بازدید 5545
انور قرقاش:

بحران قطر با شیوه‌های سنتی قابل حل نیست

کد خبر: ۹۰۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ 07 June 2019
وزیر مشاور امارات عربی متحده در امور خارجه با این ادعا که سیاست قطر «حکیمانه نیست»، مدعی شد که این کشور، به دلیل تحریم، نقش کارآمد خود را از دست داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از  فارس، «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات عربی متحده در امور خارجه امروز جمعه بار دیگر به سیاست‌های قطر حمله کرد.

قرقاش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با فرارسیدن دومین سال تحریم قطر، روشن است که دوحه نتوانسته است بحران خود را حل کند».

وی در ادامه ادعا کرد که قطر «به خاطر یک سیاست منفی که در پی درگیری است، این بحران را عمیقتر کرد».

این مسئول اماراتی با بیان اینکه سیاست دوحه، «حکیمانه نیست»، مدعی شد که «پیامد‌های منفی آن، گریبانش را گرفت».

انور قرقاش در ادامه ادعا کرد که به خاطر تحریم‌های محور سعودی علیه قطر، این کشور «نقش کارآمد خود را از دست داد».

وی با بیان اینکه شاید حاکمیت دوحه «بزرگترین قربانی طی دو سال اخیر باشد»، مدعی شد که تصمیم سیاسی قطر در گرو مجموعه‌ای از ملاحظات امنیتی و اقتصادی است و در برهه کنونی، شعار جدا شدن از محیط خود را سر می‌دهد.

وزیر مشاور امارات در امور خارجه با بیان اینکه این بحران «ضعف دوحه را نشان داد» مدعی شد: «همان گونه که در نشست [سران کشور‌های عربی حاشیه]خلیج [فارس در مکه]مشخص شد، بحران دوحه با شیوه‌های سنتی و بدون بازبینی صریح سیاست‌های شیخ حمد بن خلیفه حل نمی‌شود».

قرقاش در پایان مدعی شد که «عقل و منطق حکم می‌کند تمیم باید [در سیاست‌های خود]بازبینی آشکاری داشته باشد و رویکرد جدیدی در پیش بگییرد تا بحران کشورش به پایان رسد و آن را به محیط عربی خود بازگرداند».

در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ کشور‌های عربستان سعودی، امارات و مصر با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم (اخوان‌المسلمین) تمامی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بستند. پس از آن این کشور‌ها شروط ۱۳ گانه‌ای برای برقراری دوباره روابط با دوحه مطرح کردند که این شروط از سوی قطر محکوم شد.

در همین ارتباط، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر نیز سه‌شنبه هفته جاری با تأکید بر کارساز نبودن محاصره کشور‌های محور سعودی گفت که قطر هرگز شروط ریاض برای مذاکره را نمی‌پذیرد.

وی همچنین گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر حل بحران با عربستان سعودی و امارات وجود ندارد و دو دستگی در میان شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند بر امنیت منطقه تأثیر منفی بگذارد (جزئیات بیشتر).

وزیر خارجه قطر همچنین دو روز پس از برگزاری اجلاس‌های مکه، فاش کرد که در خصوص بیانیه‌های آن اختلاف‌نظر وجود داشت.

این مقام قطری با اشاره به دودستگی در خصوص بیانیه اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری گفت: (+) که «تصور مشترک عربی درباره ایران وجود ندارد».

عربستان سعودی، پنجشنبه و جمعه (نهم و دهم خرداد) میزبان سه اجلاس سران بود. اجلاس سران اسلامی شامگاه جمعه (بامداد شنبه) برگزار شد و ریاض در کنار این، دو اجلاس خارج نوبت سران عرب و سران شورای همکاری خلیج فارس نیز (سحرگاه جمعه) برگزار کرد و در خلال و بیانیه پایانی آن، ایران را بشدت مورد هجمه قرار داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر