بازدید 4016

نتانیاهو با نخست‌وزیر ژاپن تلفنی گفتگو کرد

کد خبر: ۹۰۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶ 07 June 2019
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه با نخست‌وزیر ژاپن که قرار است هفته آینده به تهران سفر کند گفتگو کرد.
نتانیاهو با نخست‌وزیر ژاپن تلفنی گفتگو کرد

به گزارش فارس، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز جمعه با «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن که قرار است به زودی به تهران سفر کند تلفنی گفتگو کرد.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی «آبه»، بنیامین نتانیاهو را در جریان سفر خود قرار داد و نتانیاهو گفت که لازم است دنیا فشار علیه ایران را حفظ کند.

یک رسانه ژاپنی روز پنجشنبه با استناد به بیانیه‌ای از دولت این کشور گزارش داد «آبه شینزو» روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خردادماه) وارد تهران خواهد شد.

خبرگزاری «کیودو» با گزارش این خبر نوشت این سفر نخستین سفر یک نخست‌وزیر مستقر ژاپن به ایران در طول چهار دهه گذشته است.

رسانه ژاپنی مدعی شده «آبه شینزو» امیدوار است در این سفر به عنوان میانجی میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا عمل کرده و دو طرف را به گفتگو به منظور کاستن از تنش‌ها دعوت کند.

دولت ژاپن در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته رهبری قانونگذاران ژاپن برنامه سفر خود را اعلام کرد. طبق این برنامه قرار است «آبه» ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به ژاپن بازگردد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۶ خردادماه در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن ابراز امیدواری کرد توکیو بتواند میان تهران و واشنگتن میانجی‌گری کند. ترامپ گفت: تمایل دارد با تهران وارد گفتگو شود.

«تاکئو فوکودا»، آخرین نخست‌وزیر مستقر ژاپن است که در سال ۱۹۷۸ به ایران سفر کرده. آبه شینزو اولین نخست‌وزیر ژاپن است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وارد تهران خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری کیودو مقام‌های ژاپنی در تلاش برای ترتیب دادن دیدار‌هایی میان «آبه» با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران هستند.

نخست‌وزیر ژاپن نیز در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت: در تلاش است میان تهران و واشنگتن میانجی‌گری کند.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا که اردیبهشت‌ماه سال گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۲ شرط را برای عقد توافق جدید با ایران مطرح کرده بود یکشنبه هفته جاری (۱۲ خرداد/۲ جولای) گفت که دولت آمریکا حاضر است «بدون پیش‌شرط» با ایران مذاکره کند. او در عین حال گفت: «کمپین فشار» آمریکا علیه ایران ادامه خواهد یافت.

دونالد ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته بعد از خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای برجام تحریم‌هایی که به موجب این توافق علیه ایران رفع شده بودند را احیا کرد. او در یک سال گذشته چندین دور تحریم دیگر علیه ایران وضع کرده است.

در همین حال، یک منبع آمریکایی چهارشنبه به پایگاه آسیاتایمز گفته «دونالد ترامپ» بعد از بررسی‌هایی که در دولت او انجام شده به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از وضعیت تنش با ایران است و به همین سبب پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را مطرح کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز امروز جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده پیشنهاد‌های ترامپ برای مذاکره با ایران جدی نیست و او قصد دارد سیاست دولت خود را جایی بین دیپلماسی و تهدید نظامی قرار دهد، بدون آنکه قصد عملی کردن هیچ‌یک را داشته باشد.

یکی از گمانه‌زنی‌های مقام‌های آمریکایی این است که راهبرد دو وجهی دولت ترامپ (پیشنهاد مذاکره-تهدید نظامی) تلاشی برای عقب راندن ایران از آغاز مجدد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان