بازدید 10415
از ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، استفاده از کارت سوخت اجباری است

آیا بازگشت کارت سوخت به منزله "سهمیه بندی بنزین" است؟

در مورخه ۹ خرداد ۱۳۹۸ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرد که از ۲۰ مرداد ماه سال جاری عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان پذیر خواهد بود. این تصمیم در راستای نظارت بیشتر بر مصرف و عرضه بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ شده است. گفتنی است هر لیتر قاچاق بنزین برای قاچاقچیان به کشور‌های اطراف بین ۶۰۰ تومان تا ۱۱۸۸۰ تومان سود در پی دارد.
کد خبر: ۹۰۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ 01 June 2019
تابناک اقتصادیدر مورخه ۹ خرداد ۱۳۹۸ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرد که از ۲۰ مرداد ماه سال جاری عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان پذیر خواهد بود. این تصمیم در راستای نظارت بیشتر بر مصرف و عرضه بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ شده است. گفتنی است هر لیتر قاچاق بنزین برای قاچاقچیان به کشور‌های اطراف بین ۶۰۰ تومان تا ۱۱۸۸۰ تومان سود در پی دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در اواخر فروردین ماه سال جاری بود که یک بار دیگر موضوع سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد. سرمنشا این موضوع خبری بود که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد. در آن خبر که در مورخه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ منتشر شد، آمده بود: به نقل از منابع آگاه تا کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و دوباره سهمیه بندی خواهد شد.
 
این خبر در مورخه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری به نوعی رد شد و وی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریو‌های مختلف قیمت بنزین بحث شد، اما تصمیم نهایی در این زمینه هنوز گرفته نشده است. هر چند خبر سهمیه بندی و دو نرخی شدن قیمت بنزین به نوعی از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور رد شد، اما در همان روز خبری دیگری منتشر شد که دوباره موضوع افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن را قوت بخشید. خبر منتشر شده حکایت از آن داشت که آیین نامه نهایی افزایش ۹.۵ درصدی قیمت CNG تدوین و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته است؛ بنابراین با توجه به این شرایط، قیمت CNG از اول خرداد ماه سال جاری از ۴۱۴ تومان در مترمکعب به ۴۵۳.۲ تومان در مترمکعب افزایش خواهد یافت.
 
اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاه داران گاز مایع فشرده CNG  طی مصاحبه‌ای در مورد این افزایش قیمت CNG گفت: البته در این مصوبه سه شرط برای افزایش قیمت CNG در نظر گرفته شده که سهمیه بندی و افزایش منطقی قیمت بنزین یکی از این شروط خواهد بود. وی همچنین با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از تاکسی‌ها دوگانه سوز هستند و ۷۵ درصد خودرو‌های عمومی گازسوز هستند، گفت: انتظار ما بر این است که قیمت CNG معادل ۲۰ درصد قیمت بنزین باشد.

به هر صورت رفته رفته و با مصاحبه‌های و اخباری که در مورد سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن در رسانه‌ها منتشر  می‌شد، این موضوع تقویت شد و حتی اعلام شد که از مورخه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین آغاز خواهد شد! همین خبر کافی بود که دوباره در تمامی شهر‌ها و جایگاه‌های عرضه بنزین شاهد ایجاد صف‌های طولانی در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ باشیم.

سرانجام با مصاحبه بیژن نامداری زنگنه وزیر نفت در عصر روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، خبر سهمیه بندی بنزین تکذیب شد و اوضاع اندکی به حالت عادی بازگشت. وی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بندی بنزین و احتمال آغاز فرآیند سهمیه بندی بنزین از ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ اظهار کرد: "آنچه درباره سهمیه بندی بنزین اعلام شده دروغ است و بعداً توضیح بیشتری در این باره اعلام خواهد شد".

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ تاکید کرد که برای  افزایش قیمت بنزین سناریو‌های مختلفی مطرح شد و در نهایت جمع بندی مجلس شورای اسلامی این بود که افزایش قیمت بنزین نخواهیم نداشت و بنزین هزار تومانی همچون گذشته عرضه خواهد شد؛ بنابراین حالا پرسش این است که اگر موضوع سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین مطرح نیست پس چرا استفاده از کارت‌های سوخت از ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ دوباره اجباری شده است؟

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس در ادامه همان صحبت‌های مورخه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ گفت: به منظور ساماندهی عرضه سوخت و اقدامات برای جلوگیری از قاچاق سوخت قرار شد کارت‌های سوخت احیا شوند و دولت هم همکار‌های  لازم را در این زمینه انجام دهد.
 
آیا بازگشت کارت سوخت به منزله

به همین منظور در مورخه ۹ خرداد ۱۳۹۸ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرد: "در اجرای سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان پذیر خواهد بود"؛ بنابراین بازگشت کارت‌های سوخت شخصی و حذف کارت سوخت جایگاه داران به منظور نظارت بیشتر بر عرضه بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت و حفظ خودکفایی در تولید بنزین و کاهش واردات آن می‌باشد و خبری از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین نیست. بنزین از ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ به بعد، با همان قیمت هر لیتر هزار تومان و بدون هیچگونه محدودیتی عرضه خواهد شد.

در حال حاضر مصرف بنزین بدلیل عدم نظارت به صورت غیرواقعی است و قاچاقچیان، این ماده سوختی که به آن یارانه نیز تعلق گرفته است را برای کسب سود به آن سوی مرز‌ها قاچاق می‌کنند.

با توجه به اطلاعات موجود در سایت globalpetrolprices قیمت بنزین هم اکنون در ایران ۰.۲۹ دلار بیان شده است. با این قیمت بنزین، ایران بعد از ونزوئلا و سودان سومین کشور عرضه کننده ارزان‌ترین بنزین در دنیا می‌باشد. قیمت بنزین به دلار در ایران و کشور‌های همسایه (بجز ارمنستان) را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.

آیا بازگشت کارت سوخت به منزله


حالا اگر فرض کنیم قیمت دلار در بازار آزاد ایران حدود ۱۳۵۰۰ تومان باشد آن گاه تفاوت قیمت هر لیتر بنزین در ایران با کشور‌های همسایه به صورت نمودار زیر خواهد بود. همان گونه که ملاحظه می‌شود تفاوت قیمت هر لیتر بنزین ایران در کمترین حالت ممکن با کویت ۶۷۵ تومان و در بیشترین حالت ممکن با ترکیه ۱۱۸۸۰ تومان می‌باشد که این همان سود نهفته در قاچاق بنزین است.
 
آیا بازگشت کارت سوخت به منزله
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۷
فکر کردی برای چی هستش...
متاسفم برات تابناک
چجوری بنزین رو دلاری حساب میکنی ؟
بنزینی که دلاری حساب میکنی رو با دستمزد دلاری مقایسه میکردی بعد مینوشتی اخه
با مردم شوخی دارند. سهمیه بندی، کوپن، و یا مشکلی ما در کشور نداریم. داریم؟
خوب قیمت ریال را برگردانید به جای قبلش تا همه چی درست بشه!
در کنار این نمودارها مقایسه دستمزد ها به دلار را نیز درج کن
سپس نسبت حقوق به قیمت بنزین را در این کشورها با هم مقایسه کن
عجیبه بنزین توی ایران 1000 تومان هست! ولی بر پایه دلار میگویند در ایران بنزین به قیمت 0.26 دلار عرضه می شود!!! مگر الان دلار حدود 13-14 هزار تومان نیست؟ آیا موسسه بین المللی هم دلار آقای جهانگیری را مد نظر قرار می دهد؟ در این بین یک موضوع خودنمایی می کند! قیمت دلار احتمالاً یک موضوع داخلی است.
کاش یه جدول در مورد دستمزد در کشورهای همسایه به دلار میگذاشتید تا اونموقع مقایسه منصفانه میشد .بعدشم بهتره دولت قیمت دلارو مثلا بکنه ۵۰۰ تومان تا اون وقت بنزین بشه لیتری دو دلار .
بله دیگه همیشه ساده ترین راه رو انتخاب میکنیم.... چون ارزش ریال رو نمیشه درست کرد.... پس دست میگنیم تو جیب ملت بدبختِ....خیلی قشنگ....
برای کوبیدن دولت اسبق کارت سوخت را حذف کردند تا بعد از کلی خسارت دوباره به کارت برگردند!!
کاهش مصرف بنزین و کاهش تولید گاز دی اکسید کربن در کانادا با افزودن مالیات 10 درصد به بنزین از امسال شروع شد و پول آن به سازمان توسعه حمل و نقل عمومی داده شد.
من که یک موتور سیکلت از دار دنیا دارم شرکت نفت میگه چون عمرش 11 ساله بهت کارت سوخت نمیدیم!
به مردم چه ربطی داره؟ دلار رو کنین همون ۳ تومن، تا برای قاچاقچی سود نداشته باشه. اینکه شما نمیتونین اقتصاد و ارزش پولی ملی کشور رو نگه دارین، بنزین رو لیتری ۱۰ هزار تومن هم کنین، دوباره ۲سال دیگه همین وضعیته
اگه دلار را ۱۰۰۰ تومن بکنید اونوقت می تونید گرانترین بنزین دنیا را بفروشید به ما هم همون حقوق سال ۹۰ را بدید ما راضی هستیم
یکی جلوی این دلار رو بگیرە ، کە مردم رو بدبخت کردە . براستی ما ارزان ترین بنزین رو داریمم!!!!!؟؟؟؟؟
بنزین گران . ماشین گران ، قطعات گران .......
برای شما متاسفم ،خرج کردن ما شده به دلار حقوق ما به شده ریال
سلام عجب کشفی کردین دلار خلاصه 4200 یا 8000 یا 13500 البته خدا رو شکر همه چی گرون شده بدون حقوق کارگر و نان و بنزین باتشکر.
به دلار حقوق بدید بعد با دلار هزینه ها رو از مردم بگیرید!
درآمد به ریال داغون خرج به دلار که نمیشه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر