاله و فیک بودن کل پروژه اطلاعی نداشته‌اند؛ ادعایی که البته جای تردید دارد، چرا که برخی از این رسانه‌ها بدون بررسی چند مرحله‌ای، حاضر به دریافت مقاله از هیچ شخصی نیستند و به سادگی بسترشان را در اختیار انتشار محتوای شخصی که هویت مجهولی دارد، قرار نمی‌دهند.

این تردید زمانی بیشتر می‌شود که درمی‌یابیم روابط نزدیکی میان این رسانه‌ها و منافقین وجود دارد. به عنوان نمونه، نشریه هیل در حال حاضر کمپین تبلیغاتی ده هفته‌ای را برای این گروه تروریستی به راه انداخته و قاعدتاً چنین اقداماتی باعث می‌شود این ارزیابی تقویت شود که دست‌کم برخی از این رسانه‌های آمریکایی با آگاهی کامل، بستر خود را در اختیار فیک‌نیوزهای ضدایرانی قرار داده‌اند تا در راستای ایران‌هراسی، از هر ابزاری استفاده کرده باشند.

گفتنی است، پس از این رسوایی اکانت توییتری که این جریان را هدایت می‌کرد، به حال تعلیق درآمده و توییتر در اقدامی دیرهنگام، حاضر به تعلیق آن شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵
وقتی می گی فضای مجازی یعنی همین چیزا دیگه
حالا اینا وللش
وقتی می بینم بعضی از پولدارترین آدم ها اونایی هستند که دارن دنبال توپ تو زمین فوتبال می دوند به کار دنیا خندم می گیره
خدا همه شون رو رسوای دو عالم کنه.
اگر بوییتر نوسط دوستان نادان فیلتر نمیشد چنان سیلی را می انداختیم که تمام این اکانت ها را باد ببرد .حیف که دستمان بسته است .بهترین سلاح دشمن را نمیتوانیم بر علیه خودش استفاده کنیم.چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا چی نوشته اونم بگید ما خودمون تشخیص میدیم فیکه یا نه؟ با تشکر
خیلی از این مطالبی که در راستای خواسته های دشمنان ملت به سردمداری آمریکا است از همین مراکز ریشه می گیرند. اینکه یک حادثه ای را جعل می کنند ، پخش می کنند. اذهان مردم را خراب می کنند، تشویش در جامعه ایجاد می کنند. بعد هم با جو سازی های ماهرانه می گویند همه جا خراب است و از این حرفها، پایه و اساسی جز این گونه مراکز جعلی ندارند که از بودجه های ضد ایرانی تغذیه می کنند. به امید پیروزی و بهروزی برای تک تک هموطنان ایران دوست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار