بازدید 4906
۱

شیب کاهشی پذیرش دانشجوی دندانپزشکی تا ۱۴۰۴

کد خبر: ۹۰۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲ 01 June 2019
برآورد نیروی انسانی و نیازسنجی در گروه دندانپزشکی تا سال ۱۴۰۴ نشان از شیب کاهشی در پذیرش دانشجو در این رشته دارد.

به گزارش مهر، شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی یک برآورد نیروی انسانی و نیازسنجی در دندانپزشکی عمومی و دندانپزشکی تخصصی انجام داده است. این نیازسنجی تا سال ۱۴۰۴ انجام شده و در گروه دندانپزشکی نیز این میزان مشخص شده است.

دکتر حسن رزمی دبیر سابق شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت ظرفیت‌های دندانپزشکی و تقاضای بالا برای ظرفیت دانشجو گفت: نیازسنجی و برآورد نیروی انسانی در گروه دندانپزشکی یک شیب کاملاً کنترل و تعریف شده را پیش بینی کرده است. شیب نیازسنجی در گروه دندانپزشکی شیب کاهشی است.

وی افزود: برآورد نیروی انسانی گروه دندانپزشکی در کشور نشان می‌دهد در حال حاضر به لحاظ کمی از استاندارد بالایی برخورداریم. استاندارد جهانی می‌گوید هر سه هزار نفر به یک دندانپزشک نیاز دارد و ما در کشور در برخی مناطق تعداد بیشتری داریم و متأسفانه در برخی مناطق با کمبود مواجهیم و این اشکال از توزیع دندانپزشکان در سطح کشور است.

رزمی گفت: ما روی کاغذ با توجه به شاخص‌های جمعیتی تعداد متناسبی داریم و استانداردها را می‌تواند پوشش دهد. اما به دلیل توزیع نامناسب نیروی انسانی در سطح کشور موجب شده است در برخی جاها دسترسی به خدمات دندانپزشکی کم باشد.

وی تاکید کرد: باید نظام توزیع را تا حدودی مدیریت کنیم. تا سال ۱۴۰۴ برآورد نیروی انسانی مشخص شده است و برای متولیان آموزش روشن است که تا این زمان چه تعداد دانشجو پذیرش خواهند شد.

دبیر سابق شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی درباره اعتبار دانشکده‌های دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر سه دانشکده دندانپزشکی در تهران و خوراسگان، بروجرد به طور کامل از اعتبار و مجوز برخوردار هستند. این مراکز به تعداد مجاز که از سوی وزارت بهداشت اعلام شود، پذیرش دانشجو دارند و هر سال پیش از اعلام دفترچه ظرفیت‌های آنها تعیین و اعلام می‌شود.

وی افزود: دو واحد دیگر دانشگاه آزاد در تبریز و شیراز به صورت مشروط دانشجو پذیرفته‌اند اما این واحدها نیازمند بازبینی مجدد هستند. در حال ارزشیابی هستند و پس از بازدید و مشخص شدن نتیجه ارزیابی می‌توان درباره پذیرش دانشجو در آنجا تصمیم گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متاسفانه ایجاد انحصار در رشته های دندانپزشکی و کاهش ظرفیت دانشگاه ها موجب شده نرخ خدمات بالا رفته و قسمت عمده ای از مردم ایران دچار مشکلات زیادی در دهان و دندان خود باشند ولی توان پرداخت هزینه های بالای دندانپزشکی را به خاطر این انحصار ندارند. هیچ کس هم اعتراض نمی کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر