بازدید 14803

فقط ۷۰ هزار خودرو در ایران‌خودرو احتکار شده است! / خودروسازی‌ها به بهانه‌های واهی، خودرو را تکمیل نمی‌کنند

مدت‌هاست قیمت‌ها در بازار خودرو، از کنترل خارج شده و چهارچرخ‌های تولید داخل کامل ترمز بریده اند؛ بازاری که حاشیه‌های آن داغ‌تر شده و خودرو با قیمت کارخانه، حکم کیمیا یافته و تنها افراد معدودی که به برخی واسطه‌ها دسترسی دارند، می‌توانند مستقیم از کارخانه خودرو تحویل بگیرند.
کد خبر: ۹۰۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 30 May 2019

فقط ۷۰ هزار خودرو در ایران‌خودرو احتکار شده است! / خودروسازی‌ها به بهانه‌های واهی، خودرو را تکمیل نمی‌کنندمدت‌هاست قیمت‌ها در بازار خودرو، از کنترل خارج شده و چهارچرخ‌های تولید داخل کامل ترمز بریده اند؛ بازاری که حاشیه‌های آن داغ‌تر شده و خودرو با قیمت کارخانه، حکم کیمیا یافته و تنها افراد معدودی که به برخی واسطه‌ها دسترسی دارند، می‌توانند مستقیم از کارخانه خودرو تحویل بگیرند.

به گزارش «تابناک»؛ با وجودی که دولت برای خودروسازی‌ها سنگ تمام گذاشته و تمام بازار‌ها را در اختیار غول‌های خودروسازی مخصوص قرار داده تا با خیال آسوده تولید کنند و با وجود مجوز‌ها برای فروش خودرو با قیمت 5 درصد حاشیه بازار، همچنان عرضه خودرو به بازار قطره چکانی است.

البته پس از تصویب قانون جدید در مجلس شورای اسلامی درباره قیمت خودرو و واردات آن، اندکی قیمت‌ها در بازار تعدیل شده، ولی هنوز فاصله بسیاری با قیمت تمام شده خودرو‌ها دارد و همچنان خودرو‌ها با چندین برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می‌رسند.

مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اعتقاد دارد، نابسامانی‌های موجود در بازار خودرو، به دلیل عرضه کم آنها از سوی خودروسازان به بازار است و از سوی دیگر اینکه نظارتی بر بازار خودرو ندارند.

به اعتقاد وی، از زمانی که خودروسازی‌ها با مجلس و دولت بر سر آزادسازی قیمت‌ها توافق کرده اند، شروع به بدعهدی کرده و ورودی‌های بازار را بسته اند تا قیمت به بالاترین میزان خود برسد.

بنابراین، با توجه به موارد گفته شده و اینکه هیچ یک از خطوط تولید‌ خودروسازی کشور تعطیل نشده، بار دیگر فرضیه احتکار خودرو قوت گرفته است. سال گذشته نیز تصاویر هوایی انبار‌های خودرو خبرساز شد و خودروسازی‌ها به بهانه‌های واهی نبود قطعات، از دادن خودرو‌ به مردم امتناع ‌کردند؛ البته در همان زمان، وزیر صنعت و خودروسازی‌، احتکار خودرو را تکذیب و اعلام کردند، احتکار خودرو به ضرر خودروسازی‌هاست و هزینه سر بار ایجاد می‌کند.

امسال هم بار دیگر همین سناریو در حال تکرار است و خودروسازی‌ها به بهانه‌های واهی مانند نداشتن آمپر، یا نبود ضبط صوت و کیسه هوا، خودرو‌ها را در انبار‌های کشور نگهداری می‌کنند.

تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده‌ها نیز این موضوع را تلویحا تأیید کرده و گفت: شمار بسیاری خودرو انبار شده که باید هر چه زود‌تر در بازار به فروش برسد.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز با تأیید این موضوع گفت: ما در بازدیدی که از پارکینگ‌های خودروسازی‌ها داشتیم، متوجه شدیم، بیش از ۷۰ هزار خودرو در پارکینک خودروسازی‌ها انبار شده است؛ اما آنها بر این باور بودند که خودرو را احتکار نکرده و به دلیل نقص قطعات، در انبار نگه داشته اند.
اما سؤال این است: چطور در زمان فروش نقدی، شما قطعات دارید و خودرو را تحویل می‌دهید، ولی خودرو‌هایی را که پیش فروش کرده اید و بیش از یک سال است، مشتری منتظر آن است، به بهانه تکمیل قطعات تحویل نمی‌دهید؟ ما جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردیم!

اینکه آنجا خودرو‌های زیادی دپو شده، مشخص و غیر قابل کتمان است. تنها در ایران خودرو حدود ۷۰ هزار خودرو انبار شده که به نظر من هم نبود قطعه برای تحویل خودرو بهانه است، چون خودروسازی‌ها مجوز دارند تا در فروش نقدی، خودرو‌ها را ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند؛ بنابراین برایشان باصرفه‌تر و سودآورتر است که خودرو‌ها را نقدی به فروش برسانند.

از سوی دیگر، عرضه قطره چکانی باعث می‌شود تا قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کند و همین سبب خواهد شد، قیمت‌ها هر روز رشد داشته باشد؛ به این ترتیب، خودروساز هر زمان بخواهد فروش فوری بگذارد، سود بیشتری عایدش خواهد شد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با اجرایی شدن قانون جدید مجلس درباره خودروسازی‌ها، این مسأله نیز حل شود و قیمت‌ها تا حد معقولی کاهش داشته باشد و خریداران خودرو نیز به خودرو‌های خود برسند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۵۴
هروقت تيتر خودرسازي ميذاري دوباره اعصاب مارو خورد ميكني چون اين مشكل حل نشدني ست و يه جوري بن بسته بن بسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
جرم احتکار همراهی با دشمن در جنگ اقتصادی علیه کشور است. محتکر خائن و سزایش اعدام است. قوه قضاییه بسم الله اگر مرد عملی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
احتکار همراهی با دشمن در جنگ اقتصادی علیه کشور است و جرم محتکر خیانت و سزای خیانت اعدام است.
قوه ی قضاییه بسم الله اگر مرد عملی اگه میخواهی کشور را نجات بدی بسم الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
خدایا یکبار دیگه صادق خلخالی را برا چند روز زنده کن بیاد کشور را از دست یکسری نجات بده
خودروسازا دولتی اند
مدیرانشون را دولت تعیین میکنه
مدیران خودروسازی که سرخود کاری نمیکنند...

جناب روحانی از اختیاراتت چه نفعی به مردم رساندی که از افزاییش خواهی رساند؟
مملکت با امیدواریم و اما اگر اداره میشه........
تعطیلش کنن،دو هزار نفر بیکار شن بهتره تا اینکه سالی بیست هزار نفر بمیرن
منتظر افزایش قیمت بودند که گرفتند دیگه چه دردیه؟؟
میخوان همه رو به نرخ روز بدن.

قال قضیه رو تموم کنید.این چه سیرکیه که راه انداختن آخه.
عده اییاز مردم به ماشین نیاز دارن آخه
بادرود،چه اندازه اخلاقیات مسولین خودروسازان وشرکتهای تولیدخودروبایدعوض شده باشدکه دراین شرایط تحریم هاآنان نیزبااحتکارمردم رادرتنگناقرارمیدهند.
۷ سال پیش هم تحریم شدیم و قیمت خودرو گران شد ولی بهانه قطعات نیاورده بودن و خودرو به بازار داده می شد ولی این دفعه خوب دارند کاسبی می کنند با این ترفند جزئی
وقتی محصولی انحصاری بشه و قیمتش تو حاشیه بازار تعیین بشه معلومه که هر کاری دلشون بخواد میکنن
فعلا که اقای رییسی دوره افتاده دارد سخنرانی میکند دارد خودش راباشعارهایش جامیندازد تا بیاید سروقت اختلاسگران ومحتکران وخودروسارزان12سال ایشان هم تمام میشود اخرش من میمانم با حوضم
احتکاری در میان نیست ،قطعه ندارند ، باد گیر نمیاد چرخارو باد بزنند .
مدیران خودروسازی ،محصولاتشان را قطره ای به قیمت پایین کارخانه به اقوام و دارودسته شان می فروشند و آنها هم به دوبرابر قیمت به مردم می فروشند 40 سال است که همین راه اختلاس را پیش گرفته اند و کسی هم کاری بهشان ندارد
یه زمانی می گفتیم کشور ما ام القرای جهان اسلام حالا باید بگوییم کشور احتکارها واختلاسها و سلطانها و واقازادها ورانتهای جهان اسلام
کجای دنیا پول ماشین رو 5 ماه قبل بطور کامل از مشتری میگیرند بعد ماشین به طرف نمیدند.




سایپا به تعهدات پیش فروش خودروهای تولید داخل با موعد تحویل آبان سال 97 به بعد عمل نکرده و فقط داره فروش فوری میزنه.



اگر قطعه ندارند چرا پیش فروش و فروش فوری مجدد میزارند. این ظلمه ظلممممممممممممممم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
موعد تیر و مرداد و شهریور هم را هم تحویل ندادند.
آیا این کار خودروسازان جنایت در حق مردم نیست ؟
آمریکا از خارج و خودروسازان و محتکران در داخل پدر کشور را درآورده اند
کارخانه های خودروسازی دارای خط تولید هستند و زمانی که مراحل پایانی تولید خودرو انجام شد محصول نهایی به پارکینگ منتقل میشود ولی ظاهرا در ایران برعکس است چون محصول ناقص به پارکینگ میشه !؟! کاملا معلومه که ملت رو اسکول کردن و کسی هم نیست که بهشون بگه بالای چشمشون ابروست .
همه چی مشخصه
و کسانی هم که وظیفه شغلی و شرعی شون پیگیری این مساله است هم معلومند
دیگه آسمون ریسمون بافتن تابناک بی معنیه
قطعا با سیاست دارن قطعه سفارش گذاری نمیکنن
چهل سال حمایت بی چون چرا از به اصطلاح خودرو سازان!
مشت نمونه خروار واقعاً دولت نمی نونه دو شرکت خودرو بنداز رو کنترل کنه. این چه دولت تدبیر و امیدی هست ؟ اون از داماد وزیر کار و صمت ، ان از دختر وزیر صمت اسبق با انبارهای حتکار شده داروش ، اون از وزیر آموزش و پرورش سابقش که دخنرش وام دویست میلیونی برای واردات لباس از ایتالیا گرفته بود ... این مشکلات هم از آمریکاست
پاسخ ها
پریسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
در این ۴۰ سال هیچ وقت مثل الان نبود
دولت روحانی چه قصدی دارد از آزار مردم؟
ناشناس
| France |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
داداش نشنیدی دایی چی گفت؟حوردو ساز بجایی وصل هست که به کسی جواب نمیده
هیچ کاری از شما بر نمی آید
با سلامچرا با مافیا خودرو برخورد نمیشود
چرا مانند سلطان سکه /سلطان قیر ....برخ.ورد نمیشود
اگر بازرسی و قضایی وارد شود جتما حکم اعدام دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
اونا خودی نبودن نخودی بودن
اگر یه انسان بدبخت تو این مملکت از شدت فقر دزدی کنه مچش رو قطع میکنند ولی توی روز روشن این دو تا خودروساز هست و نیست ملت رو میدزدند و اشغال تحویل مردم میدند و طلبکار هم هستند که داریم ضرر میکنیم، یادتون باشه که مافیای خودرو حتما از جانب قدرتمندان در کشور حمایت میشه که وضعیت اینگونست. ملتی که اونهمه شهید تقدیم انقلاب کرد حقش این نیست که دوتا شرکت حلبی ساز اینجور مثل زالو خونشو بمکه دادشم به هیچ جا نرسه
واقعا تحریمها برای یه عده نون دونی درست کرده آمد
فقط حرف میزنین. هیچ کاری نمیکنین و اوضاع هم همیشه همینطوریه
شاید بتونیم امریکا رو شکست بدیم ولی مافیای خودروسازها رو نه هر بلایی خواستین سرمون بیارید ما تسلیمیم
تخلفات خودروسازها فقط به مورد فوق محدود نمی شود. آیا موضوع ذیل الاشاره (در صورت انتشار توسط خبرگزاری محترم تابناک!) به عنوان مشکل صدها هزار نفر از پیش خریدان خودروسازها، تخلف مشهود نیست؟
اینجانب در تاریخ اسفند 96 اقدام به پیش خرید یک دستگاه اتومبیل ساندرو استپ وی گیربکس اتوماتیک و تاریخ صدوردعوتنامه تحویل هفته چهارم مهرماه 97، از شرکت پارس خودرو (معاونت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا) نمودم که متأسفانه شرکت فوق الذکر تاکنون نسبت به انجام تعهد خویش و تحویل خودرو اقدامی ننموده است.
پس از پیگیری حضوری از نمایندگی فروش مربوطه به اینجانب اطلاع داده شد که بدلیل مشکلات ناشی از تحریمها، شرکت قادر به ایفای تعهدات خویش نمی باشد. علی ایحال به اطلاع می رساند که بهانه شرکت فوق الاشعار در عدم ایفای تعهد بدلایل ذیل فاقد اثر بوده، لذا خواهشمند است نسبت به تخصیص خودروی خریداری شده در اسرع وقت دستور به اقدام مقتضی صادر فرمائید.
الف. بر اساس ماده 5 آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان خودرو (ابلاغ شده در 28/01/1395) هر کدام از عرضه کنندگان که قصد پیش فروش خودرو را دارند، باید از وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) مجوز داشته باشند.
ب. بر اساس مقررات وزارت صمت (همچنین متذکر در مصاحبه معاونت محترم وزارتخانه مذکور و رئيس هیئت مدیره و مدیر عامل وقت سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليد‌کنندگان جناب آقای محمد نوابی در مورخ 24/08/1396 با خبرگزاری آریا) "شرکت‌های خودروسازی بايد به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه و اعلام کنند چه ميزان ثبت سفارش دارند، ال‌سي آنها بازشده و خودرو در حال حمل است. در اين شرايط مجوز پيش فروش 50 درصد از کل خودروي ثبت سفارش شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر خواهد شد."
ج. همچنین بر اساس اظهارات جناب آقای بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در مورخ 18/02/1398 در گفت‌وگو با خبرگزاری تابناک: "بنا بر قانون، خودرو در صورتی می‌تواند پیش‌فروش شود که یا قطعات منفصل آن در انبار یا در گمرک موجود بوده و یا اینکه در مسیر حمل باشد."
د. خودروی فوق الاشعار در تاریخ اسفند 96 پیش خرید گردید. که بر اساس قانون شرکت فروشنده ثبت سفارش قطعات آن را انجام، ارز لازم تخصیص و اسناد حمل قطعات خودرو را به وزارت صمت ارائه داده است که بر مبنای آن مجوز پیش فروش دریافت نموده است.
ه. تحریم صنایع خودروسازی از تاریخ 15/04/1397 آغاز گردید. حال چگونه امکان دارد که بیش از چهار ماه از ارائه اسناد حمل، بار مربوط به این مجوز پیش فروش مورد تحریم واقع شده باشد؟ یک سؤال ساده این است که که اگر ضوابط صدور مجوز پیش فروش رعایت شده باشد، خودروی خریداری شده کجاست؟
اگه در طول روز از فرودگاه مهرآباد سوار هواپیما بشین لحظاتی بعد از تیک آف از روی انبارهای ایران خودرو عبور میکنید که به وسعت یک شهر ماشین پارک شده
اگه یکی از مدیر عامل های خودروساز را اعدام کنند بقیه خودرو سازها خودرو ها رو روانه بازار می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
اینها خودی هستند و گزینه برخورد برای ایشان تعریف نشده
بقران قسم دیده ام میگما، حداقل دوبرار این عدد احتکار کرده اند چون شرکتهای قطعه ساز مافیایی طوری هماهنگن که کسی نمیتونه بهشون قانونی گیر بده!!!! مافیای خودرو ۱ جهانگیری ۲ نعمت زاده ۳ جهانگیری ۴ نعمت بخش ۵ جهانگیری ۶ بکه زارع ۷ جهانگیری
ایا وقتی که کشور با شدیدترین تحریم ها روبرو است و دولت با تمام توان تلاش می کند و کشور نیازمند وحدت است این حجم از اخبار ناامید کننده به طور کلی وبه ویژه در خصوص صنایع خودرو سازی به مصلحت کشور است اشکالات قطعه سازان انحصاری بیشتر از صنعت خودرو است ضمن اینکه به این صنعت نیز باید بیش از گذشته توجه و نظارت شود اما شرایط تحریم و دوشمنی ها را نیز در نظر بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
بزرگترین دشمن ملت ایران محتکران و منفعت جویان حرام خور ه. کاری که این لعنتی ها با مردم کردند و کلا مردم را از همه چیز دلسرد کردند . دشمنان مثل آمریکا و اسرائیل نتوانستند بکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
اشباهی مثبت دادم
...آیا قوه ی قضاییه به این موضوع ورود میکند ؟؟؟؟؟
واقعا شما نمی دونید مشکل کجاست یا این که وضعیت فعلی سبیل خیلی ها داره چرب می شه و سودشون ثبات وضعیت فعلیه
آدم از کسری قطعات خنده اش میگیره بخدا.مثلا تو نواقص نوشتن نداشتن پشتی صندلی های عقب نداشتن بلندگوها عقب زه رودری داخلی خودرو نداشتن و.... بعد همه اینا رو باز کردن دوستان گذاشتن صندوق عقب همون خودرو
محل کار من دقیقا روبروی گمرک و بخشی که ماشین های خارجی رو از کشتی ها تخلیه می کنند هست . چند وقت ژیش چندین کامیون و تریلر کلا bmwسری 7 رو بارگیری کردن شبانه از گمرک خارج کردن برای چه کسی ؟ خودرو سازها حق مردم رو خوردن و می خورن چونکه آقایون سیاسیون همه جوره هواشون رو دارن . تنها راه حل همی اینه چندبار داخل شهرهای کشور تجمع اعتراضی علیه خودروسازها برگزار بشه ببینم مسولین و سیاسیون کاری نمی کنند پراید بشه 6 میلیون . خدا حق بچه هایی که بواسطه تولید خودرو نامرغوب یتیم شدن و زنانی که بی سرپرست شدن رو به حق این ماه مبارک و لحظات مقدس ازشون بگیره
ایکاش یه سوزن هم به این مونتاژ کا رهای به اصطلاح خودرو ساز چینی هم ب نید که خون مردم رو تو این دوران با محصولات اشغالشون تو شیشه کر دند.
باید واردات خودرو آزاد شود و هیچ محدودیتی نداشته باشه تا این خودروسازهای محتکر اینقدر خون مردم شیشه نکنند و روز به روز ماشین رو گرون کنند
روسای ایران خودرو و سایپا را بایستی به جرم بهم زدن اقتصاد کشور اعدام کنند . خیلی چیزها درست میشه
من به عنوان انبار دار یکی از همین شرکتهای بزرگ دیدم که همه قطعات موجود است .فقط برای اینکه نفروختن خود را توجیه کنند قطعه روی ماشین بسته نمیشود تا بگویند خودرو ناقص است .سازمان بازرسی با یک سرکشی کوتاه میتواند این را متوجه شود .منتهی مافیای قدرتمند دارد
نیاز کشور این مقدار خودرو نیست.دولت یه محل سرمایه گذاری بهتر پیشنهاد بدهد.دیگه کسی پولشو معطل خودرو نمیکنه
عاقلانه ترین کار اگر دولت و مجلس می خواهند بعد از چهل در حق مردم خوب ایران انجام دهند بستن در دو کارخانه خودروسازی و آزاد کردن واردات خودرو است . بس است تولید سنگ قبر تا کی باید با جان مردم بازی کنند. مگر خدایی نیست حق ما ر از این مافیا بگیرد؟! ظلم به اوج رسیده است . باید خودرو ساز در بازار آزاد رقابت کند و مجبور شود خودرویی با کیفیت تولید کند و گرنه درش تخته کنند.
وای بر وزیر صنعت روزکه دست خودرو ساز رو برای فروش آزاد باز گذاشت و خودرو ساز هم ماشین مردم رو نمیده و آزاد فروشی میکنه
هربلایی به سرمون بیادحق مون است
آگه باز کمپین نخریدن خودرو راه بافته این بار حتما کمردولت وخودروسازا میشینه آخر دیگه مردم دوباره گول دولت رو نمیتوان وانشالله هردوت اشغال ساز نابود میشن انشالله انشالله
میخواهید تا دستور بدم همه خودروها ترخیص بشن وزیری که جایش توی حوزه است تو صنعت چکار میکنه
واقعا کسی نیس جلو اینا رو بگیره دارن خون مردم و میمکند.....سازمان حمایت ...تستاندارد...تعزیرات....بازرسی....قوه قضائییه مگه اینا به کجا وصل هستن......یا اون جریان که ....فرمانده گفت نترسید برید جلو خدا با ماست یکی از سربازا گفت اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که دارن مارا تکه تکه میکن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار