بازدید 6409
خروج ارز برای واردات کالا‌های غیرضروری؛

در جنگ اقتصادی، مانکن‌های خیاطی برای ورود به ایران از دلار ۴۲۰۰ تومانی بی بهره نماندند!

فهرست منتشر شده شرکت‌های ارزبگیر دولتی نشان می‌داد که بخشی از ارز‌های تخصیص داده شده برای واردات کالا در سال گذشته، به واردات کالا‌های غیرضرور، چون کلاه گیس و غذای حیوانات خانگی اختصاص داده شده بود. به تازگی موضوع واردات مانکن خیاطی با ارز دولتی نیز مطرح شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال جاری به ارزش ۲۶۳۱ دلار مانکن خیاطی وارد کشور شده است!
کد خبر: ۹۰۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ 01 June 2019
تابناک اقتصادیفهرست منتشر شده شرکت‌های ارزبگیر دولتی نشان می‌داد که بخشی از ارز‌های تخصیص داده شده برای واردات کالا در سال گذشته، به واردات کالا‌های غیرضرور، چون کلاه گیس و غذای حیوانات خانگی اختصاص داده شده بود. به تازگی موضوع واردات مانکن خیاطی با ارز دولتی نیز مطرح شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال جاری به ارزش ۲۶۳۱ دلار مانکن خیاطی وارد کشور شده است!

به گزارش «تابناک اقتصادی» در فروردین ماه سال گذشته بود که دولت برای جلوگیری از نوسانات نرخ ارز و همچنین مصون ماندن بازار کالا و خدمات از افزایش قیمت نرخ ارز تصمیم گرفت که ارز را تک نرخی کند. با این تصمیم دولت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان اعلام شد و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی مصاحبه‌ای در همین زمینه اعلام کرد: نرخ ارز کشور ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و ما با این عدد و رقم ارز به همه نیاز‌های کشور از طریق بانک مرکزی، صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی پاسخ خواهیم داد.

همین سیاست غلط ارزی و ارزان بودن ارز دولتی باعث شد تا ثبت سفارش‌ها جهت واردات به طرز معناداری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد پیدا کند. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در ۸ خرداد ۱۳۹۷  اعلام کرد: "براساس گزارش وزارت صنعت، از ابتدای سال جاری تا روز ششم خردادماه بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار برای ۱۸۲ هزار و ۲۱۶ قلم کالا ثبت سفارش صورت گرفته است". این آمار در حالی اعلام شد که کمی قبل‌تر از آن، جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور درباره میزان ثبت سفارش ارزی گفته بود: "از ابتدای فروردین امسال تا ۲۶ اردیبهشت ماه حدود ۹.۸ میلیارد دلار در کشور ثبت سفارش انجام شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴.۹ میلیارد دلار ثبت سفارش ارزی انجام شده بود". کارشناسان در تحلیل این آمار‌ها اعتقاد داشتند که یکی از عوامل اصلی افزایش ثبت سفارش ها، نرخ یارانه‌ای دلار  بوده است و نه نیاز بازار!

با انتشار فهرست شرکت‌های ارز بگیر دولتی، مشخص شد که بسیاری از کالا‌های وارداتی با ارز‌های دولتی کالا‌هایی بوده اند که در اصطلاح کالا‌های اساسی و ضروری برای کشور محسوب نمی‌شوند. به عنوان نمونه عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس طی مصاحبه‌ای در مورخه ۴ اسفندماه ۱۳۹۷ با اشاره به واردات ۲۸ تن کلاه گیس، ریش و مژه مصنوعی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده است و این حجم واردات کلاه گیس، ریش و مژه مصنوعی که کالای آرایشی محسوب می‌شود غیر قابل قبول است. همچنین در ادامه مشخص شد که برخی شرکت‌های واردکننده غذای حیوانات خانگی نیز از همین فرصت استفاده کرده و با ارز‌های دولتی اقدام به واردات غذای حیوانات خانگی با ارز دولتی نموده اند. این موضوع در سایت تابناک اقتصادی با عنوان ارز‌های دولتی که برای "حیوانات خانگی" هزینه شد! مورد بررسی قرار گرفت.

به تازگی صحبت‌هایی در مورد واردات مانکن‌های خیاطی با ارز‌های دولتی در سال گذشته نیز مطرح شده است. بررسی آمار‌های گمرک نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۲۴ تن مانکن خیاطی به ارزش ۷۸ هزار و ۲۸۰ دلار از کشورختی ایتالیا، آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، فرانسه و چین وارد کشور شده است. ارزش ریالی این حجم از واردات ۳ میلیارد و ۲۳۷ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۶۳ ریال ثبت شده است.

کشور

وزن (کیلوگرم)

ارزش (ریال)

ارزش (دلار)

چین

16955

1964110369

47577

ترکیه

3503

546824734

13378

امارات

2180

399906408

9522

فرانسه

598

236120599

5622

ایتالیا

433

89867561

2157

آلمان

7

995820

24

جمع

23676

323825563

78280


علی قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، طی مصاحبه‌ای در ۸ خرداد ۱۳۹۸ در واکنش به واردات مانکن خیاطی با ارز دولتی، گفت: ابتدای سال گذشته، سیاست غلط پولی و ارزی اتخاذ شده بود که به واسطه آن ارز دولتی به ارزش ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به تمام کالا‌ها اختصاص پیدا می‌کرد. وی افزود: پس از اصلاح این سیاست غلط، با دو نرخ ارز رو به رو بودیم، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و ارز نیمایی که به نظر می‌رسد واردات مانکن خیاطی در دورانی بود که ارز دولتی به همه متقاضیان اختصاص پیدا می‌کرد.

این صحبت‌های عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به نوعی تأیید می‌کند که احتمالاً مانکن‌های خیاطی نیز در سال گذشته با ارز‌های دولتی وارد شده اند.

شایان ذکر است علیرغم آن که مانکن خیاطی کالای غیرضروری محسوب می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که در فروردین ماه سال جاری نیز این مانکن‌ها به کشور وارد شده اند. همان گونه که از جدول زیر مشخص است در فروردین ماه سال جاری به میزان ۲۶۳۱ دلار به ارزش ریالی ۱۱ میلیون تومان مانکن خیاطی و آدمک‌های چوبی به کشور وارد شده است و این در شرایطی است که بانک مرکزی در تلاش است تا برای رفع محدودیت‌های ارزی کشور به هر نحوی شده ارز‌های حاصل از صادرات را به کشور باز گرداند و از واردات کالا‌های غیرضرور نیز جلوگیری کند
 
آیا
نهاد‌های ناظر باید بررسی کنند، این مانکن‌ها با چه ارزی در ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ وارد کشور شده اند. البته واردات این مانکن‌ها با هر نوع ارزی که باشد (دولتی، نیمایی و آزاد) در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، هیچ توجیهی ندارد.

در جدول زیر برخی از اقلامی که به نظر غیرضرور می‌رسند و حتی در داخل نیز تولید می‌شوند، اما در فروردین ماه سال جاری وارد کشور شده اند را ملاحظه می‌فرمایید. در مجموع واردات این کالا‌ها در یک ماهه نخست سال جاری ۳۳۶ هزار و ۲۱۳ دلار ارزبری داشته اند که ارزش ریالی آن‌ها بیش از ۱۴ میلیارد ریال بوده است.
 

کالا

وزن (کیلوگرم)

ارزش (ریال)

ارزش (دلار)

انواع عروسک

9925

1986905600

47307

زین

380

52959600

1261

خودتراش

29013

8049607085

191658

اشیا و متفرعات میز بیلیارد

9740

1427983864

33999

مغزی مداد سیاه و رنگی

40

12600000

300

سایر فرآورده های آرایشی چشم

811

1938325729

46151

قرقره ماهیگیری

135

108811100

2591

چوب ماهیگیری

110

98219100

2339

توپ فوتبال،بسکتبال،هندبال،والیبال

1000

209048320

4977

راکت تنیس روی میز

680

236467392

5630

جمع

51834

14120927790

336213

 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
چرا وقتی جنگ اقتصادی نبود و درآمدهای کلان ارزی داشتیم این دقت ها نبود باید حتما کفگیر به ته دیگ می خورد
فکر نمیکنید دارید زیادی این موارد را بزرگ میکنید؟ مجموع سال ۹۷ و فروردین ۹۸ کمتر از پنج میلیارد تومان یا به قول شما پنجاه میلیارد ریال معادل 415 هزار دلار شده است. فکر کنم خیلی بیشتر از این ها خرج سفر بعضی از آقایان و خرج های الکی شده است. فکر کنم اگر کسی را به جرم مثلا اختلاس این مبلغ ببرید دادگاه باور نمیکنند و میخندند.
فکر نمیکنید دارید زیادی این موارد را بزرگ میکنید؟ مجموع سال ۹۷ و فروردین ۹۸ کمتر از پنج میلیارد تومان یا به قول شما پنجاه میلیارد ریال معادل 415 هزار دلار شده است. فکر کنم خیلی بیشتر از این ها خرج سفر بعضی از آقایان و خرج های الکی شده است. فکر کنم اگر کسی را به جرم مثلا اختلاس این مبلغ ببرید دادگاه باور نمیکنند و میخندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
کلک نکنه واردکننده ای...این یک مورد که تابناک رو کرده...قبلا یادمه در مورد ارزها بابت سفرهای خارحی هم یک مطلب منتشر کرده بود...بگردیم همین یکم یکم ها کلی ارز میشه که به باد رفته...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
این رغم در مقایسه با مقداری که آقا زاده ها بر باد میدهند هیچی نیست.... گیر جای دیگه است 400 هزار دلار درد یک‌محله هم دوا نمیکنه‌
در سال 98 و 97 تمامی کالا های ورودی صرف نظر از نوع ارز( 4200 - نیمایی - آزاد و ..) هنگام محاسبه مبلغ گمرک( که به ریال است ) با ارز 4200 محاسبه میشود( فقط گمرگی با ارز 4200 محاسبه میشود ) . یعنی عملا حقوق گمرکی کمتر از نصف کتاب تعرفه است . که به نظرم حتما باید اصلاح شود و حداقل ارز نیمایی ملاک قرار گیرد .
بعضی از اقلام آخرین جدول کاملا لازم است
ملت نون شب نداره.....
خوب ضعف مدیریت بوده انهایی وارد کردند گناه نکردند واردات کالهای غیرضرور را یا ممنوع کنید یا اینقدر تعرفه ببرید بالا که درامد برای کشور باشد درضمن هرصنف کالا افراد وشرکتهاشان معلومه چرا ترخیص کارهای گمرک از کارت بازرگانی دیگران استفاده می کنند یعنی شما اگه بخوای درست هم کار کنی ان ترخیص کارها که سالیان سال کارشان اینه بهت راحت دورزدن قانون را نشاند می دهند
اونهایی که ارز رو چند نرخی کردند و هنوز هم به این وضعیت ادامه میدن محاکمه بشن جرمشون هم یا بیسوادیه که یعنی حق نداشتند مقام مربوطه رو عهده دار بشن یا اینکه عمدی داشتند و خیانت کردند.
مانکن خیاطی اونم در این حد کم وارد کردن تعجب داره اما لباس کامل و گرون از ترکیه آوردن بی اشکال هست اینم اظهار نظر اقتصادی تابناک
فقط نباید خودرو وارد کرد تا گرون شه وگرنه ورود هرچیزی بلامانع است
در سال قبل در یک نمایشگاه فنی برای نشان دادن چگونگی کاربری و استفاده از دستگاهها و تجهیزات ایمنی به بازدیدکنندگان از نمایشگاه ، از مانکن استفاده شد و مانکن کامل (شامل سرو صورت و بدن و دست و پا) از تولیدکنندگان داخلی مانکن که ماشاالله کم هم نیستند ظرف چند دقیقه خریده شد. در تهران چندین تولید کننده مانکن وجود دارد که از صفر تا صد را خودشان می‌سازند و بهیچ وجه نیاز به
خارج نیست. ضمن آنکه مانکن خیاطی بدلایل متفاوت جزيیات کمتری(از جمله سر یا صورت) از مانکن کامل داشته و ساخت آن خیلی راحتتر است. خبر در صورت صحت ممکن است برای خرید برخی مواد خاص از قبیل رنگ‌ و اپوکسی ها یا قالب های اصلی با ریزه کاری بیشتر برای چهره باشد. ضمن آنکه بازهم مانکن خیاطی نیاز به آنها ندارد.
آیا ؟ واقعا ایرانی که موشک بالیستیک میسازد ،و سانتریفیوژ نسل شش ،و هشت را تولید میکند نمیتواند مانکن خیاطی تولید نماید ؟ آیا تولید غذای سگ ،و گربه آنقدر پیچیده است که در داخل کشور تولید آن میسر نیست ؟و یا اینکه قضیه ای در پشت پرده میباشد ؟،،
مانکنها هم مثل سنگ پا. به قول مطبوعاتی ها آخرش میگن«کی بود کی بود ما نبودیم».
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر